Terapeutyczny potencjał gier wideo w izolacji

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this research is to showcase the therapeutic potential of video games in isolation through comparative analysis of sociological studies and practical examples. „Isolation” has been treated in a multidimensional way: as a result of health issues in the second chapter, from the point of alienation in the third chapter, and also as separation from relatives in the fourth chapter. The first chapter provides context required to understand the nature of issues brought up in following parts of the work. Themes universal for the topic appear gradually in every chapter. The consideration leads to confirming that video games may have a therapeutic influence both for the individuals and the relationships between people; although it has been highlighted that this particular medium still suffers from stigmatization.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest przedstawienie terapeutycznego potencjału gier wideo w izolacji poprzez analizę porównawczą badań socjologicznych oraz praktycznych przykładów. „Izolacja” została potraktowana wielowymiarowo: jako skutek problemów zdrowotnych w rozdziale drugim, pod kątem wyobcowania w rozdziale trzecim, a także jako odizolowanie od osób bliskich w rozdziale czwartym. Rozdział pierwszy zapewnia kontekst wymagany do zrozumienia natury problemów poruszanych w dalszej części pracy. Uniwersalne dla tematu zagadnienia pojawiają się stopniowo w każdym rozdziale. Rozważania prowadzą do potwierdzenia, że gry wideo mogą działać terapeutycznie zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i dla relacji międzyludzkich; podkreślono jednak problem stygmatyzacji tego medium.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.contributor.authorSobieska, Julia - USOS306269 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerPowierska, Aleksandra - 182763 pl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.date.accessioned2024-10-18T06:30:38Z
dc.date.available2024-10-18T06:30:38Z
dc.date.submitted2024-10-16pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174545-306269pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452718
dc.languagepolpl
dc.subject.enVIDEO GAMES, ISOLATION, ALIENATION, THERAPEUTICALpl
dc.subject.plGRY WIDEO, IZOLACJA, WYOBCOWANIE, TERAPEUTYCZNYpl
dc.titleTerapeutyczny potencjał gier wideo w izolacjipl
dc.title.alternativeTherapeutic potential of video games in isolationpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this research is to showcase the therapeutic potential of video games in isolation through comparative analysis of sociological studies and practical examples. „Isolation” has been treated in a multidimensional way: as a result of health issues in the second chapter, from the point of alienation in the third chapter, and also as separation from relatives in the fourth chapter. The first chapter provides context required to understand the nature of issues brought up in following parts of the work. Themes universal for the topic appear gradually in every chapter. The consideration leads to confirming that video games may have a therapeutic influence both for the individuals and the relationships between people; although it has been highlighted that this particular medium still suffers from stigmatization.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie terapeutycznego potencjału gier wideo w izolacji poprzez analizę porównawczą badań socjologicznych oraz praktycznych przykładów. „Izolacja” została potraktowana wielowymiarowo: jako skutek problemów zdrowotnych w rozdziale drugim, pod kątem wyobcowania w rozdziale trzecim, a także jako odizolowanie od osób bliskich w rozdziale czwartym. Rozdział pierwszy zapewnia kontekst wymagany do zrozumienia natury problemów poruszanych w dalszej części pracy. Uniwersalne dla tematu zagadnienia pojawiają się stopniowo w każdym rozdziale. Rozważania prowadzą do potwierdzenia, że gry wideo mogą działać terapeutycznie zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i dla relacji międzyludzkich; podkreślono jednak problem stygmatyzacji tego medium.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.contributor.authorpl
Sobieska, Julia - USOS306269
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Powierska, Aleksandra - 182763
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.date.accessioned
2024-10-18T06:30:38Z
dc.date.available
2024-10-18T06:30:38Z
dc.date.submittedpl
2024-10-16
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174545-306269
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452718
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
VIDEO GAMES, ISOLATION, ALIENATION, THERAPEUTICAL
dc.subject.plpl
GRY WIDEO, IZOLACJA, WYOBCOWANIE, TERAPEUTYCZNY
dc.titlepl
Terapeutyczny potencjał gier wideo w izolacji
dc.title.alternativepl
Therapeutic potential of video games in isolation
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
48
Views per month
Views per city
Krakow
10
Gdansk
7
Warsaw
7
Poznan
2
Płock
2
Tarnobrzeg
2
Świętochłowice
2
Andrespol
1
Bydgoszcz
1
Gliwice
1

No access

No Thumbnail Available