Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Stres rodzicielski i postawy rodzicielskie ojca a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością umysłową w wieku szkolnym
Parental stress and parental attitudes of the father and social development of a child with mental disability at school age
rodzina, dziecko z niepełnosprawnością umysłową, ojciec, postawa rodzicielska, stres rodzicielski, osobowość, rozwój społeczny
family, child with intellectual disability, father, parental attitude, parental stress, personality, social development
We współczesnym społeczeństwie kultura ojcowska zmienia się szybciej niż praktyka pedagogiczna, co powoduje dynamiczną dezaktualizację badań tego zagadnienia oraz implikuje potrzebę realizacji nowych, często interdyscyplinarnych analiz empirycznych. Spowodowane jest to m.in prężnie zachodzącymi zmianami kulturowymi dotyczącymi ojcostwa, które nierzadko nie są przekładane na zachowania i działania społeczne ojców. Głównym celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest sprawdzenie istnienia związków pomiędzy cechami psychologicznymi ojca oraz prezentowanymi przez niego postawami rodzicielskimi a rozwojem emocjonalno – społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Z tak sformułowanego zasadniczego celu badawczego wynika pośrednio cel pośredni o charakterze aplikacyjnym: pokazanie, że ojciec jest równie ważnym rodzicem w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową. W badaniach wykorzystano: Skalę Postaw Rodzicielskich (SPR), Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego w wersji skróconej (PREiS-33), TIPI-PL oraz Inwentarz Stresu Rodzicielskiego (PSI-4-SF). Analizy statystyczne badań własnych, zrealizowanych z udziałem 28 ojców dzieci z niepełnosprawnością umysłową, wykazały m.in, że Postawa Akceptacji oraz niski poziom stresu rodzica istotnie statystycznie wiążą się z korzystniejszym rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Postawy Odrzucenia, Nadmiernie Wymagająca, Niekonsekwentna i Nadmiernie Ochraniająca wykazują negatywną korelację z rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową.
In today's society, paternal culture is changing faster than pedagogical practice, which causes a dynamic updating of research on this issue and implies the need for new, often interdisciplinary empirical analyses. This is due, among other things, to rapidly occurring cultural changes regarding paternality, which are often not translated into the social behaviors and actions of fathers. The main research objective of this master's thesis is to verify the existence of relationships between the psychological characteristics of the father and the parental attitudes presented by him and the emotional and social development of a child with mental disability. The basic research objective thus formulated indirectly follows an intermediate objective of an application nature: to show that the father is an equally important parent in a family with a child with a mental disability. The study used: the Parental Attitudes Scale (SPR), Profile of Emotional and Social Development in Short Version (PREIS-33), TIPI-PL and the Parental Stress Inventory (PSI-4-SF). Statistical analyses of the study, conducted with 28 fathers of children with mental disability, showed that the Acceptance Attitude and the low level of parental stress are statistically significantly associated with a more favorable social development of a child with intellectual disabilities. Attitudes of Rejection, Overly Demanding, Inconsistent and Overly Protective show a negative correlation with the social development of a child with mental disability.
dc.abstract.en | In today's society, paternal culture is changing faster than pedagogical practice, which causes a dynamic updating of research on this issue and implies the need for new, often interdisciplinary empirical analyses. This is due, among other things, to rapidly occurring cultural changes regarding paternality, which are often not translated into the social behaviors and actions of fathers. The main research objective of this master's thesis is to verify the existence of relationships between the psychological characteristics of the father and the parental attitudes presented by him and the emotional and social development of a child with mental disability. The basic research objective thus formulated indirectly follows an intermediate objective of an application nature: to show that the father is an equally important parent in a family with a child with a mental disability. The study used: the Parental Attitudes Scale (SPR), Profile of Emotional and Social Development in Short Version (PREIS-33), TIPI-PL and the Parental Stress Inventory (PSI-4-SF). Statistical analyses of the study, conducted with 28 fathers of children with mental disability, showed that the Acceptance Attitude and the low level of parental stress are statistically significantly associated with a more favorable social development of a child with intellectual disabilities. Attitudes of Rejection, Overly Demanding, Inconsistent and Overly Protective show a negative correlation with the social development of a child with mental disability. | pl |
dc.abstract.pl | We współczesnym społeczeństwie kultura ojcowska zmienia się szybciej niż praktyka pedagogiczna, co powoduje dynamiczną dezaktualizację badań tego zagadnienia oraz implikuje potrzebę realizacji nowych, często interdyscyplinarnych analiz empirycznych. Spowodowane jest to m.in. prężnie zachodzącymi zmianami kulturowymi dotyczącymi ojcostwa, które nierzadko nie są przekładane na zachowania i działania społeczne ojców. Głównym celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest sprawdzenie istnienia związków pomiędzy cechami psychologicznymi ojca oraz prezentowanymi przez niego postawami rodzicielskimi a rozwojem emocjonalno – społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Z tak sformułowanego zasadniczego celu badawczego wynika pośrednio cel pośredni o charakterze aplikacyjnym: pokazanie, że ojciec jest równie ważnym rodzicem w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową. W badaniach wykorzystano: Skalę Postaw Rodzicielskich (SPR), Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego w wersji skróconej (PREiS-33), TIPI-PL oraz Inwentarz Stresu Rodzicielskiego (PSI-4-SF). Analizy statystyczne badań własnych, zrealizowanych z udziałem 28 ojców dzieci z niepełnosprawnością umysłową, wykazały m.in., że Postawa Akceptacji oraz niski poziom stresu rodzica istotnie statystycznie wiążą się z korzystniejszym rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Postawy Odrzucenia, Nadmiernie Wymagająca, Niekonsekwentna i Nadmiernie Ochraniająca wykazują negatywną korelację z rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.author | Adamik, Mikołaj - USOS273976 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-24T23:15:25Z | |
dc.date.available | 2024-10-24T23:15:25Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174402-273976 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/457156 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | family, child with intellectual disability, father, parental attitude, parental stress, personality, social development | pl |
dc.subject.pl | rodzina, dziecko z niepełnosprawnością umysłową, ojciec, postawa rodzicielska, stres rodzicielski, osobowość, rozwój społeczny | pl |
dc.title | Stres rodzicielski i postawy rodzicielskie ojca a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością umysłową w wieku szkolnym | pl |
dc.title.alternative | Parental stress and parental attitudes of the father and social development of a child with mental disability at school age | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |