Cognitive learning strategy training for text-based vocabulary acquisition: Towards advanced learner autonomy

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to discuss the results of a case study of how short-term strategy training for learners of English as a second language affects their use of learning strategies for text-based vocabulary. The theoretical section of the research presents an overview of learning strategies, demonstrates the aspects of strategy training as well as provides clear insight into learner’s autonomy and examines its strong relation with learning strategies. The chapter also presents the theory related to vocabulary growth through reading. The focus of the practical section is the presentation of the method applied in the research. Chapter 2 provides clear explanation of the research questions, the rationale for the study as well as the description of the procedures and instruments applied for the purpose of data collection. In this study the participants who were senior secondary school students participated in strategy training for text-based vocabulary acquisition. After a month, the use of the subjects’ text-based vocabulary learning strategies was investigated in an attempt to answer the main research question, that is to what extent it is possible for such strategy training to affect the learners’ learning habits. Then chapter 3 presents and interprets the data obtained during the study and attempts to answer the research questions. The results of the study indicate that short-term strategy training often fails to significantly affect students’ habits concerning text-based vocabulary learning. For the training to have a greater impact, the use of strategies ought to be reinforced by constant or repeated practice over a significant period of time. However, due to the learners’ positive reception of the short-term strategy training it can be concluded that longer strategy training involving repetitive practice of the strategies is likely to result in the desired changes in the students’ learning habits.pl
dc.abstract.plPowyższa praca ma na celu omówienie wyników badania poświęconego odkryciu, w jakim stopniu krótkoterminowy trening strategii przeprowadzony pośród uczniów języka angielskiego szkoły licealnej może wpłynąć na ich decyzje dotyczące zastosowania strategii nauki słownictwa, gdy źródłem tegoż słownictwa jest tekst czytany. Część teoretyczna pracy zawiera przegląd strategii uczenia się, prezentuje różne aspekty dotyczące treningu strategii, a także skupia się na autonomii ucznia i jej związku ze strategiami uczenia się. Następnie rozdział przedstawia teoretyczne podstawy rozwoju słownictwa poprzez czytanie. Z kolei celem rozdziału drugiego jest prezentacja metody zastosowanej dla potrzeb badania. Rozdział ten zawiera pytania badawcze, cel pracy oraz opis postępowania badawczego i narzędzi badawczych użytych w celu zebrania danych. W ramach przeprowadzonego badania jego uczestnicy wzięli udział w treningu strategii skierowanym na rozwój strategii nauki słownictwa pochodzącego z tekstu czytanego. Miesiąc po zakończeniu tegoż treningu zbadano, jakie strategie stosują badani by odkryć, w jakim stopniu przeprowadzony trening może wpłynąć na sposoby uczenia się badanych. Rozdział trzeci zawiera prezentację danych wraz z ich interpretacją. Podjęta została tu próba odpowiedzenia na wcześniej postawione pytania badawcze. Wyniki badania wskazują, iż krótkoterminowy trening strategii nie wpłynął w znaczącym stopniu na nawyki uczniów w kwestii nauki słownictwa poprzez czytanie. Aby trening okazał się skuteczniejszy, potrzebne jest wzmocnienie prezentowanych strategii poprzez regularne ćwiczenia przez dłuższy okres czasu. Mimo niewielkiego wpływu na nawyki uczniów, podczas przeprowadzonego badania zanotowano pozytywne podejście przez uczniów do treningu, co pozwala na wysnucie następującego wniosku: dłuższy trening strategii, w czasie którego uczniowie będą ćwiczyć strategie z regularną częstotliwością z dużą prawdopodobnością wpłynie pozytywnie i w znaczącym stopniu na zakres strategii stosowanych przez uczniów.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJaroszek, Marcin - 128482 pl
dc.contributor.authorŻyłka, Sabinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKusiak-Pisowacka, Monika - 129792 pl
dc.contributor.reviewerJaroszek, Marcin - 128482 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T02:35:27Z
dc.date.available2020-07-25T02:35:27Z
dc.date.submitted2014-07-08pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-88857-95725pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197353
dc.languageengpl
dc.subject.enlearning strategies, learning strategy training, text-based vocabulary, learner autonomy, vocabulary learning through readingpl
dc.subject.plstrategie uczenia się, trening strategii uczenia się, słownictwo z tekstu pisanego, autonomia ucznia, nauka słownictwa poprzez czytaniepl
dc.titleCognitive learning strategy training for text-based vocabulary acquisition: Towards advanced learner autonomypl
dc.title.alternativeTrening kognitywnych strategii uczenia się słownictwa w oparciu o tekst pisanypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to discuss the results of a case study of how short-term strategy training for learners of English as a second language affects their use of learning strategies for text-based vocabulary. The theoretical section of the research presents an overview of learning strategies, demonstrates the aspects of strategy training as well as provides clear insight into learner’s autonomy and examines its strong relation with learning strategies. The chapter also presents the theory related to vocabulary growth through reading. The focus of the practical section is the presentation of the method applied in the research. Chapter 2 provides clear explanation of the research questions, the rationale for the study as well as the description of the procedures and instruments applied for the purpose of data collection. In this study the participants who were senior secondary school students participated in strategy training for text-based vocabulary acquisition. After a month, the use of the subjects’ text-based vocabulary learning strategies was investigated in an attempt to answer the main research question, that is to what extent it is possible for such strategy training to affect the learners’ learning habits. Then chapter 3 presents and interprets the data obtained during the study and attempts to answer the research questions. The results of the study indicate that short-term strategy training often fails to significantly affect students’ habits concerning text-based vocabulary learning. For the training to have a greater impact, the use of strategies ought to be reinforced by constant or repeated practice over a significant period of time. However, due to the learners’ positive reception of the short-term strategy training it can be concluded that longer strategy training involving repetitive practice of the strategies is likely to result in the desired changes in the students’ learning habits.
dc.abstract.plpl
Powyższa praca ma na celu omówienie wyników badania poświęconego odkryciu, w jakim stopniu krótkoterminowy trening strategii przeprowadzony pośród uczniów języka angielskiego szkoły licealnej może wpłynąć na ich decyzje dotyczące zastosowania strategii nauki słownictwa, gdy źródłem tegoż słownictwa jest tekst czytany. Część teoretyczna pracy zawiera przegląd strategii uczenia się, prezentuje różne aspekty dotyczące treningu strategii, a także skupia się na autonomii ucznia i jej związku ze strategiami uczenia się. Następnie rozdział przedstawia teoretyczne podstawy rozwoju słownictwa poprzez czytanie. Z kolei celem rozdziału drugiego jest prezentacja metody zastosowanej dla potrzeb badania. Rozdział ten zawiera pytania badawcze, cel pracy oraz opis postępowania badawczego i narzędzi badawczych użytych w celu zebrania danych. W ramach przeprowadzonego badania jego uczestnicy wzięli udział w treningu strategii skierowanym na rozwój strategii nauki słownictwa pochodzącego z tekstu czytanego. Miesiąc po zakończeniu tegoż treningu zbadano, jakie strategie stosują badani by odkryć, w jakim stopniu przeprowadzony trening może wpłynąć na sposoby uczenia się badanych. Rozdział trzeci zawiera prezentację danych wraz z ich interpretacją. Podjęta została tu próba odpowiedzenia na wcześniej postawione pytania badawcze. Wyniki badania wskazują, iż krótkoterminowy trening strategii nie wpłynął w znaczącym stopniu na nawyki uczniów w kwestii nauki słownictwa poprzez czytanie. Aby trening okazał się skuteczniejszy, potrzebne jest wzmocnienie prezentowanych strategii poprzez regularne ćwiczenia przez dłuższy okres czasu. Mimo niewielkiego wpływu na nawyki uczniów, podczas przeprowadzonego badania zanotowano pozytywne podejście przez uczniów do treningu, co pozwala na wysnucie następującego wniosku: dłuższy trening strategii, w czasie którego uczniowie będą ćwiczyć strategie z regularną częstotliwością z dużą prawdopodobnością wpłynie pozytywnie i w znaczącym stopniu na zakres strategii stosowanych przez uczniów.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Jaroszek, Marcin - 128482
dc.contributor.authorpl
Żyłka, Sabina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792
dc.contributor.reviewerpl
Jaroszek, Marcin - 128482
dc.date.accessioned
2020-07-25T02:35:27Z
dc.date.available
2020-07-25T02:35:27Z
dc.date.submittedpl
2014-07-08
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-88857-95725
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197353
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
learning strategies, learning strategy training, text-based vocabulary, learner autonomy, vocabulary learning through reading
dc.subject.plpl
strategie uczenia się, trening strategii uczenia się, słownictwo z tekstu pisanego, autonomia ucznia, nauka słownictwa poprzez czytanie
dc.titlepl
Cognitive learning strategy training for text-based vocabulary acquisition: Towards advanced learner autonomy
dc.title.alternativepl
Trening kognitywnych strategii uczenia się słownictwa w oparciu o tekst pisany
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Dublin
2
Andrychów
1
Makassar
1
Słupsk
1
Tokyo
1

No access

No Thumbnail Available