Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sztuczna inteligencja w USA i Unii Europejskiej: porównanie ram regulacyjnych oraz społecznych percepcji technologii
Artificial Intelligence in the USA and the European Union: a comparison of regulatory frameworks and social perceptions
Sztuczna Inteligencja, definicje, rozwój, historia, technologia, regulacje prawne, USA, Unia Europejska, opinia publiczna, badania, perspektywa europejska, perspektywa amerykańska, analiza porównawcza
Artificial Intelligence, definitions, development, history, technology, legal regulations, USA, European Union, public opinion, research, European perspective, American perspective, comparative analysis
Niniejsza praca dyplomowa poświęcona jest tematyce sztucznej inteligencji (AI) oraz porównawczej analizie podejścia Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej do jej rozwoju, regulacji prawnych oraz odbioru społecznego. Celem opracowania jest ukazanie różnic i podobieństw w działaniach tych dwóch kluczowych podmiotów na arenie międzynarodowej oraz wskazanie konsekwencji ich polityk wobec AI. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do zagadnienia sztucznej inteligencji. Zawiera przegląd definicji, które ukazują AI jako zjawisko interdyscyplinarne, obejmujące zarówno aspekty techniczne, jak i filozoficzne. W dalszej części omówiono historyczny rozwój tej technologii: od jej początków w XX wieku, przez kolejne etapy postępu, aż po współczesne zastosowania oparte na zaawansowanych algorytmach uczenia maszynowego. Rozdział kończy się analizą potencjalnych korzyści oraz zagrożeń wynikających z rozwoju AI – w tym zwiększenia efektywności, ale też ryzyka dla prywatności i rynku pracy. W drugim rozdziale skupiono się na sytuacji w Stanach Zjednoczonych. Zaprezentowano, w jaki sposób sztuczna inteligencja funkcjonuje w codziennym życiu Amerykanów, obejmując różne sektory – od medycyny po obronność. Przeanalizowano również amerykańskie regulacje prawne, zwracając uwagę na trzy ostatnie kadencje prezydenckie. Kolejna część rozdziału dotyczy opinii publicznej – przedstawiono obraz dyskusji o AI w mediach społecznościowych, w których przeplatają się zarówno entuzjazm, jak i zaniepokojenie przyszłością. Trzeci rozdział poświęcono Unii Europejskiej. Przedstawiono stan wdrażania AI w poszczególnych krajach członkowskich oraz stopień zaawansowania technologicznego. Kluczową część stanowi omówienie unijnej strategii legislacyjnej, w tym Aktu o sztucznej inteligencji, który ma na celu stworzenie ram dla odpowiedzialnego i bezpiecznego rozwoju technologii. W ostatnim podrozdziale skupiono się na społecznej percepcji AI w Europie – analizując nastroje obywateli, zwłaszcza ich przywiązanie do unijnych wartości. W zakończeniu pracy dokonano porównania podejścia USA i UE do sztucznej inteligencji. Stany Zjednoczone stawiają na innowacyjność i elastyczne regulacje, podczas gdy Unia Europejska akcentuje kwestie etyczne i ochronę praw obywateli. Analiza ukazuje, jak oba modele wpływają na rozwój AI oraz kształtowanie globalnych standardów.
This diploma thesis is dedicated to the topic of artificial intelligence (AI) and a comparative analysis of the approaches taken by the United States and the European Union regarding its development, legal regulation, and public perception. The main objective is to highlight the differences and similarities between the strategies of these two key international actors and to identify the consequences of their AI-related policies. The first chapter serves as an introduction to the concept of artificial intelligence. It includes an overview of definitions that present AI as an interdisciplinary phenomenon encompassing both technical and philosophical dimensions. The chapter then traces the historical development of AI—from its beginnings in the 20th century, through subsequent stages of advancement, to its modern applications based on sophisticated machine learning algorithms. It concludes with an analysis of the potential benefits and risks associated with AI development, including increased efficiency, but also threats to privacy and the labor market. The second chapter focuses on the situation in the United States. It presents how AI is integrated into the daily lives of Americans across various sectors—from healthcare to defense. U.S. legal regulations are also examined, with particular attention paid to the last three presidential administrations. The final part of the chapter discusses public opinion, highlighting the discourse surrounding AI on social media, where both enthusiasm and concerns about the future are evident. The third chapter is devoted to the European Union. It outlines the current state of AI implementation in individual member states and the degree of technological advancement. A key section is the discussion of the EU’s legislative strategy, including the Artificial Intelligence Act, which aims to establish a framework for responsible and secure technology development. The final subsection examines the public perception of AI in Europe, focusing on citizens’ attitudes and their strong attachment to EU values. The conclusion offers a comparative analysis of the approaches taken by the U.S. and the EU toward artificial intelligence. The United States emphasizes innovation and regulatory flexibility, while the European Union prioritizes ethical considerations and the protection of citizens' rights. This analysis illustrates how both models influence AI development and contribute to shaping global technological standards.
dc.abstract.en | This diploma thesis is dedicated to the topic of artificial intelligence (AI) and a comparative analysis of the approaches taken by the United States and the European Union regarding its development, legal regulation, and public perception. The main objective is to highlight the differences and similarities between the strategies of these two key international actors and to identify the consequences of their AI-related policies. The first chapter serves as an introduction to the concept of artificial intelligence. It includes an overview of definitions that present AI as an interdisciplinary phenomenon encompassing both technical and philosophical dimensions. The chapter then traces the historical development of AI—from its beginnings in the 20th century, through subsequent stages of advancement, to its modern applications based on sophisticated machine learning algorithms. It concludes with an analysis of the potential benefits and risks associated with AI development, including increased efficiency, but also threats to privacy and the labor market. The second chapter focuses on the situation in the United States. It presents how AI is integrated into the daily lives of Americans across various sectors—from healthcare to defense. U.S. legal regulations are also examined, with particular attention paid to the last three presidential administrations. The final part of the chapter discusses public opinion, highlighting the discourse surrounding AI on social media, where both enthusiasm and concerns about the future are evident. The third chapter is devoted to the European Union. It outlines the current state of AI implementation in individual member states and the degree of technological advancement. A key section is the discussion of the EU’s legislative strategy, including the Artificial Intelligence Act, which aims to establish a framework for responsible and secure technology development. The final subsection examines the public perception of AI in Europe, focusing on citizens’ attitudes and their strong attachment to EU values. The conclusion offers a comparative analysis of the approaches taken by the U.S. and the EU toward artificial intelligence. The United States emphasizes innovation and regulatory flexibility, while the European Union prioritizes ethical considerations and the protection of citizens' rights. This analysis illustrates how both models influence AI development and contribute to shaping global technological standards. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dyplomowa poświęcona jest tematyce sztucznej inteligencji (AI) oraz porównawczej analizie podejścia Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej do jej rozwoju, regulacji prawnych oraz odbioru społecznego. Celem opracowania jest ukazanie różnic i podobieństw w działaniach tych dwóch kluczowych podmiotów na arenie międzynarodowej oraz wskazanie konsekwencji ich polityk wobec AI. Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do zagadnienia sztucznej inteligencji. Zawiera przegląd definicji, które ukazują AI jako zjawisko interdyscyplinarne, obejmujące zarówno aspekty techniczne, jak i filozoficzne. W dalszej części omówiono historyczny rozwój tej technologii: od jej początków w XX wieku, przez kolejne etapy postępu, aż po współczesne zastosowania oparte na zaawansowanych algorytmach uczenia maszynowego. Rozdział kończy się analizą potencjalnych korzyści oraz zagrożeń wynikających z rozwoju AI – w tym zwiększenia efektywności, ale też ryzyka dla prywatności i rynku pracy. W drugim rozdziale skupiono się na sytuacji w Stanach Zjednoczonych. Zaprezentowano, w jaki sposób sztuczna inteligencja funkcjonuje w codziennym życiu Amerykanów, obejmując różne sektory – od medycyny po obronność. Przeanalizowano również amerykańskie regulacje prawne, zwracając uwagę na trzy ostatnie kadencje prezydenckie. Kolejna część rozdziału dotyczy opinii publicznej – przedstawiono obraz dyskusji o AI w mediach społecznościowych, w których przeplatają się zarówno entuzjazm, jak i zaniepokojenie przyszłością. Trzeci rozdział poświęcono Unii Europejskiej. Przedstawiono stan wdrażania AI w poszczególnych krajach członkowskich oraz stopień zaawansowania technologicznego. Kluczową część stanowi omówienie unijnej strategii legislacyjnej, w tym Aktu o sztucznej inteligencji, który ma na celu stworzenie ram dla odpowiedzialnego i bezpiecznego rozwoju technologii. W ostatnim podrozdziale skupiono się na społecznej percepcji AI w Europie – analizując nastroje obywateli, zwłaszcza ich przywiązanie do unijnych wartości. W zakończeniu pracy dokonano porównania podejścia USA i UE do sztucznej inteligencji. Stany Zjednoczone stawiają na innowacyjność i elastyczne regulacje, podczas gdy Unia Europejska akcentuje kwestie etyczne i ochronę praw obywateli. Analiza ukazuje, jak oba modele wpływają na rozwój AI oraz kształtowanie globalnych standardów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ślufińska, Monika - 132323 | pl |
dc.contributor.author | Nowak, Julia - USOS280393 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Ślufińska, Monika - 132323 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nitszke, Agnieszka - 160145 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-07-07T12:52:19Z | |
dc.date.available | 2025-07-07T12:52:19Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-07T12:52:19Z | en |
dc.date.submitted | 2025-06-18 | pl |
dc.fieldofstudy | stosunki międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175998-280393 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555228 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Artificial Intelligence, definitions, development, history, technology, legal regulations, USA, European Union, public opinion, research, European perspective, American perspective, comparative analysis | pl |
dc.subject.pl | Sztuczna Inteligencja, definicje, rozwój, historia, technologia, regulacje prawne, USA, Unia Europejska, opinia publiczna, badania, perspektywa europejska, perspektywa amerykańska, analiza porównawcza | pl |
dc.title | Sztuczna inteligencja w USA i Unii Europejskiej: porównanie ram regulacyjnych oraz społecznych percepcji technologii | pl |
dc.title.alternative | Artificial Intelligence in the USA and the European Union: a comparison of regulatory frameworks and social perceptions | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |