FILM ADAPTATION AS A REFLECTION OF THE CRITICAL AND IDEOLOGICAL TRENDS OF THE GIVEN PERIOD - A CASE STUDY OF JANE AUSTEN'S PRIDE AND PREJUDICE FILM ADAPTATIONS

master
dc.abstract.enThis thesis traces film adaptations of Pride and Prejudice, their characteristics and different ways of adapting the text in order to find the connections between the films and the periods in which they were created. It proves that the adaptation is a reflection of a critical and ideological trend present in the given period. Robert Leonard’s Pride and Prejudice (1940) starring Laurence Oliver and Joe Wright’s Pride & Prejudice (2005) starring Keira Knightly are the material of the research. The novel and the above films are compared and contrasted, focusing both on the film elements and on the cultural characteristics of the given period, which may have an influence on the film production and the realization of its particular sequences.pl
dc.abstract.plPraca analizuje różne ekranizacje Dumy i Uprzedzenia, ich cechy charakterystyczne a także różne sposoby adaptacji tekstu w celu znalezienia związków między filmami i okresami, w których zostały one stworzone. Praca ukazuje , że adaptacja filmowa jest odzwierciedleniem tendencji krytycznych obecnych w danym okresie. Duma i Uprzedzenie Roberta Leonarda (1940) z udziałem Laurence'a Oliviera a także adaptacja filmowa Joe Wrighta (2005) z udziałem Keiry Knightly są przedmiotem pracy. Zarówno powieść jak i wymienione filmy są ze sobą porównane, koncentrując się na elementach filmowych oraz na cechach kulturowych danego okresu, które mogą mieć wpływ na produkcję filmu i realizację jej poszczególnych etapów.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPiątek, Beata - 131360 pl
dc.contributor.authorWalczak, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPiątek, Beata - 131360 pl
dc.contributor.reviewerKucała, Bożena - 129626 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T18:42:19Z
dc.date.available2020-07-26T18:42:19Z
dc.date.submitted2015-10-30pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-101604-129297pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208592
dc.languageengpl
dc.subject.enfilm adaptation,Pride and Prejudice, Jane Austen, Joe Wright, Laurence Oliver, Pride and Prejudice literary criticism, adaptation as a reflection of a given period, Elizabeth Bennet, film adaptation theory, novel vs film, book vs adaptation, adapting novelspl
dc.subject.pladaptacja filmowa, ekranizacja, Duma i Uprzedzenie, Jane Austen, Joe Wright, Laurence Oliver, analiza krytyczna Dumy i Uprzedzenia, adaptacja jako odzwierciedlenie okresu w jakim powstała, Elizabeth Bennet, teoria adaptacji filmowych, powieść vs film, book vs adaptation, adaptacja powieścipl
dc.titleFILM ADAPTATION AS A REFLECTION OF THE CRITICAL AND IDEOLOGICAL TRENDS OF THE GIVEN PERIOD - A CASE STUDY OF JANE AUSTEN'S PRIDE AND PREJUDICE FILM ADAPTATIONSpl
dc.title.alternativeADAPTACJE FILMOWE JAKO ODZWIERCIEDLENIE TENDENCJI KRYTYCZNYCH DANEGO OKRESU – NA PRZYKŁADZIE ADAPTACJI FILMOWYCH DUMY I UPRZEDZENIA JANE AUSTENpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis traces film adaptations of Pride and Prejudice, their characteristics and different ways of adapting the text in order to find the connections between the films and the periods in which they were created. It proves that the adaptation is a reflection of a critical and ideological trend present in the given period. Robert Leonard’s Pride and Prejudice (1940) starring Laurence Oliver and Joe Wright’s Pride & Prejudice (2005) starring Keira Knightly are the material of the research. The novel and the above films are compared and contrasted, focusing both on the film elements and on the cultural characteristics of the given period, which may have an influence on the film production and the realization of its particular sequences.
dc.abstract.plpl
Praca analizuje różne ekranizacje Dumy i Uprzedzenia, ich cechy charakterystyczne a także różne sposoby adaptacji tekstu w celu znalezienia związków między filmami i okresami, w których zostały one stworzone. Praca ukazuje , że adaptacja filmowa jest odzwierciedleniem tendencji krytycznych obecnych w danym okresie. Duma i Uprzedzenie Roberta Leonarda (1940) z udziałem Laurence'a Oliviera a także adaptacja filmowa Joe Wrighta (2005) z udziałem Keiry Knightly są przedmiotem pracy. Zarówno powieść jak i wymienione filmy są ze sobą porównane, koncentrując się na elementach filmowych oraz na cechach kulturowych danego okresu, które mogą mieć wpływ na produkcję filmu i realizację jej poszczególnych etapów.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Piątek, Beata - 131360
dc.contributor.authorpl
Walczak, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Piątek, Beata - 131360
dc.contributor.reviewerpl
Kucała, Bożena - 129626
dc.date.accessioned
2020-07-26T18:42:19Z
dc.date.available
2020-07-26T18:42:19Z
dc.date.submittedpl
2015-10-30
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-101604-129297
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208592
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
film adaptation,Pride and Prejudice, Jane Austen, Joe Wright, Laurence Oliver, Pride and Prejudice literary criticism, adaptation as a reflection of a given period, Elizabeth Bennet, film adaptation theory, novel vs film, book vs adaptation, adapting novels
dc.subject.plpl
adaptacja filmowa, ekranizacja, Duma i Uprzedzenie, Jane Austen, Joe Wright, Laurence Oliver, analiza krytyczna Dumy i Uprzedzenia, adaptacja jako odzwierciedlenie okresu w jakim powstała, Elizabeth Bennet, teoria adaptacji filmowych, powieść vs film, book vs adaptation, adaptacja powieści
dc.titlepl
FILM ADAPTATION AS A REFLECTION OF THE CRITICAL AND IDEOLOGICAL TRENDS OF THE GIVEN PERIOD - A CASE STUDY OF JANE AUSTEN'S PRIDE AND PREJUDICE FILM ADAPTATIONS
dc.title.alternativepl
ADAPTACJE FILMOWE JAKO ODZWIERCIEDLENIE TENDENCJI KRYTYCZNYCH DANEGO OKRESU – NA PRZYKŁADZIE ADAPTACJI FILMOWYCH DUMY I UPRZEDZENIA JANE AUSTEN
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available