Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pisarz lagrem naznaczony - próby odtworzenia przeżyć obozowych w prozie na wybranych przykładach
A writer marked by the Nazi concentration camp experience. An attempt to reconstruct the concentretion camp ordeal in a prose on chosen examples.
Nazi concentration camp, human in camp, camp, narration.
lager, człowiek zlagrowany, obóz, narracja.
In the discourse about the camp in the literature, the most important is the unit identity of prisoner who survived the concentration camp and decideed to describe it. Selected by me, literary works belong to the same genre.A writer marked by the concentration camp experience is a human with the double stigma, in psychological and physical, in literal and metaphorical meaning. The number on the body from the concentration camp was the mark that remained with him. For the aim of introducing the certain stages in existence in concentration camp, I have taken three groups of issues into consideration: level of the literary quality in the prose, woman in the concentration camp and teritory in the extermination camp. In the first chapter I am dealing with the prose triangle which is created by: stories from Auschwitz by Tadeusz Borowski, Five Years in Concentration Camps by Stanisław Grzesiuk and From Abyss by Zofia Kossak. The antinomies in the prose narrations of the autor We Were in Auschwitz and From Abyss, caused discussions amongst literature people in Poland. A style of Grzesiuk deserves a separate attention, therefore I devoted the entire subsection to him in first chapter of my master's thesis. I interpretate the novel of Grzesiuk also with Smoke over Birkenau by Seweryna and with book Hope die last by Halina Birenbaum.A feminine vision of the concentration camp for me, is particularly interesting, therefore it occupies the entire chapter two. In my master thesis I am analysing an attempt to reconstruct the concentration camp ordeal in prose on chosen examples.
W dyskursie na temat obozu w literaturze, najważniejsza jest jednostkowa tożsamość więźnia, który przeżył lager i postanowił go opisać. Wybrane przeze mnie utwory literackie należą do tego samego rodzaju. Pisarz lagrem naznaczony to człowiek z podwójnym piętnem, w psychologicznym i fizycznym, dosłownym i przenośnym znaczeniu. Ślad z obozu koncentracyjnego pozostał z nim jawnie poprzez wytatuowany na ciele numer. W celu przedstawienia pewnych etapów istnienia człowieka w obozie koncentracyjnym, wzięłam pod uwagę trzy grupy zagadnień: poziom literackości utworów, kobietę w lagrze oraz panoramiczne ujęcie obozu zagłady.W rozdziale pierwszym zajmuję się prozatorskim trójkątem, który tworzą: opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego, Pięć lat kacetu Stanisława Grzesiuka oraz Z otchłani Zofii Kossak. Antynomie w narracjach prozy autora Byliśmy w Oświęcimiu oraz Z otchłani, wywołały dyskusje wśród ludzi literatury w Polsce. Interpretuje powieść Grzesiuka także z Dymami nad Birkenau Seweryny Szmaglewskiej i z książką Nadzieja umiera ostatnia Haliny Birenbaum. Szczególnie interesująca jest dla mnie kobieca wizja obozu koncentracyjnego, dlatego też traktuje o niej cały rozdział drugi. W mojej pracy magisterskiej analizuję próby odtworzenia przeżyć obozowych w prozie na wybranych przykładach.
dc.abstract.en | In the discourse about the camp in the literature, the most important is the unit identity of prisoner who survived the concentration camp and decideed to describe it. Selected by me, literary works belong to the same genre.A writer marked by the concentration camp experience is a human with the double stigma, in psychological and physical, in literal and metaphorical meaning. The number on the body from the concentration camp was the mark that remained with him. For the aim of introducing the certain stages in existence in concentration camp, I have taken three groups of issues into consideration: level of the literary quality in the prose, woman in the concentration camp and teritory in the extermination camp. In the first chapter I am dealing with the prose triangle which is created by: stories from Auschwitz by Tadeusz Borowski, Five Years in Concentration Camps by Stanisław Grzesiuk and From Abyss by Zofia Kossak. The antinomies in the prose narrations of the autor We Were in Auschwitz and From Abyss, caused discussions amongst literature people in Poland. A style of Grzesiuk deserves a separate attention, therefore I devoted the entire subsection to him in first chapter of my master's thesis. I interpretate the novel of Grzesiuk also with Smoke over Birkenau by Seweryna and with book Hope die last by Halina Birenbaum.A feminine vision of the concentration camp for me, is particularly interesting, therefore it occupies the entire chapter two. In my master thesis I am analysing an attempt to reconstruct the concentration camp ordeal in prose on chosen examples. | pl |
dc.abstract.other | W dyskursie na temat obozu w literaturze, najważniejsza jest jednostkowa tożsamość więźnia, który przeżył lager i postanowił go opisać. Wybrane przeze mnie utwory literackie należą do tego samego rodzaju. Pisarz lagrem naznaczony to człowiek z podwójnym piętnem, w psychologicznym i fizycznym, dosłownym i przenośnym znaczeniu. Ślad z obozu koncentracyjnego pozostał z nim jawnie poprzez wytatuowany na ciele numer. W celu przedstawienia pewnych etapów istnienia człowieka w obozie koncentracyjnym, wzięłam pod uwagę trzy grupy zagadnień: poziom literackości utworów, kobietę w lagrze oraz panoramiczne ujęcie obozu zagłady.W rozdziale pierwszym zajmuję się prozatorskim trójkątem, który tworzą: opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego, Pięć lat kacetu Stanisława Grzesiuka oraz Z otchłani Zofii Kossak. Antynomie w narracjach prozy autora Byliśmy w Oświęcimiu oraz Z otchłani, wywołały dyskusje wśród ludzi literatury w Polsce. Interpretuje powieść Grzesiuka także z Dymami nad Birkenau Seweryny Szmaglewskiej i z książką Nadzieja umiera ostatnia Haliny Birenbaum. Szczególnie interesująca jest dla mnie kobieca wizja obozu koncentracyjnego, dlatego też traktuje o niej cały rozdział drugi. W mojej pracy magisterskiej analizuję próby odtworzenia przeżyć obozowych w prozie na wybranych przykładach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Czabanowska-Wróbel, Anna - 127618 | pl |
dc.contributor.author | Bol, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wróbel, Józef - 132785 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czabanowska-Wróbel, Anna - 127618 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T18:03:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-15T18:03:26Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-19 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-58779-68353 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172705 | |
dc.subject.en | Nazi concentration camp, human in camp, camp, narration. | pl |
dc.subject.other | lager, człowiek zlagrowany, obóz, narracja. | pl |
dc.title | Pisarz lagrem naznaczony - próby odtworzenia przeżyć obozowych w prozie na wybranych przykładach | pl |
dc.title.alternative | A writer marked by the Nazi concentration camp experience. An attempt to reconstruct the concentretion camp ordeal in a prose on chosen examples. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |