Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tematyka mitologiczna w twórczości Sandra Botticellego.
Mythological themes in the works of Sandro Botticelli.
Sandro Botticelli, malarstwo, mitologia, antyk, renesans
Sandro Botticelli, painting, mythology, antiquity, Renaissance
Przedmiotem niniejszej pracy, opatrzonej tytułem "Tematyka mitologiczna w twórczości Sandra Botticellego", jest prezentacja i analiza najpopularniejszych obrazów o treści mitologicznej autorstwa Sandra Botticellego, jednego z czołowych przedstawicieli wczesnorenesansowych malarzy włoskich. Praca ta zbudowana jest z siedmiu rozdziałów, przy czym każdy z nich zawiera kilka podrozdziałów, które szerzej opisują omawianą problematykę. Rozdział pierwszy wyjaśnia przyczyny recepcji tradycji antycznej w kulturze i sztuce włoskiego Odrodzenia, a także wprowadza ogólny zarys politycznej, ekonomicznej i społecznej sytuacji Italii w owym okresie. Ponadto, traktuje o istotnej popularyzacji literatury starożytnej w dobie renesansu i tłumaczy wpływ tego zjawiska na powstanie dzieł sztuki o treści mitologicznej. Opisuje również najpopularniejsze motywy mitologiczne wykorzystywane w sztuce oraz przyczyny, którymi mogli kierować się artyści przy wyborze mitu na temat swojej artystycznej twórczości. Drugi rozdział przybliża biografię Sandra Botticellego, ze szczególnym zaakcentowaniem tych faktów i wydarzeń, które mogły mieć znaczący wpływ na podjęcie przez niego tematyki mitologicznej w działalności malarskiej. Drugi podrozdział tej części pracy wskazuje również najważniejszych odkrywców, badaczy i interpretatorów twórczości Sandra Botticellego i tłumaczy ich wkład do obecnie dostępnego zasobu wiedzy na temat malarza. Każdy z kolejnych rozdziałów skupia się już na zasadniczym temacie pracy, czyli mitologicznych dziełach Botticellego. Są to kolejno: "Wiosna/Primavera" (rozdział trzeci), "Narodziny Wenus" (rozdział czwarty), "Pallada i Centaur" (rozdział piąty), "Wenus i Mars" (rozdział szósty) oraz "Oszczerstwo według Apellesa/Kalumnia" (rozdział siódmy). Każdy z tych rozdziałów zawiera informacje na temat czasu i okoliczności powstania obrazu, opis kompozycji, wskazanie i omówienie motywów mitologicznych w niej obecnych, a także prezentuje szczegółową interpretację obrazu, zwłaszcza w kontekście źródeł mitologicznych, a także humanistycznej filozofii włoskiego Quattrocenta. Zakończenie pracy złożone jest z krótkiego podsumowania i wniosków wyciągniętych na podstawie analizy mitologicznych dzieł Botticellego. Przede wszystkim zaznaczony jest aspekt indywidualnego stosunku Botticellego do dorobku antycznego i inspiracji, którą z niego zaczerpnął w celu stworzenia złożonych, alegorycznych przedstawień malarskich o treści mitologicznej.
The aim of this work is to present and analyze the most popular mythological paintings of Sandro Botticelli, an Italian painter of the Early Renaissance. This work contains seven chapters, but each of them includes several subsections, which precisely describe specific issues. The first chapter explains reasons of antiquity's reception in the culture and art of Italian Renaissance and provide outline of political, economic and social situation of this period. Furthermore, points out the popularization of ancient literature and its influence on the mythological works, describes the most popular mythological motifs used in the works of art and the main causes of choosing the myth as the theme of artistic creation. The second chapter presents the short biography of Sandro Botticelli, especially accenting these facts which are closely conected with taking the mythological theme in his painting. The last part of this chapter lists the major explorers and interpreters of Botticelli's works. Chapters third to seventh present five mythological paintings of Botticelli, namely "Allegory of Spring", "Birth of Venus", "Pallas and the Centaur", "Venus and Mars" and "Calumny of Apelles". These chapters include information about time and circumstances of creation the paintings, description of the compositions, mythological motifs shown in the pictures and most of all detailed interpretation of the paintings, particularly in the context of ancient tradition and humanistic philosophy of fifteenth century. The completion of the work is composed of a short summary and conclusions drawn out during analyzing Botticelli's paintings. Most of all states an individual attitude of Botticelli to achievements of ancient and inspiration derived from them, which he used to create complex allegories.
dc.abstract.en | The aim of this work is to present and analyze the most popular mythological paintings of Sandro Botticelli, an Italian painter of the Early Renaissance. This work contains seven chapters, but each of them includes several subsections, which precisely describe specific issues. The first chapter explains reasons of antiquity's reception in the culture and art of Italian Renaissance and provide outline of political, economic and social situation of this period. Furthermore, points out the popularization of ancient literature and its influence on the mythological works, describes the most popular mythological motifs used in the works of art and the main causes of choosing the myth as the theme of artistic creation. The second chapter presents the short biography of Sandro Botticelli, especially accenting these facts which are closely conected with taking the mythological theme in his painting. The last part of this chapter lists the major explorers and interpreters of Botticelli's works. Chapters third to seventh present five mythological paintings of Botticelli, namely "Allegory of Spring", "Birth of Venus", "Pallas and the Centaur", "Venus and Mars" and "Calumny of Apelles". These chapters include information about time and circumstances of creation the paintings, description of the compositions, mythological motifs shown in the pictures and most of all detailed interpretation of the paintings, particularly in the context of ancient tradition and humanistic philosophy of fifteenth century. The completion of the work is composed of a short summary and conclusions drawn out during analyzing Botticelli's paintings. Most of all states an individual attitude of Botticelli to achievements of ancient and inspiration derived from them, which he used to create complex allegories. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy, opatrzonej tytułem "Tematyka mitologiczna w twórczości Sandra Botticellego", jest prezentacja i analiza najpopularniejszych obrazów o treści mitologicznej autorstwa Sandra Botticellego, jednego z czołowych przedstawicieli wczesnorenesansowych malarzy włoskich. Praca ta zbudowana jest z siedmiu rozdziałów, przy czym każdy z nich zawiera kilka podrozdziałów, które szerzej opisują omawianą problematykę. Rozdział pierwszy wyjaśnia przyczyny recepcji tradycji antycznej w kulturze i sztuce włoskiego Odrodzenia, a także wprowadza ogólny zarys politycznej, ekonomicznej i społecznej sytuacji Italii w owym okresie. Ponadto, traktuje o istotnej popularyzacji literatury starożytnej w dobie renesansu i tłumaczy wpływ tego zjawiska na powstanie dzieł sztuki o treści mitologicznej. Opisuje również najpopularniejsze motywy mitologiczne wykorzystywane w sztuce oraz przyczyny, którymi mogli kierować się artyści przy wyborze mitu na temat swojej artystycznej twórczości. Drugi rozdział przybliża biografię Sandra Botticellego, ze szczególnym zaakcentowaniem tych faktów i wydarzeń, które mogły mieć znaczący wpływ na podjęcie przez niego tematyki mitologicznej w działalności malarskiej. Drugi podrozdział tej części pracy wskazuje również najważniejszych odkrywców, badaczy i interpretatorów twórczości Sandra Botticellego i tłumaczy ich wkład do obecnie dostępnego zasobu wiedzy na temat malarza. Każdy z kolejnych rozdziałów skupia się już na zasadniczym temacie pracy, czyli mitologicznych dziełach Botticellego. Są to kolejno: "Wiosna/Primavera" (rozdział trzeci), "Narodziny Wenus" (rozdział czwarty), "Pallada i Centaur" (rozdział piąty), "Wenus i Mars" (rozdział szósty) oraz "Oszczerstwo według Apellesa/Kalumnia" (rozdział siódmy). Każdy z tych rozdziałów zawiera informacje na temat czasu i okoliczności powstania obrazu, opis kompozycji, wskazanie i omówienie motywów mitologicznych w niej obecnych, a także prezentuje szczegółową interpretację obrazu, zwłaszcza w kontekście źródeł mitologicznych, a także humanistycznej filozofii włoskiego Quattrocenta. Zakończenie pracy złożone jest z krótkiego podsumowania i wniosków wyciągniętych na podstawie analizy mitologicznych dzieł Botticellego. Przede wszystkim zaznaczony jest aspekt indywidualnego stosunku Botticellego do dorobku antycznego i inspiracji, którą z niego zaczerpnął w celu stworzenia złożonych, alegorycznych przedstawień malarskich o treści mitologicznej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.contributor.advisor | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.contributor.author | Rogala, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Skrzyniarz, Sławomir - 131916 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczak, Marek - 132516 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T07:59:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T07:59:08Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | mediteraneistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-66597-116515 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180069 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Sandro Botticelli, painting, mythology, antiquity, Renaissance | pl |
dc.subject.pl | Sandro Botticelli, malarstwo, mitologia, antyk, renesans | pl |
dc.title | Tematyka mitologiczna w twórczości Sandra Botticellego. | pl |
dc.title.alternative | Mythological themes in the works of Sandro Botticelli. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |