Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Efektywność techniki odwróconej chronologii w analizie zeznań świadków
Effectiveness of reverse chronology technique in the analysis of witness testimonies
świadek, odwrócona chronologia, pytanie dezinformujące, zniekształcenie poznawcze, pamięć
witness, reversed chronology, disinformational question, cognitive distortion, memory
Tematem niniejszej pracy jest efektywność techniki odwróconej chronologii w zeznaniach świadka. Metoda odwróconej chronologii jest częścią przesłuchania poznawczego. W dalszej jej części zostanie przybliżona historia zeznań świadków, zagadnienie związane z wywiadem poznawczym oraz zniekształceniami poznawczymi wydarzeń. W celu sprawdzenia jak przypominanie w odwróconej chronologii wpływa na odtwarzanie zdarzenia przez świadka, zostało przeprowadzone badanie drogą internetową. W badaniu wzięły udział dwie grupy - grupa pierwsza miała za zadanie przypomnieć sobie film przedstawiony w ankiecie w bezpośredniej chronologii i odpowiedzieć na zadane pytania, a grupa druga - w odwróconej chronologii. Dodatkowo, poprzez wprowadzenie pytań dezinformujących sprawdzono wpływ dezinformacji na pamięć świadka. Założono, iż osoby badane odtwarzające zdarzenie w odwróconej chronologii przypomną sobie więcej szczegółów oraz że wpływ dezinformacji będzie mniejszy w tej grupie. Jednakże nie potwierdzono, iż przypomnienie w odwróconej chronologii wpływa korzystnie na pamięć oraz że wpływ sugestii jest w tej grupie mniejszy. Po analizie związków z wiekiem i płcią, nie wykazano różnic w jakości odpowiedzi.
The subject of this master's thesis is the effectiveness of the reverse chronology technique in the witness testimony. The reverse chronology method is part of the cognitive interview. In what follows, the history of the witnesses’ testimonies, the issue of cognitive interview and the cognitive distortions of the events will be presented. In order to check how a remember in reverse chronology affects the presentation of the event by witness, an internet study was conducted. Two groups took part in the research - the first group was supposed to bring back the film presented in the questionnaire in a direct chronology and answer the questions, and the second group - in reverse chronology. Furthermore, by the introduction of disinformational questions, the impact of the disinformation on the memory of the witness was checked. It was assumed that the respondents reproducing the event in reverse chronology will remember more details and that the impact of the suggestion will be smaller in this group. However, it has not been confirmed that a remember in reverse chronology has positive effect on memory and that the impact of the suggestion is lower in this group. After the analysis of age and gender relationships, no differences in response quality were found.
dc.abstract.en | The subject of this master's thesis is the effectiveness of the reverse chronology technique in the witness testimony. The reverse chronology method is part of the cognitive interview. In what follows, the history of the witnesses’ testimonies, the issue of cognitive interview and the cognitive distortions of the events will be presented. In order to check how a remember in reverse chronology affects the presentation of the event by witness, an internet study was conducted. Two groups took part in the research - the first group was supposed to bring back the film presented in the questionnaire in a direct chronology and answer the questions, and the second group - in reverse chronology. Furthermore, by the introduction of disinformational questions, the impact of the disinformation on the memory of the witness was checked. It was assumed that the respondents reproducing the event in reverse chronology will remember more details and that the impact of the suggestion will be smaller in this group. However, it has not been confirmed that a remember in reverse chronology has positive effect on memory and that the impact of the suggestion is lower in this group. After the analysis of age and gender relationships, no differences in response quality were found. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest efektywność techniki odwróconej chronologii w zeznaniach świadka. Metoda odwróconej chronologii jest częścią przesłuchania poznawczego. W dalszej jej części zostanie przybliżona historia zeznań świadków, zagadnienie związane z wywiadem poznawczym oraz zniekształceniami poznawczymi wydarzeń. W celu sprawdzenia jak przypominanie w odwróconej chronologii wpływa na odtwarzanie zdarzenia przez świadka, zostało przeprowadzone badanie drogą internetową. W badaniu wzięły udział dwie grupy - grupa pierwsza miała za zadanie przypomnieć sobie film przedstawiony w ankiecie w bezpośredniej chronologii i odpowiedzieć na zadane pytania, a grupa druga - w odwróconej chronologii. Dodatkowo, poprzez wprowadzenie pytań dezinformujących sprawdzono wpływ dezinformacji na pamięć świadka. Założono, iż osoby badane odtwarzające zdarzenie w odwróconej chronologii przypomną sobie więcej szczegółów oraz że wpływ dezinformacji będzie mniejszy w tej grupie. Jednakże nie potwierdzono, iż przypomnienie w odwróconej chronologii wpływa korzystnie na pamięć oraz że wpływ sugestii jest w tej grupie mniejszy. Po analizie związków z wiekiem i płcią, nie wykazano różnic w jakości odpowiedzi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.author | Ceberek, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T06:14:56Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T06:14:56Z | |
dc.date.submitted | 2020-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140758-210768 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240796 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | witness, reversed chronology, disinformational question, cognitive distortion, memory | pl |
dc.subject.pl | świadek, odwrócona chronologia, pytanie dezinformujące, zniekształcenie poznawcze, pamięć | pl |
dc.title | Efektywność techniki odwróconej chronologii w analizie zeznań świadków | pl |
dc.title.alternative | Effectiveness of reverse chronology technique in the analysis of witness testimonies | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |