Die Flucht in die Natur in dem Roman Peter Camenzind von Hermann Hesse

licenciate
dc.abstract.enThe paper explores the motif of escaping into nature in Hermann Hesse's novel Peter Camenzind, particularly focusing on water and mountain climbing as symbols of longing, melancholy, and solitude. Hesse illuminates the tension between society and nature, as well as questions whether retreating into nature can resolve existential inquiries.It analyzes the presence of water and mountains in the novel as symbols of purification and stability, yet also as expressions of yearning and loneliness. Hesse's life and pietistic influences are considered to draw parallels to Peter Camenzind's character and to illustrate the connection between reality and fiction. “The return to nature” as a means of solace is discussed, inspired by Rousseau's philosophy. The aesthetics of nature and the human-nature relationship are examined, with nature regarded as a source of beauty that influences one's understanding of the environment. The mountainous terrain and water mirror Peter's inner journey and emotional states. The conflict between attachment to nature and societal identity is deemed as one of the central analyzed problems.The conclusion emphasizes the link between nature and self-discovery, with water and mountains serving as symbolic elements in Peter's quest for meaning and fulfillment. Nature remains neutral as humans project their emotions and perceptions onto it to restore inner balance. The question of whether escaping into nature is an effective method for emotional coping and self-realization remains unanswered. Nature serves as both backdrop and mirror for Peter's inner journey as he seeks deeper understanding of himself and the world.pl
dc.abstract.otherDie Arbeit untersucht das Motiv der Flucht in die Natur in Hermann Hesses Roman „Peter Camenzind“, wobei besonders Wasser und Bergsteigen als Symbole der Sehnsucht, Melancholie und Einsamkeit im Fokus stehen. Hesse beleuchtet die Spannung zwischen Gesellschaft und Natur und stellt die Frage, ob der Rückzug in die Natur existentielle Fragen lösen kann.Es wird analysiert, wie Wasser und Berge im Roman als Symbole der Reinigung und Stabilität, aber auch als Ausdruck von Sehnsucht und Einsamkeit präsent sind. Hesses Leben und seine pietistischen Einflüsse werden herangezogen, um Parallelen zu der Figur Peter Camenzind zu ziehen und die Verbindung zwischen Realität und Fiktion zu illustrieren. „Zurück zur Natur“ als Mittel des Trostes wird diskutiert, inspiriert von Rousseaus Philosophie. Die Ästhetik der Natur und die Beziehung zwischen Mensch und Natur werden untersucht, wobei die Natur als Quelle der Schönheit betrachtet wird, die das Verständnis der Umwelt beeinflusst. Das bergige Terrain und das Wasser spiegeln Peters innere Reise und emotionale Zustände wider. Der Konflikt zwischen der Verbundenheit mit der Natur und der gesellschaftlichen Identität wird als eines der zentralen Probleme analysiert.Im Fazit wird die Verbindung zwischen Natur und Selbstfindung betont, wobei Wasser und Berge als symbolische Elemente in Peters Suche nach Sinn und Erfüllung dienen. Die Natur bleibt neutral, während die Menschen ihre Emotionen und Wahrnehmungen auf sie projizieren, um das innere Gleichgewicht wiederherzustellen. Die Frage, ob die Flucht in die Natur eine effektive Methode zur emotionalen Bewältigung und Selbstverwirklichung ist, bleibt unbeantwortet. Die Natur dient sowohl als Kulisse als auch als Spiegel für Peters innere Reise, während er ein tieferes Verständnis seiner selbst und der Welt sucht.pl
dc.abstract.plPraca podejmuje temat motywu ucieczki do natury w powieści Hermanna Hessego Peter Camenzind, skupiając się szczególnie na wodzie i wspinaczce górskiej jako symbolach tęsknoty, melancholii i samotności. Hesse podkreśla napięcie między społeczeństwem a naturą i kwestionuje, czy ucieczka do natury może rozwiązać egzystencjalne problemy.Poddane analizie zostały obecność wody i gór w powieści, jako symbole oczyszczenia i stabilności, a jednocześnie, jako wyraz tęsknoty i samotności. Życie Hessego i wpływy pietystyczne są brane pod uwagę, aby przedstawić analogie do postaci Petera Camenzinda i pokazać związek między rzeczywistością a fikcją. „Powrót do natury” jest ukazany jako środek pocieszenia oraz omówiony w oparciu o filozofię Rousseau. Estetyka natury i relacja między nią, a człowiekiem są przedmiotem badań, przy czym natura postrzegana jest jako źródło piękna, które wpływa na zrozumienie otoczenia. Górzysty teren i woda odzwierciedlają wewnętrzną podróż i stany emocjonalne Petera. Konflikt między przywiązaniem do natury, a tożsamością społeczną jest jednym z centralnych, analizowanych problemów.Wnioski podkreślają związek między naturą a samoopanowaniem, przy czym woda i góry są symbolicznymi elementami w poszukiwaniu sensu i spełnienia przez Petera. Natura pozostaje neutralna, gdy ludzie przenoszą swoje emocje i postrzeganie na nią, aby odzyskać wewnętrzną równowagę. Pytanie, czy ucieczka do natury jest skutecznym sposobem radzenia sobie z emocjami i samopoznania, pozostaje bez odpowiedzi. Natura służy zarówno jako tło, jak i lustro dla wewnętrznej podróży Petera, gdy poszukuje głębszego zrozumienia siebie i świata.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPalej, Agnieszka - 131245 pl
dc.contributor.authorBartosiewicz, Dominika - USOS302239 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSzczukiewicz, Joanna - 215446 pl
dc.contributor.reviewerPalej, Agnieszka - 131245 pl
dc.date.accessioned2024-07-04T22:59:50Z
dc.date.available2024-07-04T22:59:50Z
dc.date.submitted2024-07-04pl
dc.fieldofstudyfilologia germańska z językiem angielskimpl
dc.identifier.apddiploma-175048-302239pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369538
dc.languagegerpl
dc.subject.enHermann Hesse, Peter Camenzind, escape, nature, novel, turn-of-the-century literature, mountains, water, disorientation, loneliness, melancholy, longing, Rousseau, return to nature, society-nature conflict, pietism, aesthetics of naturepl
dc.subject.otherHermann Hesse, Peter Camenzind, Flucht, Natur, Roman, Jahrhundertwende-Literatur, Berge, Wasser, Verlorenheit, Einsamkeit, Melancholie, Sehnsucht, Schwermut, Rousseau, Rückkehr zur Natur, Gesellschaft-Natur Konflikt, Pietismus, Naturästhetikpl
dc.subject.plHermann Hesse, Peter Camenzind, ucieczka, natura, powieść, literatura przełomu wieków, góry, woda, zagubienie, samotność, melancholia, tęsknota Rousseau, powrót do natury, konflikt społeczeństwo-natura, pietyzm, estetyka naturypl
dc.titleDie Flucht in die Natur in dem Roman Peter Camenzind von Hermann Hessepl
dc.title.alternativeUcieczka do natury w powieści Peter Camenzind Hermanna Hessegopl
dc.title.alternativeThe escape to nature in Hermann Hesse's novel Peter Camenzindpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper explores the motif of escaping into nature in Hermann Hesse's novel Peter Camenzind, particularly focusing on water and mountain climbing as symbols of longing, melancholy, and solitude. Hesse illuminates the tension between society and nature, as well as questions whether retreating into nature can resolve existential inquiries.It analyzes the presence of water and mountains in the novel as symbols of purification and stability, yet also as expressions of yearning and loneliness. Hesse's life and pietistic influences are considered to draw parallels to Peter Camenzind's character and to illustrate the connection between reality and fiction. “The return to nature” as a means of solace is discussed, inspired by Rousseau's philosophy. The aesthetics of nature and the human-nature relationship are examined, with nature regarded as a source of beauty that influences one's understanding of the environment. The mountainous terrain and water mirror Peter's inner journey and emotional states. The conflict between attachment to nature and societal identity is deemed as one of the central analyzed problems.The conclusion emphasizes the link between nature and self-discovery, with water and mountains serving as symbolic elements in Peter's quest for meaning and fulfillment. Nature remains neutral as humans project their emotions and perceptions onto it to restore inner balance. The question of whether escaping into nature is an effective method for emotional coping and self-realization remains unanswered. Nature serves as both backdrop and mirror for Peter's inner journey as he seeks deeper understanding of himself and the world.
dc.abstract.otherpl
Die Arbeit untersucht das Motiv der Flucht in die Natur in Hermann Hesses Roman „Peter Camenzind“, wobei besonders Wasser und Bergsteigen als Symbole der Sehnsucht, Melancholie und Einsamkeit im Fokus stehen. Hesse beleuchtet die Spannung zwischen Gesellschaft und Natur und stellt die Frage, ob der Rückzug in die Natur existentielle Fragen lösen kann.Es wird analysiert, wie Wasser und Berge im Roman als Symbole der Reinigung und Stabilität, aber auch als Ausdruck von Sehnsucht und Einsamkeit präsent sind. Hesses Leben und seine pietistischen Einflüsse werden herangezogen, um Parallelen zu der Figur Peter Camenzind zu ziehen und die Verbindung zwischen Realität und Fiktion zu illustrieren. „Zurück zur Natur“ als Mittel des Trostes wird diskutiert, inspiriert von Rousseaus Philosophie. Die Ästhetik der Natur und die Beziehung zwischen Mensch und Natur werden untersucht, wobei die Natur als Quelle der Schönheit betrachtet wird, die das Verständnis der Umwelt beeinflusst. Das bergige Terrain und das Wasser spiegeln Peters innere Reise und emotionale Zustände wider. Der Konflikt zwischen der Verbundenheit mit der Natur und der gesellschaftlichen Identität wird als eines der zentralen Probleme analysiert.Im Fazit wird die Verbindung zwischen Natur und Selbstfindung betont, wobei Wasser und Berge als symbolische Elemente in Peters Suche nach Sinn und Erfüllung dienen. Die Natur bleibt neutral, während die Menschen ihre Emotionen und Wahrnehmungen auf sie projizieren, um das innere Gleichgewicht wiederherzustellen. Die Frage, ob die Flucht in die Natur eine effektive Methode zur emotionalen Bewältigung und Selbstverwirklichung ist, bleibt unbeantwortet. Die Natur dient sowohl als Kulisse als auch als Spiegel für Peters innere Reise, während er ein tieferes Verständnis seiner selbst und der Welt sucht.
dc.abstract.plpl
Praca podejmuje temat motywu ucieczki do natury w powieści Hermanna Hessego Peter Camenzind, skupiając się szczególnie na wodzie i wspinaczce górskiej jako symbolach tęsknoty, melancholii i samotności. Hesse podkreśla napięcie między społeczeństwem a naturą i kwestionuje, czy ucieczka do natury może rozwiązać egzystencjalne problemy.Poddane analizie zostały obecność wody i gór w powieści, jako symbole oczyszczenia i stabilności, a jednocześnie, jako wyraz tęsknoty i samotności. Życie Hessego i wpływy pietystyczne są brane pod uwagę, aby przedstawić analogie do postaci Petera Camenzinda i pokazać związek między rzeczywistością a fikcją. „Powrót do natury” jest ukazany jako środek pocieszenia oraz omówiony w oparciu o filozofię Rousseau. Estetyka natury i relacja między nią, a człowiekiem są przedmiotem badań, przy czym natura postrzegana jest jako źródło piękna, które wpływa na zrozumienie otoczenia. Górzysty teren i woda odzwierciedlają wewnętrzną podróż i stany emocjonalne Petera. Konflikt między przywiązaniem do natury, a tożsamością społeczną jest jednym z centralnych, analizowanych problemów.Wnioski podkreślają związek między naturą a samoopanowaniem, przy czym woda i góry są symbolicznymi elementami w poszukiwaniu sensu i spełnienia przez Petera. Natura pozostaje neutralna, gdy ludzie przenoszą swoje emocje i postrzeganie na nią, aby odzyskać wewnętrzną równowagę. Pytanie, czy ucieczka do natury jest skutecznym sposobem radzenia sobie z emocjami i samopoznania, pozostaje bez odpowiedzi. Natura służy zarówno jako tło, jak i lustro dla wewnętrznej podróży Petera, gdy poszukuje głębszego zrozumienia siebie i świata.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Palej, Agnieszka - 131245
dc.contributor.authorpl
Bartosiewicz, Dominika - USOS302239
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Szczukiewicz, Joanna - 215446
dc.contributor.reviewerpl
Palej, Agnieszka - 131245
dc.date.accessioned
2024-07-04T22:59:50Z
dc.date.available
2024-07-04T22:59:50Z
dc.date.submittedpl
2024-07-04
dc.fieldofstudypl
filologia germańska z językiem angielskim
dc.identifier.apdpl
diploma-175048-302239
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369538
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
Hermann Hesse, Peter Camenzind, escape, nature, novel, turn-of-the-century literature, mountains, water, disorientation, loneliness, melancholy, longing, Rousseau, return to nature, society-nature conflict, pietism, aesthetics of nature
dc.subject.otherpl
Hermann Hesse, Peter Camenzind, Flucht, Natur, Roman, Jahrhundertwende-Literatur, Berge, Wasser, Verlorenheit, Einsamkeit, Melancholie, Sehnsucht, Schwermut, Rousseau, Rückkehr zur Natur, Gesellschaft-Natur Konflikt, Pietismus, Naturästhetik
dc.subject.plpl
Hermann Hesse, Peter Camenzind, ucieczka, natura, powieść, literatura przełomu wieków, góry, woda, zagubienie, samotność, melancholia, tęsknota Rousseau, powrót do natury, konflikt społeczeństwo-natura, pietyzm, estetyka natury
dc.titlepl
Die Flucht in die Natur in dem Roman Peter Camenzind von Hermann Hesse
dc.title.alternativepl
Ucieczka do natury w powieści Peter Camenzind Hermanna Hessego
dc.title.alternativepl
The escape to nature in Hermann Hesse's novel Peter Camenzind
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
35
Views per month
Views per city
Shanghai
6
Chengdu
5
Freiburg im Breisgau
3
Hong Kong
2
San Jose
2
Elztal
1
Gävle
1
Krakow
1
Lahore
1
Lublin
1

No access

No Thumbnail Available