Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wycena własności intelektualnej na przykładzie prawa ochronnego na znak towarowy.
Valuation of intellectual property as an example of a right of protection for a trademark.
wycena własności intelektualnej, prawo ochronne na znak towarowy
Valuation of intellectual property, a right of protection for a trademark
Celem niniejszej pracy jest dokonanie dokładniejszej teoretycznej i praktycznej analizy problematyki wyceny własności intelektualnej. W pracy zgłębiona od strony ekonomicznej została problematyka własności intelektualnej w przedsiębiorstwie oraz ukazanie jej istotnej roli w rozwoju przedsiębiorstwa.W szczególności chodzi tu o wartość ekonomiczną, praw wyłącznych (praw ochronnych, praw z rejestracji, patentów) jakie uzyskują przedsiębiorstwa, dla ochrony poszczególnych składników niematerialnych, w tym znaków towarowych. W pracy rozważony został problem wyceny znaku towarowego a raczej prawa ochronnego na znak towarowy jako znaczącego czynnika w przedsiębiorstwie oraz marki jako pewnego szerszego określenia stosowanego dla określenia całości image przedsiębiorstwa, głównie od strony wyobrażeń klientów o przedsiębiorstwie, jego usługach i towarach. Celem pracy jest również zweryfikowanie, czy dla wyceny znaków towarowych zostały wykształcone jakieś szczególne metody wyceny, a jeśli nie jakie z istniejących metod są najczęściej stosowane do wyceny aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, a w szczególności prawa ochronnego na znak towarowy. Jako przykład wybrałam znak towarowy, ponieważ jest on bardzo charakterystycznym aktywem dla każdego przedsiębiorstwa i posiada wiele możliwości marketingowych, handlowych i komercyjnych. W szczególności interesująca jest jego wartość ekonomiczna, którą można wycenić i wyrazić w wartości pieniężnej. Temu właśnie aspektowi poświęcona jest niniejsza praca.Praca podzielona została na pięć rozdziałów. W pierwszym rozdziale pracy skupię się na znaku towarowym: czym jest, jego ochronie, funkcjach oraz jego możliwościach i korzyściach jakie płyną z posiadania prawa ochronnego na znak towarowy.W kolejnym rozdziale opiszę krótko, czym jest wycena. Przybliżę jej historię rozwoju na przestrzeni wielu lat.W trzecim rozdziale scharakteryzuję metody wyceny własności intelektualnej. W oparciu o literaturę przedstawione zostały metody wyceny własności intelektualnej jakimi są metoda kosztowa, metoda rynkowa oraz metoda dochodowa. Ostatni rozdział to próba wyceny przedsiębiorstwa i jego znaku towarowego, które od wielu lat funkcjonuje na polskim rynku i której znak towarowy, jakim jest logo, jest nie tylko rozpoznawane w Polsce, ale i poza jej granicami.
The main purpose of this paper was to make more specific theoretical and practical analysis of the intellectual property valuation issue. In the field of economic research, the issue of intellectual property in the enterprise has been explored as well as its important role in the development of the enterprise. In particular the economic value of exclusive rights ( protective rights, registration rights, patents), which enterprise can manage to protect individual intangible factors, therein trademarks.This paper also investigates a problem of valuing trademark or more specific - a right of protection for a trademark - as a significant factor in enterprise and also brand as a wider definition used for defining the whole image of the enterprise, mainly from the perspective of customers imagination about the company, its services, and goods.The purpose of this paper was also verifying if for valuing intellectual property exist special valuing methods and if not, which of existing methods are the most common to use to value intangible assets of an enterprise, in particular, rights of protection for a trademark. As an example, I chose trademark, because it is a very characteristic asset for each enterprise and he has a lot of market and commercial abilities. Paper is divided into five chapters. The first chapter is focused on the trademark: what exactly trademark is, its protection and functions likewise capabilities and benefits of owning a trademark right. Next chapter briefly describes what the valuation is, presenting its development story over many years. The third chapter includes methods of valuing intellectual property such as cost method, market method and income method all of which are based on the literature. The last chapter is an attempt to evaluate the company and its trademark, which has been operating on the Polish market for many years and whose trademark, which is a logo, is not only recognized in Poland but also abroad.
dc.abstract.en | The main purpose of this paper was to make more specific theoretical and practical analysis of the intellectual property valuation issue. In the field of economic research, the issue of intellectual property in the enterprise has been explored as well as its important role in the development of the enterprise. In particular the economic value of exclusive rights ( protective rights, registration rights, patents), which enterprise can manage to protect individual intangible factors, therein trademarks.This paper also investigates a problem of valuing trademark or more specific - a right of protection for a trademark - as a significant factor in enterprise and also brand as a wider definition used for defining the whole image of the enterprise, mainly from the perspective of customers imagination about the company, its services, and goods.The purpose of this paper was also verifying if for valuing intellectual property exist special valuing methods and if not, which of existing methods are the most common to use to value intangible assets of an enterprise, in particular, rights of protection for a trademark. As an example, I chose trademark, because it is a very characteristic asset for each enterprise and he has a lot of market and commercial abilities. Paper is divided into five chapters. The first chapter is focused on the trademark: what exactly trademark is, its protection and functions likewise capabilities and benefits of owning a trademark right. Next chapter briefly describes what the valuation is, presenting its development story over many years. The third chapter includes methods of valuing intellectual property such as cost method, market method and income method all of which are based on the literature. The last chapter is an attempt to evaluate the company and its trademark, which has been operating on the Polish market for many years and whose trademark, which is a logo, is not only recognized in Poland but also abroad. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest dokonanie dokładniejszej teoretycznej i praktycznej analizy problematyki wyceny własności intelektualnej. W pracy zgłębiona od strony ekonomicznej została problematyka własności intelektualnej w przedsiębiorstwie oraz ukazanie jej istotnej roli w rozwoju przedsiębiorstwa.W szczególności chodzi tu o wartość ekonomiczną, praw wyłącznych (praw ochronnych, praw z rejestracji, patentów) jakie uzyskują przedsiębiorstwa, dla ochrony poszczególnych składników niematerialnych, w tym znaków towarowych. W pracy rozważony został problem wyceny znaku towarowego a raczej prawa ochronnego na znak towarowy jako znaczącego czynnika w przedsiębiorstwie oraz marki jako pewnego szerszego określenia stosowanego dla określenia całości image przedsiębiorstwa, głównie od strony wyobrażeń klientów o przedsiębiorstwie, jego usługach i towarach. Celem pracy jest również zweryfikowanie, czy dla wyceny znaków towarowych zostały wykształcone jakieś szczególne metody wyceny, a jeśli nie jakie z istniejących metod są najczęściej stosowane do wyceny aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, a w szczególności prawa ochronnego na znak towarowy. Jako przykład wybrałam znak towarowy, ponieważ jest on bardzo charakterystycznym aktywem dla każdego przedsiębiorstwa i posiada wiele możliwości marketingowych, handlowych i komercyjnych. W szczególności interesująca jest jego wartość ekonomiczna, którą można wycenić i wyrazić w wartości pieniężnej. Temu właśnie aspektowi poświęcona jest niniejsza praca.Praca podzielona została na pięć rozdziałów. W pierwszym rozdziale pracy skupię się na znaku towarowym: czym jest, jego ochronie, funkcjach oraz jego możliwościach i korzyściach jakie płyną z posiadania prawa ochronnego na znak towarowy.W kolejnym rozdziale opiszę krótko, czym jest wycena. Przybliżę jej historię rozwoju na przestrzeni wielu lat.W trzecim rozdziale scharakteryzuję metody wyceny własności intelektualnej. W oparciu o literaturę przedstawione zostały metody wyceny własności intelektualnej jakimi są metoda kosztowa, metoda rynkowa oraz metoda dochodowa. Ostatni rozdział to próba wyceny przedsiębiorstwa i jego znaku towarowego, które od wielu lat funkcjonuje na polskim rynku i której znak towarowy, jakim jest logo, jest nie tylko rozpoznawane w Polsce, ale i poza jej granicami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ożegalska-Trybalska, Justyna - 131226 | pl |
dc.contributor.author | Basiorka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ożegalska-Trybalska, Justyna - 131226 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T10:06:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T10:06:01Z | |
dc.date.submitted | 2017-09-07 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo własności intelektualnej i nowych mediów | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117538-193942 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222730 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Valuation of intellectual property, a right of protection for a trademark | pl |
dc.subject.pl | wycena własności intelektualnej, prawo ochronne na znak towarowy | pl |
dc.title | Wycena własności intelektualnej na przykładzie prawa ochronnego na znak towarowy. | pl |
dc.title.alternative | Valuation of intellectual property as an example of a right of protection for a trademark. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |