Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Agresja w szkole w oczach uczniów.
Aggression at school in student perception
aggression at school, student self aggression, perception of aggression
agresja w szkole, własna agresywność uczniów, spostrzeganie agresji
In the first chapter following matters were introduced: definitions of aggression, theories explaining the sovrces of aggression, types, forms and causes of aggressive behaviour. In the second chapter the issues related to aggression at school were presented. The manifestations of aggression at school were described various form of aggressive behaviour among students (mobbing, bullying) and approaches towards counteracting aggression at school. The third chapter brings up the problems a main : „How students perception of aggression compares to their own aggressiveness" and the a detailed problems. Following research aids: Achenbach‘s observation sheet and questionnaire pools for students. Study examined a group of 167 students from primary school in Brzostek in grades 4 through 6.In the last chapter of research the results of survey were presented, from which a number of conclusions consequented. In analyzed population aggressive students compromised 15 per cent. In school environment more perpetrators of aggression were notice among boys. Aggressive students apply violence towards weaker ones and perceive aggression in teachers behaviour more often than nonaggressive students. Study also included: bibliography, lists of tables and charts and annexes.
W pierwszym rozdziale przedstawiono: definicje agresji, teorie wyjaśniające jej źródła, rodzaje i formy oraz przyczyny agresywnego zachowania się.W rozdziale drugim zaprezentowane zostały zagadnienia związane z agresją w szkole. Opisano przejawy agresji w szkole, różne formy agresywnych zachowań uczniów( mobbing i bullying)oraz sposoby przeciwdziałania agresji w szkole.Trzeci rozdział zawiera problemy: główny brzmi: „Jak przedstawia się agresja w szkole w oczach uczniów w zależności od ich własnej agresywności?” oraz problemy szczegółowe. Opisano narzędzia badawcze: arkusz obserwacyjny Achenbacha i kwestionariusz ankiety dla uczniów. Badaniem objęto grupę 167 uczniów z klas IV – VI Szkoły Podstawowej w Brzostku.W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono wyniki badań własnych, z których wypływa kilka wniosków. Wśród badanej populacji uczniowie agresywni stanowią 15%. W otoczeniu szkolnym więcej sprawców agresywnych jest wśród chłopców. Uczniowie agresywni stosują przemoc wobec słabszych i częściej niż uczniowie nieagresywni spostrzegają agresję w zachowaniu nauczycieli.W pracy zamieszczono również bibliografię, spis tabel i wykresów oraz aneksy.
dc.abstract.en | In the first chapter following matters were introduced: definitions of aggression, theories explaining the sovrces of aggression, types, forms and causes of aggressive behaviour. In the second chapter the issues related to aggression at school were presented. The manifestations of aggression at school were described various form of aggressive behaviour among students (mobbing, bullying) and approaches towards counteracting aggression at school. The third chapter brings up the problems a main : „How students perception of aggression compares to their own aggressiveness" and the a detailed problems. Following research aids: Achenbach‘s observation sheet and questionnaire pools for students. Study examined a group of 167 students from primary school in Brzostek in grades 4 through 6.In the last chapter of research the results of survey were presented, from which a number of conclusions consequented. In analyzed population aggressive students compromised 15 per cent. In school environment more perpetrators of aggression were notice among boys. Aggressive students apply violence towards weaker ones and perceive aggression in teachers behaviour more often than nonaggressive students. Study also included: bibliography, lists of tables and charts and annexes. | pl |
dc.abstract.other | W pierwszym rozdziale przedstawiono: definicje agresji, teorie wyjaśniające jej źródła, rodzaje i formy oraz przyczyny agresywnego zachowania się.W rozdziale drugim zaprezentowane zostały zagadnienia związane z agresją w szkole. Opisano przejawy agresji w szkole, różne formy agresywnych zachowań uczniów( mobbing i bullying)oraz sposoby przeciwdziałania agresji w szkole.Trzeci rozdział zawiera problemy: główny brzmi: „Jak przedstawia się agresja w szkole w oczach uczniów w zależności od ich własnej agresywności?” oraz problemy szczegółowe. Opisano narzędzia badawcze: arkusz obserwacyjny Achenbacha i kwestionariusz ankiety dla uczniów. Badaniem objęto grupę 167 uczniów z klas IV – VI Szkoły Podstawowej w Brzostku.W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono wyniki badań własnych, z których wypływa kilka wniosków. Wśród badanej populacji uczniowie agresywni stanowią 15%. W otoczeniu szkolnym więcej sprawców agresywnych jest wśród chłopców. Uczniowie agresywni stosują przemoc wobec słabszych i częściej niż uczniowie nieagresywni spostrzegają agresję w zachowaniu nauczycieli.W pracy zamieszczono również bibliografię, spis tabel i wykresów oraz aneksy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.contributor.author | Olszowy, Edyta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.reviewer | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:46:33Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:46:33Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60721-105162 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174316 | |
dc.subject.en | aggression at school, student self aggression, perception of aggression | pl |
dc.subject.other | agresja w szkole, własna agresywność uczniów, spostrzeganie agresji | pl |
dc.title | Agresja w szkole w oczach uczniów. | pl |
dc.title.alternative | Aggression at school in student perception | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |