Jak oceniać i wartościować fotografię dziennikarską

2016
journal article
article
dc.abstract.enThe press photography is a work consisting of many signs affecting the recipient. The press photography is a source of information about the present and the past, which may be - due to the richness of the included signs and codes - re-constructed in a recipient's mind. The value of photojournalism is determined by the information content and the aesthetic feature. The process of evaluation and recognition of this type of photography should include some important indicators such as the definition of sub-genre (e.g. press photography, photo reportage, photo essay); the veracity of photography (image compatibility with actuality); the degree of information (the extent to which the image enriches the recipient's knowledge); iconicity (conceptual association between an image and the established symbols); the image composition (the ability to connect individual elements of the photograph into coherent unity); the degree of positive or negative emotions (what impression a photography exerts on a recipient). The evaluation criteria presented in this article converge together and give an idea of the truthful imitation of reality, because the aim of the photojournalism is not only the mimetic likeness of objects, but, above all, the remembrance of what a photojournalist has seen.pl
dc.abstract.plFotografia dziennikarska jest dziełem pełnym znaków, oddziałujących na odbiorcę, gdy na nią patrzy, jest ona dla niego źródłem informacji o teraźniejszości i przeszłości, którą może - dzięki zawartym znakom i kodom - odtworzyć w swojej wyobraźni. O wartości fotografii dziennikarskiej decyduje przekaz informacyjny oraz estetyczny. Przy ocenie i wartościowaniu tego typu fotografii istotne powinny być następujące wskaźniki: określenie podgatunku (m.in. fotografia prasowa, fotoreportaż, fotofelieton); prawdziwość fotografii (zgodność obrazu z rzeczywistością); stopień informacji (wzbogacający wiedzę odbiorcy); ikoniczność (przypadkowe nawiązanie obrazem fotograficznym do symboli); kompozycja obrazu (umiejętność łączenia poszczególnych elementów widocznych na fotografii w całość); stopień emocji pozytywnych lub negatywnych (jakie wrażenie fotografia robi na odbiorcy). Ten stopień dotyczy dopiero subiektywnego podejścia do fotografii; odbiorca uzasadnia, dlaczego dany obraz przemawia do niego lub nie. Te kryteria oceny i wartościowania łączą się w całość i dają wyobrażenie o wiernym naśladownictwie rzeczywistości, bowiem fotografia dziennikarska jest nie tylko podobizną rzeczy, ale przede wszystkim naśladowaniem tego, co widział fotoreporter.pl
dc.contributor.authorWolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 pl
dc.date.accessioned2023-12-21T10:46:02Z
dc.date.available2023-12-21T10:46:02Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 333-334pl
dc.description.number2 (226)pl
dc.description.physical326-334pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume59pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.16.022.5426pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/324697
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpress photographypl
dc.subject.enevaluationpl
dc.subject.eninformationpl
dc.subject.enimagepl
dc.subject.plfotografia dziennikarskapl
dc.subject.plwartościowaniepl
dc.subject.plocenapl
dc.subject.plinformacjapl
dc.subject.plobrazpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleJak oceniać i wartościować fotografię dziennikarskąpl
dc.title.alternativeHow to evaluate the press photography?pl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeSerialepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The press photography is a work consisting of many signs affecting the recipient. The press photography is a source of information about the present and the past, which may be - due to the richness of the included signs and codes - re-constructed in a recipient's mind. The value of photojournalism is determined by the information content and the aesthetic feature. The process of evaluation and recognition of this type of photography should include some important indicators such as the definition of sub-genre (e.g. press photography, photo reportage, photo essay); the veracity of photography (image compatibility with actuality); the degree of information (the extent to which the image enriches the recipient's knowledge); iconicity (conceptual association between an image and the established symbols); the image composition (the ability to connect individual elements of the photograph into coherent unity); the degree of positive or negative emotions (what impression a photography exerts on a recipient). The evaluation criteria presented in this article converge together and give an idea of the truthful imitation of reality, because the aim of the photojournalism is not only the mimetic likeness of objects, but, above all, the remembrance of what a photojournalist has seen.
dc.abstract.plpl
Fotografia dziennikarska jest dziełem pełnym znaków, oddziałujących na odbiorcę, gdy na nią patrzy, jest ona dla niego źródłem informacji o teraźniejszości i przeszłości, którą może - dzięki zawartym znakom i kodom - odtworzyć w swojej wyobraźni. O wartości fotografii dziennikarskiej decyduje przekaz informacyjny oraz estetyczny. Przy ocenie i wartościowaniu tego typu fotografii istotne powinny być następujące wskaźniki: określenie podgatunku (m.in. fotografia prasowa, fotoreportaż, fotofelieton); prawdziwość fotografii (zgodność obrazu z rzeczywistością); stopień informacji (wzbogacający wiedzę odbiorcy); ikoniczność (przypadkowe nawiązanie obrazem fotograficznym do symboli); kompozycja obrazu (umiejętność łączenia poszczególnych elementów widocznych na fotografii w całość); stopień emocji pozytywnych lub negatywnych (jakie wrażenie fotografia robi na odbiorcy). Ten stopień dotyczy dopiero subiektywnego podejścia do fotografii; odbiorca uzasadnia, dlaczego dany obraz przemawia do niego lub nie. Te kryteria oceny i wartościowania łączą się w całość i dają wyobrażenie o wiernym naśladownictwie rzeczywistości, bowiem fotografia dziennikarska jest nie tylko podobizną rzeczy, ale przede wszystkim naśladowaniem tego, co widział fotoreporter.
dc.contributor.authorpl
Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728
dc.date.accessioned
2023-12-21T10:46:02Z
dc.date.available
2023-12-21T10:46:02Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 333-334
dc.description.numberpl
2 (226)
dc.description.physicalpl
326-334
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
59
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.16.022.5426
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/324697
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
press photography
dc.subject.enpl
evaluation
dc.subject.enpl
information
dc.subject.enpl
image
dc.subject.plpl
fotografia dziennikarska
dc.subject.plpl
wartościowanie
dc.subject.plpl
ocena
dc.subject.plpl
informacja
dc.subject.plpl
obraz
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Jak oceniać i wartościować fotografię dziennikarską
dc.title.alternativepl
How to evaluate the press photography?
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Seriale
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
16
Downloads
wolny-zmorzynski_jak_oceniac_i_wartosciowac_fotografie_dziennikarska_2016.pdf
16