Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polaryzacja polityczna społeczeństwa polskiego w trakcie „pandemicznych” wyborów na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych
Polarization of the Polish society during the 'pandemic' elections for the Office of the President of the United States
polaryzacja polityczna, komunikowanie polityczne, komunikowanie wyborcze, Stany Zjednoczone, wybory, Rzeczpospolita Polska, kampania prezydencka, Facebook, media społecznościowe
political polarisation, political communication, electoral communication, United States, elections, Republic of Poland, presidential campaign, Facebook, social media
Poniższa praca magisterska jest interdyscyplinarną analizą zjawiska polaryzacji politycznej w Polsce. Jej celem było ukazanie podziałów politycznych Polaków, w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych z 2020 r.. Autorka, korzystając z dorobku studiów nad mediami oraz studiów politologicznych, starała się odpowiedzieć na pytanie: „Czy dyskusja na temat amerykańskich wyborów prezydenckich z 2020 r. w grupach skupiających zwolenników partii Prawo i Sprawiedliwość i Platforma Obywatelska była elementem uwidaczniającym polaryzację polityczną społeczeństwa w Polsce?”. W ramach realizacji tego zadania, przeprowadzono badanie, obejmujące dyskurs w grupach na platformie Facebook, w których skupieni byli wyborcy dwóch największych polskich ugrupowań politycznych. Pierwsza część pracy stanowi teoretyczną analizę procesów komunikowania politycznego, komunikowania wyborczego oraz polaryzacji politycznej. Dokonano również próby scharakteryzowania odmienności podejść do badań nad komunikacją polityczną pomiędzy politologami i medioznawcami. W kolejnym etapie rozważań, skupiono się na przedstawieniu polaryzacji politycznej w Polsce, poprzez porównanie polskiej kampanii prezydenckiej z 2020 r., z amerykańską. Perspektywa porównawcza miała na celu wyłonienie czynników, jakie mogły wpłynąć na poparcie polskich wyborców kierowane wobec Donalda Trumpa lub Joe Bidena. Ostatnia sekcja ma charakter empiryczny. Zawarto w niej opis metodologii przeprowadzonych badań własnych, ich wyniki oraz najważniejsze wnioski.
The following master's thesis is an interdisciplinary analysis of the phenomenon of political polarisation in Poland. Its aim was to show the political divisions of Poles, in the context of the 2020 presidential election in the United States. The author, drawing on the achievements of media studies and political science studies, sought to answer the question: 'Was the discussion of the 2020 presidential election in United States in groups of supporters of the Law and Justice and Civic Platform parties an element making visible the political polarisation of society in Poland?' As part of the implementation of this task, a study was carried out, including discourse in groups on the Facebook platform, which brought together voters of the two largest Polish political parties.The first part of the study is a theoretical analysis of the processes of political communication, electoral communication and political polarisation. An attempt was also made to characterise the differences in approaches to the study of political communication between political scientists and media scholars. In the next stage of consideration, the focus was on presenting political polarisation in Poland, by comparing the Polish 2020 presidential campaign with the American one. The comparative perspective was aimed at identifying factors that might have influenced Polish voters' support directed towards Donald Trump or Joe Biden. The final section is empirical in nature. It contains a description of the methodology of the own research conducted, its results and key conclusions.
dc.abstract.en | The following master's thesis is an interdisciplinary analysis of the phenomenon of political polarisation in Poland. Its aim was to show the political divisions of Poles, in the context of the 2020 presidential election in the United States. The author, drawing on the achievements of media studies and political science studies, sought to answer the question: 'Was the discussion of the 2020 presidential election in United States in groups of supporters of the Law and Justice and Civic Platform parties an element making visible the political polarisation of society in Poland?' As part of the implementation of this task, a study was carried out, including discourse in groups on the Facebook platform, which brought together voters of the two largest Polish political parties.The first part of the study is a theoretical analysis of the processes of political communication, electoral communication and political polarisation. An attempt was also made to characterise the differences in approaches to the study of political communication between political scientists and media scholars. In the next stage of consideration, the focus was on presenting political polarisation in Poland, by comparing the Polish 2020 presidential campaign with the American one. The comparative perspective was aimed at identifying factors that might have influenced Polish voters' support directed towards Donald Trump or Joe Biden. The final section is empirical in nature. It contains a description of the methodology of the own research conducted, its results and key conclusions. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca magisterska jest interdyscyplinarną analizą zjawiska polaryzacji politycznej w Polsce. Jej celem było ukazanie podziałów politycznych Polaków, w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych z 2020 r.. Autorka, korzystając z dorobku studiów nad mediami oraz studiów politologicznych, starała się odpowiedzieć na pytanie: „Czy dyskusja na temat amerykańskich wyborów prezydenckich z 2020 r. w grupach skupiających zwolenników partii Prawo i Sprawiedliwość i Platforma Obywatelska była elementem uwidaczniającym polaryzację polityczną społeczeństwa w Polsce?”. W ramach realizacji tego zadania, przeprowadzono badanie, obejmujące dyskurs w grupach na platformie Facebook, w których skupieni byli wyborcy dwóch największych polskich ugrupowań politycznych. Pierwsza część pracy stanowi teoretyczną analizę procesów komunikowania politycznego, komunikowania wyborczego oraz polaryzacji politycznej. Dokonano również próby scharakteryzowania odmienności podejść do badań nad komunikacją polityczną pomiędzy politologami i medioznawcami. W kolejnym etapie rozważań, skupiono się na przedstawieniu polaryzacji politycznej w Polsce, poprzez porównanie polskiej kampanii prezydenckiej z 2020 r., z amerykańską. Perspektywa porównawcza miała na celu wyłonienie czynników, jakie mogły wpłynąć na poparcie polskich wyborców kierowane wobec Donalda Trumpa lub Joe Bidena. Ostatnia sekcja ma charakter empiryczny. Zawarto w niej opis metodologii przeprowadzonych badań własnych, ich wyniki oraz najważniejsze wnioski. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hess, Agnieszka - 128316 | pl |
dc.contributor.author | Obrzut, Wiktoria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hess, Agnieszka - 128316 | pl |
dc.contributor.reviewer | Flis, Jarosław - 101110 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T21:35:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T21:35:10Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-08 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165718-264264 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/318541 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | political polarisation, political communication, electoral communication, United States, elections, Republic of Poland, presidential campaign, Facebook, social media | pl |
dc.subject.pl | polaryzacja polityczna, komunikowanie polityczne, komunikowanie wyborcze, Stany Zjednoczone, wybory, Rzeczpospolita Polska, kampania prezydencka, Facebook, media społecznościowe | pl |
dc.title | Polaryzacja polityczna społeczeństwa polskiego w trakcie „pandemicznych” wyborów na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych | pl |
dc.title.alternative | Polarization of the Polish society during the 'pandemic' elections for the Office of the President of the United States | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |