Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Einstellungen zum Unterricht in den Sprachen der nationalen Minderheiten anhand ausgewählter Beispiele aus Polen und Österreich
Nastawienie do nauczania w językach mniejszości narodowych na podstawie wybranych przykładów z Polski i Austrii
Attitudes to teaching in the languages of national minorities based on selected examples from Poland and Austria
wielojęzyczność; motywacja; nastawienie; mniejszość narodowa; język mniejszości narodowej; świadomość językowa; tożsamość
multilingualism; motivation; attitude; national minority; minority language; language awareness; identity
Mehrsprachigkeit; Motivation; Einstellung; Minderheit; Minderheitensprache; Sprachbewusstein; Identität
Niniejsza praca zajmuje się tematem nastawienia do nauczania w językach mniejszości narodowych na podstawie wybranych przykładów z Polski i Austrii. Praca dzieli się na część teoretyczną oraz empiryczną. Podstawą do naukowych rozważań jest badanie ankietowe przeprowadzone w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Mokrem. Aktualne ogólnoświatowe procesy takie jak globalizacja i migracja, zmuszają ludzi do nieustannego dążenia do doskonalenia oraz samorealizacji, szczególnie w zakresie akwizycji (przyswajania) języka. Wielojęzyczność otwiera wiele możliwości rozwoju czy awansu. Kadra nauczycielska jest ważnym czynnikiem w kształtowaniu nastawienia wobec języka. Z tego powodu ważne jest, aby zarówno nauczyciele, jak i uczniowie byli stale zmotywowani. Pierwsza część poświęcona jest wyjaśnieniu terminologii. Zostały szczegółowo opisane zagadnienia z zakresu wielojęzyczności, dydaktyki wielojęzyczności, interkomprehensji, świadomości językowej i motywacji, dokładniej ujmując nastawienia z punktu widzenia wielu badaczy. Kontrowersyjna tematyka mniejszości narodowych została również uwzględniona. Ponadto zostały też przybliżone obecne nastawienia językowe większości narodowych wobec mniejszości zarówno w Polsce, jak i w Austrii. Druga część pracy składa się z badania empirycznego oraz analizy jego wyników. Na podstawie ankiety zostały przeanalizowane wyżej wymienione pojęcia w kontekście wyników badania. Część empiryczna poświęcona jest wielojęzyczności w w różnych aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze szkoły z językiem ukraińskim jako przedmiotem obowiązkowym. Wyniki badań powinny odzwierciedlać rzeczywiste trendy i nastawienia językowe młodych ludzi.
This work deals with the subject of attitudes towards teaching in national minority languages based on selected examples from Poland and Austria. The work is divided into theoretical and empirical parts. The basis for scientific considerations is a survey conducted at the Nonpublic Primary School in Mokre.Current global processes such as globalization and migration force people to constantly strive for improvement and self-realization, especially in the field of language acquisition. Multilingualism opens up many opportunities for development and chances for promotion. The teaching staff is an important factor in shaping the attitude towards language. For this reason, it is important that both teachers and students are constantly motivated.The first part of the work is devoted to explaining the terminology. Issues in the field of multilingualism, didactics of multilingualism, intercomprehension, language awareness and motivation, more accurately attitudes from the point of view of many researchers, were described in detail. The controversial topics of the national minorities were also taken into account. In addition, the current language attitudes of the national majority towards national minorities in both Poland and Austria were explained.The second part of the work consists of the empirical research and the analysis of its results. Based on the survey, the above-mentioned concepts were analyzed in the context of the survey results. The empirical part is devoted to multilingualism in various aspects, with particular emphasis on children from school with Ukrainian as a compulsory subject. Research results should reflect the actual language trends and language attitudes of young people.
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Thema der Einstellungen zum Unterricht in den Sprachen der nationalen Minderheiten anhand ausgewählter Beispiele aus Polen und Österreich. Die Arbeit gliedert sich in theoretische und empirische Teile. Basis der wissenschaftlichen Überlegungen ist die Befragung, die in der Nichtöffentlichen Grundschule in Mokre durchgeführt wurde. Die aktuellen weltweiten Prozesse, wie die Globalisierung und Migration, zwingen die Menschen zu ständigem Streben nach Verbesserung und Selbstverwirklichung, insbesondere im Bereich der Spracherwerb. Mehrsprachigkeit eröffnet viele Entwicklungsmöglichkeiten und Aufstiegschancen. Lehrkräfte sind ein wichtiger Faktor bei der Schaffung von Einstellungen zur Sprache. Aus diesem Grund ist es wichtig, dass sowohl sie als auch die Schüler ständig motiviert bleiben. Der erste Teil widmet sich der terminologischen Klärung. Es werden Begriffe im Bereich von Mehrsprachigkeit, Mehrsprachigkeitsdidaktik, Interkomprehension, Sprachbewusstsein und Motivation bzw. Einstellungen aus der Sicht vieler Forscher gründlich beschrieben. Die kontroverse Thematik der Minderheiten wird auch berücksichtigt. Des Weiteren wurden aktuelle Spracheinstellungen der Mehrheit zu den Minderheiten in Polen sowie Österreich angenähert. Der zweite Teil der Arbeit besteht aus der empirischen Forschung und der Analyse der Ergebnisse. Auf der Grundlage von der Befragung werden die oben genannten Begriffe im Kontext der Forschungsergebnisse analysiert. Der empirische Teil widmet sich der Mehrsprachigkeit in ihren unterschiedlichen Facetten, mit einem besonderen Augenmerk auf Kinder aus der Schule mit der ukrainischen Sprache als Pflichtfach. Die Umfrageergebnisse sollten den realen Sprachtendenzen und Spracheinstellungen bei jungen Menschen entsprechen.
dc.abstract.en | This work deals with the subject of attitudes towards teaching in national minority languages based on selected examples from Poland and Austria. The work is divided into theoretical and empirical parts. The basis for scientific considerations is a survey conducted at the Nonpublic Primary School in Mokre.Current global processes such as globalization and migration force people to constantly strive for improvement and self-realization, especially in the field of language acquisition. Multilingualism opens up many opportunities for development and chances for promotion. The teaching staff is an important factor in shaping the attitude towards language. For this reason, it is important that both teachers and students are constantly motivated.The first part of the work is devoted to explaining the terminology. Issues in the field of multilingualism, didactics of multilingualism, intercomprehension, language awareness and motivation, more accurately attitudes from the point of view of many researchers, were described in detail. The controversial topics of the national minorities were also taken into account. In addition, the current language attitudes of the national majority towards national minorities in both Poland and Austria were explained.The second part of the work consists of the empirical research and the analysis of its results. Based on the survey, the above-mentioned concepts were analyzed in the context of the survey results. The empirical part is devoted to multilingualism in various aspects, with particular emphasis on children from school with Ukrainian as a compulsory subject. Research results should reflect the actual language trends and language attitudes of young people. | pl |
dc.abstract.other | Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Thema der Einstellungen zum Unterricht in den Sprachen der nationalen Minderheiten anhand ausgewählter Beispiele aus Polen und Österreich. Die Arbeit gliedert sich in theoretische und empirische Teile. Basis der wissenschaftlichen Überlegungen ist die Befragung, die in der Nichtöffentlichen Grundschule in Mokre durchgeführt wurde. Die aktuellen weltweiten Prozesse, wie die Globalisierung und Migration, zwingen die Menschen zu ständigem Streben nach Verbesserung und Selbstverwirklichung, insbesondere im Bereich der Spracherwerb. Mehrsprachigkeit eröffnet viele Entwicklungsmöglichkeiten und Aufstiegschancen. Lehrkräfte sind ein wichtiger Faktor bei der Schaffung von Einstellungen zur Sprache. Aus diesem Grund ist es wichtig, dass sowohl sie als auch die Schüler ständig motiviert bleiben. Der erste Teil widmet sich der terminologischen Klärung. Es werden Begriffe im Bereich von Mehrsprachigkeit, Mehrsprachigkeitsdidaktik, Interkomprehension, Sprachbewusstsein und Motivation bzw. Einstellungen aus der Sicht vieler Forscher gründlich beschrieben. Die kontroverse Thematik der Minderheiten wird auch berücksichtigt. Des Weiteren wurden aktuelle Spracheinstellungen der Mehrheit zu den Minderheiten in Polen sowie Österreich angenähert. Der zweite Teil der Arbeit besteht aus der empirischen Forschung und der Analyse der Ergebnisse. Auf der Grundlage von der Befragung werden die oben genannten Begriffe im Kontext der Forschungsergebnisse analysiert. Der empirische Teil widmet sich der Mehrsprachigkeit in ihren unterschiedlichen Facetten, mit einem besonderen Augenmerk auf Kinder aus der Schule mit der ukrainischen Sprache als Pflichtfach. Die Umfrageergebnisse sollten den realen Sprachtendenzen und Spracheinstellungen bei jungen Menschen entsprechen. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca zajmuje się tematem nastawienia do nauczania w językach mniejszości narodowych na podstawie wybranych przykładów z Polski i Austrii. Praca dzieli się na część teoretyczną oraz empiryczną. Podstawą do naukowych rozważań jest badanie ankietowe przeprowadzone w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Mokrem. Aktualne ogólnoświatowe procesy takie jak globalizacja i migracja, zmuszają ludzi do nieustannego dążenia do doskonalenia oraz samorealizacji, szczególnie w zakresie akwizycji (przyswajania) języka. Wielojęzyczność otwiera wiele możliwości rozwoju czy awansu. Kadra nauczycielska jest ważnym czynnikiem w kształtowaniu nastawienia wobec języka. Z tego powodu ważne jest, aby zarówno nauczyciele, jak i uczniowie byli stale zmotywowani. Pierwsza część poświęcona jest wyjaśnieniu terminologii. Zostały szczegółowo opisane zagadnienia z zakresu wielojęzyczności, dydaktyki wielojęzyczności, interkomprehensji, świadomości językowej i motywacji, dokładniej ujmując nastawienia z punktu widzenia wielu badaczy. Kontrowersyjna tematyka mniejszości narodowych została również uwzględniona. Ponadto zostały też przybliżone obecne nastawienia językowe większości narodowych wobec mniejszości zarówno w Polsce, jak i w Austrii. Druga część pracy składa się z badania empirycznego oraz analizy jego wyników. Na podstawie ankiety zostały przeanalizowane wyżej wymienione pojęcia w kontekście wyników badania. Część empiryczna poświęcona jest wielojęzyczności w w różnych aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze szkoły z językiem ukraińskim jako przedmiotem obowiązkowym. Wyniki badań powinny odzwierciedlać rzeczywiste trendy i nastawienia językowe młodych ludzi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kołodziej, Robert - 200062 | pl |
dc.contributor.author | Jachymiak, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kołodziej, Robert - 200062 | pl |
dc.contributor.reviewer | Janicka, Joanna - 128456 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T03:38:33Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T03:38:33Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska z językiem angielskim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-136451-210698 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238381 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | multilingualism; motivation; attitude; national minority; minority language; language awareness; identity | pl |
dc.subject.other | Mehrsprachigkeit; Motivation; Einstellung; Minderheit; Minderheitensprache; Sprachbewusstein; Identität | pl |
dc.subject.pl | wielojęzyczność; motywacja; nastawienie; mniejszość narodowa; język mniejszości narodowej; świadomość językowa; tożsamość | pl |
dc.title | Einstellungen zum Unterricht in den Sprachen der nationalen Minderheiten anhand ausgewählter Beispiele aus Polen und Österreich | pl |
dc.title.alternative | Nastawienie do nauczania w językach mniejszości narodowych na podstawie wybranych przykładów z Polski i Austrii | pl |
dc.title.alternative | Attitudes to teaching in the languages of national minorities based on selected examples from Poland and Austria | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |