Helmuth Plessner. Od antropologii filozoficznej do antropologii politycznej

master
dc.abstract.enThis paper shows the way, which Helmuth Plessner passed from the assumptions of philosophical anthropology to political anthropology. The core of this paper is to show the structure of man as a political being, equipped with the creative power and burdened with the responsibility for his actions. First of all, paper allows us to understand what is the phenomenon of political anthropology and how it should be interpreted in the light of the considerations of one of the most prominent representatives of the field - Helmuth Plessner. In order to make the best presentation of human as a political construct, the paper begins with the interpretation of man as a natural and problematic being, which is the subject of discussion of philosophical anthropology. It shows how these two aspects of anthropology - philosophical and political - work together. This paper, which constitutes the analysis and interpretation of the Plessner’s thought, can be considered as part of a broader context, where political anthropology itself is a heart of an area. Helmuth Plessner is one of three major thinkers of the twentieth century who have been debating the issue of the political man. Others Max Scheler and Arnold Gehlen also are prominent representatives of the field. Therefore, paper can be a prelude to a discussion of a multi-faceted way of understanding the phenomena of political anthropology and philosophy. This essay mainly focuses on the evolution of the Plessner’s thought and the consequences of his assumptions in light of his philosophical anthropology.Reading this paper should give a clear understanding of the entire path, which Plessner had to travel, to consider man as a political entity, equipped with a creative power and burdened with great responsibility. Philosophical anthropology and philosophy behind it was necessary in order to try to understand the political dimension, in which a man had to operate. However, the goal was precisely the political anthropology, which emphatically rejects the attitude degrading politics, power, and their functions. Helmuth Plessner presented in a comprehensive manner and proved the thesis of the necessity of politics and its fundamental impact on the world of man. Thanks to the support for politics with a several seemingly separate fields as anthropology, biology, philosophy and history, thinker could established for the politics position among the most important aspects of human existence. Politics for Plessner is the only way to identify a man, who will always remain, in some sense, mysterious. This paper aims to reveal the process of the philosopher's thought and give more focus to his most important arguments and assumptions. Comprehensive examination of sources and studies on Helmuth Plessner’s thought is a step closer to find out the truth about man. This paper is a confirmation of the hypothesis of a politicality man as an individual forever involved in the structure of power.pl
dc.abstract.plPraca ukazuje drogę Helmutha Plessnera, którą przeszedł od założeń antropologii filozoficznej do antropologii politycznej. Sedno pracy stanowi ukazanie konstrukcji człowieka jako istoty politycznej, wyposażonej w moc twórczą oraz obarczonej odpowiedzialnością za swoje czyny. Przede wszystkim praca pozwala zrozumieć, czym jest fenomen antropologii politycznej i jak należy go interpretować w świetle rozważań jednego z najbardziej znanych przedstawicieli dziedziny – Helmutha Plessnera. By móc jak najlepiej przedstawić konstrukcję człowieka politycznego, praca rozpoczyna się interpretacją człowieka jako istoty naturalnej i problematycznej, będącej podmiotem rozważań antropologii filozoficznej. Ukazuje, jak te dwa aspekty antropologii – filozoficzny i polityczny - współgrają ze sobą. Praca ta, stanowiąca analizę i interpretację myśli Plessnera, może być rozpatrywana jako część szerszego kontekstu, którego sedno stanowi właśnie dziedzina jaką jest antropologia polityczna. Helmuth Plessner jest jednym z trzech głównych myślicieli XX wieku, którzy zastanawiali się nad problematyką polityczności człowieka. Pozostali Max Scheler i Arnold Gehlen również są prominentnymi przedstawicielami tej dziedziny. Dlatego praca może stanowić wstęp do rozważań nad wieloaspektowym sposobem pojmowania zarówno zjawiska antropologii politycznej, jak i filozoficznej. Rozprawa ta przede wszystkim kładzie nacisk na ewolucję myśli Plessnera i konsekwencje założeń przyjętych przez niego w świetle antropologii filozoficznej.Lektura pracy winna dać możliwość zrozumienia całej drogi, jaką musiał przejść Helmuth Plessner, by uznać człowieka za jednostkę polityczną, pełną mocy twórczej i obarczonej ogromną odpowiedzialnością. Antropologia filozoficzna i stojąca za nią filozofia okazała się niezbędna, by móc próbować zrozumieć polityczność, w której przyszło działać człowiekowi. Jednak celem stała się właśnie antropologia polityczna, która z całą stanowczością odrzuca postawy degradujące politykę, władzę oraz ich funkcje. Helmuth Plessner w sposób kompleksowy przedstawił i udowodnił tezę o niezbędności polityki i jej fundamentalnym wpływie na świat człowieka. Dzięki wsparciu polityki przez szereg pozornie odrębnych dziedzin jak antropologia, biologia, filozofia czy historia, myślicielowi udało się ustanowić dla polityki miejsce wśród najważniejszych aspektów ludzkiego istnienia. Polityka dla Plessnera to sposób i jedyna możliwość określenia się człowieka, który zawsze pozostanie w pewnym sensie nieodgadniony. Praca ma na celu ukazać cały proces myślowy filozofa i uwyraźnić jego najważniejsze tezy i założenia. Kompleksowe badania źródeł i opracowań na temat myśliciela, to krok do zbliżenia się do prawdy na temat człowieka. Praca stanowi potwierdzenie hipotezy o polityczności człowieka jako jednostki na zawsze uwikłanej w strukturę władzy.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.contributor.advisorKimla, Piotr - 128793 pl
dc.contributor.authorHoronziak, Soniapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerStoczewska, Barbara - 132111 pl
dc.contributor.reviewerKimla, Piotr - 128793 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:45:15Z
dc.date.available2020-07-24T16:45:15Z
dc.date.submitted2013-06-28pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo politycznepl
dc.identifier.apddiploma-75387-100595pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188177
dc.languagepolpl
dc.subject.enHelmuth Plessner, political anthropology, philosphical anthropology, politicality, eccentric positionalitypl
dc.subject.plHelmuth Plessner, antropologia polityczna, antropologia filozoficzna, polityczność, ekscentryczna pozycjonalnośćpl
dc.titleHelmuth Plessner. Od antropologii filozoficznej do antropologii politycznejpl
dc.title.alternativeHelmuth Plessner. From philosophical anthropology to political anthropologypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper shows the way, which Helmuth Plessner passed from the assumptions of philosophical anthropology to political anthropology. The core of this paper is to show the structure of man as a political being, equipped with the creative power and burdened with the responsibility for his actions. First of all, paper allows us to understand what is the phenomenon of political anthropology and how it should be interpreted in the light of the considerations of one of the most prominent representatives of the field - Helmuth Plessner. In order to make the best presentation of human as a political construct, the paper begins with the interpretation of man as a natural and problematic being, which is the subject of discussion of philosophical anthropology. It shows how these two aspects of anthropology - philosophical and political - work together. This paper, which constitutes the analysis and interpretation of the Plessner’s thought, can be considered as part of a broader context, where political anthropology itself is a heart of an area. Helmuth Plessner is one of three major thinkers of the twentieth century who have been debating the issue of the political man. Others Max Scheler and Arnold Gehlen also are prominent representatives of the field. Therefore, paper can be a prelude to a discussion of a multi-faceted way of understanding the phenomena of political anthropology and philosophy. This essay mainly focuses on the evolution of the Plessner’s thought and the consequences of his assumptions in light of his philosophical anthropology.Reading this paper should give a clear understanding of the entire path, which Plessner had to travel, to consider man as a political entity, equipped with a creative power and burdened with great responsibility. Philosophical anthropology and philosophy behind it was necessary in order to try to understand the political dimension, in which a man had to operate. However, the goal was precisely the political anthropology, which emphatically rejects the attitude degrading politics, power, and their functions. Helmuth Plessner presented in a comprehensive manner and proved the thesis of the necessity of politics and its fundamental impact on the world of man. Thanks to the support for politics with a several seemingly separate fields as anthropology, biology, philosophy and history, thinker could established for the politics position among the most important aspects of human existence. Politics for Plessner is the only way to identify a man, who will always remain, in some sense, mysterious. This paper aims to reveal the process of the philosopher's thought and give more focus to his most important arguments and assumptions. Comprehensive examination of sources and studies on Helmuth Plessner’s thought is a step closer to find out the truth about man. This paper is a confirmation of the hypothesis of a politicality man as an individual forever involved in the structure of power.
dc.abstract.plpl
Praca ukazuje drogę Helmutha Plessnera, którą przeszedł od założeń antropologii filozoficznej do antropologii politycznej. Sedno pracy stanowi ukazanie konstrukcji człowieka jako istoty politycznej, wyposażonej w moc twórczą oraz obarczonej odpowiedzialnością za swoje czyny. Przede wszystkim praca pozwala zrozumieć, czym jest fenomen antropologii politycznej i jak należy go interpretować w świetle rozważań jednego z najbardziej znanych przedstawicieli dziedziny – Helmutha Plessnera. By móc jak najlepiej przedstawić konstrukcję człowieka politycznego, praca rozpoczyna się interpretacją człowieka jako istoty naturalnej i problematycznej, będącej podmiotem rozważań antropologii filozoficznej. Ukazuje, jak te dwa aspekty antropologii – filozoficzny i polityczny - współgrają ze sobą. Praca ta, stanowiąca analizę i interpretację myśli Plessnera, może być rozpatrywana jako część szerszego kontekstu, którego sedno stanowi właśnie dziedzina jaką jest antropologia polityczna. Helmuth Plessner jest jednym z trzech głównych myślicieli XX wieku, którzy zastanawiali się nad problematyką polityczności człowieka. Pozostali Max Scheler i Arnold Gehlen również są prominentnymi przedstawicielami tej dziedziny. Dlatego praca może stanowić wstęp do rozważań nad wieloaspektowym sposobem pojmowania zarówno zjawiska antropologii politycznej, jak i filozoficznej. Rozprawa ta przede wszystkim kładzie nacisk na ewolucję myśli Plessnera i konsekwencje założeń przyjętych przez niego w świetle antropologii filozoficznej.Lektura pracy winna dać możliwość zrozumienia całej drogi, jaką musiał przejść Helmuth Plessner, by uznać człowieka za jednostkę polityczną, pełną mocy twórczej i obarczonej ogromną odpowiedzialnością. Antropologia filozoficzna i stojąca za nią filozofia okazała się niezbędna, by móc próbować zrozumieć polityczność, w której przyszło działać człowiekowi. Jednak celem stała się właśnie antropologia polityczna, która z całą stanowczością odrzuca postawy degradujące politykę, władzę oraz ich funkcje. Helmuth Plessner w sposób kompleksowy przedstawił i udowodnił tezę o niezbędności polityki i jej fundamentalnym wpływie na świat człowieka. Dzięki wsparciu polityki przez szereg pozornie odrębnych dziedzin jak antropologia, biologia, filozofia czy historia, myślicielowi udało się ustanowić dla polityki miejsce wśród najważniejszych aspektów ludzkiego istnienia. Polityka dla Plessnera to sposób i jedyna możliwość określenia się człowieka, który zawsze pozostanie w pewnym sensie nieodgadniony. Praca ma na celu ukazać cały proces myślowy filozofa i uwyraźnić jego najważniejsze tezy i założenia. Kompleksowe badania źródeł i opracowań na temat myśliciela, to krok do zbliżenia się do prawdy na temat człowieka. Praca stanowi potwierdzenie hipotezy o polityczności człowieka jako jednostki na zawsze uwikłanej w strukturę władzy.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.contributor.advisorpl
Kimla, Piotr - 128793
dc.contributor.authorpl
Horonziak, Sonia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Stoczewska, Barbara - 132111
dc.contributor.reviewerpl
Kimla, Piotr - 128793
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:45:15Z
dc.date.available
2020-07-24T16:45:15Z
dc.date.submittedpl
2013-06-28
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo polityczne
dc.identifier.apdpl
diploma-75387-100595
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188177
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Helmuth Plessner, political anthropology, philosphical anthropology, politicality, eccentric positionality
dc.subject.plpl
Helmuth Plessner, antropologia polityczna, antropologia filozoficzna, polityczność, ekscentryczna pozycjonalność
dc.titlepl
Helmuth Plessner. Od antropologii filozoficznej do antropologii politycznej
dc.title.alternativepl
Helmuth Plessner. From philosophical anthropology to political anthropology
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
36
Views per month
Views per city
Warsaw
18
Dublin
4
Krakow
4
Wroclaw
2
Gorzów Wielkopolski
1
Lodz
1
Poznan
1
Włocławek
1

No access

No Thumbnail Available