Ubiór jako wyraz tożsamości : porównanie Hanfu Yundong i Lhakar w Chińskiej Republice Ludowej

2020
book section
article
dc.abstract.enThe article analyses issues connected with the usage of traditional clothing by two social movements in China. Tibetan minority is involved in Lhakar (White Wednesdays), while Hanfu Yundong (Hanfu Movement) has been spreading among Han majority. The aim of this paper is to compare these movements, taking under consideration factors such as range of activity of a given movement, its relations with politicians or the place of dress in the movement's mission. Members of the movement have contributed to the revitalization of traditional dress and giving it a new meaning. Both Chinese and Tibetan diaspora have been involved in their activity. This activity meets ambiguous reactions on the part of society and the ruling party. Accusations about the nationalistic character of undertaken actions come to the fore. A new opening in this respect, especially in the context of hanfu (clothing of the Han, Han dynasty clothing), has taken place together with the presidency of Xi Jinping, during which The Day of Chinese Dress was established.pl
dc.abstract.otherArtykuł analizuje zagadnienia związane z wykorzystaniem tradycyjnego ubioru przez dwa ruchy społeczne w Chinach. W Lhakar (Białe Środy) zaangażowana jest mniejszość tybetańska, natomiast Hanfu Yundong (Ruch Hanfu) rozprzestrzenia się wśród większości Han. Celem tekstu jest porównanie tych ruchów, biorąc pod uwagę czynniki takie jak zasięg działalności danego ruchu, jego relacje z politykami, czy miejsce stroju w misji ruchu. Członkowie ruchów przyczyniają się do odnowy tradycyjnego stroju oraz do nadania mu nowego znaczenia. W działalność ruchów zaangażowana jest diaspora zarówno chińska, jak i tybetańska. Aktywność ta spotyka się z niejednoznacznymi reakcjami ze strony społeczeństwa oraz partii rządzącej. Na pierwszy plan wysuwają się oskarżenia o nacjonalistyczny charakter podejmowanych działań. Nowe otwarcie w tej kwestii, szczególnie w kontekście hanfu (ubiór Hanów, ubiór z dynastii Han), nastało wraz z prezydenturą Xi Jinpinga, w trakcie której został ustanowiony m.in. Dzień Chińskiego Ubioru.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowychpl
dc.contributor.authorGrela-Chen, Magdalena - 219916 pl
dc.contributor.editorŚcibior, Agnieszka - 216337 pl
dc.date.accession2021-06-08pl
dc.date.accessioned2021-06-10T10:57:52Z
dc.date.available2021-06-10T10:57:52Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 31-33pl
dc.description.physical21-34pl
dc.description.publication0,76pl
dc.description.seriesMonografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber1
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbn978-83-7720-475-7pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272302
dc.identifier.weblinkhttps://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcjapl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.pubinfoKraków : Wydawnictwo Petruspl
dc.publisher.ministerialWydawnictwo Petruspl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeinne
dc.sourceinfoliczba autorów 15; liczba stron 255; liczba arkuszy wydawniczych 14;pl
dc.subject.enhanfupl
dc.subject.enchubapl
dc.subject.enChinapl
dc.subject.enLhakarpl
dc.subject.enHanfu Yundongpl
dc.subject.endresspl
dc.subject.plhanfupl
dc.subject.plchubapl
dc.subject.plChinypl
dc.subject.plLhakarpl
dc.subject.plHanfu Yundongpl
dc.subject.plstrójpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleUbiór jako wyraz tożsamości : porównanie Hanfu Yundong i Lhakar w Chińskiej Republice Ludowejpl
dc.title.alternativeClothing as an identity : comparing Hanfu Yundong and Lhakar in the People's Republic of Chinapl
dc.title.containerPamięć, obraz, projekcjapl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article analyses issues connected with the usage of traditional clothing by two social movements in China. Tibetan minority is involved in Lhakar (White Wednesdays), while Hanfu Yundong (Hanfu Movement) has been spreading among Han majority. The aim of this paper is to compare these movements, taking under consideration factors such as range of activity of a given movement, its relations with politicians or the place of dress in the movement's mission. Members of the movement have contributed to the revitalization of traditional dress and giving it a new meaning. Both Chinese and Tibetan diaspora have been involved in their activity. This activity meets ambiguous reactions on the part of society and the ruling party. Accusations about the nationalistic character of undertaken actions come to the fore. A new opening in this respect, especially in the context of hanfu (clothing of the Han, Han dynasty clothing), has taken place together with the presidency of Xi Jinping, during which The Day of Chinese Dress was established.
dc.abstract.otherpl
Artykuł analizuje zagadnienia związane z wykorzystaniem tradycyjnego ubioru przez dwa ruchy społeczne w Chinach. W Lhakar (Białe Środy) zaangażowana jest mniejszość tybetańska, natomiast Hanfu Yundong (Ruch Hanfu) rozprzestrzenia się wśród większości Han. Celem tekstu jest porównanie tych ruchów, biorąc pod uwagę czynniki takie jak zasięg działalności danego ruchu, jego relacje z politykami, czy miejsce stroju w misji ruchu. Członkowie ruchów przyczyniają się do odnowy tradycyjnego stroju oraz do nadania mu nowego znaczenia. W działalność ruchów zaangażowana jest diaspora zarówno chińska, jak i tybetańska. Aktywność ta spotyka się z niejednoznacznymi reakcjami ze strony społeczeństwa oraz partii rządzącej. Na pierwszy plan wysuwają się oskarżenia o nacjonalistyczny charakter podejmowanych działań. Nowe otwarcie w tej kwestii, szczególnie w kontekście hanfu (ubiór Hanów, ubiór z dynastii Han), nastało wraz z prezydenturą Xi Jinpinga, w trakcie której został ustanowiony m.in. Dzień Chińskiego Ubioru.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowych
dc.contributor.authorpl
Grela-Chen, Magdalena - 219916
dc.contributor.editorpl
Ścibior, Agnieszka - 216337
dc.date.accessionpl
2021-06-08
dc.date.accessioned
2021-06-10T10:57:52Z
dc.date.available
2021-06-10T10:57:52Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 31-33
dc.description.physicalpl
21-34
dc.description.publicationpl
0,76
dc.description.series
Monografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.description.seriesnumber
1
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.isbnpl
978-83-7720-475-7
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272302
dc.identifier.weblinkpl
https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcja
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Wydawnictwo Petrus
dc.publisher.ministerialpl
Wydawnictwo Petrus
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
inne
dc.sourceinfopl
liczba autorów 15; liczba stron 255; liczba arkuszy wydawniczych 14;
dc.subject.enpl
hanfu
dc.subject.enpl
chuba
dc.subject.enpl
China
dc.subject.enpl
Lhakar
dc.subject.enpl
Hanfu Yundong
dc.subject.enpl
dress
dc.subject.plpl
hanfu
dc.subject.plpl
chuba
dc.subject.plpl
Chiny
dc.subject.plpl
Lhakar
dc.subject.plpl
Hanfu Yundong
dc.subject.plpl
strój
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Ubiór jako wyraz tożsamości : porównanie Hanfu Yundong i Lhakar w Chińskiej Republice Ludowej
dc.title.alternativepl
Clothing as an identity : comparing Hanfu Yundong and Lhakar in the People's Republic of China
dc.title.containerpl
Pamięć, obraz, projekcja
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
111
Views per month
Views per city
Krakow
14
Warsaw
12
Dublin
10
New York
6
Wroclaw
5
Poznan
4
Central
3
Kielce
2
Rio de Janeiro
2
Bialystok
1
Downloads
grela-chen_ubior_jako_wyraz_tozsamosci_2020.pdf
44
grela-chen_ubior_jako_wyraz_tozsamosci_2020.odt
42