Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nazwy sklepów ze zdrową żywnością na tle zmian w języku i w kulturze
Names of health food stores against the background of changes in language and culture
onomastyka, chrematonimy, współczesny język polski, moda językowa, zdrowa żywność
onomastics, chrematonims, contemporary Polish language, language trends, healthy food
Przedmiotem niniejszej pracy są nazwy sklepów ze zdrową żywnością, które stanowią odzwierciedlenie zmian zachodzących w języku i w kulturze w ciągu kilkunastu ostatnich lat. Koncentruję się na przedstawieniu tendencji, które były wynikiem zmian ustrojowych, gospodarczych i kulturowych, i miały wpływ na język oraz na nazewnictwo współczesnych sklepów. Praca jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie o motywację, jaka towarzyszy właścicielom sklepów w czasie tworzenia i nadawania nazw. Podstawę materiałową stanowi zbiór 155 nazw sklepów ze zdrową żywnością.Praca składa się z 8 rozdziałów. Na początku zajęłam się opisem onomastyki jako dziedziny językoznawstwa. Szczegółowe pytania badawcze i metoda opisu materiału zostały przedstawione w rozdziale „Przedmiot, zakres i metoda pracy”. Kolejno opisałam i przedstawiłam stan badań dotyczący chrematonimii. Kolejny rozdział został poświęcony wpływowi stylu życia na świadomość społeczną i wybory konsumenckie, a następnie zajęłam się zjawiskiem mody językowej, która w znacznym stopniu wpływa na nazewnictwo. Następne rozdziały zawierają analizę semantyczną i formalnojęzykową zebranych przeze mnie nazw sklepów ze zdrową żywnością, które zostały również szczegółowo omówione w słowniku.
The main subject of this thesis are names of health food stores, which reflect changes in language and culture over the past several years. I am focusing on presenting trends that have been the result of political, economic and cultural changes, and have influenced the language and the naming of contemporary shops. This work is an attempt to find an answer to a question about the motivation that accompanies store owners when naming their shops. The material is based on a collection of 155 names of health food stores.The work consists of 8 chapters. At the beginning I took a look at onomastics as a field of linguistics. Detailed research questions and method of material description are presented in the chapter "Subject, scope and method of work" („Przedmiot, zakres i metoda pracy”). Later I described and presented the state of research regarding. The next chapter was devoted to the influence of lifestyle on social awareness and consumer choices. Subsequently I took a closer look at the phenomenon of linguistic trends, which greatly influenced the onomastics. The next chapters contain a semantic and formal-language analysis of the names of health food stores I have collected, which are also discussed in detail in the glossary.
dc.abstract.en | The main subject of this thesis are names of health food stores, which reflect changes in language and culture over the past several years. I am focusing on presenting trends that have been the result of political, economic and cultural changes, and have influenced the language and the naming of contemporary shops. This work is an attempt to find an answer to a question about the motivation that accompanies store owners when naming their shops. The material is based on a collection of 155 names of health food stores.The work consists of 8 chapters. At the beginning I took a look at onomastics as a field of linguistics. Detailed research questions and method of material description are presented in the chapter "Subject, scope and method of work" („Przedmiot, zakres i metoda pracy”). Later I described and presented the state of research regarding. The next chapter was devoted to the influence of lifestyle on social awareness and consumer choices. Subsequently I took a closer look at the phenomenon of linguistic trends, which greatly influenced the onomastics. The next chapters contain a semantic and formal-language analysis of the names of health food stores I have collected, which are also discussed in detail in the glossary. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy są nazwy sklepów ze zdrową żywnością, które stanowią odzwierciedlenie zmian zachodzących w języku i w kulturze w ciągu kilkunastu ostatnich lat. Koncentruję się na przedstawieniu tendencji, które były wynikiem zmian ustrojowych, gospodarczych i kulturowych, i miały wpływ na język oraz na nazewnictwo współczesnych sklepów. Praca jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie o motywację, jaka towarzyszy właścicielom sklepów w czasie tworzenia i nadawania nazw. Podstawę materiałową stanowi zbiór 155 nazw sklepów ze zdrową żywnością.Praca składa się z 8 rozdziałów. Na początku zajęłam się opisem onomastyki jako dziedziny językoznawstwa. Szczegółowe pytania badawcze i metoda opisu materiału zostały przedstawione w rozdziale „Przedmiot, zakres i metoda pracy”. Kolejno opisałam i przedstawiłam stan badań dotyczący chrematonimii. Kolejny rozdział został poświęcony wpływowi stylu życia na świadomość społeczną i wybory konsumenckie, a następnie zajęłam się zjawiskiem mody językowej, która w znacznym stopniu wpływa na nazewnictwo. Następne rozdziały zawierają analizę semantyczną i formalnojęzykową zebranych przeze mnie nazw sklepów ze zdrową żywnością, które zostały również szczegółowo omówione w słowniku. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sagan-Bielawa, Mirosława - 131780 | pl |
dc.contributor.author | Ryś, Sylwia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sagan-Bielawa, Mirosława - 131780 | pl |
dc.contributor.reviewer | Piechnik, Anna - 147045 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:02:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:02:46Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119500-163111 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224490 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | onomastics, chrematonims, contemporary Polish language, language trends, healthy food | pl |
dc.subject.pl | onomastyka, chrematonimy, współczesny język polski, moda językowa, zdrowa żywność | pl |
dc.title | Nazwy sklepów ze zdrową żywnością na tle zmian w języku i w kulturze | pl |
dc.title.alternative | Names of health food stores against the background of changes in language and culture | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |