Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Hipsterzy jako nowa subkultura konsumpcyjna i narzędzie współczesnego marketingu. Obraz hipsterów kreowany na łamach polskich tygodników opiniotwórczych - Newsweek, Polityka, Wprost
Hipsters as a new subculture and modern marketing tool. Hipster's image in the Polish weekly opinion - Nesweek, Polityka, Wprost
hipster subkultura konsumpcjonizm trendy bunt tożsamość prasa moda społeczeństwo kontrkultura postmodernizm
hipster counterculture rebellion identity subculture consumption postmodernism fashion
Celem pracy jest przedstawienie obrazu subkultury hipsterów w polskich tygodnikach opiniotwórczych – Polityka, Newsweek oraz Wprost. Pierwsza część to teoria z zakresu socjologii, dotycząca sposobu powstawania subkultur oraz jej rodzajów. Wyjaśnia sposoby tworzenia się trendów i mód oraz porusza problem konsumpcjonizmu i globalizacji. Część druga to przegląd definicji pojęcia hipster oraz historia zjawiska w Stanach Zjednoczonych - pierwszych, buntowniczych hipsterów wywodzących się ze środowisk jazzowych lat 40-tych oraz druga fala tej subkultury po roku 1990. W części tej znajduje się ujęcie hipsterów jako trendsetterów, mających istotny wpływ na modę i sztukę oraz wykorzystanie ich fenomenu do działań marketingowych i reklamowych. Poruszony został problem komercjalizacji estetyki hipsterów. Część ta zawiera również wnioski z analizy własnej wybranych polskich biznesów hipsterskich. Część trzecią stanowią badania - analiza zawartości treści artykułów oraz ich wpływ na utrwalanie stereotypów na temat hipsterów.
The aim of this study is to present an image of hipster subculture in Polish weekly opinion – Newsweek, Polityka and Wprost. The first part presents the subcultural teories, explains how to create fashion and trends. Furthermore, this part discusses the problem of consumerism and globalization. The second part is a review of the definition of hipster and the history of the phenomenon in the United States - the first rebellious hipsters coming from the jazz backgrounds of the 40's and the second wave of this subculture after 1990. Contemporary hipsters are described as trendsetters who have an impact on fashion and art. Describes how marketing and advertising use the image and the position of hipsters – trendsetters and therefore commercialize the aesthetic of hipsters. This part also contains the findings of the own analysis of selected Polish hipster’s businesses. The third and final part is a content analysis of the articles and the negative stereotypes perpetuated.
dc.abstract.en | The aim of this study is to present an image of hipster subculture in Polish weekly opinion – Newsweek, Polityka and Wprost. The first part presents the subcultural teories, explains how to create fashion and trends. Furthermore, this part discusses the problem of consumerism and globalization. The second part is a review of the definition of hipster and the history of the phenomenon in the United States - the first rebellious hipsters coming from the jazz backgrounds of the 40's and the second wave of this subculture after 1990. Contemporary hipsters are described as trendsetters who have an impact on fashion and art. Describes how marketing and advertising use the image and the position of hipsters – trendsetters and therefore commercialize the aesthetic of hipsters. This part also contains the findings of the own analysis of selected Polish hipster’s businesses. The third and final part is a content analysis of the articles and the negative stereotypes perpetuated. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przedstawienie obrazu subkultury hipsterów w polskich tygodnikach opiniotwórczych – Polityka, Newsweek oraz Wprost. Pierwsza część to teoria z zakresu socjologii, dotycząca sposobu powstawania subkultur oraz jej rodzajów. Wyjaśnia sposoby tworzenia się trendów i mód oraz porusza problem konsumpcjonizmu i globalizacji. Część druga to przegląd definicji pojęcia hipster oraz historia zjawiska w Stanach Zjednoczonych - pierwszych, buntowniczych hipsterów wywodzących się ze środowisk jazzowych lat 40-tych oraz druga fala tej subkultury po roku 1990. W części tej znajduje się ujęcie hipsterów jako trendsetterów, mających istotny wpływ na modę i sztukę oraz wykorzystanie ich fenomenu do działań marketingowych i reklamowych. Poruszony został problem komercjalizacji estetyki hipsterów. Część ta zawiera również wnioski z analizy własnej wybranych polskich biznesów hipsterskich. Część trzecią stanowią badania - analiza zawartości treści artykułów oraz ich wpływ na utrwalanie stereotypów na temat hipsterów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Świerczyńska-Głownia, Weronika - 132352 | pl |
dc.contributor.author | Jaskólska, Patrycja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Słupek, Lucyna - 131939 | pl |
dc.contributor.reviewer | Świerczyńska-Głownia, Weronika - 132352 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:16:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:16:02Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71872-121200 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184915 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | hipster counterculture rebellion identity subculture consumption postmodernism fashion | pl |
dc.subject.pl | hipster subkultura konsumpcjonizm trendy bunt tożsamość prasa moda społeczeństwo kontrkultura postmodernizm | pl |
dc.title | Hipsterzy jako nowa subkultura konsumpcyjna i narzędzie współczesnego marketingu. Obraz hipsterów kreowany na łamach polskich tygodników opiniotwórczych - Newsweek, Polityka, Wprost | pl |
dc.title.alternative | Hipsters as a new subculture and modern marketing tool. Hipster's image in the Polish weekly opinion - Nesweek, Polityka, Wprost | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |