Audiobooki i syntetyzator mowy w procesie kształcenia

licenciate
dc.abstract.enThe present thesis discourses about usefulness of speech synthesizer in the process of studying. The author deliberates if it can be in common use in schools and how access to this tool can increase students’ effectivity of studying. Nowadays, technology gives us the opportunity to read aloud every written text by speech synthesizer. This study shows that this is very practical, needed and more effective than traditional way of reading. There are so many situations where that speech synthesizer is a useful tool for students and only their resource is the limit. One of the most important case is the position of student who does not have good enough competencies of reading to enjoy it. My intellectualizations about the speech synthesizer are built upon the studies of utility and effectiveness of audiobook as the tool which support the education process.The author also refers to the traditional practice of reading aloud to kids and pay attention to the influence of speaking on ability to learn certain language competencies. The part which seems to be the most interesting is obtaining the model which combines all cognitive processes related to language. This thesis offers the alternative way for the traditional reading which is the speech synthesizer and shows different studies and literature analysis about this field which has been published. This is still very innovating and there is still a lot to search and survey but potentially this is incredibly useful tool for the certain group of students. It can make studying easier for them and increase effectiveness of this process enormously.pl
dc.abstract.plPraca dyplomowa dotyczy rozważań nad użytecznością syntezatora mowy w procesie uczenia się. W swoich rozważaniach zastanawiam się nad tym, czy może on być powszechnie stosowany w szkołach i w jaki sposób dostęp do niego podniesie efektywność nauki uczniów i studentów. Dzięki obecnej technologii możliwe jest odczytanie każdego tekstu za pomocą syntezatora mowy. Niniejsza praca pokazuje, że jest to praktyczne i potrzebne oraz bardziej efektywne od tradycyjnego czytania książek. Sytuacje, w których syntezator mowy staje się użytecznym narzędziem można wymieniać i mnożyć, ich liczba ograniczona jest wyłącznie pomysłowością ucznia czy studenta. Jednym z najważniejszych wydaje się być sytuacja, kiedy uczeń nie posiada wystarczających kompetencji czytelniczych, aby odczuwać przyjemność z czytania lektury. Swoje rozważania dotyczące syntetyzatora opieram na analizie badań dotyczących użyteczności i efektywności audiobooka jako narzędzia wspierającego proces kształcenia.W pracy dyplomowej odwołuję się również do tradycyjnej praktyki głośnego czytania dzieciom oraz zwracam uwagę na działanie mowy w uzyskaniu odpowiednich kompetencji językowych i czytelniczych. Zagadnieniem, które wydaje się być najbardziej interesujące, jest uzyskanie modelu, który łączy działanie wszystkich procesów poznawczych związanych z językiem. Niniejsza praca proponuje alternatywę dla cichego, tradycyjnego czytania w postaci syntezatora mowy oraz przedstawia badania oraz analizę literatury, które zostały opublikowane w tym temacie. Jest to wciąż propozycja innowacyjna i nie została przebadana w całości, jednak jest potencjalnie niewiarygodnie użytecznym narzędziem dla wybranej grupy uczniów i studentów, które może ułatwić i zwiększyć efektywność ich procesu uczenia się.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJagielska, Dominikapl
dc.contributor.authorGrzybek, Elżbietapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerJagielska, Dominikapl
dc.contributor.reviewerPauluk, Dorota - 131301 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:06:40Z
dc.date.available2020-07-27T16:06:40Z
dc.date.submitted2018-06-27pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-123498-210429pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227869
dc.languagepolpl
dc.subject.enAudiobook, speech synthesizer, education, reading aloud to kids, language skills, fluency of reading, reading method, motivationpl
dc.subject.plAudiobook, syntezator mowy, kształcenie, głośne czytanie dzieciom, kompetencje językowe, płynność czytania, metoda czytania, motywacjapl
dc.titleAudiobooki i syntetyzator mowy w procesie kształceniapl
dc.title.alternativeAudiobooks and speech synthesizer in the education processpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present thesis discourses about usefulness of speech synthesizer in the process of studying. The author deliberates if it can be in common use in schools and how access to this tool can increase students’ effectivity of studying. Nowadays, technology gives us the opportunity to read aloud every written text by speech synthesizer. This study shows that this is very practical, needed and more effective than traditional way of reading. There are so many situations where that speech synthesizer is a useful tool for students and only their resource is the limit. One of the most important case is the position of student who does not have good enough competencies of reading to enjoy it. My intellectualizations about the speech synthesizer are built upon the studies of utility and effectiveness of audiobook as the tool which support the education process.The author also refers to the traditional practice of reading aloud to kids and pay attention to the influence of speaking on ability to learn certain language competencies. The part which seems to be the most interesting is obtaining the model which combines all cognitive processes related to language. This thesis offers the alternative way for the traditional reading which is the speech synthesizer and shows different studies and literature analysis about this field which has been published. This is still very innovating and there is still a lot to search and survey but potentially this is incredibly useful tool for the certain group of students. It can make studying easier for them and increase effectiveness of this process enormously.
dc.abstract.plpl
Praca dyplomowa dotyczy rozważań nad użytecznością syntezatora mowy w procesie uczenia się. W swoich rozważaniach zastanawiam się nad tym, czy może on być powszechnie stosowany w szkołach i w jaki sposób dostęp do niego podniesie efektywność nauki uczniów i studentów. Dzięki obecnej technologii możliwe jest odczytanie każdego tekstu za pomocą syntezatora mowy. Niniejsza praca pokazuje, że jest to praktyczne i potrzebne oraz bardziej efektywne od tradycyjnego czytania książek. Sytuacje, w których syntezator mowy staje się użytecznym narzędziem można wymieniać i mnożyć, ich liczba ograniczona jest wyłącznie pomysłowością ucznia czy studenta. Jednym z najważniejszych wydaje się być sytuacja, kiedy uczeń nie posiada wystarczających kompetencji czytelniczych, aby odczuwać przyjemność z czytania lektury. Swoje rozważania dotyczące syntetyzatora opieram na analizie badań dotyczących użyteczności i efektywności audiobooka jako narzędzia wspierającego proces kształcenia.W pracy dyplomowej odwołuję się również do tradycyjnej praktyki głośnego czytania dzieciom oraz zwracam uwagę na działanie mowy w uzyskaniu odpowiednich kompetencji językowych i czytelniczych. Zagadnieniem, które wydaje się być najbardziej interesujące, jest uzyskanie modelu, który łączy działanie wszystkich procesów poznawczych związanych z językiem. Niniejsza praca proponuje alternatywę dla cichego, tradycyjnego czytania w postaci syntezatora mowy oraz przedstawia badania oraz analizę literatury, które zostały opublikowane w tym temacie. Jest to wciąż propozycja innowacyjna i nie została przebadana w całości, jednak jest potencjalnie niewiarygodnie użytecznym narzędziem dla wybranej grupy uczniów i studentów, które może ułatwić i zwiększyć efektywność ich procesu uczenia się.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.authorpl
Grzybek, Elżbieta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Jagielska, Dominika
dc.contributor.reviewerpl
Pauluk, Dorota - 131301
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:06:40Z
dc.date.available
2020-07-27T16:06:40Z
dc.date.submittedpl
2018-06-27
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-123498-210429
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227869
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Audiobook, speech synthesizer, education, reading aloud to kids, language skills, fluency of reading, reading method, motivation
dc.subject.plpl
Audiobook, syntezator mowy, kształcenie, głośne czytanie dzieciom, kompetencje językowe, płynność czytania, metoda czytania, motywacja
dc.titlepl
Audiobooki i syntetyzator mowy w procesie kształcenia
dc.title.alternativepl
Audiobooks and speech synthesizer in the education process
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available