The influence of verticality metaphor on social judgement

licenciate
dc.abstract.enMetaphors such as ‘she is so high minded’, ‘he is really of low moral character’, ‘she fell into disgrace’ (Lakoff, Johnson, 1994) depict how social judgment is influenced by verticality metaphor. Lakoff and Johnson’s theory of conceptual metaphor predicts that the notion of verticality is often used as a basis for understanding concepts, such as high-moral and low-immoral. As the moral dimension plays a crucial role when we judge other people, one would expect that verticality metaphor is also connected with social evaluation. In this thesis two experiments are presented to explore this issue. Results of the first experiment suggest that the judgment of morally ambivalent behavior descriptions is more favorable when presented at the top of the page in comparison to presenting it at the bottom of the page. The second experiment shows that participants are more willing to stop to talk to a volunteer asking for donation for charity after they ride up the escalator rather than after riding down. These results together lead to the conclusion that activation of verticality metaphor influences social judgment both when it comes to deliberate and conscious evaluation (first experiment) but also when the first impression and automatic reaction is taken into consideration (second experiment).pl
dc.abstract.plMetafory takie jak „On ma wzniosłe zasady”, „Nie zniżałbym się do tego”, „To by było poniżej mojej godności” (Lakoff, Johnson, 1980) obrazują wpływ metafor pojęciowych na sposób w jaki oceniamy innych ludzi. Teoria metafor pojęciowych Lakoffa i Johnsona przewiduje, że pojęcie wertykalności jest często używane jako podstawa do rozumienia pojęć takich jak dobry/moralny czy też zły/niemoralny. Biorąc pod uwagę, że wymiar moralności gra kluczową rolę w ocenach społecznych, można oczekiwać, że metafora wertykalna jest również powiązana ze społeczną ewaluacją. W następującej pracy przedstawione zostaną dwa badania. Rezultaty pierwszego eksperymentu sugerują, że ocena moralnie ambiwalentnych opisów zachowań jest bardziej przychylna gdy opisy te znajdują się na górze strony, w porównaniu z zaprezentowaniem ich na dole strony. Drugie badanie pokazuje, że uczestnicy po wjechaniu w górę schodami ruchomymi wyrażają większą chęć by zatrzymać się i porozmawiać z wolontariuszem zachęcającym do udziału w wolontariacie akcji charytatywnej, w porównaniu z warunkiem po zjechaniu w dół schodami ruchomymi. Wyniki te sugerują, że aktywizacja metafory wertykalnej wpływa na przemyślane i celowe oceny społeczne (pierwsze badanie) a także na automatyczne reakcje na inne osoby (drugie badanie).pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorIndurkhya, Bipinpl
dc.contributor.authorŚcigała, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerIndurkhya, Bipinpl
dc.contributor.reviewerOstrowicki, Michał - 131206 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:12:16Z
dc.date.available2020-07-27T00:12:16Z
dc.date.submitted2016-07-06pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-107451-164188pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213722
dc.languageengpl
dc.subject.enmetaphor, morality, social judgmentpl
dc.subject.plmetafora, moralność, oceny społecznepl
dc.titleThe influence of verticality metaphor on social judgementpl
dc.title.alternativeWpływ metafory wertykalnej na ocenę społecznąpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Metaphors such as ‘she is so high minded’, ‘he is really of low moral character’, ‘she fell into disgrace’ (Lakoff, Johnson, 1994) depict how social judgment is influenced by verticality metaphor. Lakoff and Johnson’s theory of conceptual metaphor predicts that the notion of verticality is often used as a basis for understanding concepts, such as high-moral and low-immoral. As the moral dimension plays a crucial role when we judge other people, one would expect that verticality metaphor is also connected with social evaluation. In this thesis two experiments are presented to explore this issue. Results of the first experiment suggest that the judgment of morally ambivalent behavior descriptions is more favorable when presented at the top of the page in comparison to presenting it at the bottom of the page. The second experiment shows that participants are more willing to stop to talk to a volunteer asking for donation for charity after they ride up the escalator rather than after riding down. These results together lead to the conclusion that activation of verticality metaphor influences social judgment both when it comes to deliberate and conscious evaluation (first experiment) but also when the first impression and automatic reaction is taken into consideration (second experiment).
dc.abstract.plpl
Metafory takie jak „On ma wzniosłe zasady”, „Nie zniżałbym się do tego”, „To by było poniżej mojej godności” (Lakoff, Johnson, 1980) obrazują wpływ metafor pojęciowych na sposób w jaki oceniamy innych ludzi. Teoria metafor pojęciowych Lakoffa i Johnsona przewiduje, że pojęcie wertykalności jest często używane jako podstawa do rozumienia pojęć takich jak dobry/moralny czy też zły/niemoralny. Biorąc pod uwagę, że wymiar moralności gra kluczową rolę w ocenach społecznych, można oczekiwać, że metafora wertykalna jest również powiązana ze społeczną ewaluacją. W następującej pracy przedstawione zostaną dwa badania. Rezultaty pierwszego eksperymentu sugerują, że ocena moralnie ambiwalentnych opisów zachowań jest bardziej przychylna gdy opisy te znajdują się na górze strony, w porównaniu z zaprezentowaniem ich na dole strony. Drugie badanie pokazuje, że uczestnicy po wjechaniu w górę schodami ruchomymi wyrażają większą chęć by zatrzymać się i porozmawiać z wolontariuszem zachęcającym do udziału w wolontariacie akcji charytatywnej, w porównaniu z warunkiem po zjechaniu w dół schodami ruchomymi. Wyniki te sugerują, że aktywizacja metafory wertykalnej wpływa na przemyślane i celowe oceny społeczne (pierwsze badanie) a także na automatyczne reakcje na inne osoby (drugie badanie).
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Indurkhya, Bipin
dc.contributor.authorpl
Ścigała, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Indurkhya, Bipin
dc.contributor.reviewerpl
Ostrowicki, Michał - 131206
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:12:16Z
dc.date.available
2020-07-27T00:12:16Z
dc.date.submittedpl
2016-07-06
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-107451-164188
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213722
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
metaphor, morality, social judgment
dc.subject.plpl
metafora, moralność, oceny społeczne
dc.titlepl
The influence of verticality metaphor on social judgement
dc.title.alternativepl
Wpływ metafory wertykalnej na ocenę społeczną
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Dublin
2
Poznan
2
Ustrzyki Dolne
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Bandung
1
Bialystok
1
Bremen
1
Gdansk
1
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available