Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Duchowieństwo wschodniofrankijskie wobec misji Cyryla i Metodego na Morawach.
The Eastfrankish Church challenged by the mission of Cyril and Methodius in Great Moravia
Cyryl, Metody, Państwo Wielkomorawskie, Niemcy
Cyril, Methodius, Great Moravia, Germany
I tysiąclecie po Chrystusie to okres rozszerzania i ugruntowywania się wiary chrześcijańskiej w całej Europie, przy czym pojmowanie jej terytorium w każdym kolejnym stuleciu było coraz szersze. W IV wieku oznaczając tereny na południe od Dunaju, w X zaś, kontynent rozszerzył się aż po rzekę Wołgę na wschodzie i Półwysep Skandynawski na północy. Wszystko to zależało od intensywności zaszczepiania kultury grecko - rzymskiej i chrześcijańskiej religii na terenach uznawanych w czasach rzymskich za barbarzyńskie. Różnie przebiegał ten proces, narzucano religie siłą (Sasi), prowadzono misje (Morawy) lub przyjmowano nową wiarę z powodów czysto politycznych (Polska). Z rożnych ośrodków nowa religia mogła pochodzić, w tym zakresie można było zauważyć ciągłą rywalizacje kościołów rzymskiego i greckiego, które również walczyły o miano głównego ośrodka chrześcijaństwa, przynajmniej do ostatecznej schizmy w 1054 roku. Do tego czasu nie było oczywiste, że oba ośrodki dzieli zbyt wiele i nie mogą działać razem.Każdy, komu udało się na nowych terenach zaszczepić wiarę w Chrystusa, ten mógł liczyć na zdobycie wpływów politycznych. Gra toczyła się więc o wysoka stawkę. Również w skali mniejszych ośrodków, podlegających Rzymowi lub Bizancjum, miała miejsce spora konkurencja. W pracy tej zostanie poruszony przykład właśnie takiego sporu. Sporu między działającą od 739 roku metropolią w Salzburgu, która była siedzibą całego bawarskiego Kościoła a braćmi Cyrylem i Metodym, którzy w 863 roku przybyli do słowiańskiego państwa na Morawach w celu schrystianizowania tych ziem.Osią sporu były interesy monarchii wschodniofrankijskiej, która z przerwami uzależniała od siebie tzw. Państwo Wielkomorawskie i rościła sobie prawo do objęcia go również kościelną kontrolą. Miała ku temu powody, jej duchownym bowiem udało się jako pierwszym przedstawicielom kościoła nawiązać bliższy kontakt ze słowiańskim ludem. Ten jednak, kiedy przysłani zostali do nich braci misjonarze z Bizancjum, zaczął ulegać ich wpływom. W walce o rząd dusz Niemcy nie przebierali w środkach. Brutalność ich postępowania zraziła do nich cały cywilizowany wówczas świat. W końcu jednak cel osiągnęli, głównie dzięki sprzyjającym uwarunkowaniom politycznym.
The Eastfrankish Church challenged by the mission of Cyril and Methodius in Great Moravia
dc.abstract.en | The Eastfrankish Church challenged by the mission of Cyril and Methodius in Great Moravia | pl |
dc.abstract.pl | I tysiąclecie po Chrystusie to okres rozszerzania i ugruntowywania się wiary chrześcijańskiej w całej Europie, przy czym pojmowanie jej terytorium w każdym kolejnym stuleciu było coraz szersze. W IV wieku oznaczając tereny na południe od Dunaju, w X zaś, kontynent rozszerzył się aż po rzekę Wołgę na wschodzie i Półwysep Skandynawski na północy. Wszystko to zależało od intensywności zaszczepiania kultury grecko - rzymskiej i chrześcijańskiej religii na terenach uznawanych w czasach rzymskich za barbarzyńskie. Różnie przebiegał ten proces, narzucano religie siłą (Sasi), prowadzono misje (Morawy) lub przyjmowano nową wiarę z powodów czysto politycznych (Polska). Z rożnych ośrodków nowa religia mogła pochodzić, w tym zakresie można było zauważyć ciągłą rywalizacje kościołów rzymskiego i greckiego, które również walczyły o miano głównego ośrodka chrześcijaństwa, przynajmniej do ostatecznej schizmy w 1054 roku. Do tego czasu nie było oczywiste, że oba ośrodki dzieli zbyt wiele i nie mogą działać razem.Każdy, komu udało się na nowych terenach zaszczepić wiarę w Chrystusa, ten mógł liczyć na zdobycie wpływów politycznych. Gra toczyła się więc o wysoka stawkę. Również w skali mniejszych ośrodków, podlegających Rzymowi lub Bizancjum, miała miejsce spora konkurencja. W pracy tej zostanie poruszony przykład właśnie takiego sporu. Sporu między działającą od 739 roku metropolią w Salzburgu, która była siedzibą całego bawarskiego Kościoła a braćmi Cyrylem i Metodym, którzy w 863 roku przybyli do słowiańskiego państwa na Morawach w celu schrystianizowania tych ziem.Osią sporu były interesy monarchii wschodniofrankijskiej, która z przerwami uzależniała od siebie tzw. Państwo Wielkomorawskie i rościła sobie prawo do objęcia go również kościelną kontrolą. Miała ku temu powody, jej duchownym bowiem udało się jako pierwszym przedstawicielom kościoła nawiązać bliższy kontakt ze słowiańskim ludem. Ten jednak, kiedy przysłani zostali do nich braci misjonarze z Bizancjum, zaczął ulegać ich wpływom. W walce o rząd dusz Niemcy nie przebierali w środkach. Brutalność ich postępowania zraziła do nich cały cywilizowany wówczas świat. W końcu jednak cel osiągnęli, głównie dzięki sprzyjającym uwarunkowaniom politycznym. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Banach, Andrzej - 127192 | pl |
dc.contributor.author | Lewandowski, Łukasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szymborski, Wiktor - 135920 | pl |
dc.contributor.reviewer | Banach, Andrzej - 127192 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:33:33Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:33:33Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | historia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83195-126427 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192667 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Cyril, Methodius, Great Moravia, Germany | pl |
dc.subject.pl | Cyryl, Metody, Państwo Wielkomorawskie, Niemcy | pl |
dc.title | Duchowieństwo wschodniofrankijskie wobec misji Cyryla i Metodego na Morawach. | pl |
dc.title.alternative | The Eastfrankish Church challenged by the mission of Cyril and Methodius in Great Moravia | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |