Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Telepraca jako nietypowa forma zatrudnienia
Telework as an atypical form of employment
telepraca; telepracownik; nietypowa forma zatrudnienia.
telework; teleworker; atypical form of employment.
WSTĘPDobra organizacja pracy jest nie tylko wartością, ale i stanowi źródło wielu różnorodnych korzyści. Ciągłe zmiany jakie zachodzą i obserwuje się na rynku pracy wynikają z rozwoju techniki i nauki. Wykorzystanie nowych technologii wiąże się z wdrożeniem coraz to nowszych i lepszych rozwiązań organizacyjnych pracy, jakie kreują się wraz z postępem. Jednakże należy przy tym pamiętać, aby wprowadzone rozwiązania nie zagubiły istoty pracy i wartości człowieka.Tematem pracy jest: „Telepraca jako nietypowa forma zatrudnienia.” Powodem wyboru tego tematu było zaobserwowanie w Polsce coraz większego rozwoju nietypowych form zatrudnienia. Coraz większą popularnością cieszy się jedna z takich atypowych form, jaką jest telepraca. Telepraca jest ciekawym zjawiskiem. Po raz pierwszy została wprowadzona do kodeksu pracy pięć lat temu i od tego czasu stopniowo przenika do struktury zatrudnienia. Mimo zalet, m.in niskich kosztów zatrudnienia, jest jednak mało znaną formą pracy, stopniowo młodą, więc budzącą strach i obawę, jednakże dającą perspektywy pracy szczególnie dla osób samotnie wychowujących dzieci, opiekujących się członkiem rodziny, a także jest bardzo atrakcyjną formą dla osób niepełnosprawnych, którzy czasem nie są w stanie dojechać do miejsca pracy. Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym coraz bardziej popularnego w Polsce zatrudniania pracowników w formie telepracy. Na rynku pracy dochodzi bowiem do zetknięcia potencjalnych pracowników z pracodawcami. Nietypowe formy zatrudnienia, takie jak telepraca mogą przynieść liczne korzyści obu stroną, ważne jest tylko ich odpowiednie rozpoznanie. Dlatego celem niniejszej pracy jest diagnoza wzajemnych potrzeb i oczekiwań, zarówno przyglądając się jej od strony pracodawcy, jak i pracownika w stosunku do atypowej formy zatrudnienia jaką jest telepraca. Uświadomienie sobie i poznanie wynikających z oczekiwań różnic jest konieczne do pełnego wykorzystania potencjału i możliwości jakie niesie za sobą zastosowanie praktyczne telepracy. Praca została podzielona na cztery rozdziały.Rozdział pierwszy zawiera ogólną charakterystykę i wyzwania rozwojowe przed jakim stoi współczesny rynek pracy, a których konieczność zrozumienia i poznania jest w tym aspekcie bardzo ważna. Przedstawiono w nim zjawisko telepracy, jego genezę powstania, klasyfikację, a także podjęto próbę zdefiniowania zalet i wad takiej formy pracy zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.Rozdział drugi precyzuje dokładniej status telepracownika. Zawiera się w nim konkretyzacja czasu pracy telepracownika, miejsce jego świadczenia, norm związanych z BHP podczas wykonywania zadań w domu, a także określa zasady pracy, a szczególnie zakaz dyskryminacji telepracowników.Rozdział trzeci stanowi o zatrudnieniu pracowników w formie telepracy i precyzuje sposób jej stosowania. Określa ponadto obowiązki pracodawcy względem telepracownika, możliwości kontrolowania go w miejscu zamieszkania, gdzie świadczona jest praca, pod pewnymi warunkami, a także przedstawia sposoby zaprzestania stosowania telepracy.Rozdział czwarty to z kolei zbiór uwarunkowań jakie muszą być spełnione w świetle regulacji unijnych. Zawiera charakterystykę celów porozumienia ramowego i zasady jego stosowania, a także ukazuje w jaki sposób zjawisko telepracy jest odbierane i rozwijane w wybranych państwach Unii Europejskiej.Praca oparta została na metodzie dogmatyczno – prawnej.
SUMMARYThe subject of my thesis is "Telework as an atypical form of employment." The first chapter contains general description and developmental challenges, which contemporary labour market has to face. Its knowledge and understanding is vital in this aspect. It presents phenomenon of telework, genesis of its creation and its classification. I attempted to try defining advantages and disadvantages of such form of work, from both employer's and employee's point of view. The second chapter specifies more accurately the status of teleworker. It contains instantiation of teleworker's working hours, his workplace, occupational safety and health standards during performing his work at home. It also describes work rules, especially prohibition of teleworkers' discrimination.The third chapter is about employment of employees in form of telework and it specifies its use. Moreover, it defines employer's duties if comes to teleworkers, possibility of controlling the worker in the place of residence, where the work is performed, under specified conditions. It also describes ways of stopping the usage of telework.Fourth chapter is a set of conditionings, which must be complied according to European Union regulations. It contains description of aims of framework agreement and rules of its usage. It also shows how the telework phenomenon is received and developed in selected European Union countries .The thesis were based on the law-dogmatic method.
dc.abstract.en | SUMMARYThe subject of my thesis is "Telework as an atypical form of employment." The first chapter contains general description and developmental challenges, which contemporary labour market has to face. Its knowledge and understanding is vital in this aspect. It presents phenomenon of telework, genesis of its creation and its classification. I attempted to try defining advantages and disadvantages of such form of work, from both employer's and employee's point of view. The second chapter specifies more accurately the status of teleworker. It contains instantiation of teleworker's working hours, his workplace, occupational safety and health standards during performing his work at home. It also describes work rules, especially prohibition of teleworkers' discrimination.The third chapter is about employment of employees in form of telework and it specifies its use. Moreover, it defines employer's duties if comes to teleworkers, possibility of controlling the worker in the place of residence, where the work is performed, under specified conditions. It also describes ways of stopping the usage of telework.Fourth chapter is a set of conditionings, which must be complied according to European Union regulations. It contains description of aims of framework agreement and rules of its usage. It also shows how the telework phenomenon is received and developed in selected European Union countries .The thesis were based on the law-dogmatic method. | pl |
dc.abstract.pl | WSTĘPDobra organizacja pracy jest nie tylko wartością, ale i stanowi źródło wielu różnorodnych korzyści. Ciągłe zmiany jakie zachodzą i obserwuje się na rynku pracy wynikają z rozwoju techniki i nauki. Wykorzystanie nowych technologii wiąże się z wdrożeniem coraz to nowszych i lepszych rozwiązań organizacyjnych pracy, jakie kreują się wraz z postępem. Jednakże należy przy tym pamiętać, aby wprowadzone rozwiązania nie zagubiły istoty pracy i wartości człowieka.Tematem pracy jest: „Telepraca jako nietypowa forma zatrudnienia.” Powodem wyboru tego tematu było zaobserwowanie w Polsce coraz większego rozwoju nietypowych form zatrudnienia. Coraz większą popularnością cieszy się jedna z takich atypowych form, jaką jest telepraca. Telepraca jest ciekawym zjawiskiem. Po raz pierwszy została wprowadzona do kodeksu pracy pięć lat temu i od tego czasu stopniowo przenika do struktury zatrudnienia. Mimo zalet, m.in. niskich kosztów zatrudnienia, jest jednak mało znaną formą pracy, stopniowo młodą, więc budzącą strach i obawę, jednakże dającą perspektywy pracy szczególnie dla osób samotnie wychowujących dzieci, opiekujących się członkiem rodziny, a także jest bardzo atrakcyjną formą dla osób niepełnosprawnych, którzy czasem nie są w stanie dojechać do miejsca pracy. Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym coraz bardziej popularnego w Polsce zatrudniania pracowników w formie telepracy. Na rynku pracy dochodzi bowiem do zetknięcia potencjalnych pracowników z pracodawcami. Nietypowe formy zatrudnienia, takie jak telepraca mogą przynieść liczne korzyści obu stroną, ważne jest tylko ich odpowiednie rozpoznanie. Dlatego celem niniejszej pracy jest diagnoza wzajemnych potrzeb i oczekiwań, zarówno przyglądając się jej od strony pracodawcy, jak i pracownika w stosunku do atypowej formy zatrudnienia jaką jest telepraca. Uświadomienie sobie i poznanie wynikających z oczekiwań różnic jest konieczne do pełnego wykorzystania potencjału i możliwości jakie niesie za sobą zastosowanie praktyczne telepracy. Praca została podzielona na cztery rozdziały.Rozdział pierwszy zawiera ogólną charakterystykę i wyzwania rozwojowe przed jakim stoi współczesny rynek pracy, a których konieczność zrozumienia i poznania jest w tym aspekcie bardzo ważna. Przedstawiono w nim zjawisko telepracy, jego genezę powstania, klasyfikację, a także podjęto próbę zdefiniowania zalet i wad takiej formy pracy zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.Rozdział drugi precyzuje dokładniej status telepracownika. Zawiera się w nim konkretyzacja czasu pracy telepracownika, miejsce jego świadczenia, norm związanych z BHP podczas wykonywania zadań w domu, a także określa zasady pracy, a szczególnie zakaz dyskryminacji telepracowników.Rozdział trzeci stanowi o zatrudnieniu pracowników w formie telepracy i precyzuje sposób jej stosowania. Określa ponadto obowiązki pracodawcy względem telepracownika, możliwości kontrolowania go w miejscu zamieszkania, gdzie świadczona jest praca, pod pewnymi warunkami, a także przedstawia sposoby zaprzestania stosowania telepracy.Rozdział czwarty to z kolei zbiór uwarunkowań jakie muszą być spełnione w świetle regulacji unijnych. Zawiera charakterystykę celów porozumienia ramowego i zasady jego stosowania, a także ukazuje w jaki sposób zjawisko telepracy jest odbierane i rozwijane w wybranych państwach Unii Europejskiej.Praca oparta została na metodzie dogmatyczno – prawnej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mitrus, Leszek - 130676 | pl |
dc.contributor.author | Łazur, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sobczyk, Arkadiusz - 131963 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mitrus, Leszek - 130676 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:32:27Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:32:27Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-25 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65261-133007 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178780 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | telework; teleworker; atypical form of employment. | pl |
dc.subject.pl | telepraca; telepracownik; nietypowa forma zatrudnienia. | pl |
dc.title | Telepraca jako nietypowa forma zatrudnienia | pl |
dc.title.alternative | Telework as an atypical form of employment | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |