Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiedza pacjentów na temat usług z zakresu opieki farmaceutycznej i zainteresowanie korzystaniem z nich
Patients' knowledge of and interest in using pharmaceutical care services
Opieka farmaceutyczna, usługi farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne, farmaceuta, farmacja, satysfakcja pacjenta, apteka ogólnodostępna, bezpieczeństwo farmakoterapii, bezpieczeństwo zdrowia ludzi, nowy lek, drobne dolegliwości, przegląd lekowy, indywidualny plan opieki farmaceutycznej, badania diagnostyczne, recepta kontynuowana
Pharmaceutical care, pharmaceutical services, pharmaceutical law, pharmacist, pharmacy, patient satisfaction, community pharmacy, safety of pharmacotherapy, human health safety, New Medicine, Minor Ailments, Medication Review, Individual Care Plan, Diagnostic Tests, Repeated Prescription.
Wprowadzenie: Farmaceuci w Polsce mogą świadczyć opiekę farmaceutyczną. Składowe świadczenia wymieniono w Ustawie o zawodzie farmaceuty. Nie ma dostatecznej liczby badań pozwalającej sprawdzić, czy polscy pacjenci wiedzą o działaniach, które mogą podejmować farmaceuci w ramach świadczenia.Cel: Określenie czy pacjenci wiedzą jakie usługi mogą być udzielane w ramach świadczenia opieki farmaceutycznej oraz czy są zainteresowani skorzystaniem z: nowy lek, drobne dolegliwości, przegląd lekowy, indywidualny plan opieki farmaceutycznej, badania diagnostyczne, recepta kontynuowana.Materiał i metoda: Badanie ankietowe wśród osób dorosłych. Ankiety dystrybuowano online (link) oraz kontrolnie drogą bezpośrednią w 2 aptekach.Wyniki: Za pośrednictwem Internetu zgromadzono 277 kwestionariuszy oraz 22w aptekach. 65% respondentów wypełniających ankietę online nie słyszało terminu „opieka farmaceutyczna”, ponad połowa wskazała, że usługi w ramach opieki mogą być świadczone wyłącznie w aptece, a konsultacje udzielane wyłącznie przy pierwszym stole.Przed przedstawieniem definicji najwięcej respondentów wskazało, że słyszałoo: badaniach diagnostycznych (46%) i recepcie kontynuowanej (39%), a najmniejo indywidualnym planie opieki (13%). Po zapoznaniu się z opisami usług zdecydowanawiększość respondentów uznała wszystkie za potrzebne (od 76% dla przeglądów lekowych do 93% dla badań diagnostycznych). Respondenci w większości chcieliby skorzystać z wymienionych usług (najwięcej- 85% z badań diagnostycznych, a najmniej z indywidualnego planu opieki 47%). Około połowa respondentów zna osobę, która powinna skorzystać z danych usług. Większość respondentów nigdy nie spotkała sięz propozycją świadczenia opieki.Wnioski: Istnieje potrzeba szerokiej edukacji pacjentów na temat usług w ramach świadczenia opieki farmaceutycznej. Pacjenci, którym przedstawiono usługi ocenilije jako potrzebne i byli chętni do skorzystania z nich.
Introduction: Pharmacists in Poland can provide pharmaceutical care. The components of the service are listed in the Pharmacy Profession Act. There is insufficient research to confirm Polish patients' awareness of pharmacists' actions within the service.Objective: Identify patients' knowledge of pharmaceutical care services and determining their interest in: New Medicine, Minor Ailments, Medication Review, Individual Care Plan, Diagnostic Tests, Repeated Prescription.Material and Method: Questionnaire among Adults. Questionnaires were distributed online (link) as well as through direct distribution at 2 pharmacies.Results: 277 questionnaires were collected online and 22 at pharmacies. 65% of online survey respondents were unfamiliar with „Pharmaceutical Care”. Over half indicated that care services were exclusive to pharmacies, and consultations provided only at the first table. Before presenting the definitions, the highest number of respondents indicated that they had heard of: diagnostic tests- 46%, repeated prescriptions- 39%, individual care plan- 13%. After reviewing the service descriptions, the great majority of respondents considered all of them necessary (from 76% for medication reviews to 93% for diagnostic tests). The Respondents would mostly like to use the listed services (85%- diagnostic tests, and individual care plan- 47%). Approximately half of the respondents knewa person who should make use of the mentioned services and most of them had never encountered an offer of care services.Conclusions: There is a need for broad patient education about services in the provision of pharmaceutical care. Patients to whom the services were presented evaluated themas needed and were willing to use them.
dc.abstract.en | Introduction: Pharmacists in Poland can provide pharmaceutical care. The components of the service are listed in the Pharmacy Profession Act. There is insufficient research to confirm Polish patients' awareness of pharmacists' actions within the service.Objective: Identify patients' knowledge of pharmaceutical care services and determining their interest in: New Medicine, Minor Ailments, Medication Review, Individual Care Plan, Diagnostic Tests, Repeated Prescription.Material and Method: Questionnaire among Adults. Questionnaires were distributed online (link) as well as through direct distribution at 2 pharmacies.Results: 277 questionnaires were collected online and 22 at pharmacies. 65% of online survey respondents were unfamiliar with „Pharmaceutical Care”. Over half indicated that care services were exclusive to pharmacies, and consultations provided only at the first table. Before presenting the definitions, the highest number of respondents indicated that they had heard of: diagnostic tests- 46%, repeated prescriptions- 39%, individual care plan- 13%. After reviewing the service descriptions, the great majority of respondents considered all of them necessary (from 76% for medication reviews to 93% for diagnostic tests). The Respondents would mostly like to use the listed services (85%- diagnostic tests, and individual care plan- 47%). Approximately half of the respondents knewa person who should make use of the mentioned services and most of them had never encountered an offer of care services.Conclusions: There is a need for broad patient education about services in the provision of pharmaceutical care. Patients to whom the services were presented evaluated themas needed and were willing to use them. | pl |
dc.abstract.pl | Wprowadzenie: Farmaceuci w Polsce mogą świadczyć opiekę farmaceutyczną. Składowe świadczenia wymieniono w Ustawie o zawodzie farmaceuty. Nie ma dostatecznej liczby badań pozwalającej sprawdzić, czy polscy pacjenci wiedzą o działaniach, które mogą podejmować farmaceuci w ramach świadczenia.Cel: Określenie czy pacjenci wiedzą jakie usługi mogą być udzielane w ramach świadczenia opieki farmaceutycznej oraz czy są zainteresowani skorzystaniem z: nowy lek, drobne dolegliwości, przegląd lekowy, indywidualny plan opieki farmaceutycznej, badania diagnostyczne, recepta kontynuowana.Materiał i metoda: Badanie ankietowe wśród osób dorosłych. Ankiety dystrybuowano online (link) oraz kontrolnie drogą bezpośrednią w 2 aptekach.Wyniki: Za pośrednictwem Internetu zgromadzono 277 kwestionariuszy oraz 22w aptekach. 65% respondentów wypełniających ankietę online nie słyszało terminu „opieka farmaceutyczna”, ponad połowa wskazała, że usługi w ramach opieki mogą być świadczone wyłącznie w aptece, a konsultacje udzielane wyłącznie przy pierwszym stole.Przed przedstawieniem definicji najwięcej respondentów wskazało, że słyszałoo: badaniach diagnostycznych (46%) i recepcie kontynuowanej (39%), a najmniejo indywidualnym planie opieki (13%). Po zapoznaniu się z opisami usług zdecydowanawiększość respondentów uznała wszystkie za potrzebne (od 76% dla przeglądów lekowych do 93% dla badań diagnostycznych). Respondenci w większości chcieliby skorzystać z wymienionych usług (najwięcej- 85% z badań diagnostycznych, a najmniej z indywidualnego planu opieki 47%). Około połowa respondentów zna osobę, która powinna skorzystać z danych usług. Większość respondentów nigdy nie spotkała sięz propozycją świadczenia opieki.Wnioski: Istnieje potrzeba szerokiej edukacji pacjentów na temat usług w ramach świadczenia opieki farmaceutycznej. Pacjenci, którym przedstawiono usługi ocenilije jako potrzebne i byli chętni do skorzystania z nich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Farmaceutyczny | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Gołda, Anna - 186700 | pl |
dc.contributor.author | Kipigroch, Bartosz - USOS244103 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WFOAM2 | pl |
dc.contributor.reviewer | Skowron, Agnieszka - 133411 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gołda, Anna - 186700 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-04-10T08:11:41Z | |
dc.date.submitted | 2024-04-02 | pl |
dc.fieldofstudy | farmacja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-163330-244103 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328758 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Pharmaceutical care, pharmaceutical services, pharmaceutical law, pharmacist, pharmacy, patient satisfaction, community pharmacy, safety of pharmacotherapy, human health safety, New Medicine, Minor Ailments, Medication Review, Individual Care Plan, Diagnostic Tests, Repeated Prescription. | pl |
dc.subject.pl | Opieka farmaceutyczna, usługi farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne, farmaceuta, farmacja, satysfakcja pacjenta, apteka ogólnodostępna, bezpieczeństwo farmakoterapii, bezpieczeństwo zdrowia ludzi, nowy lek, drobne dolegliwości, przegląd lekowy, indywidualny plan opieki farmaceutycznej, badania diagnostyczne, recepta kontynuowana | pl |
dc.title | Wiedza pacjentów na temat usług z zakresu opieki farmaceutycznej i zainteresowanie korzystaniem z nich | pl |
dc.title.alternative | Patients' knowledge of and interest in using pharmaceutical care services | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |