Rola rozumienia czytanego tekstu i błędu w procesie uczenia się

2025
journal article
article
dc.abstract.enThe understanding a text is a key to learning because the way to knowledge passes through the written sources. At the school, it is applicable to the science subjects. The analysis the PISA tasks shows the mechanism of understanding texts in the fields of biology, geography, and other sciences. At the paper, the PISA scenario built on texts (originally digital: blog, chat, links) explaining the disappearing trees on the Rapa Nui (Easter Island) is presented.
dc.abstract.plSkoro dostęp do wiedzy dokonuje się głównie za pośrednictwem pisma, rozumienie czytanego tekstu jest kluczem do uczenia się. Dotyczy to również przedmiotów przyrodniczych. Analiza zadań z badania PISA pozwala zaobserwować mechanizm odbioru tekstu dotyczącego nauki. W artykule została przedstawiona wiązka zadań zbudowanych wokół kilku tekstów oryginalnie cyfrowych, czyli bloga, czatu, linków do artykułów, dotyczących torii wyjaśniających przyczyny zniknięcia drzew na Wyspie Wielkanocnej.
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorBiedrzycki, Krzysztof - 127308
dc.date.accession2025-10-20
dc.date.accessioned2025-10-21T11:07:43Z
dc.date.available2025-10-21T11:07:43Z
dc.date.createdat2025-10-19T18:32:56Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 108
dc.description.physical95-108
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume22
dc.identifier.issn2391-6303
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563348
dc.identifier.weblinkhttps://pau.krakow.pl/podreczniki/tom_xxii/tXXII.pdf
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enreading
dc.subject.enunderstanding
dc.subject.enscience
dc.subject.enRapa Nui
dc.subject.enEaster Island
dc.subject.enPISA
dc.subject.eneducation
dc.subject.enerror
dc.subject.plczytanie
dc.subject.plrozumienie tekstu
dc.subject.plnauka
dc.subject.plWyspa Wielkanocna
dc.subject.plPISA
dc.subject.pledukacja
dc.subject.plbłąd
dc.subtypeArticle
dc.titleRola rozumienia czytanego tekstu i błędu w procesie uczenia się
dc.title.alternativeThe significance of understanding text and error in the process of learning
dc.title.journalOpinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych
dc.title.volumePrace Komisji PAU do oceny podręczników szkolnych za 2024 rok
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The understanding a text is a key to learning because the way to knowledge passes through the written sources. At the school, it is applicable to the science subjects. The analysis the PISA tasks shows the mechanism of understanding texts in the fields of biology, geography, and other sciences. At the paper, the PISA scenario built on texts (originally digital: blog, chat, links) explaining the disappearing trees on the Rapa Nui (Easter Island) is presented.
dc.abstract.pl
Skoro dostęp do wiedzy dokonuje się głównie za pośrednictwem pisma, rozumienie czytanego tekstu jest kluczem do uczenia się. Dotyczy to również przedmiotów przyrodniczych. Analiza zadań z badania PISA pozwala zaobserwować mechanizm odbioru tekstu dotyczącego nauki. W artykule została przedstawiona wiązka zadań zbudowanych wokół kilku tekstów oryginalnie cyfrowych, czyli bloga, czatu, linków do artykułów, dotyczących torii wyjaśniających przyczyny zniknięcia drzew na Wyspie Wielkanocnej.
dc.affiliation
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.author
Biedrzycki, Krzysztof - 127308
dc.date.accession
2025-10-20
dc.date.accessioned
2025-10-21T11:07:43Z
dc.date.available
2025-10-21T11:07:43Z
dc.date.createdaten
2025-10-19T18:32:56Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 108
dc.description.physical
95-108
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
22
dc.identifier.issn
2391-6303
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563348
dc.identifier.weblink
https://pau.krakow.pl/podreczniki/tom_xxii/tXXII.pdf
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
reading
dc.subject.en
understanding
dc.subject.en
science
dc.subject.en
Rapa Nui
dc.subject.en
Easter Island
dc.subject.en
PISA
dc.subject.en
education
dc.subject.en
error
dc.subject.pl
czytanie
dc.subject.pl
rozumienie tekstu
dc.subject.pl
nauka
dc.subject.pl
Wyspa Wielkanocna
dc.subject.pl
PISA
dc.subject.pl
edukacja
dc.subject.pl
błąd
dc.subtype
Article
dc.title
Rola rozumienia czytanego tekstu i błędu w procesie uczenia się
dc.title.alternative
The significance of understanding text and error in the process of learning
dc.title.journal
Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych
dc.title.volume
Prace Komisji PAU do oceny podręczników szkolnych za 2024 rok
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
4
Views per month

No access

No Thumbnail Available