Rosja w tekstach piosenek Jacka Kaczmarskiego

master
dc.abstract.enThis thesis talks about Russia in lyrics of Jacek kaczmarski songs and her influence on creativity of that polish bard. Kaczmarski was a voice of the Solidarity trade union movement in 1980s Poland, for his commitment to a free Poland, independent of Soviet rule. His songs criticized the ruling communist regime and appealed to the tradition of patriotic resistance within Poles. He remains best known for his protest songs on social and political subjects ("Mury" (Walls) based on "L'estaca" by Lluís Llach, "Obława" (Wolf hunt (lit. Raid))). However, he was more a poet than a political singer, and his texts have not lost their relevance with the demise of the Soviet union and its communist bloc.pl
dc.abstract.otherPraca dzielić się będzie na cztery rozdziały. Pierwszy rozdział poświęcony zostanie osobie Jacka Kaczmarskiego i jego osobistym kontaktom z szeroko pojmowaną rosyjskością. W pierwszej części przebadane będą fakty z życiorysu barda mające wpływ na ukształtowanie jego stosunku do Rosji: wpływ doświadczeń rodzinnych, edukacja młodzieńczych lat, podróże do Rosji. W części drugiej omówione będą związki polskiego pieśniarza z Włodzimierzem Wysockim, wpływ Rosjanina na twórczość Polaka, pierwsze spotkanie osobiste, okres pracy artystycznej inspirowanej piosenkami aktora Teatru na Tagance oraz walkę Kaczmarskiego z łatką "polskiego Wysockiego". Ukazany zostanie kontekst i geneza powstania omawianych w rozdziale drugim piosenek. Drugi rozdział poświęcony będzie w całości piosenkom zainspirowanym twórczością Wysockiego. W pierwszym podrozdziale omówiona zostanie metoda twórcza wykreowana przez Kaczmarskiego polegająca na niedosłownym tłumaczeniu piosenek swego rosyjskiego mistrza i tworzeniu w efekcie własnych, niezależnych utworów, wykorzystujących jedynie tematykę i treść zaczerpniętą z oryginału. Przytoczone są również przykłady rozbieżności pomiędzy dwoma piosenkami wynikających z odmiennych realiów Polski i ZSRR. W kolejnych podrozdziałach analizie poddane zostaną poszczególne piosenki Kaczmarskiego opatrzone w tytule przypisem wg W. Wysockiego. Są to: Obława (na motywach Охоты на волков), Obława II (Z helikopterów) (na podstawie Конец "Охоты на волков", или охотас вертолетов), Nie lubię (Я не люблю), Ze sceny (Певец у микрофона).W przedostatnim podrozdziale przytoczone będą pozostałe, mniej znaczącew twórczości Polaka piosenki, u genezy powstania których leży rosyjski pierwowzór. Rozdział kończy analiza Epitafium dla W. Wysockiego jako hołdu oddanego rosyjskiemu bardowi i aktorowi, a jednocześnie wielopłaszczyznowe odniesienie do komunistycznego totalitaryzmu i problemu wolności artystycznej w ZSRR. Przytoczone zostaną również paralele z piosenką Банька по-белому. Trzeci rozdział złożony jest z dwóch części i poświęcony piosenkom Kaczmarskiego zainspirowanym rosyjską kulturą i sztuką. W pierwszym podrozdziale omówiona zostanie piosenka Rublow zainspirowana filmem reżysera Andrieja Tarkowskiego pod tytułem Андрей Рублёв. Przedstawiona zostanie tematyka filmu, jego symbolika, okoliczności powstania i porównanie z tekstem piosenki. Zwrócona zostanie uwaga na podobny wydźwięk filmu i piosenki, oraz na fakt, że Kaczmarski skupił się na opisie filmowego dzieła, nie zaś na odniesieniu bezpośrednio do postacii twórczości ruskiego ikonopisarza. Problematyka totalitaryzmu i wolności twórczej artysty pozwoli na płynne przejście z rozdziału drugiego do trzeciego łącząc Epitafium... z Rublowem. Drugi podrozdział łączyć będzie się z pierwszym malarskością filmowego pierwowzoru i dzieła Pawła Fiedotowa pod tytułem Анкор, ещё Анкор!, które stało się inspiracją dla powstania piosenki Kaczmarskiego Encore jeszcze raz. Czwarty rozdział, złożony z czterech części, w pierwszym podrozdziale omówi problematykę przedstawienia Związku Rosyjskiego w piosenkach Kaczmarskiego. Trzy kolejne podrozdziały poświęcone będą trzem piosenkom opartych na tragicznych losach poetów, którzy stracili życie w ZSRR w okresie nasilenia największego terroru. Śmierć Jesienina, Zmartwychwstanie Mandelsztama i Epitafium dla Brunona Jasieńskiego będą kontynuowały motyw konfliktu artysty z władzą i jednocześnie ukazywały, jak Kaczmarski postrzegał radziecką rzeczywistość.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.contributor.advisorSmoleń, Mieczysław - 131948 pl
dc.contributor.authorStudnicki, Krzysztofpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerDiec, Joachim - 127727 pl
dc.contributor.reviewerSmoleń, Mieczysław - 131948 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T20:19:24Z
dc.date.available2020-07-20T20:19:24Z
dc.date.submitted2011-10-18pl
dc.fieldofstudyrosjoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-61591-61903pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175147
dc.subject.enKaczmarski Wysocki songwriter poetpl
dc.subject.otherKaczmarski Wysocki poezja śpiewanapl
dc.titleRosja w tekstach piosenek Jacka Kaczmarskiegopl
dc.title.alternativeRussia in lyrics of Jacek Kaczmarski songspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis talks about Russia in lyrics of Jacek kaczmarski songs and her influence on creativity of that polish bard. Kaczmarski was a voice of the Solidarity trade union movement in 1980s Poland, for his commitment to a free Poland, independent of Soviet rule. His songs criticized the ruling communist regime and appealed to the tradition of patriotic resistance within Poles. He remains best known for his protest songs on social and political subjects ("Mury" (Walls) based on "L'estaca" by Lluís Llach, "Obława" (Wolf hunt (lit. Raid))). However, he was more a poet than a political singer, and his texts have not lost their relevance with the demise of the Soviet union and its communist bloc.
dc.abstract.otherpl
Praca dzielić się będzie na cztery rozdziały. Pierwszy rozdział poświęcony zostanie osobie Jacka Kaczmarskiego i jego osobistym kontaktom z szeroko pojmowaną rosyjskością. W pierwszej części przebadane będą fakty z życiorysu barda mające wpływ na ukształtowanie jego stosunku do Rosji: wpływ doświadczeń rodzinnych, edukacja młodzieńczych lat, podróże do Rosji. W części drugiej omówione będą związki polskiego pieśniarza z Włodzimierzem Wysockim, wpływ Rosjanina na twórczość Polaka, pierwsze spotkanie osobiste, okres pracy artystycznej inspirowanej piosenkami aktora Teatru na Tagance oraz walkę Kaczmarskiego z łatką "polskiego Wysockiego". Ukazany zostanie kontekst i geneza powstania omawianych w rozdziale drugim piosenek. Drugi rozdział poświęcony będzie w całości piosenkom zainspirowanym twórczością Wysockiego. W pierwszym podrozdziale omówiona zostanie metoda twórcza wykreowana przez Kaczmarskiego polegająca na niedosłownym tłumaczeniu piosenek swego rosyjskiego mistrza i tworzeniu w efekcie własnych, niezależnych utworów, wykorzystujących jedynie tematykę i treść zaczerpniętą z oryginału. Przytoczone są również przykłady rozbieżności pomiędzy dwoma piosenkami wynikających z odmiennych realiów Polski i ZSRR. W kolejnych podrozdziałach analizie poddane zostaną poszczególne piosenki Kaczmarskiego opatrzone w tytule przypisem wg W. Wysockiego. Są to: Obława (na motywach Охоты на волков), Obława II (Z helikopterów) (na podstawie Конец "Охоты на волков", или охотас вертолетов), Nie lubię (Я не люблю), Ze sceny (Певец у микрофона).W przedostatnim podrozdziale przytoczone będą pozostałe, mniej znaczącew twórczości Polaka piosenki, u genezy powstania których leży rosyjski pierwowzór. Rozdział kończy analiza Epitafium dla W. Wysockiego jako hołdu oddanego rosyjskiemu bardowi i aktorowi, a jednocześnie wielopłaszczyznowe odniesienie do komunistycznego totalitaryzmu i problemu wolności artystycznej w ZSRR. Przytoczone zostaną również paralele z piosenką Банька по-белому. Trzeci rozdział złożony jest z dwóch części i poświęcony piosenkom Kaczmarskiego zainspirowanym rosyjską kulturą i sztuką. W pierwszym podrozdziale omówiona zostanie piosenka Rublow zainspirowana filmem reżysera Andrieja Tarkowskiego pod tytułem Андрей Рублёв. Przedstawiona zostanie tematyka filmu, jego symbolika, okoliczności powstania i porównanie z tekstem piosenki. Zwrócona zostanie uwaga na podobny wydźwięk filmu i piosenki, oraz na fakt, że Kaczmarski skupił się na opisie filmowego dzieła, nie zaś na odniesieniu bezpośrednio do postacii twórczości ruskiego ikonopisarza. Problematyka totalitaryzmu i wolności twórczej artysty pozwoli na płynne przejście z rozdziału drugiego do trzeciego łącząc Epitafium... z Rublowem. Drugi podrozdział łączyć będzie się z pierwszym malarskością filmowego pierwowzoru i dzieła Pawła Fiedotowa pod tytułem Анкор, ещё Анкор!, które stało się inspiracją dla powstania piosenki Kaczmarskiego Encore jeszcze raz. Czwarty rozdział, złożony z czterech części, w pierwszym podrozdziale omówi problematykę przedstawienia Związku Rosyjskiego w piosenkach Kaczmarskiego. Trzy kolejne podrozdziały poświęcone będą trzem piosenkom opartych na tragicznych losach poetów, którzy stracili życie w ZSRR w okresie nasilenia największego terroru. Śmierć Jesienina, Zmartwychwstanie Mandelsztama i Epitafium dla Brunona Jasieńskiego będą kontynuowały motyw konfliktu artysty z władzą i jednocześnie ukazywały, jak Kaczmarski postrzegał radziecką rzeczywistość.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.contributor.advisorpl
Smoleń, Mieczysław - 131948
dc.contributor.authorpl
Studnicki, Krzysztof
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Diec, Joachim - 127727
dc.contributor.reviewerpl
Smoleń, Mieczysław - 131948
dc.date.accessioned
2020-07-20T20:19:24Z
dc.date.available
2020-07-20T20:19:24Z
dc.date.submittedpl
2011-10-18
dc.fieldofstudypl
rosjoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-61591-61903
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175147
dc.subject.enpl
Kaczmarski Wysocki songwriter poet
dc.subject.otherpl
Kaczmarski Wysocki poezja śpiewana
dc.titlepl
Rosja w tekstach piosenek Jacka Kaczmarskiego
dc.title.alternativepl
Russia in lyrics of Jacek Kaczmarski songs
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
376
Views per month
Views per city
Warsaw
83
Krakow
18
Wroclaw
12
Katowice
8
Stockholm
8
Mielec
7
Utrecht
6
Gdansk
5
Lodz
5
Poznan
5

No access

No Thumbnail Available