Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Psychologiczne uwarunkowania stresu związanego z egzaminem wśród studentów pierwszego roku.
Psychological conditions of exam-related stress among first-year students.
stres przed egzaminem, studenci, osobowość, Wielka Piątka, lęk, samoocena, poczucie własnej wartości, poczucie stresu, style radzenia sobie ze stresem
exam stress, students, personality, the Big Five, anxiety, self-esteem, sense of self –efficacy, sense of stress, coping with stress
Badania dotyczą psychologicznych uwarunkowań stresu przed egzaminem odczuwanego przez studentów pierwszego roku. Główne zagadnienie, to różnego rodzaju uwarunkowania psychologiczne mające związek z poczuciem stresu. Dodatkowo podjęta została problematyka wpływu płci na wykorzystywanie stylów radzenia sobie ze stresem. Grupą badawczą są studenci pierwszego roku dziesięciu różnych kierunków, m.in prawa, prawa własności intelektualnej czy psychologii stosowanej. Studenci, którzy wzięli udział w badaniu, to osoby w wieku od 17 roku życia do 22 roku życia, pochodzące z odmiennych środowisk, zarówno ze wsi, małych, średnich jak i dużych miast. Studenci zostali zbadani w okresie od czerwca 2016 do maja 2017. Byli to głównie mieszkańcy Krakowa i okolic oraz Łodzi i okolic. W badaniu zostały wykorzystane następujące metody: Kwestionariusz Poczucia Stresu (KPS) autorstwa M. Plopy i R. Makarowskiego, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) w polskiej adaptacji P. Szczepaniaka, J. Strelaua oraz K. Wrześniewskiego, Inwentarz Osobowości NEO-FFI w polskiej adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelaua, P. Szczepaniaka oraz M. Śliwińskiej, Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) w polskiej adaptacji Spielbergera, Strelau, Wrześniewskiego i Sosnowskiego, Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) w polskiej adaptacji Z. Juczyńskiego, Skala Samooceny Rosenberga (SES) w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek oraz M. Łaguny oraz dwie metody stworzone przez autorkę – Kwestionariusz Osobowy badający osobowość odznaczającą się humorem oraz metryczka.W badaniu postawiono łącznie siedem hipotez głównych. Dotyczą one przede wszystkim zależności pomiędzy poczuciem stresu a takimi zmiennymi jak samoocena, lęk, style radzenia sobie ze stresem, poczucie własnej skuteczności czy cechy osobowości. Wyniki badania wskazują, że predyspozycjami zmniejszającymi poziom stresu wśród badanych była samoocena, poczucie własnej skuteczności a także styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na zadaniu. Słabszy stres odczuwali studenci neurotyczni posługujący się stylem radzenia sobie skoncentrowanym na emocjach i studenci ekstrawertyczni wykorzystujący styl radzenia sobie skoncentrowany na unikaniu. Studenci sumienni stosujący style skoncentrowane na unikaniu oraz wykonywaniu czynności zastępczych a także studenci ekstrawertyczni wykorzystujący styl radzenia sobie skoncentrowany na emocjach odczuwali silniejszy stres.Praca ta podkreśla wagę znajomości swoich predyspozycji, w tym przypadku w kontekście reakcji na sytuację stresogenną jaką jest egzamin. Dzięki tej wiedzy, można aktywnie walczyć z nieprzystosowawczymi zachowaniami, co stwarza perspektywy do lepszego funkcjonowania na egzaminie, odczuwania mniejszego stresu, a nawet polepszenia swoich wyników.
This research concerns psychological conditions of stress before an exam in the group of first-year students. The main issue is the interdependence between sense of stress and an array of psychological conditions. In addition, the research examines the differences between men and women in the context of coping with stress. The studied group consists of students in the ages from 17 to 22 years old who come from different backgrounds, villages, bigger and smaller cities. The research took place from June 2016 to May 2017. Students were the habitants of Kraków and Łódź. In the research the following methods were used: Sense of Stress Questionnaire (KPS) by M. Plopa and R. Makarowski, Coping with Stress Questionnaire (CISS) in polish adaptation by P. Szczepaniak, J. Strelau and K. Wrześniewski, Personality Inventory (NEO – FFI) in polish adaptation by B. Zawadzki, J. Strelau, P. Szczepaniak and M. Śliwińska, State-Anxiety and Trait-Anxiety Inventory (STAI) in polish adaptation by Spielberger, J. Strelau, K. Wrześniewski and Sosnowski, Generalized Self-Efficacy Scale (GSES) in polish adaptation by Z. Juczyński, Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) in polish adaptation by I. Dzwonkowska, K. Lachowicz-Tabaczek and M. Łaguna, a questionnaire examining humoristic personality (which was a questionnaire created by an author of this work) and demographic information about the respondents. The research focuses on seven main hypothesis. Most of them concern interdependence between the sense of stress and coping, self-esteem, anxiety, sense of efficacy and personality traits. The outcome of the analysis points that there are predispositions that weaken the sense of stress among students, such as self-esteem, sense of efficacy or coping with stress concentrated on the task. Neurotic students using coping concentrated on emotions and extravert students utilizing coping concentrated on avoidance had weaker sense of stress. On the other hand, conscientious students using coping concentrated on avoidance and performing alternative actions as well as extravert students using coping concentrated on emotions were more prone to feeling more stressed. This work emphasizes the importance of knowing one’s predispositions to feeling stressed before the exam. Thanks to this kind of knowledge, students could actively change their maladaptive behaviour, which leads to better coping on the exam, feeling less stressed and even boosting the final grades.
dc.abstract.en | This research concerns psychological conditions of stress before an exam in the group of first-year students. The main issue is the interdependence between sense of stress and an array of psychological conditions. In addition, the research examines the differences between men and women in the context of coping with stress. The studied group consists of students in the ages from 17 to 22 years old who come from different backgrounds, villages, bigger and smaller cities. The research took place from June 2016 to May 2017. Students were the habitants of Kraków and Łódź. In the research the following methods were used: Sense of Stress Questionnaire (KPS) by M. Plopa and R. Makarowski, Coping with Stress Questionnaire (CISS) in polish adaptation by P. Szczepaniak, J. Strelau and K. Wrześniewski, Personality Inventory (NEO – FFI) in polish adaptation by B. Zawadzki, J. Strelau, P. Szczepaniak and M. Śliwińska, State-Anxiety and Trait-Anxiety Inventory (STAI) in polish adaptation by Spielberger, J. Strelau, K. Wrześniewski and Sosnowski, Generalized Self-Efficacy Scale (GSES) in polish adaptation by Z. Juczyński, Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) in polish adaptation by I. Dzwonkowska, K. Lachowicz-Tabaczek and M. Łaguna, a questionnaire examining humoristic personality (which was a questionnaire created by an author of this work) and demographic information about the respondents. The research focuses on seven main hypothesis. Most of them concern interdependence between the sense of stress and coping, self-esteem, anxiety, sense of efficacy and personality traits. The outcome of the analysis points that there are predispositions that weaken the sense of stress among students, such as self-esteem, sense of efficacy or coping with stress concentrated on the task. Neurotic students using coping concentrated on emotions and extravert students utilizing coping concentrated on avoidance had weaker sense of stress. On the other hand, conscientious students using coping concentrated on avoidance and performing alternative actions as well as extravert students using coping concentrated on emotions were more prone to feeling more stressed. This work emphasizes the importance of knowing one’s predispositions to feeling stressed before the exam. Thanks to this kind of knowledge, students could actively change their maladaptive behaviour, which leads to better coping on the exam, feeling less stressed and even boosting the final grades. | pl |
dc.abstract.pl | Badania dotyczą psychologicznych uwarunkowań stresu przed egzaminem odczuwanego przez studentów pierwszego roku. Główne zagadnienie, to różnego rodzaju uwarunkowania psychologiczne mające związek z poczuciem stresu. Dodatkowo podjęta została problematyka wpływu płci na wykorzystywanie stylów radzenia sobie ze stresem. Grupą badawczą są studenci pierwszego roku dziesięciu różnych kierunków, m.in. prawa, prawa własności intelektualnej czy psychologii stosowanej. Studenci, którzy wzięli udział w badaniu, to osoby w wieku od 17 roku życia do 22 roku życia, pochodzące z odmiennych środowisk, zarówno ze wsi, małych, średnich jak i dużych miast. Studenci zostali zbadani w okresie od czerwca 2016 do maja 2017. Byli to głównie mieszkańcy Krakowa i okolic oraz Łodzi i okolic. W badaniu zostały wykorzystane następujące metody: Kwestionariusz Poczucia Stresu (KPS) autorstwa M. Plopy i R. Makarowskiego, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) w polskiej adaptacji P. Szczepaniaka, J. Strelaua oraz K. Wrześniewskiego, Inwentarz Osobowości NEO-FFI w polskiej adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelaua, P. Szczepaniaka oraz M. Śliwińskiej, Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) w polskiej adaptacji Spielbergera, Strelau, Wrześniewskiego i Sosnowskiego, Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) w polskiej adaptacji Z. Juczyńskiego, Skala Samooceny Rosenberga (SES) w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek oraz M. Łaguny oraz dwie metody stworzone przez autorkę – Kwestionariusz Osobowy badający osobowość odznaczającą się humorem oraz metryczka.W badaniu postawiono łącznie siedem hipotez głównych. Dotyczą one przede wszystkim zależności pomiędzy poczuciem stresu a takimi zmiennymi jak samoocena, lęk, style radzenia sobie ze stresem, poczucie własnej skuteczności czy cechy osobowości. Wyniki badania wskazują, że predyspozycjami zmniejszającymi poziom stresu wśród badanych była samoocena, poczucie własnej skuteczności a także styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na zadaniu. Słabszy stres odczuwali studenci neurotyczni posługujący się stylem radzenia sobie skoncentrowanym na emocjach i studenci ekstrawertyczni wykorzystujący styl radzenia sobie skoncentrowany na unikaniu. Studenci sumienni stosujący style skoncentrowane na unikaniu oraz wykonywaniu czynności zastępczych a także studenci ekstrawertyczni wykorzystujący styl radzenia sobie skoncentrowany na emocjach odczuwali silniejszy stres.Praca ta podkreśla wagę znajomości swoich predyspozycji, w tym przypadku w kontekście reakcji na sytuację stresogenną jaką jest egzamin. Dzięki tej wiedzy, można aktywnie walczyć z nieprzystosowawczymi zachowaniami, co stwarza perspektywy do lepszego funkcjonowania na egzaminie, odczuwania mniejszego stresu, a nawet polepszenia swoich wyników. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ostrowski, Tadeusz - 102234 | pl |
dc.contributor.author | Janiak, Ewa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Ostrowski, Tadeusz - 102234 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T07:02:53Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T07:02:53Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-114618-143182 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219988 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | exam stress, students, personality, the Big Five, anxiety, self-esteem, sense of self –efficacy, sense of stress, coping with stress | pl |
dc.subject.pl | stres przed egzaminem, studenci, osobowość, Wielka Piątka, lęk, samoocena, poczucie własnej wartości, poczucie stresu, style radzenia sobie ze stresem | pl |
dc.title | Psychologiczne uwarunkowania stresu związanego z egzaminem wśród studentów pierwszego roku. | pl |
dc.title.alternative | Psychological conditions of exam-related stress among first-year students. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |