Stres rodzicielski i postawy rodzicielskie ojca a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością umysłową w wieku szkolnym

master
dc.abstract.enIn today's society, paternal culture is changing faster than pedagogical practice, which causes a dynamic updating of research on this issue and implies the need for new, often interdisciplinary empirical analyses. This is due, among other things, to rapidly occurring cultural changes regarding paternality, which are often not translated into the social behaviors and actions of fathers. The main research objective of this master's thesis is to verify the existence of relationships between the psychological characteristics of the father and the parental attitudes presented by him and the emotional and social development of a child with mental disability. The basic research objective thus formulated indirectly follows an intermediate objective of an application nature: to show that the father is an equally important parent in a family with a child with a mental disability. The study used: the Parental Attitudes Scale (SPR), Profile of Emotional and Social Development in Short Version (PREIS-33), TIPI-PL and the Parental Stress Inventory (PSI-4-SF). Statistical analyses of the study, conducted with 28 fathers of children with mental disability, showed that the Acceptance Attitude and the low level of parental stress are statistically significantly associated with a more favorable social development of a child with intellectual disabilities. Attitudes of Rejection, Overly Demanding, Inconsistent and Overly Protective show a negative correlation with the social development of a child with mental disability.pl
dc.abstract.plWe współczesnym społeczeństwie kultura ojcowska zmienia się szybciej niż praktyka pedagogiczna, co powoduje dynamiczną dezaktualizację badań tego zagadnienia oraz implikuje potrzebę realizacji nowych, często interdyscyplinarnych analiz empirycznych. Spowodowane jest to m.in. prężnie zachodzącymi zmianami kulturowymi dotyczącymi ojcostwa, które nierzadko nie są przekładane na zachowania i działania społeczne ojców. Głównym celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest sprawdzenie istnienia związków pomiędzy cechami psychologicznymi ojca oraz prezentowanymi przez niego postawami rodzicielskimi a rozwojem emocjonalno – społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Z tak sformułowanego zasadniczego celu badawczego wynika pośrednio cel pośredni o charakterze aplikacyjnym: pokazanie, że ojciec jest równie ważnym rodzicem w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową. W badaniach wykorzystano: Skalę Postaw Rodzicielskich (SPR), Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego w wersji skróconej (PREiS-33), TIPI-PL oraz Inwentarz Stresu Rodzicielskiego (PSI-4-SF). Analizy statystyczne badań własnych, zrealizowanych z udziałem 28 ojców dzieci z niepełnosprawnością umysłową, wykazały m.in., że Postawa Akceptacji oraz niski poziom stresu rodzica istotnie statystycznie wiążą się z korzystniejszym rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Postawy Odrzucenia, Nadmiernie Wymagająca, Niekonsekwentna i Nadmiernie Ochraniająca wykazują negatywną korelację z rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.authorAdamik, Mikołaj - USOS273976 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGerc, Krzysztof - 161437 pl
dc.contributor.reviewerWontorczyk, Antoni - 132734 pl
dc.date.accessioned2024-10-24T23:15:25Z
dc.date.available2024-10-24T23:15:25Z
dc.date.submitted2024-10-23pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-174402-273976pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/457156
dc.languagepolpl
dc.subject.enfamily, child with intellectual disability, father, parental attitude, parental stress, personality, social developmentpl
dc.subject.plrodzina, dziecko z niepełnosprawnością umysłową, ojciec, postawa rodzicielska, stres rodzicielski, osobowość, rozwój społecznypl
dc.titleStres rodzicielski i postawy rodzicielskie ojca a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością umysłową w wieku szkolnympl
dc.title.alternativeParental stress and parental attitudes of the father and social development of a child with mental disability at school agepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In today's society, paternal culture is changing faster than pedagogical practice, which causes a dynamic updating of research on this issue and implies the need for new, often interdisciplinary empirical analyses. This is due, among other things, to rapidly occurring cultural changes regarding paternality, which are often not translated into the social behaviors and actions of fathers. The main research objective of this master's thesis is to verify the existence of relationships between the psychological characteristics of the father and the parental attitudes presented by him and the emotional and social development of a child with mental disability. The basic research objective thus formulated indirectly follows an intermediate objective of an application nature: to show that the father is an equally important parent in a family with a child with a mental disability. The study used: the Parental Attitudes Scale (SPR), Profile of Emotional and Social Development in Short Version (PREIS-33), TIPI-PL and the Parental Stress Inventory (PSI-4-SF). Statistical analyses of the study, conducted with 28 fathers of children with mental disability, showed that the Acceptance Attitude and the low level of parental stress are statistically significantly associated with a more favorable social development of a child with intellectual disabilities. Attitudes of Rejection, Overly Demanding, Inconsistent and Overly Protective show a negative correlation with the social development of a child with mental disability.
dc.abstract.plpl
We współczesnym społeczeństwie kultura ojcowska zmienia się szybciej niż praktyka pedagogiczna, co powoduje dynamiczną dezaktualizację badań tego zagadnienia oraz implikuje potrzebę realizacji nowych, często interdyscyplinarnych analiz empirycznych. Spowodowane jest to m.in. prężnie zachodzącymi zmianami kulturowymi dotyczącymi ojcostwa, które nierzadko nie są przekładane na zachowania i działania społeczne ojców. Głównym celem badawczym niniejszej pracy magisterskiej jest sprawdzenie istnienia związków pomiędzy cechami psychologicznymi ojca oraz prezentowanymi przez niego postawami rodzicielskimi a rozwojem emocjonalno – społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Z tak sformułowanego zasadniczego celu badawczego wynika pośrednio cel pośredni o charakterze aplikacyjnym: pokazanie, że ojciec jest równie ważnym rodzicem w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową. W badaniach wykorzystano: Skalę Postaw Rodzicielskich (SPR), Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego w wersji skróconej (PREiS-33), TIPI-PL oraz Inwentarz Stresu Rodzicielskiego (PSI-4-SF). Analizy statystyczne badań własnych, zrealizowanych z udziałem 28 ojców dzieci z niepełnosprawnością umysłową, wykazały m.in., że Postawa Akceptacji oraz niski poziom stresu rodzica istotnie statystycznie wiążą się z korzystniejszym rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową. Postawy Odrzucenia, Nadmiernie Wymagająca, Niekonsekwentna i Nadmiernie Ochraniająca wykazują negatywną korelację z rozwojem społecznym dziecka z niepełnosprawnością umysłową.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.authorpl
Adamik, Mikołaj - USOS273976
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gerc, Krzysztof - 161437
dc.contributor.reviewerpl
Wontorczyk, Antoni - 132734
dc.date.accessioned
2024-10-24T23:15:25Z
dc.date.available
2024-10-24T23:15:25Z
dc.date.submittedpl
2024-10-23
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-174402-273976
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/457156
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
family, child with intellectual disability, father, parental attitude, parental stress, personality, social development
dc.subject.plpl
rodzina, dziecko z niepełnosprawnością umysłową, ojciec, postawa rodzicielska, stres rodzicielski, osobowość, rozwój społeczny
dc.titlepl
Stres rodzicielski i postawy rodzicielskie ojca a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością umysłową w wieku szkolnym
dc.title.alternativepl
Parental stress and parental attitudes of the father and social development of a child with mental disability at school age
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
59
Views per month
Views per city
Warsaw
21
Poznan
6
Lublin
4
Krakow
3
Lodz
3
Funchal
2
Gmina Jędrzejów
2
Szczecin
2
Wroclaw
2
Augustów
1

No access

No Thumbnail Available
Collections