Krytyka polityki DEI w prawicowym dyskursie internetowym na przykładzie wybranych produkcji The Walt Disney Company

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this thesis is an analysis of selected productions by the Walt Disney Company in the context of the studio’s implementation of diversity, equity, and inclusion (DEI) policies, along with the accompanying social and media controversies. The research focuses on representational changes evident in both casting and narrative structures in contemporary live-action films, as well as the responses these changes have provoked among commentators, opinion leaders, and consumers of mass culture.The scope of the analysis includes, among others, the Marvel Cinematic Universe—whose development has been closely tied to intensified efforts to increase the visibility of previously marginalized groups—as well as live-action remakes of classic Disney animations such as Peter Pan & Wendy and The Little Mermaid. Particular attention is given to the ways in which casting choices and reinterpretations of well-known characters have become flashpoints in political debate, targets of accusations of race-swapping or gender-swapping, and instruments in broader culture wars.An integral part of the analysis is also the interpretation of the satirical content of the special episode South Park: Joining the Panderverse, in which the creators deliver an exaggerated yet significant critique of Disney’s representational strategies. Through parody, particularly of figures such as Kathleen Kennedy, and the depiction of the absurdity of mechanical diversity implementation, this episode contributes to the wider public discourse surrounding the studio’s transformation and its cultural impact.The aim of this study is not only to examine how Disney incorporates DEI values into selected productions, but also to investigate how these practices resonate within the social and media landscape, becoming catalysts for debates about the boundaries of inclusivity, canonicity, and authenticity in contemporary popular culture. The research is grounded in content analysis of cultural texts and their surrounding public discourse, allowing for the identification of ideological tensions and evolving audience expectations toward major film studios.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem niniejszej pracy jest analiza wybranych produkcji Walt Disney Company w kontekście realizowanej przez studio polityki różnorodności, równości i inkluzywności (DEI) oraz towarzyszących jej kontrowersji społecznych i medialnych. Badanie koncentruje się na zmianach reprezentacyjnych widocznych zarówno w obsadzie, jak i warstwie fabularnej współczesnych filmów aktorskich, a także na reakcjach, jakie zmiany te wywołały wśród komentatorów, środowisk opiniotwórczych oraz odbiorców kultury masowej.Zakres analizy obejmuje między innymi Marvel Cinematic Universe, którego rozwój wiązał się z intensyfikacją wysiłków na rzecz większej reprezentacji grup dotąd marginalizowanych, a także aktorskie adaptacje klasycznych animacji Disneya, takie jak Piotruś Pan i Wendy oraz Mała syrenka. Szczególna uwaga poświęcona została temu, jak dobór obsady oraz reinterpretacje znanych postaci stały się przedmiotem debat politycznych, oskarżeń o race-swapping lub gender-swapping, a także elementem szerszych sporów kulturowych.Integralną część analizy stanowi również odczytanie satyrycznych treści odcinka specjalnego serialu Miasteczko South Park: Witamy w Lizodupersum, w którym twórcy przedstawiają przejaskrawioną, ale znaczącą krytykę strategii reprezentacyjnych Disneya. Poprzez parodię postaci takich jak Kathleen Kennedy oraz ukazanie absurdu mechanicznego wprowadzania różnorodności, odcinek ten stanowi głos wpisujący się w szerszy dyskurs publiczny na temat transformacji studia i jego kulturowego wpływu.Celem pracy jest nie tylko uchwycenie, w jaki sposób Disney implementuje wartości DEI w wybranych produkcjach, lecz także zbadanie, jak działania te rezonują w przestrzeni społecznej i medialnej, stając się punktem zapalnym debaty o granicach inkluzywności, kanoniczności i autentyczności we współczesnej kulturze popularnej. Badanie opiera się na analizie zawartości tekstów kultury oraz towarzyszącego im dyskursu publicznego, co pozwala na uchwycenie dynamiki sporów ideologicznych i zmian w oczekiwaniach odbiorców wobec wielkich wytwórni filmowych.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorStasiewicz-Bieńkowska, Agnieszka - 185955 pl
dc.contributor.authorKamiński, Szymon - USOS305757 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerSmółka, Maciej - 187336 pl
dc.contributor.reviewerStasiewicz-Bieńkowska, Agnieszka - 185955 pl
dc.date.accessioned2025-09-15T22:31:57Z
dc.date.available2025-09-15T22:31:57Z
dc.date.createdat2025-09-15T22:31:57Zen
dc.date.submitted2025-09-15pl
dc.date.submitted2025-09-15
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-185223-305757pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560509
dc.languagepolpl
dc.subject.enDisney, DEI, MCU, The Little Mermaid , Peter Pan & Wendy, South Park, Star Wars, woke, political correctness, tokenismpl
dc.subject.plDisney, DEI, MCU, Mała syrenka, Piotruś Pan i Wendy, South Park, Star Wars, woke, poprawność polityczna, tokenizmpl
dc.titleKrytyka polityki DEI w prawicowym dyskursie internetowym na przykładzie wybranych produkcji The Walt Disney Companypl
dc.title.alternativeCriticism of DEI Policies in Right-Wing Online Discourse: A Case Study of Selected Walt Disney Company Productionspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is an analysis of selected productions by the Walt Disney Company in the context of the studio’s implementation of diversity, equity, and inclusion (DEI) policies, along with the accompanying social and media controversies. The research focuses on representational changes evident in both casting and narrative structures in contemporary live-action films, as well as the responses these changes have provoked among commentators, opinion leaders, and consumers of mass culture.The scope of the analysis includes, among others, the Marvel Cinematic Universe—whose development has been closely tied to intensified efforts to increase the visibility of previously marginalized groups—as well as live-action remakes of classic Disney animations such as Peter Pan & Wendy and The Little Mermaid. Particular attention is given to the ways in which casting choices and reinterpretations of well-known characters have become flashpoints in political debate, targets of accusations of race-swapping or gender-swapping, and instruments in broader culture wars.An integral part of the analysis is also the interpretation of the satirical content of the special episode South Park: Joining the Panderverse, in which the creators deliver an exaggerated yet significant critique of Disney’s representational strategies. Through parody, particularly of figures such as Kathleen Kennedy, and the depiction of the absurdity of mechanical diversity implementation, this episode contributes to the wider public discourse surrounding the studio’s transformation and its cultural impact.The aim of this study is not only to examine how Disney incorporates DEI values into selected productions, but also to investigate how these practices resonate within the social and media landscape, becoming catalysts for debates about the boundaries of inclusivity, canonicity, and authenticity in contemporary popular culture. The research is grounded in content analysis of cultural texts and their surrounding public discourse, allowing for the identification of ideological tensions and evolving audience expectations toward major film studios.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem niniejszej pracy jest analiza wybranych produkcji Walt Disney Company w kontekście realizowanej przez studio polityki różnorodności, równości i inkluzywności (DEI) oraz towarzyszących jej kontrowersji społecznych i medialnych. Badanie koncentruje się na zmianach reprezentacyjnych widocznych zarówno w obsadzie, jak i warstwie fabularnej współczesnych filmów aktorskich, a także na reakcjach, jakie zmiany te wywołały wśród komentatorów, środowisk opiniotwórczych oraz odbiorców kultury masowej.Zakres analizy obejmuje między innymi Marvel Cinematic Universe, którego rozwój wiązał się z intensyfikacją wysiłków na rzecz większej reprezentacji grup dotąd marginalizowanych, a także aktorskie adaptacje klasycznych animacji Disneya, takie jak Piotruś Pan i Wendy oraz Mała syrenka. Szczególna uwaga poświęcona została temu, jak dobór obsady oraz reinterpretacje znanych postaci stały się przedmiotem debat politycznych, oskarżeń o race-swapping lub gender-swapping, a także elementem szerszych sporów kulturowych.Integralną część analizy stanowi również odczytanie satyrycznych treści odcinka specjalnego serialu Miasteczko South Park: Witamy w Lizodupersum, w którym twórcy przedstawiają przejaskrawioną, ale znaczącą krytykę strategii reprezentacyjnych Disneya. Poprzez parodię postaci takich jak Kathleen Kennedy oraz ukazanie absurdu mechanicznego wprowadzania różnorodności, odcinek ten stanowi głos wpisujący się w szerszy dyskurs publiczny na temat transformacji studia i jego kulturowego wpływu.Celem pracy jest nie tylko uchwycenie, w jaki sposób Disney implementuje wartości DEI w wybranych produkcjach, lecz także zbadanie, jak działania te rezonują w przestrzeni społecznej i medialnej, stając się punktem zapalnym debaty o granicach inkluzywności, kanoniczności i autentyczności we współczesnej kulturze popularnej. Badanie opiera się na analizie zawartości tekstów kultury oraz towarzyszącego im dyskursu publicznego, co pozwala na uchwycenie dynamiki sporów ideologicznych i zmian w oczekiwaniach odbiorców wobec wielkich wytwórni filmowych.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Stasiewicz-Bieńkowska, Agnieszka - 185955
dc.contributor.authorpl
Kamiński, Szymon - USOS305757
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Smółka, Maciej - 187336
dc.contributor.reviewerpl
Stasiewicz-Bieńkowska, Agnieszka - 185955
dc.date.accessioned
2025-09-15T22:31:57Z
dc.date.available
2025-09-15T22:31:57Z
dc.date.createdaten
2025-09-15T22:31:57Z
dc.date.submittedpl
2025-09-15
dc.date.submitted
2025-09-15
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-185223-305757
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560509
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Disney, DEI, MCU, The Little Mermaid , Peter Pan & Wendy, South Park, Star Wars, woke, political correctness, tokenism
dc.subject.plpl
Disney, DEI, MCU, Mała syrenka, Piotruś Pan i Wendy, South Park, Star Wars, woke, poprawność polityczna, tokenizm
dc.titlepl
Krytyka polityki DEI w prawicowym dyskursie internetowym na przykładzie wybranych produkcji The Walt Disney Company
dc.title.alternativepl
Criticism of DEI Policies in Right-Wing Online Discourse: A Case Study of Selected Walt Disney Company Productions
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
San Jose del Monte
2
Waltham
2
Grodzisk Mazowiecki
1
Krakow
1
Warsaw
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available