Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ mediów na rozwój amerykańskiego sportu zawodowego na podstawie fenomenu Super Bowl
Impact of Media on Development of American Professional Sports from the Perspective of Super Bowl Phenomenon
Super Bowl MediaSportFutbol Amerykański
Super Bowl\nMedia\nSport\nAmerican Football
Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu mediów na rozwój amerykańskiego sportu zawodowego, na podstawie fenomenu, jakim jest Super Bowl. Postaram się wykazać, że media odegrały znaczącą rolę dla wzrostu popularności fenomenu Super Bowl, który stał się najważniejszym świętem sportowym w roku dla społeczeństwa amerykańskiego. By lepiej zrozumieć popularność Super Bowl i sportu profesjonalnego w Stanach Zjednoczonych, należy przyjrzeć się bliżej historii oraz obecności sportu na ziemiach amerykańskich. Sport obecny jest w USA od ponad 400 lat, i przez ten czas przeszedł wiele zmian i transformacji. Wpływ na jego rozwój miało wiele czynników, m.in kwestie religijne, społeczne i finansowe. Na samym początku sport uprawiany był głównie amatorsko, jednak od końca XIX w stopniowo zaczęło się to zmieniać. Otwieranie klubów sportowych, wprowadzanie do dyscyplin sportowych oficjalnych zasad oraz coraz szersza obecność sportu w szkołach i uniwersytetach doprowadziły do wzrostu popularności dla sportów profesjonalnych. Jednak największy wpływ na rozwój profesjonalnego sportu w Stanach Zjednoczonych, niewątpliwie miały media. Transmisje radiowe i telewizyjne doprowadziły do coraz większego zainteresowania kwestią sportu. Super Bowl stanowi obecnie największe święto sportowe w Stanach Zjednoczonych, do czego niewątpliwie przyczyniły się media. Od czasu pierwszego finału w 1967r media były obecne podczas tego wydarzenia, z roku na rok ich obecność była coraz bardziej widoczna. Obecnie, Super Bowl kojarzony jest nie tylko ze świętem sportu, ale w dużej mierze również z wieloma atrakcjami proponowanymi przez media, takimi jak reklamy czy halftime show. Porównując obecne finały Super Bowl z tymi mającymi miejsce ponad 40 lat temu, możemy zauważyć ogromny wzrost cen biletów na to wydarzenie, rosnącą popularność wśród kibiców zasiadających przed telewizorami, jak również duże sumy przeznaczane przez firmy na emisję reklam. Wszystkie wymienione powyżej fakty są spowodowane dużym zainteresowaniem mediów tym wydarzeniem, które w dużej mierze uczyniły z Super Bowl zjawisko masowego konsumpcjonizmu. Praca ta wykorzystuje badania opinii publicznej oraz inne dane statystyczne mające wykazać, jak bardzo media wpłynęły na popularność amerykańskiego sportu zawodowego.
The aim of my paper is the analysis of media impact on development of American professional sports from the perspective of Super Bowl phenomenon. I want to prove that media played an important role in increasing the popularity for Super Bowl phenomenon, which became the most important sports holiday for American society. In order to understand the popularity of Super Bowl and professional sports, it is important to have a look at the history and the presence of sports in the United States of America. Sport has been present in the USA for more than 400 years, and has undergone many changes through that time. Many factors such as religious, social and financial issues had the impact on its development. At the beginning sport was played by amateurs, but from the end of the 19th century, it slowly began to change. The opening of sport clubs, implementation of general sport rules as well as more and more common presence of sports at school and universities had led to the growth of popularity of professional sports. Nevertheless, the biggest impact on the development of professional sports in the United Stated belonged to media. Television and radio broadcasts led to the increasing number of professional sports supporters. Super Bowl is the biggest sport holiday in the USA, what was achieved mostly by media. They were present in this sports event since the first Super Bowl match in 1967, and their support was more and more visible each year. Now, Super Bowl is matched not only with a big sports event, but also with many other attractions offered by media, such as commercials and halftime show. Comparing the present Super Bowl finals with those which took place over 40 years ago we can notice a huge increase in ticket prices, a growing number of people watching Super Bowl broadcasts as well as growing sums of money spent by companies on advertisements. All of these things are the result of a large media interest in this event, which also made Super Bowl an event of mass consumerism. This paper uses public opinion polls and other statistics to demonstrate how media influenced the popularity of American professional sports.
dc.abstract.en | The aim of my paper is the analysis of media impact on development of American professional sports from the perspective of Super Bowl phenomenon. I want to prove that media played an important role in increasing the popularity for Super Bowl phenomenon, which became the most important sports holiday for American society. In order to understand the popularity of Super Bowl and professional sports, it is important to have a look at the history and the presence of sports in the United States of America. Sport has been present in the USA for more than 400 years, and has undergone many changes through that time. Many factors such as religious, social and financial issues had the impact on its development. At the beginning sport was played by amateurs, but from the end of the 19th century, it slowly began to change. The opening of sport clubs, implementation of general sport rules as well as more and more common presence of sports at school and universities had led to the growth of popularity of professional sports. Nevertheless, the biggest impact on the development of professional sports in the United Stated belonged to media. Television and radio broadcasts led to the increasing number of professional sports supporters. Super Bowl is the biggest sport holiday in the USA, what was achieved mostly by media. They were present in this sports event since the first Super Bowl match in 1967, and their support was more and more visible each year. Now, Super Bowl is matched not only with a big sports event, but also with many other attractions offered by media, such as commercials and halftime show. Comparing the present Super Bowl finals with those which took place over 40 years ago we can notice a huge increase in ticket prices, a growing number of people watching Super Bowl broadcasts as well as growing sums of money spent by companies on advertisements. All of these things are the result of a large media interest in this event, which also made Super Bowl an event of mass consumerism. This paper uses public opinion polls and other statistics to demonstrate how media influenced the popularity of American professional sports. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu mediów na rozwój amerykańskiego sportu zawodowego, na podstawie fenomenu, jakim jest Super Bowl. Postaram się wykazać, że media odegrały znaczącą rolę dla wzrostu popularności fenomenu Super Bowl, który stał się najważniejszym świętem sportowym w roku dla społeczeństwa amerykańskiego. By lepiej zrozumieć popularność Super Bowl i sportu profesjonalnego w Stanach Zjednoczonych, należy przyjrzeć się bliżej historii oraz obecności sportu na ziemiach amerykańskich. Sport obecny jest w USA od ponad 400 lat, i przez ten czas przeszedł wiele zmian i transformacji. Wpływ na jego rozwój miało wiele czynników, m.in. kwestie religijne, społeczne i finansowe. Na samym początku sport uprawiany był głównie amatorsko, jednak od końca XIX w stopniowo zaczęło się to zmieniać. Otwieranie klubów sportowych, wprowadzanie do dyscyplin sportowych oficjalnych zasad oraz coraz szersza obecność sportu w szkołach i uniwersytetach doprowadziły do wzrostu popularności dla sportów profesjonalnych. Jednak największy wpływ na rozwój profesjonalnego sportu w Stanach Zjednoczonych, niewątpliwie miały media. Transmisje radiowe i telewizyjne doprowadziły do coraz większego zainteresowania kwestią sportu. Super Bowl stanowi obecnie największe święto sportowe w Stanach Zjednoczonych, do czego niewątpliwie przyczyniły się media. Od czasu pierwszego finału w 1967r media były obecne podczas tego wydarzenia, z roku na rok ich obecność była coraz bardziej widoczna. Obecnie, Super Bowl kojarzony jest nie tylko ze świętem sportu, ale w dużej mierze również z wieloma atrakcjami proponowanymi przez media, takimi jak reklamy czy halftime show. Porównując obecne finały Super Bowl z tymi mającymi miejsce ponad 40 lat temu, możemy zauważyć ogromny wzrost cen biletów na to wydarzenie, rosnącą popularność wśród kibiców zasiadających przed telewizorami, jak również duże sumy przeznaczane przez firmy na emisję reklam. Wszystkie wymienione powyżej fakty są spowodowane dużym zainteresowaniem mediów tym wydarzeniem, które w dużej mierze uczyniły z Super Bowl zjawisko masowego konsumpcjonizmu. Praca ta wykorzystuje badania opinii publicznej oraz inne dane statystyczne mające wykazać, jak bardzo media wpłynęły na popularność amerykańskiego sportu zawodowego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Laidler, Paweł - 129851 | pl |
dc.contributor.author | Kopeć, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Laidler, Paweł - 129851 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wordliczek, Łukasz - 132736 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:09:56Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:09:56Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | Ameryka Północna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86454-85211 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195108 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Super Bowl\nMedia\nSport\nAmerican Football | pl |
dc.subject.pl | Super Bowl MediaSportFutbol Amerykański | pl |
dc.title | Wpływ mediów na rozwój amerykańskiego sportu zawodowego na podstawie fenomenu Super Bowl | pl |
dc.title.alternative | Impact of Media on Development of American Professional Sports from the Perspective of Super Bowl Phenomenon | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |