Mieć wykształcenie czy być wykształconym? O związku między wykształceniem, czytelnictwem i samokształceniem

master
dc.abstract.enThis work is an attempt to present education as a lifelong and ongoing process. We regard the ideal of humanity, which is the culmination of the deliberate education process, as the final result of the ideal of education. The aim of the analysis will be an attempt to answer the question about the value of education. To get an education or to be an educated man? This very question has become a key issue of these considerations. In the first section I present the characteristics of key teaching concepts. It serves as an introduction in which, after defining general terms such as "learning" and " teaching" going through self-education and reading, I came to preliminary conclusions. A book is one of the possibilities of pursuing the ideal of education. As a method of self-education it clearly represents the independence of the entity undertaking educational training. The second section provides the theoretical concepts of education by three Polish thinkers. Their ideas will become a reference point for the last part of the thesis presented in the form of a research work. In the last section I attempt at analyzing and interpreting the answers given by the research participants. On the basis of the findings I present the characteristic tendencies that occur in the modern understanding of education. The respondents had different views on the key concept of this study. Their opinions varied depending on their attitude to self-education and to the quality of education they subjected to. Two types of responses have become particularly noticeable: utilitarianism of education and the ideal of an educated man.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca w swym założeniu jest próbą ukazania wykształcenia jako całożyciowego, nieustającego procesu. Za efekt końcowy ideału wykształcenia przyjmujemy ideał człowieczeństwa, będący uwieńczeniem świadomie prowadzonego procesu kształcenia. Celem dociekań będzie próba uzyskania odpowiedzi na pytanie dotyczące wartości kształcenia. Mieć wykształcenie czy być człowiekiem wykształconym? – stało się wiodącym zagadnieniem niniejszych rozważań. Pierwszy rozdział przedstawia charakterystykę kluczowych dla dydaktyki pojęć. Pełni rolę wprowadzenia, w którym od ogólnych terminów „uczenia się i „nauczania”, poprzez samokształcenie i czytelnictwo wyprowadzono wstępne wnioski. Książka staje się jedną z możliwości dochodzenia do ideału wykształcenia. Jako metoda pracy samokształceniowej dobitnie reprezentuje samodzielność podmiotu podejmującego się kształcenia. Drugi rozdział zawiera teoretyczne koncepcje wykształcenia trzech polskich myślicieli. Przedstawione idee staną się punktem odniesienia dla ostatniej części pracy, która przybiera formę badawczą. W ostatnim rozdziale podjęto próbę analizy i interpretacji odpowiedzi udzielonych przez uczestników badań. Na podstawie uzyskanych wniosków przedstawiono charakterystyczne tendencje współczesnego pojmowania wykształcenia. Badani w zależności od stosunku do samokształcenia oraz od jakości kształcenia, któremu się poddali, posiadali odmienne zdanie dotyczące kluczowego dla niniejszej pracy pojęcia. Dwa typy odpowiedzi stały się szczególnie zauważalne: utylitarność kształcenia oraz ideał człowieka wykształconego.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.contributor.authorKwinta, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGołek, Bartłomiej - 143175 pl
dc.contributor.reviewerWrońska, Katarzyna - 132780 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T12:58:53Z
dc.date.available2020-07-26T12:58:53Z
dc.date.submitted2015-06-24pl
dc.fieldofstudyanimacja społeczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-95971-126015pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203479
dc.languagepolpl
dc.subject.enKeywords: EDUCATION - SELF-EDUCATION - SELF-EDUCATION METHODS - READINGpl
dc.subject.plSłowa kluczowe: WYKSZTAŁCENIE – SAMOKSZTAŁCENIE - METODY PRACY SAMOKSZTAŁCENIOWEJ - CZYTELNICTWOpl
dc.titleMieć wykształcenie czy być wykształconym? O związku między wykształceniem, czytelnictwem i samokształceniempl
dc.title.alternativeTo have education or to be educated? The relation between education, reading and self-educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is an attempt to present education as a lifelong and ongoing process. We regard the ideal of humanity, which is the culmination of the deliberate education process, as the final result of the ideal of education. The aim of the analysis will be an attempt to answer the question about the value of education. To get an education or to be an educated man? This very question has become a key issue of these considerations. In the first section I present the characteristics of key teaching concepts. It serves as an introduction in which, after defining general terms such as "learning" and " teaching" going through self-education and reading, I came to preliminary conclusions. A book is one of the possibilities of pursuing the ideal of education. As a method of self-education it clearly represents the independence of the entity undertaking educational training. The second section provides the theoretical concepts of education by three Polish thinkers. Their ideas will become a reference point for the last part of the thesis presented in the form of a research work. In the last section I attempt at analyzing and interpreting the answers given by the research participants. On the basis of the findings I present the characteristic tendencies that occur in the modern understanding of education. The respondents had different views on the key concept of this study. Their opinions varied depending on their attitude to self-education and to the quality of education they subjected to. Two types of responses have become particularly noticeable: utilitarianism of education and the ideal of an educated man.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca w swym założeniu jest próbą ukazania wykształcenia jako całożyciowego, nieustającego procesu. Za efekt końcowy ideału wykształcenia przyjmujemy ideał człowieczeństwa, będący uwieńczeniem świadomie prowadzonego procesu kształcenia. Celem dociekań będzie próba uzyskania odpowiedzi na pytanie dotyczące wartości kształcenia. Mieć wykształcenie czy być człowiekiem wykształconym? – stało się wiodącym zagadnieniem niniejszych rozważań. Pierwszy rozdział przedstawia charakterystykę kluczowych dla dydaktyki pojęć. Pełni rolę wprowadzenia, w którym od ogólnych terminów „uczenia się i „nauczania”, poprzez samokształcenie i czytelnictwo wyprowadzono wstępne wnioski. Książka staje się jedną z możliwości dochodzenia do ideału wykształcenia. Jako metoda pracy samokształceniowej dobitnie reprezentuje samodzielność podmiotu podejmującego się kształcenia. Drugi rozdział zawiera teoretyczne koncepcje wykształcenia trzech polskich myślicieli. Przedstawione idee staną się punktem odniesienia dla ostatniej części pracy, która przybiera formę badawczą. W ostatnim rozdziale podjęto próbę analizy i interpretacji odpowiedzi udzielonych przez uczestników badań. Na podstawie uzyskanych wniosków przedstawiono charakterystyczne tendencje współczesnego pojmowania wykształcenia. Badani w zależności od stosunku do samokształcenia oraz od jakości kształcenia, któremu się poddali, posiadali odmienne zdanie dotyczące kluczowego dla niniejszej pracy pojęcia. Dwa typy odpowiedzi stały się szczególnie zauważalne: utylitarność kształcenia oraz ideał człowieka wykształconego.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.contributor.authorpl
Kwinta, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gołek, Bartłomiej - 143175
dc.contributor.reviewerpl
Wrońska, Katarzyna - 132780
dc.date.accessioned
2020-07-26T12:58:53Z
dc.date.available
2020-07-26T12:58:53Z
dc.date.submittedpl
2015-06-24
dc.fieldofstudypl
animacja społeczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-95971-126015
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203479
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Keywords: EDUCATION - SELF-EDUCATION - SELF-EDUCATION METHODS - READING
dc.subject.plpl
Słowa kluczowe: WYKSZTAŁCENIE – SAMOKSZTAŁCENIE - METODY PRACY SAMOKSZTAŁCENIOWEJ - CZYTELNICTWO
dc.titlepl
Mieć wykształcenie czy być wykształconym? O związku między wykształceniem, czytelnictwem i samokształceniem
dc.title.alternativepl
To have education or to be educated? The relation between education, reading and self-education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Bialystok
5
Warsaw
4
Wroclaw
2
Chandler
1
Dolores Piring
1
Dublin
1
Marysin
1
Płośnica
1
Skrzyszów
1

No access

No Thumbnail Available