Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola rozumienia czytanego tekstu i błędu w procesie uczenia się
The significance of understanding text and error in the process of learning
czytanie
rozumienie tekstu
nauka
Wyspa Wielkanocna
PISA
edukacja
błąd
reading
understanding
science
Rapa Nui
Easter Island
PISA
education
error
Bibliogr. s. 108
Skoro dostęp do wiedzy dokonuje się głównie za pośrednictwem pisma, rozumienie czytanego tekstu jest kluczem do uczenia się. Dotyczy to również przedmiotów przyrodniczych. Analiza zadań z badania PISA pozwala zaobserwować mechanizm odbioru tekstu dotyczącego nauki. W artykule została przedstawiona wiązka zadań zbudowanych wokół kilku tekstów oryginalnie cyfrowych, czyli bloga, czatu, linków do artykułów, dotyczących torii wyjaśniających przyczyny zniknięcia drzew na Wyspie Wielkanocnej.
The understanding a text is a key to learning because the way to knowledge passes through the written sources. At the school, it is applicable to the science subjects. The analysis the PISA tasks shows the mechanism of understanding texts in the fields of biology, geography, and other sciences. At the paper, the PISA scenario built on texts (originally digital: blog, chat, links) explaining the disappearing trees on the Rapa Nui (Easter Island) is presented.
dc.abstract.en | The understanding a text is a key to learning because the way to knowledge passes through the written sources. At the school, it is applicable to the science subjects. The analysis the PISA tasks shows the mechanism of understanding texts in the fields of biology, geography, and other sciences. At the paper, the PISA scenario built on texts (originally digital: blog, chat, links) explaining the disappearing trees on the Rapa Nui (Easter Island) is presented. | |
dc.abstract.pl | Skoro dostęp do wiedzy dokonuje się głównie za pośrednictwem pisma, rozumienie czytanego tekstu jest kluczem do uczenia się. Dotyczy to również przedmiotów przyrodniczych. Analiza zadań z badania PISA pozwala zaobserwować mechanizm odbioru tekstu dotyczącego nauki. W artykule została przedstawiona wiązka zadań zbudowanych wokół kilku tekstów oryginalnie cyfrowych, czyli bloga, czatu, linków do artykułów, dotyczących torii wyjaśniających przyczyny zniknięcia drzew na Wyspie Wielkanocnej. | |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej | |
dc.contributor.author | Biedrzycki, Krzysztof - 127308 | |
dc.date.accession | 2025-10-20 | |
dc.date.accessioned | 2025-10-21T11:07:43Z | |
dc.date.available | 2025-10-21T11:07:43Z | |
dc.date.createdat | 2025-10-19T18:32:56Z | en |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 108 | |
dc.description.physical | 95-108 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 22 | |
dc.identifier.issn | 2391-6303 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563348 | |
dc.identifier.weblink | https://pau.krakow.pl/podreczniki/tom_xxii/tXXII.pdf | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | reading | |
dc.subject.en | understanding | |
dc.subject.en | science | |
dc.subject.en | Rapa Nui | |
dc.subject.en | Easter Island | |
dc.subject.en | PISA | |
dc.subject.en | education | |
dc.subject.en | error | |
dc.subject.pl | czytanie | |
dc.subject.pl | rozumienie tekstu | |
dc.subject.pl | nauka | |
dc.subject.pl | Wyspa Wielkanocna | |
dc.subject.pl | PISA | |
dc.subject.pl | edukacja | |
dc.subject.pl | błąd | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Rola rozumienia czytanego tekstu i błędu w procesie uczenia się | |
dc.title.alternative | The significance of understanding text and error in the process of learning | |
dc.title.journal | Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych | |
dc.title.volume | Prace Komisji PAU do oceny podręczników szkolnych za 2024 rok | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |