Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola opiekunki do dziecka-niani i guwernantki-historia i współczesność
The role of a babysitter-nanny and governess-Past and Present
edukacja domowa, niania, guwernantka
home-education, nanny, governess
W rozdziale teoretycznym omówione zostało tło prawne nauczania domowego, a także znaczenie historii i współczesności dla kształtowania się nurtu edukacji domowej oraz zawodu opiekunki. Rozdział teoretyczny zamyka ukazanie sylwetki niani i guwernantki w świetle literatury dla dzieci i dorosłych. Problem główny pracy: Jaka jest rola niani i guwernantki w ujęciu historycznym i współczesnej edukacji domowej? Problemy szczegółowe: jaka jest oferta edukacyjna skierowana do niań i guwernantek oraz jaki jest realny i idealny obraz pełnienia swej roli przez guwernantki i nianie. Aby odpowiedzieć na pierwszy z nich posłużyłam się analizą dokumentów. Analizie poddałam oferty edukacyjne szkół policealnych (8 ofert) i uczelni wyższych (13 ofert) w Polsce, skierowanych do przyszłych niań i guwernantek. Z badań wynika, że wśród wszystkich proponowanych ofert edukacyjnych, programy kształcenia niań i guwernantek zawierają przedmioty dotyczące nabywania umiejętności opiekuńczych i pielęgnacyjnych względem dziecka. Ponadto ważne jest organizowanie przez opiekunki środowiska sprzyjającego nauczaniu domowemu. Zawód ten cieszy się powodzeniem, a szkoły policealne i uczelnie wyższe, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom studentów i rodziców, którzy chcą zatrudnić profesjonalną opiekunkę dla swojego dziecka. Aby zgromadzić materiał do odpowiedzi na drugi problem szczegółowy, wyodrębniałam dwa etapy badań. W tym celu w pierwszym etapie posłużyłam się metodą dialogową, a w jej obrębie zastosowałam technikę rozmowy indywidualnej, pośredniej, opartej na aktywnym słuchaniu. Badaniem objęte zostały 24 opiekunki działające na terenie Krakowa, Nowego Sącza i Limanowej. W drugim etapie posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego, z zastosowaniem techniki ankiety. Kwestionariusz został opracowany na portalu internetowym i rozpowszechniony drogą elektroniczną. Badaniem objętych zostało 105 osób – niań i guwernantek. Okazało się, że dobra opiekunka powinna traktować swój zawód jako przyjemność – specyficzną misję, a nie obowiązek. W przeciwnym razie nie ma mowy o budowaniu właściwych relacji z dzieckiem i jego rodzicami. Ponadto od niani i guwernantki wymaga się dyspozycyjności, doświadczenia, świetnych kwalifikacji, a nawet referencji, które łącznie przekładają się na umiejętność kompleksowej pracy z dzieckiem i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.
In the theoretical section we discussed the legal background of home schooling, as well as the importance of history and modernity in shaping the trend of home education and nanny profession. At the end of the chapter I present a theoretical figure nanny and governess in literature for children and adults. The main problem: What is the role of nanny and governess in a historical and contemporary home education? Specific problems: what is the educational offer directed to nannies and governesses, and what is the real and the ideal image of a governess and nanny in their self-assessment. The first problem was conducted using the analysis of documents. Analysis surrendered offer post-secondary education (8 offer) and universities (13 offer) in Poland, addressed to nannies and governesses.Research shows that among all proposed offers educational programs, nannies and governesses education include items relating to the acquisition of skills and nursing care with respect to the child. It is important to organize the babysitter environment conducive to teaching. This profession is very popular in post-secondary schools and universities -expectations of students and parents who want to hire a professional babysitter for child .The second research was conducted using the following research tools: first step followed by the method dialogue , and a technique of individual conversations, indirect, based on active listening, which included a group of 24 nannies working in Krakow, Nowy Sacz and Limanowa. In the second method of questionnaire survey. The questionnaire was developed on the portal and distributed electronically, which included a group of 105 people - nannies and governesses.It turned out that a good babysitter should treat their profession as a pleasure - a specific mission, not an obligation. Otherwise, there is no question about building the right relationships with the child and his parents. The nanny and governess required to availability, experience, good qualifications, and even references.
dc.abstract.en | In the theoretical section we discussed the legal background of home schooling, as well as the importance of history and modernity in shaping the trend of home education and nanny profession. At the end of the chapter I present a theoretical figure nanny and governess in literature for children and adults. The main problem: What is the role of nanny and governess in a historical and contemporary home education? Specific problems: what is the educational offer directed to nannies and governesses, and what is the real and the ideal image of a governess and nanny in their self-assessment. The first problem was conducted using the analysis of documents. Analysis surrendered offer post-secondary education (8 offer) and universities (13 offer) in Poland, addressed to nannies and governesses.Research shows that among all proposed offers educational programs, nannies and governesses education include items relating to the acquisition of skills and nursing care with respect to the child. It is important to organize the babysitter environment conducive to teaching. This profession is very popular in post-secondary schools and universities -expectations of students and parents who want to hire a professional babysitter for child .The second research was conducted using the following research tools: first step followed by the method dialogue , and a technique of individual conversations, indirect, based on active listening, which included a group of 24 nannies working in Krakow, Nowy Sacz and Limanowa. In the second method of questionnaire survey. The questionnaire was developed on the portal and distributed electronically, which included a group of 105 people - nannies and governesses.It turned out that a good babysitter should treat their profession as a pleasure - a specific mission, not an obligation. Otherwise, there is no question about building the right relationships with the child and his parents. The nanny and governess required to availability, experience, good qualifications, and even references. | pl |
dc.abstract.pl | W rozdziale teoretycznym omówione zostało tło prawne nauczania domowego, a także znaczenie historii i współczesności dla kształtowania się nurtu edukacji domowej oraz zawodu opiekunki. Rozdział teoretyczny zamyka ukazanie sylwetki niani i guwernantki w świetle literatury dla dzieci i dorosłych. Problem główny pracy: Jaka jest rola niani i guwernantki w ujęciu historycznym i współczesnej edukacji domowej? Problemy szczegółowe: jaka jest oferta edukacyjna skierowana do niań i guwernantek oraz jaki jest realny i idealny obraz pełnienia swej roli przez guwernantki i nianie. Aby odpowiedzieć na pierwszy z nich posłużyłam się analizą dokumentów. Analizie poddałam oferty edukacyjne szkół policealnych (8 ofert) i uczelni wyższych (13 ofert) w Polsce, skierowanych do przyszłych niań i guwernantek. Z badań wynika, że wśród wszystkich proponowanych ofert edukacyjnych, programy kształcenia niań i guwernantek zawierają przedmioty dotyczące nabywania umiejętności opiekuńczych i pielęgnacyjnych względem dziecka. Ponadto ważne jest organizowanie przez opiekunki środowiska sprzyjającego nauczaniu domowemu. Zawód ten cieszy się powodzeniem, a szkoły policealne i uczelnie wyższe, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom studentów i rodziców, którzy chcą zatrudnić profesjonalną opiekunkę dla swojego dziecka. Aby zgromadzić materiał do odpowiedzi na drugi problem szczegółowy, wyodrębniałam dwa etapy badań. W tym celu w pierwszym etapie posłużyłam się metodą dialogową, a w jej obrębie zastosowałam technikę rozmowy indywidualnej, pośredniej, opartej na aktywnym słuchaniu. Badaniem objęte zostały 24 opiekunki działające na terenie Krakowa, Nowego Sącza i Limanowej. W drugim etapie posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego, z zastosowaniem techniki ankiety. Kwestionariusz został opracowany na portalu internetowym i rozpowszechniony drogą elektroniczną. Badaniem objętych zostało 105 osób – niań i guwernantek. Okazało się, że dobra opiekunka powinna traktować swój zawód jako przyjemność – specyficzną misję, a nie obowiązek. W przeciwnym razie nie ma mowy o budowaniu właściwych relacji z dzieckiem i jego rodzicami. Ponadto od niani i guwernantki wymaga się dyspozycyjności, doświadczenia, świetnych kwalifikacji, a nawet referencji, które łącznie przekładają się na umiejętność kompleksowej pracy z dzieckiem i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.contributor.author | Borońska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.contributor.reviewer | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T23:49:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T23:49:09Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-23 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86101-166931 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/194778 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | home-education, nanny, governess | pl |
dc.subject.pl | edukacja domowa, niania, guwernantka | pl |
dc.title | Rola opiekunki do dziecka-niani i guwernantki-historia i współczesność | pl |
dc.title.alternative | The role of a babysitter-nanny and governess-Past and Present | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |