Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prawo ochrony konsumentów w Polsce, na przykładzie działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Consumer Protection Law in Poland, based on the work of the Office for Competition and Consumer Protection
Protection of consumers rights
Ochrona praw i interesów konsumentów
AbstractThis paper presents the characteristics of the consumers and their position in relations with entrepreneurs, as well as characteristic changes in the legislation of the EU and Poland, whose mission is to provide consumers with protection of their rights and interests. The paper consists of four chapters. The first concerns the clarification of concepts of the consumer and consumer protection. It also provides general information about the origins of consumer protection law, and also summarizes the tasks of main EU and Polish institutions and organizations taking care of consumer policy development.The second chapter is focused on the explanation of consumer protection issues in Poland and the changes that have occurred in the Polish consumer legislation after the transformation of the political system.The next chapter describes activities and functioning of the Office for Competition and Consumer Protection in the direct protection of consumers in the light of the Law of 16 February 2007 on competition and consumer protection. The last chapter contains a statistical summary of the activities of the President of the Office for Competition and Consumer Protection in 2010 over infringements of the collective interests of consumers. Additionally included are graphically illustrated responses of Polish consumers to questions included in the independent survey conducted by the author.
AbstraktPraca niniejsza zawiera zwięzłe przedstawienie cech oraz pozycji konsumenta w relacjach z przedsiębiorcami, jak również charakterystykę zmian ustawodawstwa Unii Europejskiej i Polski, zadaniem którego jest zapewnienie konsumentom ochrony ich praw i interesów. Praca składa się z 4 rozdziałów.Pierwszy z nich dotyczy wyjaśnienia pojęć konsumenta i jego ochrony. Zawarto w nim również ogólne informacje na temat genezy prawa ochrony konsumentów, a także streszczono zadania głównych unijnych oraz polskich instytucji i organizacji dbających o rozwój polityki konsumenckiej.Rozdział drugi ukierunkowany został na objaśnienie problematyki ochrony konsumentów w Polsce i zmian, jakie zachodziły w polskim prawodawstwie konsumenckim po transformacji ustrojowej.Kolejny rozdział charakteryzuje działania i funkcjonowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie bezpośredniej ochrony konsumentów w świetle Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.Ostatni rozdział zawiera statystyczne zestawienie działań Prezesa UOKiK w roku 2010 w sprawach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Dodatkowo umieszczone zostały w nim graficznie zobrazowane odpowiedzi polskich konsumentów na pytania zamieszczone w stworzonej samodzielnie ankiecie.
dc.abstract.en | AbstractThis paper presents the characteristics of the consumers and their position in relations with entrepreneurs, as well as characteristic changes in the legislation of the EU and Poland, whose mission is to provide consumers with protection of their rights and interests. The paper consists of four chapters. The first concerns the clarification of concepts of the consumer and consumer protection. It also provides general information about the origins of consumer protection law, and also summarizes the tasks of main EU and Polish institutions and organizations taking care of consumer policy development.The second chapter is focused on the explanation of consumer protection issues in Poland and the changes that have occurred in the Polish consumer legislation after the transformation of the political system.The next chapter describes activities and functioning of the Office for Competition and Consumer Protection in the direct protection of consumers in the light of the Law of 16 February 2007 on competition and consumer protection. The last chapter contains a statistical summary of the activities of the President of the Office for Competition and Consumer Protection in 2010 over infringements of the collective interests of consumers. Additionally included are graphically illustrated responses of Polish consumers to questions included in the independent survey conducted by the author. | pl |
dc.abstract.other | AbstraktPraca niniejsza zawiera zwięzłe przedstawienie cech oraz pozycji konsumenta w relacjach z przedsiębiorcami, jak również charakterystykę zmian ustawodawstwa Unii Europejskiej i Polski, zadaniem którego jest zapewnienie konsumentom ochrony ich praw i interesów. Praca składa się z 4 rozdziałów.Pierwszy z nich dotyczy wyjaśnienia pojęć konsumenta i jego ochrony. Zawarto w nim również ogólne informacje na temat genezy prawa ochrony konsumentów, a także streszczono zadania głównych unijnych oraz polskich instytucji i organizacji dbających o rozwój polityki konsumenckiej.Rozdział drugi ukierunkowany został na objaśnienie problematyki ochrony konsumentów w Polsce i zmian, jakie zachodziły w polskim prawodawstwie konsumenckim po transformacji ustrojowej.Kolejny rozdział charakteryzuje działania i funkcjonowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie bezpośredniej ochrony konsumentów w świetle Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.Ostatni rozdział zawiera statystyczne zestawienie działań Prezesa UOKiK w roku 2010 w sprawach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Dodatkowo umieszczone zostały w nim graficznie zobrazowane odpowiedzi polskich konsumentów na pytania zamieszczone w stworzonej samodzielnie ankiecie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Włudyka, Tadeusz - 132679 | pl |
dc.contributor.author | Domińczyk, Paweł | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Oplustil, Krzysztof - 131175 | pl |
dc.contributor.reviewer | Włudyka, Tadeusz - 132679 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:37:24Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:37:24Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-10 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60563-64194 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174171 | |
dc.subject.en | Protection of consumers rights | pl |
dc.subject.other | Ochrona praw i interesów konsumentów | pl |
dc.title | Prawo ochrony konsumentów w Polsce, na przykładzie działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów | pl |
dc.title.alternative | Consumer Protection Law in Poland, based on the work of the Office for Competition and Consumer Protection | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |