Relacje między modelem tradycyjnej kultury ludowej, a religijnością codzienną mieszkańców Tarnawy Górnej

master
dc.abstract.enIn the study area I was looking theoretically predicted clash between two models of the universe: 1) culture known from the ethnographic literature, and 2) progressive, autonomismic, secularismic. I focused not only on verbal relations, but also on non-verbal messages, forming a coherent system of reality.In connection with the interesting me aspect, namely a system indissolubility, or the opposite - autonomy of individual spheres of culture, I focused on everyday life, which does not belong to separated religious spheres. I was interested in whether the traditional model has continuations or substitutes in studied village, and if so, what they are. These observations, interviews and analysis of the culture of the 'Tarnawa Górna's inhabitants, led me to formulate the following conclusions: Today we are faced with detachment individual characters - "lexicon" of popular religiosity of structuring- "grammar" organizing the various "morphemes" into a coherent story. Both of these components do not disappear entirely, but they are detached from each other. Structural altar takes place, eg. TV, images świętych- photos, etc ... religious signs exist frequently, but in contrast to the model of traditional folk culture, are not included in a meaningful system, are scattered over various areas of life, both in time as well as in space, randomly, or by aesthetical and functional liking(Holy Bible between books for children, sacred paintings with landscapes and family photos, placed according to preference, and not on its inherent wall, lack of proper permanent place for "altar", or lack thereof, wreaths on the heads of married women, no headgear, etc ...). They are like words and letters cut out of the book and chaotically scattered on a table. Words have their autonomous meaning, but in relation to other words their primary ceases to be readable and interesting for those who are not familiar with the book before cut it into pieces. Worldly matters inherent in the structure of the story, which was previously filled by signs of declared religion. (TV faced where formerly erected an altar - diagonally in relation to the furnace, the site of focusing attention)pl
dc.abstract.plW badanym terenie poszukiwałem teoretycznie przewidywanego spięcia między dwoma modelami świata: 1) tradycyjnym, systemowym, religijnym, w którym zmieścić można typową polską kulturę ludową znaną z etnograficznej literatury, a 2) postępowym, autonomizacyjnym, sekularyzacyjnym. Skupiałem się nie tylko na relacjach werbalnych, ale i na komunikatach pozasłownych, tworzących z rzeczywistości spójny system. W związku z interesującym mnie aspektem, a mianowicie systemową nierozerwalnością, bądź przeciwnie - autonomicznością poszczególnych sfer kultury skupiłem się na codzienności, która do wydzielonych sfer sakralnych nie należy. Interesowało mnie, czy wspomniany już tradycyjny model ma w badanej wsi kontynuacje, substytuty, a jeśli tak, to na czym one polegają. Przeprowadzone obserwacje, rozmowy i analizy kultury mieszkańców Tarnawy Górnej skłoniły mnie do sformułowania następujących wniosków: Współcześnie mamy do czynienia z wyjęciem poszczególnych znaków - "leksykonu" ludowej religijności ze struktury- "gramatyki", spajającej poszczególne "morfemy" w spójną opowieść. Oba te komponenty nie znikają w całości, ale są od siebie oderwane. Znaków religijnych jest bardzo dużo, ale w przeciwieństwie do modelu tradycyjnej kultury ludowej, nie są wpisane w znaczący system, porozrzucane są po różnych obszarach życia, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni losowo, albo wg upodobań estetyczno- funkcjonalnych (Pismo Święte między książkami dla dzieci, obrazy święte razem z pejzażami i zdjęciami rodzinnymi, nie na właściwej sobie ścianie, ale "gdzie pasuje", brak właściwego stałego miejsca dla "ołtarzyka", albo jego brak, wianki na głowach mężatek, brak nakryć głowy, itd...). Są jak słowa i litery wycięte z książki i porozrzucane chaotycznie na stole. Słowa takie mają swe znaczenie autonomiczne, ale w relacji do innych słów ich dawny sens przestaje być czytelny, a więc i interesujący dla tych, co nie znają książki sprzed pocięcia na kawałki. W porządek opowieści zajętej dawniej przez deklarowaną religię wpisują się zaś często inne immanentne sprawy, jak choćby telewizor stawiany w kilku przypadkach tam, gdzie dawniej postawionoby ołtarzyk (po przekątnej w stosunku do pieca, w miejscu skupiającym uwagę).pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBrocki, Marcin - 174578 pl
dc.contributor.authorMoniak, Janpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSztandara, Magdalenapl
dc.contributor.reviewerBrocki, Marcin - 174578 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T13:15:03Z
dc.date.available2020-07-26T13:15:03Z
dc.date.submitted2015-07-14pl
dc.fieldofstudyetnologia i antropologia kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-96241-116993pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203728
dc.languagepolpl
dc.subject.enreligion, popular devotion, religiousness, autonomisation, secularization, Tarnawa Górna, space structure, time organisation, sacrum, profanum, signpl
dc.subject.plreligia, religijność ludowa, religijność, autonomizacja, sekularyzacja, Tarnawa Górna, struktura przestrzeni, organizacja czasu, sacrum, profanum, znakpl
dc.titleRelacje między modelem tradycyjnej kultury ludowej, a religijnością codzienną mieszkańców Tarnawy Górnejpl
dc.title.alternativeThe model of traditional folk culture to everyday religion of Tarnawa Górna's citizenspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the study area I was looking theoretically predicted clash between two models of the universe: 1) culture known from the ethnographic literature, and 2) progressive, autonomismic, secularismic. I focused not only on verbal relations, but also on non-verbal messages, forming a coherent system of reality.In connection with the interesting me aspect, namely a system indissolubility, or the opposite - autonomy of individual spheres of culture, I focused on everyday life, which does not belong to separated religious spheres. I was interested in whether the traditional model has continuations or substitutes in studied village, and if so, what they are. These observations, interviews and analysis of the culture of the 'Tarnawa Górna's inhabitants, led me to formulate the following conclusions: Today we are faced with detachment individual characters - "lexicon" of popular religiosity of structuring- "grammar" organizing the various "morphemes" into a coherent story. Both of these components do not disappear entirely, but they are detached from each other. Structural altar takes place, eg. TV, images świętych- photos, etc ... religious signs exist frequently, but in contrast to the model of traditional folk culture, are not included in a meaningful system, are scattered over various areas of life, both in time as well as in space, randomly, or by aesthetical and functional liking(Holy Bible between books for children, sacred paintings with landscapes and family photos, placed according to preference, and not on its inherent wall, lack of proper permanent place for "altar", or lack thereof, wreaths on the heads of married women, no headgear, etc ...). They are like words and letters cut out of the book and chaotically scattered on a table. Words have their autonomous meaning, but in relation to other words their primary ceases to be readable and interesting for those who are not familiar with the book before cut it into pieces. Worldly matters inherent in the structure of the story, which was previously filled by signs of declared religion. (TV faced where formerly erected an altar - diagonally in relation to the furnace, the site of focusing attention)
dc.abstract.plpl
W badanym terenie poszukiwałem teoretycznie przewidywanego spięcia między dwoma modelami świata: 1) tradycyjnym, systemowym, religijnym, w którym zmieścić można typową polską kulturę ludową znaną z etnograficznej literatury, a 2) postępowym, autonomizacyjnym, sekularyzacyjnym. Skupiałem się nie tylko na relacjach werbalnych, ale i na komunikatach pozasłownych, tworzących z rzeczywistości spójny system. W związku z interesującym mnie aspektem, a mianowicie systemową nierozerwalnością, bądź przeciwnie - autonomicznością poszczególnych sfer kultury skupiłem się na codzienności, która do wydzielonych sfer sakralnych nie należy. Interesowało mnie, czy wspomniany już tradycyjny model ma w badanej wsi kontynuacje, substytuty, a jeśli tak, to na czym one polegają. Przeprowadzone obserwacje, rozmowy i analizy kultury mieszkańców Tarnawy Górnej skłoniły mnie do sformułowania następujących wniosków: Współcześnie mamy do czynienia z wyjęciem poszczególnych znaków - "leksykonu" ludowej religijności ze struktury- "gramatyki", spajającej poszczególne "morfemy" w spójną opowieść. Oba te komponenty nie znikają w całości, ale są od siebie oderwane. Znaków religijnych jest bardzo dużo, ale w przeciwieństwie do modelu tradycyjnej kultury ludowej, nie są wpisane w znaczący system, porozrzucane są po różnych obszarach życia, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni losowo, albo wg upodobań estetyczno- funkcjonalnych (Pismo Święte między książkami dla dzieci, obrazy święte razem z pejzażami i zdjęciami rodzinnymi, nie na właściwej sobie ścianie, ale "gdzie pasuje", brak właściwego stałego miejsca dla "ołtarzyka", albo jego brak, wianki na głowach mężatek, brak nakryć głowy, itd...). Są jak słowa i litery wycięte z książki i porozrzucane chaotycznie na stole. Słowa takie mają swe znaczenie autonomiczne, ale w relacji do innych słów ich dawny sens przestaje być czytelny, a więc i interesujący dla tych, co nie znają książki sprzed pocięcia na kawałki. W porządek opowieści zajętej dawniej przez deklarowaną religię wpisują się zaś często inne immanentne sprawy, jak choćby telewizor stawiany w kilku przypadkach tam, gdzie dawniej postawionoby ołtarzyk (po przekątnej w stosunku do pieca, w miejscu skupiającym uwagę).
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Brocki, Marcin - 174578
dc.contributor.authorpl
Moniak, Jan
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Sztandara, Magdalena
dc.contributor.reviewerpl
Brocki, Marcin - 174578
dc.date.accessioned
2020-07-26T13:15:03Z
dc.date.available
2020-07-26T13:15:03Z
dc.date.submittedpl
2015-07-14
dc.fieldofstudypl
etnologia i antropologia kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-96241-116993
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203728
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
religion, popular devotion, religiousness, autonomisation, secularization, Tarnawa Górna, space structure, time organisation, sacrum, profanum, sign
dc.subject.plpl
religia, religijność ludowa, religijność, autonomizacja, sekularyzacja, Tarnawa Górna, struktura przestrzeni, organizacja czasu, sacrum, profanum, znak
dc.titlepl
Relacje między modelem tradycyjnej kultury ludowej, a religijnością codzienną mieszkańców Tarnawy Górnej
dc.title.alternativepl
The model of traditional folk culture to everyday religion of Tarnawa Górna's citizens
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
34
Views per month
Views per city
Sucha Beskidzka
6
Komárno
3
Warsaw
3
Dublin
2
Katowice
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Baar-Ebenhausen
1
Bialystok
1
Chandler
1

No access

No Thumbnail Available