Fashion writing in women’s magazines of interwar Poland : influences of the American press

2022
journal article
article
dc.abstract.enThis article examines the influence of American fashion journalism on the Polish market of fashion magazines in the interwar period. The main objective is to identify the strat­egies of fashion description in interwar Polish fashion magazines or fashion columns in women’s magazines and to map their variance according to two categories: elitist and democratising. Such tools of textual as well as visual description such as ‘magical writing,’ advice manuals, ironic writing and fashion non-fiction will be discussed. The article is the first attempt in the literature on interwar journalism in Poland to argue that fashion discourse in the domestic press mimicked the way fashion was covered in American fashion magazines.pl
dc.abstract.plArtykuł przedstawia wpływ amerykańskiego dziennikarstwa modowego na polski rynek magazynów o modzie w okresie międzywojennym. Głównym jego celem jest zidentyfiko­wanie instrumentarium opisu mody w międzywojennych polskich magazynach o modzie lub w modowych rubrykach pism kobiecych oraz zmapowanie ich wariantywności według dwóch kategorii: elitarystycznej i demokratyzującej. W ramach tych kategorii omówione zostaną strategie opisu tekstualnego i wizualnego takie jak: "magiczne pisanie", instruk­taże poradnikowe, pisanie ironiczne oraz techniki właściwe dla literatury faktu, stosowane w ramach dyskursu modowego (fashion nonfiction). W badaniu zastosowano metodę opiso­wo-historyczną. Artykuł jest pierwszą w literaturze o dziennikarstwie międzywojennym w Polsce próbą wyeksponowania tezy, że dyskurs modowy w prasie krajowej naśladował sposób, w jaki o modzie pisano w pismach amerykańskich.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorIdem, Magdalena - 216768 pl
dc.date.accessioned2023-01-10T10:19:14Z
dc.date.available2023-01-10T10:19:14Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number4 (252)pl
dc.description.physical83-100pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.040.16498pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/305777
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : nauki o komunikacji społecznej i mediachpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eninterwar fashionpl
dc.subject.enPanipl
dc.subject.enTeatr i Życie Wytwornepl
dc.subject.enMoja Przyjaciółkapl
dc.subject.enfashion writingpl
dc.subject.enPolish fashionpl
dc.subject.enPolish fashion journalismpl
dc.subject.plmoda międzywojennapl
dc.subject.plPanipl
dc.subject.plTeatr i Życie Wytwornepl
dc.subject.plMoja Przyjaciółkapl
dc.subject.pldziennikarstwo modowepl
dc.subject.plmoda polskapl
dc.subject.plpolskie dziennikarstwo modowepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleFashion writing in women’s magazines of interwar Poland : influences of the American presspl
dc.title.alternativeDziennikarstwo modowe w czasopismach dla kobiet w międzywojennej Polsce : wpływy amerykańskiej prasypl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This article examines the influence of American fashion journalism on the Polish market of fashion magazines in the interwar period. The main objective is to identify the strat­egies of fashion description in interwar Polish fashion magazines or fashion columns in women’s magazines and to map their variance according to two categories: elitist and democratising. Such tools of textual as well as visual description such as ‘magical writing,’ advice manuals, ironic writing and fashion non-fiction will be discussed. The article is the first attempt in the literature on interwar journalism in Poland to argue that fashion discourse in the domestic press mimicked the way fashion was covered in American fashion magazines.
dc.abstract.plpl
Artykuł przedstawia wpływ amerykańskiego dziennikarstwa modowego na polski rynek magazynów o modzie w okresie międzywojennym. Głównym jego celem jest zidentyfiko­wanie instrumentarium opisu mody w międzywojennych polskich magazynach o modzie lub w modowych rubrykach pism kobiecych oraz zmapowanie ich wariantywności według dwóch kategorii: elitarystycznej i demokratyzującej. W ramach tych kategorii omówione zostaną strategie opisu tekstualnego i wizualnego takie jak: "magiczne pisanie", instruk­taże poradnikowe, pisanie ironiczne oraz techniki właściwe dla literatury faktu, stosowane w ramach dyskursu modowego (fashion nonfiction). W badaniu zastosowano metodę opiso­wo-historyczną. Artykuł jest pierwszą w literaturze o dziennikarstwie międzywojennym w Polsce próbą wyeksponowania tezy, że dyskurs modowy w prasie krajowej naśladował sposób, w jaki o modzie pisano w pismach amerykańskich.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Idem, Magdalena - 216768
dc.date.accessioned
2023-01-10T10:19:14Z
dc.date.available
2023-01-10T10:19:14Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.numberpl
4 (252)
dc.description.physicalpl
83-100
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.040.16498
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/305777
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : nauki o komunikacji społecznej i mediach
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
interwar fashion
dc.subject.enpl
Pani
dc.subject.enpl
Teatr i Życie Wytworne
dc.subject.enpl
Moja Przyjaciółka
dc.subject.enpl
fashion writing
dc.subject.enpl
Polish fashion
dc.subject.enpl
Polish fashion journalism
dc.subject.plpl
moda międzywojenna
dc.subject.plpl
Pani
dc.subject.plpl
Teatr i Życie Wytworne
dc.subject.plpl
Moja Przyjaciółka
dc.subject.plpl
dziennikarstwo modowe
dc.subject.plpl
moda polska
dc.subject.plpl
polskie dziennikarstwo modowe
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Fashion writing in women’s magazines of interwar Poland : influences of the American press
dc.title.alternativepl
Dziennikarstwo modowe w czasopismach dla kobiet w międzywojennej Polsce : wpływy amerykańskiej prasy
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Ashburn
2
Krakow
1
Poznan
1
San Jose
1
Downloads
idem_fashion_writing_in_women’s_magazines_of_interwar_poland_2022.pdf
15