Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
(Nie)jestem mordercą - polskie kino wobec sprawy Wampira z Zagłębia
I'm (not) a killer - polish cinema and the case of the Zagłębie Vampire
Zdzisław Marchwicki, Śląsk, morderca, niewinność, oskarżenie, proces, wampir, kara śmierci, PRL, milicja
Zdzisław Marchwicki, Silesia, killer, innocence, accusation, investigation, vampire, death penalty, Polish People’s Republic, Citizens’ Militia
Niniejsza praca ma na celu analizę polskiej kinematografii poświęconej postaci tak zwanego Wampira z Zagłębia ze szczególnym uwzględnieniem stosunku twórców filmowych do osoby Zdzisława Marchwickiego, oskarżonego prawdopodobnie niesłusznie o popełnienie seryjnych morderstw na Śląsku w latach 1964-1970. Najważniejszymi filmami poddanymi analizie są „Anna” i Wampir Janusza Kidawy z 1981 roku oraz Jestem mordercą Macieja Pieprzycy z 2016 roku, natomiast merytoryczna strona pracy oparta została na oryginalnym akcie oskarżenia prokuratury wojewódzkiej w Katowicach z 1974 roku.. Najważniejszą pozycją literacką i źródłem bibliograficznym dla części historyczno-kontekstowej pracy jest reportaż Przemysława Semczuka z 2021 roku Wampir z Zagłębia (nowe wydanie). Analizie poddane zostały zarówno dzieła filmowe oskarżycielskie wobec skazanego na śmierć w latach siedemdziesiątych XX wieku Zdzisława Marchwickiego, jak i broniące go, a jednocześnie wskazujące na ówczesne organy ścigania jako winne znalezienia kozła ofiarnego w celu zamknięcia śledztwa i ukarania żywego człowieka.
This work aims to analyze polish cinematography devoted to the character of the so-called Zagłębie Vampire with a particular focus on the attitude of the filmmakers to Zdzisław Marchwicki, probably wrongly accused of committing the serial murders in Silesia in the years 1964-1970. The most important films analyzed are Janusz Kidawa’s “Anna” and the Vampire from 1981 and Maciej Pieprzyca’s I’m a killer from 2016, while the substance of the work is based on the original indictment of the provincial prosecutor’s office in Katowice from 1974. The most important literary item and the biographic source for the historical and contextual part of the work is Przemysław Semczuk’s reportage The Zagłębie Vampire (new edition). Both the film works accusing the condemned to death in the 1970s Zdzisław Marchwicki and the film works defending him were subjected to the analysis, both pointing to the then law enforcement agencies as guilty of finding a scapegoat to close the investigation and to punish an alive person.
dc.abstract.en | This work aims to analyze polish cinematography devoted to the character of the so-called Zagłębie Vampire with a particular focus on the attitude of the filmmakers to Zdzisław Marchwicki, probably wrongly accused of committing the serial murders in Silesia in the years 1964-1970. The most important films analyzed are Janusz Kidawa’s “Anna” and the Vampire from 1981 and Maciej Pieprzyca’s I’m a killer from 2016, while the substance of the work is based on the original indictment of the provincial prosecutor’s office in Katowice from 1974. The most important literary item and the biographic source for the historical and contextual part of the work is Przemysław Semczuk’s reportage The Zagłębie Vampire (new edition). Both the film works accusing the condemned to death in the 1970s Zdzisław Marchwicki and the film works defending him were subjected to the analysis, both pointing to the then law enforcement agencies as guilty of finding a scapegoat to close the investigation and to punish an alive person. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu analizę polskiej kinematografii poświęconej postaci tak zwanego Wampira z Zagłębia ze szczególnym uwzględnieniem stosunku twórców filmowych do osoby Zdzisława Marchwickiego, oskarżonego prawdopodobnie niesłusznie o popełnienie seryjnych morderstw na Śląsku w latach 1964-1970. Najważniejszymi filmami poddanymi analizie są „Anna” i Wampir Janusza Kidawy z 1981 roku oraz Jestem mordercą Macieja Pieprzycy z 2016 roku, natomiast merytoryczna strona pracy oparta została na oryginalnym akcie oskarżenia prokuratury wojewódzkiej w Katowicach z 1974 roku.. Najważniejszą pozycją literacką i źródłem bibliograficznym dla części historyczno-kontekstowej pracy jest reportaż Przemysława Semczuka z 2021 roku Wampir z Zagłębia (nowe wydanie). Analizie poddane zostały zarówno dzieła filmowe oskarżycielskie wobec skazanego na śmierć w latach siedemdziesiątych XX wieku Zdzisława Marchwickiego, jak i broniące go, a jednocześnie wskazujące na ówczesne organy ścigania jako winne znalezienia kozła ofiarnego w celu zamknięcia śledztwa i ukarania żywego człowieka. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.contributor.author | Rzehak, Olga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Jagielski, Sebastian - 153563 | pl |
dc.contributor.reviewer | Syska, Rafał - 132183 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T21:44:02Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T21:44:02Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-20 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165924-292463 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321696 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Zdzisław Marchwicki, Silesia, killer, innocence, accusation, investigation, vampire, death penalty, Polish People’s Republic, Citizens’ Militia | pl |
dc.subject.pl | Zdzisław Marchwicki, Śląsk, morderca, niewinność, oskarżenie, proces, wampir, kara śmierci, PRL, milicja | pl |
dc.title | (Nie)jestem mordercą - polskie kino wobec sprawy Wampira z Zagłębia | pl |
dc.title.alternative | I'm (not) a killer - polish cinema and the case of the Zagłębie Vampire | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |