Efektywność techniki odwróconej chronologii w analizie zeznań świadków

master
dc.abstract.enThe subject of this master's thesis is the effectiveness of the reverse chronology technique in the witness testimony. The reverse chronology method is part of the cognitive interview. In what follows, the history of the witnesses’ testimonies, the issue of cognitive interview and the cognitive distortions of the events will be presented. In order to check how a remember in reverse chronology affects the presentation of the event by witness, an internet study was conducted. Two groups took part in the research - the first group was supposed to bring back the film presented in the questionnaire in a direct chronology and answer the questions, and the second group - in reverse chronology. Furthermore, by the introduction of disinformational questions, the impact of the disinformation on the memory of the witness was checked. It was assumed that the respondents reproducing the event in reverse chronology will remember more details and that the impact of the suggestion will be smaller in this group. However, it has not been confirmed that a remember in reverse chronology has positive effect on memory and that the impact of the suggestion is lower in this group. After the analysis of age and gender relationships, no differences in response quality were found.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest efektywność techniki odwróconej chronologii w zeznaniach świadka. Metoda odwróconej chronologii jest częścią przesłuchania poznawczego. W dalszej jej części zostanie przybliżona historia zeznań świadków, zagadnienie związane z wywiadem poznawczym oraz zniekształceniami poznawczymi wydarzeń. W celu sprawdzenia jak przypominanie w odwróconej chronologii wpływa na odtwarzanie zdarzenia przez świadka, zostało przeprowadzone badanie drogą internetową. W badaniu wzięły udział dwie grupy - grupa pierwsza miała za zadanie przypomnieć sobie film przedstawiony w ankiecie w bezpośredniej chronologii i odpowiedzieć na zadane pytania, a grupa druga - w odwróconej chronologii. Dodatkowo, poprzez wprowadzenie pytań dezinformujących sprawdzono wpływ dezinformacji na pamięć świadka. Założono, iż osoby badane odtwarzające zdarzenie w odwróconej chronologii przypomną sobie więcej szczegółów oraz że wpływ dezinformacji będzie mniejszy w tej grupie. Jednakże nie potwierdzono, iż przypomnienie w odwróconej chronologii wpływa korzystnie na pamięć oraz że wpływ sugestii jest w tej grupie mniejszy. Po analizie związków z wiekiem i płcią, nie wykazano różnic w jakości odpowiedzi.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.authorCeberek, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.reviewerPiotrowski, Przemysław - 131414 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T06:14:56Z
dc.date.available2020-07-28T06:14:56Z
dc.date.submitted2020-06-30pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-140758-210768pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240796
dc.languagepolpl
dc.subject.enwitness, reversed chronology, disinformational question, cognitive distortion, memorypl
dc.subject.plświadek, odwrócona chronologia, pytanie dezinformujące, zniekształcenie poznawcze, pamięćpl
dc.titleEfektywność techniki odwróconej chronologii w analizie zeznań świadkówpl
dc.title.alternativeEffectiveness of reverse chronology technique in the analysis of witness testimoniespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this master's thesis is the effectiveness of the reverse chronology technique in the witness testimony. The reverse chronology method is part of the cognitive interview. In what follows, the history of the witnesses’ testimonies, the issue of cognitive interview and the cognitive distortions of the events will be presented. In order to check how a remember in reverse chronology affects the presentation of the event by witness, an internet study was conducted. Two groups took part in the research - the first group was supposed to bring back the film presented in the questionnaire in a direct chronology and answer the questions, and the second group - in reverse chronology. Furthermore, by the introduction of disinformational questions, the impact of the disinformation on the memory of the witness was checked. It was assumed that the respondents reproducing the event in reverse chronology will remember more details and that the impact of the suggestion will be smaller in this group. However, it has not been confirmed that a remember in reverse chronology has positive effect on memory and that the impact of the suggestion is lower in this group. After the analysis of age and gender relationships, no differences in response quality were found.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest efektywność techniki odwróconej chronologii w zeznaniach świadka. Metoda odwróconej chronologii jest częścią przesłuchania poznawczego. W dalszej jej części zostanie przybliżona historia zeznań świadków, zagadnienie związane z wywiadem poznawczym oraz zniekształceniami poznawczymi wydarzeń. W celu sprawdzenia jak przypominanie w odwróconej chronologii wpływa na odtwarzanie zdarzenia przez świadka, zostało przeprowadzone badanie drogą internetową. W badaniu wzięły udział dwie grupy - grupa pierwsza miała za zadanie przypomnieć sobie film przedstawiony w ankiecie w bezpośredniej chronologii i odpowiedzieć na zadane pytania, a grupa druga - w odwróconej chronologii. Dodatkowo, poprzez wprowadzenie pytań dezinformujących sprawdzono wpływ dezinformacji na pamięć świadka. Założono, iż osoby badane odtwarzające zdarzenie w odwróconej chronologii przypomną sobie więcej szczegółów oraz że wpływ dezinformacji będzie mniejszy w tej grupie. Jednakże nie potwierdzono, iż przypomnienie w odwróconej chronologii wpływa korzystnie na pamięć oraz że wpływ sugestii jest w tej grupie mniejszy. Po analizie związków z wiekiem i płcią, nie wykazano różnic w jakości odpowiedzi.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.authorpl
Ceberek, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowski, Przemysław - 131414
dc.date.accessioned
2020-07-28T06:14:56Z
dc.date.available
2020-07-28T06:14:56Z
dc.date.submittedpl
2020-06-30
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-140758-210768
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240796
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
witness, reversed chronology, disinformational question, cognitive distortion, memory
dc.subject.plpl
świadek, odwrócona chronologia, pytanie dezinformujące, zniekształcenie poznawcze, pamięć
dc.titlepl
Efektywność techniki odwróconej chronologii w analizie zeznań świadków
dc.title.alternativepl
Effectiveness of reverse chronology technique in the analysis of witness testimonies
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
60
Views per month
Views per city
Krakow
23
Warsaw
10
Bialystok
5
Dublin
3
Miasto Ogrod Komorow
2
Poznan
2
Wroclaw
2
Gliwice
1
Ilza
1
Kolbuszowa
1

No access

No Thumbnail Available