Wycena własności intelektualnej na przykładzie prawa ochronnego na znak towarowy.

licenciate
dc.abstract.enThe main purpose of this paper was to make more specific theoretical and practical analysis of the intellectual property valuation issue. In the field of economic research, the issue of intellectual property in the enterprise has been explored as well as its important role in the development of the enterprise. In particular the economic value of exclusive rights ( protective rights, registration rights, patents), which enterprise can manage to protect individual intangible factors, therein trademarks.This paper also investigates a problem of valuing trademark or more specific - a right of protection for a trademark - as a significant factor in enterprise and also brand as a wider definition used for defining the whole image of the enterprise, mainly from the perspective of customers imagination about the company, its services, and goods.The purpose of this paper was also verifying if for valuing intellectual property exist special valuing methods and if not, which of existing methods are the most common to use to value intangible assets of an enterprise, in particular, rights of protection for a trademark. As an example, I chose trademark, because it is a very characteristic asset for each enterprise and he has a lot of market and commercial abilities. Paper is divided into five chapters. The first chapter is focused on the trademark: what exactly trademark is, its protection and functions likewise capabilities and benefits of owning a trademark right. Next chapter briefly describes what the valuation is, presenting its development story over many years. The third chapter includes methods of valuing intellectual property such as cost method, market method and income method all of which are based on the literature. The last chapter is an attempt to evaluate the company and its trademark, which has been operating on the Polish market for many years and whose trademark, which is a logo, is not only recognized in Poland but also abroad.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest dokonanie dokładniejszej teoretycznej i praktycznej analizy problematyki wyceny własności intelektualnej. W pracy zgłębiona od strony ekonomicznej została problematyka własności intelektualnej w przedsiębiorstwie oraz ukazanie jej istotnej roli w rozwoju przedsiębiorstwa.W szczególności chodzi tu o wartość ekonomiczną, praw wyłącznych (praw ochronnych, praw z rejestracji, patentów) jakie uzyskują przedsiębiorstwa, dla ochrony poszczególnych składników niematerialnych, w tym znaków towarowych. W pracy rozważony został problem wyceny znaku towarowego a raczej prawa ochronnego na znak towarowy jako znaczącego czynnika w przedsiębiorstwie oraz marki jako pewnego szerszego określenia stosowanego dla określenia całości image przedsiębiorstwa, głównie od strony wyobrażeń klientów o przedsiębiorstwie, jego usługach i towarach. Celem pracy jest również zweryfikowanie, czy dla wyceny znaków towarowych zostały wykształcone jakieś szczególne metody wyceny, a jeśli nie jakie z istniejących metod są najczęściej stosowane do wyceny aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, a w szczególności prawa ochronnego na znak towarowy. Jako przykład wybrałam znak towarowy, ponieważ jest on bardzo charakterystycznym aktywem dla każdego przedsiębiorstwa i posiada wiele możliwości marketingowych, handlowych i komercyjnych. W szczególności interesująca jest jego wartość ekonomiczna, którą można wycenić i wyrazić w wartości pieniężnej. Temu właśnie aspektowi poświęcona jest niniejsza praca.Praca podzielona została na pięć rozdziałów. W pierwszym rozdziale pracy skupię się na znaku towarowym: czym jest, jego ochronie, funkcjach oraz jego możliwościach i korzyściach jakie płyną z posiadania prawa ochronnego na znak towarowy.W kolejnym rozdziale opiszę krótko, czym jest wycena. Przybliżę jej historię rozwoju na przestrzeni wielu lat.W trzecim rozdziale scharakteryzuję metody wyceny własności intelektualnej. W oparciu o literaturę przedstawione zostały metody wyceny własności intelektualnej jakimi są metoda kosztowa, metoda rynkowa oraz metoda dochodowa. Ostatni rozdział to próba wyceny przedsiębiorstwa i jego znaku towarowego, które od wielu lat funkcjonuje na polskim rynku i której znak towarowy, jakim jest logo, jest nie tylko rozpoznawane w Polsce, ale i poza jej granicami.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorOżegalska-Trybalska, Justyna - 131226 pl
dc.contributor.authorBasiorka, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerOżegalska-Trybalska, Justyna - 131226 pl
dc.contributor.reviewerStanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T10:06:01Z
dc.date.available2020-07-27T10:06:01Z
dc.date.submitted2017-09-07pl
dc.fieldofstudyprawo własności intelektualnej i nowych mediówpl
dc.identifier.apddiploma-117538-193942pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222730
dc.languagepolpl
dc.subject.enValuation of intellectual property, a right of protection for a trademarkpl
dc.subject.plwycena własności intelektualnej, prawo ochronne na znak towarowypl
dc.titleWycena własności intelektualnej na przykładzie prawa ochronnego na znak towarowy.pl
dc.title.alternativeValuation of intellectual property as an example of a right of protection for a trademark.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main purpose of this paper was to make more specific theoretical and practical analysis of the intellectual property valuation issue. In the field of economic research, the issue of intellectual property in the enterprise has been explored as well as its important role in the development of the enterprise. In particular the economic value of exclusive rights ( protective rights, registration rights, patents), which enterprise can manage to protect individual intangible factors, therein trademarks.This paper also investigates a problem of valuing trademark or more specific - a right of protection for a trademark - as a significant factor in enterprise and also brand as a wider definition used for defining the whole image of the enterprise, mainly from the perspective of customers imagination about the company, its services, and goods.The purpose of this paper was also verifying if for valuing intellectual property exist special valuing methods and if not, which of existing methods are the most common to use to value intangible assets of an enterprise, in particular, rights of protection for a trademark. As an example, I chose trademark, because it is a very characteristic asset for each enterprise and he has a lot of market and commercial abilities. Paper is divided into five chapters. The first chapter is focused on the trademark: what exactly trademark is, its protection and functions likewise capabilities and benefits of owning a trademark right. Next chapter briefly describes what the valuation is, presenting its development story over many years. The third chapter includes methods of valuing intellectual property such as cost method, market method and income method all of which are based on the literature. The last chapter is an attempt to evaluate the company and its trademark, which has been operating on the Polish market for many years and whose trademark, which is a logo, is not only recognized in Poland but also abroad.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest dokonanie dokładniejszej teoretycznej i praktycznej analizy problematyki wyceny własności intelektualnej. W pracy zgłębiona od strony ekonomicznej została problematyka własności intelektualnej w przedsiębiorstwie oraz ukazanie jej istotnej roli w rozwoju przedsiębiorstwa.W szczególności chodzi tu o wartość ekonomiczną, praw wyłącznych (praw ochronnych, praw z rejestracji, patentów) jakie uzyskują przedsiębiorstwa, dla ochrony poszczególnych składników niematerialnych, w tym znaków towarowych. W pracy rozważony został problem wyceny znaku towarowego a raczej prawa ochronnego na znak towarowy jako znaczącego czynnika w przedsiębiorstwie oraz marki jako pewnego szerszego określenia stosowanego dla określenia całości image przedsiębiorstwa, głównie od strony wyobrażeń klientów o przedsiębiorstwie, jego usługach i towarach. Celem pracy jest również zweryfikowanie, czy dla wyceny znaków towarowych zostały wykształcone jakieś szczególne metody wyceny, a jeśli nie jakie z istniejących metod są najczęściej stosowane do wyceny aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, a w szczególności prawa ochronnego na znak towarowy. Jako przykład wybrałam znak towarowy, ponieważ jest on bardzo charakterystycznym aktywem dla każdego przedsiębiorstwa i posiada wiele możliwości marketingowych, handlowych i komercyjnych. W szczególności interesująca jest jego wartość ekonomiczna, którą można wycenić i wyrazić w wartości pieniężnej. Temu właśnie aspektowi poświęcona jest niniejsza praca.Praca podzielona została na pięć rozdziałów. W pierwszym rozdziale pracy skupię się na znaku towarowym: czym jest, jego ochronie, funkcjach oraz jego możliwościach i korzyściach jakie płyną z posiadania prawa ochronnego na znak towarowy.W kolejnym rozdziale opiszę krótko, czym jest wycena. Przybliżę jej historię rozwoju na przestrzeni wielu lat.W trzecim rozdziale scharakteryzuję metody wyceny własności intelektualnej. W oparciu o literaturę przedstawione zostały metody wyceny własności intelektualnej jakimi są metoda kosztowa, metoda rynkowa oraz metoda dochodowa. Ostatni rozdział to próba wyceny przedsiębiorstwa i jego znaku towarowego, które od wielu lat funkcjonuje na polskim rynku i której znak towarowy, jakim jest logo, jest nie tylko rozpoznawane w Polsce, ale i poza jej granicami.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Ożegalska-Trybalska, Justyna - 131226
dc.contributor.authorpl
Basiorka, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Ożegalska-Trybalska, Justyna - 131226
dc.contributor.reviewerpl
Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059
dc.date.accessioned
2020-07-27T10:06:01Z
dc.date.available
2020-07-27T10:06:01Z
dc.date.submittedpl
2017-09-07
dc.fieldofstudypl
prawo własności intelektualnej i nowych mediów
dc.identifier.apdpl
diploma-117538-193942
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222730
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Valuation of intellectual property, a right of protection for a trademark
dc.subject.plpl
wycena własności intelektualnej, prawo ochronne na znak towarowy
dc.titlepl
Wycena własności intelektualnej na przykładzie prawa ochronnego na znak towarowy.
dc.title.alternativepl
Valuation of intellectual property as an example of a right of protection for a trademark.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
41
Views per month
Views per city
Warsaw
15
Krakow
6
Wroclaw
6
Dubai
3
Szczecin
2
Dublin
1
Gliwice
1
Konstantynow Lodzki
1
Nowy Targ
1
Piwniczna-Zdrój
1

No access

No Thumbnail Available