(Nie)uniwersalne kreskówki. Mit klasy średniej w animacji dla dzieci

master
dc.abstract.enThe aim of my master's thesis is to describe how seemingly universal animations for children are not neutral in reality. I analyze the myth of the middle class presented in the British production Peppa Pig (2004-) and the Australian Bluey (2018-). In order to be able to compare the animations I have selected, the first chapter of my thesis is devoted to presenting the history of British and Australian media, because their specificity influences the image of productions for children and adults in these countries. Following Roland Barthes' Mythologies, I negate the reality presented in Peppa Pig and Bluey. I refer to the historicity of selected elements of the world presented in the above animations, thus observing the economic and social conditions of the main characters. I notice that their closest material environments are subordinated to the capitalist system, which seems transparent, and also the images of both families are dictated by the patriarchal heteronorm. Both animations are silent about the racial aspect, which is helped by the anthropomorphism of the characters and references to the history of Great Britain and the British monarchy. In my work, I also analyze the behaviors and interests of the characters, which are intended to present the middle-class characters as people aspiring to consume Western high culture.I also notice differences between these animations. Bluey, as a newer production, is intended to present the myth of the modern middle class, balancing on the line between tradition and modernity, both in terms of raising children and the surrounding technology. Peppa Pig, on the other hand, has not changed its format since 2004.I conclude that the animations I analyze are similar and different at the same time, and the myth of the middle class presented in them depends on the distance from the source culture and the time of creation of the productions I discuss.pl
dc.abstract.plCelem mojej pracy magisterskiej jest opisanie, w jaki sposób pozornie uniwersalne animacje dla dzieci w rzeczywistości nie są neutralne. W tym celu analizuję mit klasy średniej przedstawiony w brytyjskiej produkcji Świnka Peppa (2004-) i australijskiej Bluey (2018-). Aby móc porównać wybrane przeze mnie animacje, pierwszy rozdział mojej pracy poświęcam przedstawieniu historii mediów brytyjskich i australijskich, ponieważ ich specyfika ma wpływ na obraz produkcji dla dzieci i dorosłych w tych krajach. Wzorując się na Mitologiach Rolanda Barthesa, neguję rzeczywistość przedstawioną w Śwince Peppie i Bluey. Odnoszę się do historyczności wybranych elementów świata przedstawionego powyższych animacji, zatem obserwuję warunki ekonomiczne i społeczne głównych bohaterek. Zauważam, że ich najbliższe środowiska materialne są podporządkowane systemowi kapitalistycznemu, który zdaje się być przezroczysty, a także wizerunki obu rodzin są podyktowane patriarchalną heteronormą. Obie animacje przemilczają wątek rasowy, w czym pomaga antropomorficzność postaci i nawiązywanie do historii Wielkiej Brytanii, a także do monarchii brytyjskiej. W mojej pracy analizuję także zachowania i zainteresowania bohaterów, mające za zadanie przedstawić bohaterów klasy średniej jako osoby aspirujące do konsumowania zachodniej kultury wyższej.Dostrzegam także różnice między tymi animacjami. Bluey, jako nowsza produkcja, ma przestawiać mit nowoczesnej klasy średniej, balansujący na linii tradycji i nowoczesności, zarówno pod względem wychowywania dzieci, jak i otaczającej technologii. Świnka Peppa natomiast nie zmienia swojego formatu od 2004 roku. Dochodzę do wniosku, że analizowane przeze mnie animacje są jednocześnie podobne i różne, a mit klasy średniej w nich przedstawiony zależny jest od odległości od źródłowej kultury oraz czasu powstania omawianych przeze mnie produkcji.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.authorMolenda, Paulina - USOS275060 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.reviewerKobielska, Maria - 105741 pl
dc.date.accessioned2024-09-26T22:33:29Z
dc.date.available2024-09-26T22:33:29Z
dc.date.submitted2024-09-26pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo - teksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-177980-275060pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447569
dc.languagepolpl
dc.subject.enPeppa Pig, Bluey, animation, british animation, Great Britain, Australia, middle class, myth, patriarchy, capitalismpl
dc.subject.plŚwinka Peppa, Bluey, animacja, Wielka Brytania, Australia, animacja brytyjska, klasa średnia, mit, patriarchat, kapitalizmpl
dc.title(Nie)uniwersalne kreskówki. Mit klasy średniej w animacji dla dziecipl
dc.title.alternative(Non)universal cartoons. The myth of the middle class in children's animationspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of my master's thesis is to describe how seemingly universal animations for children are not neutral in reality. I analyze the myth of the middle class presented in the British production Peppa Pig (2004-) and the Australian Bluey (2018-). In order to be able to compare the animations I have selected, the first chapter of my thesis is devoted to presenting the history of British and Australian media, because their specificity influences the image of productions for children and adults in these countries. Following Roland Barthes' Mythologies, I negate the reality presented in Peppa Pig and Bluey. I refer to the historicity of selected elements of the world presented in the above animations, thus observing the economic and social conditions of the main characters. I notice that their closest material environments are subordinated to the capitalist system, which seems transparent, and also the images of both families are dictated by the patriarchal heteronorm. Both animations are silent about the racial aspect, which is helped by the anthropomorphism of the characters and references to the history of Great Britain and the British monarchy. In my work, I also analyze the behaviors and interests of the characters, which are intended to present the middle-class characters as people aspiring to consume Western high culture.I also notice differences between these animations. Bluey, as a newer production, is intended to present the myth of the modern middle class, balancing on the line between tradition and modernity, both in terms of raising children and the surrounding technology. Peppa Pig, on the other hand, has not changed its format since 2004.I conclude that the animations I analyze are similar and different at the same time, and the myth of the middle class presented in them depends on the distance from the source culture and the time of creation of the productions I discuss.
dc.abstract.plpl
Celem mojej pracy magisterskiej jest opisanie, w jaki sposób pozornie uniwersalne animacje dla dzieci w rzeczywistości nie są neutralne. W tym celu analizuję mit klasy średniej przedstawiony w brytyjskiej produkcji Świnka Peppa (2004-) i australijskiej Bluey (2018-). Aby móc porównać wybrane przeze mnie animacje, pierwszy rozdział mojej pracy poświęcam przedstawieniu historii mediów brytyjskich i australijskich, ponieważ ich specyfika ma wpływ na obraz produkcji dla dzieci i dorosłych w tych krajach. Wzorując się na Mitologiach Rolanda Barthesa, neguję rzeczywistość przedstawioną w Śwince Peppie i Bluey. Odnoszę się do historyczności wybranych elementów świata przedstawionego powyższych animacji, zatem obserwuję warunki ekonomiczne i społeczne głównych bohaterek. Zauważam, że ich najbliższe środowiska materialne są podporządkowane systemowi kapitalistycznemu, który zdaje się być przezroczysty, a także wizerunki obu rodzin są podyktowane patriarchalną heteronormą. Obie animacje przemilczają wątek rasowy, w czym pomaga antropomorficzność postaci i nawiązywanie do historii Wielkiej Brytanii, a także do monarchii brytyjskiej. W mojej pracy analizuję także zachowania i zainteresowania bohaterów, mające za zadanie przedstawić bohaterów klasy średniej jako osoby aspirujące do konsumowania zachodniej kultury wyższej.Dostrzegam także różnice między tymi animacjami. Bluey, jako nowsza produkcja, ma przestawiać mit nowoczesnej klasy średniej, balansujący na linii tradycji i nowoczesności, zarówno pod względem wychowywania dzieci, jak i otaczającej technologii. Świnka Peppa natomiast nie zmienia swojego formatu od 2004 roku. Dochodzę do wniosku, że analizowane przeze mnie animacje są jednocześnie podobne i różne, a mit klasy średniej w nich przedstawiony zależny jest od odległości od źródłowej kultury oraz czasu powstania omawianych przeze mnie produkcji.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.authorpl
Molenda, Paulina - USOS275060
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.reviewerpl
Kobielska, Maria - 105741
dc.date.accessioned
2024-09-26T22:33:29Z
dc.date.available
2024-09-26T22:33:29Z
dc.date.submittedpl
2024-09-26
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo - teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-177980-275060
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447569
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Peppa Pig, Bluey, animation, british animation, Great Britain, Australia, middle class, myth, patriarchy, capitalism
dc.subject.plpl
Świnka Peppa, Bluey, animacja, Wielka Brytania, Australia, animacja brytyjska, klasa średnia, mit, patriarchat, kapitalizm
dc.titlepl
(Nie)uniwersalne kreskówki. Mit klasy średniej w animacji dla dzieci
dc.title.alternativepl
(Non)universal cartoons. The myth of the middle class in children's animations
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections