Polaryzacja polityczna społeczeństwa polskiego w trakcie „pandemicznych” wyborów na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych

master
dc.abstract.enThe following master's thesis is an interdisciplinary analysis of the phenomenon of political polarisation in Poland. Its aim was to show the political divisions of Poles, in the context of the 2020 presidential election in the United States. The author, drawing on the achievements of media studies and political science studies, sought to answer the question: 'Was the discussion of the 2020 presidential election in United States in groups of supporters of the Law and Justice and Civic Platform parties an element making visible the political polarisation of society in Poland?' As part of the implementation of this task, a study was carried out, including discourse in groups on the Facebook platform, which brought together voters of the two largest Polish political parties.The first part of the study is a theoretical analysis of the processes of political communication, electoral communication and political polarisation. An attempt was also made to characterise the differences in approaches to the study of political communication between political scientists and media scholars. In the next stage of consideration, the focus was on presenting political polarisation in Poland, by comparing the Polish 2020 presidential campaign with the American one. The comparative perspective was aimed at identifying factors that might have influenced Polish voters' support directed towards Donald Trump or Joe Biden. The final section is empirical in nature. It contains a description of the methodology of the own research conducted, its results and key conclusions.pl
dc.abstract.plPoniższa praca magisterska jest interdyscyplinarną analizą zjawiska polaryzacji politycznej w Polsce. Jej celem było ukazanie podziałów politycznych Polaków, w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych z 2020 r.. Autorka, korzystając z dorobku studiów nad mediami oraz studiów politologicznych, starała się odpowiedzieć na pytanie: „Czy dyskusja na temat amerykańskich wyborów prezydenckich z 2020 r. w grupach skupiających zwolenników partii Prawo i Sprawiedliwość i Platforma Obywatelska była elementem uwidaczniającym polaryzację polityczną społeczeństwa w Polsce?”. W ramach realizacji tego zadania, przeprowadzono badanie, obejmujące dyskurs w grupach na platformie Facebook, w których skupieni byli wyborcy dwóch największych polskich ugrupowań politycznych. Pierwsza część pracy stanowi teoretyczną analizę procesów komunikowania politycznego, komunikowania wyborczego oraz polaryzacji politycznej. Dokonano również próby scharakteryzowania odmienności podejść do badań nad komunikacją polityczną pomiędzy politologami i medioznawcami. W kolejnym etapie rozważań, skupiono się na przedstawieniu polaryzacji politycznej w Polsce, poprzez porównanie polskiej kampanii prezydenckiej z 2020 r., z amerykańską. Perspektywa porównawcza miała na celu wyłonienie czynników, jakie mogły wpłynąć na poparcie polskich wyborców kierowane wobec Donalda Trumpa lub Joe Bidena. Ostatnia sekcja ma charakter empiryczny. Zawarto w niej opis metodologii przeprowadzonych badań własnych, ich wyniki oraz najważniejsze wnioski.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorHess, Agnieszka - 128316 pl
dc.contributor.authorObrzut, Wiktoriapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHess, Agnieszka - 128316 pl
dc.contributor.reviewerFlis, Jarosław - 101110 pl
dc.date.accessioned2023-09-08T21:35:10Z
dc.date.available2023-09-08T21:35:10Z
dc.date.submitted2023-09-08pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-165718-264264pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318541
dc.languagepolpl
dc.subject.enpolitical polarisation, political communication, electoral communication, United States, elections, Republic of Poland, presidential campaign, Facebook, social mediapl
dc.subject.plpolaryzacja polityczna, komunikowanie polityczne, komunikowanie wyborcze, Stany Zjednoczone, wybory, Rzeczpospolita Polska, kampania prezydencka, Facebook, media społecznościowepl
dc.titlePolaryzacja polityczna społeczeństwa polskiego w trakcie „pandemicznych” wyborów na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonychpl
dc.title.alternativePolarization of the Polish society during the 'pandemic' elections for the Office of the President of the United Statespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following master's thesis is an interdisciplinary analysis of the phenomenon of political polarisation in Poland. Its aim was to show the political divisions of Poles, in the context of the 2020 presidential election in the United States. The author, drawing on the achievements of media studies and political science studies, sought to answer the question: 'Was the discussion of the 2020 presidential election in United States in groups of supporters of the Law and Justice and Civic Platform parties an element making visible the political polarisation of society in Poland?' As part of the implementation of this task, a study was carried out, including discourse in groups on the Facebook platform, which brought together voters of the two largest Polish political parties.The first part of the study is a theoretical analysis of the processes of political communication, electoral communication and political polarisation. An attempt was also made to characterise the differences in approaches to the study of political communication between political scientists and media scholars. In the next stage of consideration, the focus was on presenting political polarisation in Poland, by comparing the Polish 2020 presidential campaign with the American one. The comparative perspective was aimed at identifying factors that might have influenced Polish voters' support directed towards Donald Trump or Joe Biden. The final section is empirical in nature. It contains a description of the methodology of the own research conducted, its results and key conclusions.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca magisterska jest interdyscyplinarną analizą zjawiska polaryzacji politycznej w Polsce. Jej celem było ukazanie podziałów politycznych Polaków, w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych z 2020 r.. Autorka, korzystając z dorobku studiów nad mediami oraz studiów politologicznych, starała się odpowiedzieć na pytanie: „Czy dyskusja na temat amerykańskich wyborów prezydenckich z 2020 r. w grupach skupiających zwolenników partii Prawo i Sprawiedliwość i Platforma Obywatelska była elementem uwidaczniającym polaryzację polityczną społeczeństwa w Polsce?”. W ramach realizacji tego zadania, przeprowadzono badanie, obejmujące dyskurs w grupach na platformie Facebook, w których skupieni byli wyborcy dwóch największych polskich ugrupowań politycznych. Pierwsza część pracy stanowi teoretyczną analizę procesów komunikowania politycznego, komunikowania wyborczego oraz polaryzacji politycznej. Dokonano również próby scharakteryzowania odmienności podejść do badań nad komunikacją polityczną pomiędzy politologami i medioznawcami. W kolejnym etapie rozważań, skupiono się na przedstawieniu polaryzacji politycznej w Polsce, poprzez porównanie polskiej kampanii prezydenckiej z 2020 r., z amerykańską. Perspektywa porównawcza miała na celu wyłonienie czynników, jakie mogły wpłynąć na poparcie polskich wyborców kierowane wobec Donalda Trumpa lub Joe Bidena. Ostatnia sekcja ma charakter empiryczny. Zawarto w niej opis metodologii przeprowadzonych badań własnych, ich wyniki oraz najważniejsze wnioski.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Hess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.authorpl
Obrzut, Wiktoria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.reviewerpl
Flis, Jarosław - 101110
dc.date.accessioned
2023-09-08T21:35:10Z
dc.date.available
2023-09-08T21:35:10Z
dc.date.submittedpl
2023-09-08
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-165718-264264
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318541
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
political polarisation, political communication, electoral communication, United States, elections, Republic of Poland, presidential campaign, Facebook, social media
dc.subject.plpl
polaryzacja polityczna, komunikowanie polityczne, komunikowanie wyborcze, Stany Zjednoczone, wybory, Rzeczpospolita Polska, kampania prezydencka, Facebook, media społecznościowe
dc.titlepl
Polaryzacja polityczna społeczeństwa polskiego w trakcie „pandemicznych” wyborów na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych
dc.title.alternativepl
Polarization of the Polish society during the 'pandemic' elections for the Office of the President of the United States
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
42
Views per month
Views per city
Warsaw
12
Lodz
7
Krakow
2
Siemianowice Śląskie
2
Bydgoszcz
1
Częstochowa
1
Gdynia
1
Goyang-si
1
Kęty
1
Lisbon
1

No access

No Thumbnail Available
Collections