Iconic violence and indexical metonyms as a source of propagandist messages : a case study of posters depicting an enemy of the people

2025
book section
article
dc.abstract.enPosters understood as media products can be viewed as carriers used to convey dominant ideologies, strengthening power elites by promoting definite pictures of social reality, value sstems, and meanings. In a social reality that is saturated with media products, the boundaries between truth and falsehood, between the real and the fictitious, between reality as such and its perfect simulation, are increasingly blurred. This article takes on the research task of examining how the iconic layer of a message denotes its connection with a fragment of social or physical reality (reference level), and how it simultaneously connotes meanings that are not directly carried by the message. The authors make here an analysis of a specific, definite creation of reality. Using specific indicators (key words), such as: miracle/myth of the beginning, work, motion/ dynamism, youth, optimism, the new man, and selecting sample posters from the socialist realism era, we show the nature of iconic violence present in a particular structure of media contents—a metonymic message. We demonstrate how a top-down, iconic message was used to build a bottom-up, emotional world of propagandist influence. We also introduce an important element of research methodology, by describing propaganda in the Polish People’s Republic (PPR) from the perspective of multimodal analysis proposed by communicology.
dc.abstract.plPlakaty, rozumiane jako produkty medialne można traktować, jako nośniki dominujących ideologii, które utrwalają władzę poprzez promowanie określonych obrazów rzeczywistości społecznej, systemów wartości i znaczeń. W przesyconej produktami medialnymi rzeczywistości społecznej w coraz większym stopniu zacierają się granice między prawdą a fałszem, między realnością a fikcją, między samą rzeczywistością a jej doskonałą symulacją. Celem badawczym artykułu jest namysł nad tym, w jaki sposób warstwa ikoniczna przekazu denotuje związek z fragmentem rzeczywistości społecznej lub fizycznej (poziom referencji), a jak jednocześnie konotuje znaczenia bezpośrednio nieobecne w przekazie. Autorki przeprowadzają w tekście analizę konkretnej, zamkniętej kreacji rzeczywistości. Używając konkretnych wskaźników (słów-kluczy) jak: cud/mit początku, praca, ruch/dynamizm, młodość, optymizm, nowy człowiek i wybierając przykłady plakatów okresu socrealzimu, ukazały istotę przemocy ikonicznej jako specyficznej konstrukcji tekstów medialnych—przekaz metonimiczny. Unaoczniły, w jaki sposób poprzez przekaz odgórny—ikoniczny budować oddolny, emocjonalny świat oddziaływania propagandowego. Jednocześnie wskazały na istotny aspekt metodologiczny ukazując propagandę PRL w perspektywie komunikologicznej analizy wielomodalnej.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorHess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.authorWalecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.contributor.editorWalecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.contributor.other
dc.date.accessioned2025-10-16T13:18:23Z
dc.date.available2025-10-16T13:18:23Z
dc.date.createdat2025-10-14T10:48:21Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 108-109
dc.description.physical95-109
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.13173/9783447123785.095
dc.identifier.eisbn978-3-447-39724-7
dc.identifier.isbn978-3-447-12378-5
dc.identifier.projectDRC AI
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563025
dc.languageeng
dc.language.containereng
dc.placeWiesbaden
dc.publisherHarrassowitz Verlag
dc.publisher.ministerialHarrassowitz Verlag
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeinne
dc.subject.enpropaganda
dc.subject.enpolitics
dc.subject.enmedia
dc.subject.enpolitical communication
dc.subject.eniconic violence
dc.subject.enmultimodal paradigm in research on propagandist messages
dc.subject.plpropaganda
dc.subject.plpolityka
dc.subject.plmedia
dc.subject.plkomunikacja polityczna
dc.subject.plprzemoc ikoniczna
dc.subject.plwielomodalny paradygmat badań nad przekazami propagandowymi
dc.subtypeArticle
dc.titleIconic violence and indexical metonyms as a source of propagandist messages : a case study of posters depicting an enemy of the people
dc.title.alternativePrzemoc ikoniczna i metonimie indeksujące jako źródło przekazów propagandowych na przykładzie plakatów o tematyce wroga ludu
dc.title.containerWord and emotion in everyday propaganda messages : studies on political communication in Poland
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Posters understood as media products can be viewed as carriers used to convey dominant ideologies, strengthening power elites by promoting definite pictures of social reality, value sstems, and meanings. In a social reality that is saturated with media products, the boundaries between truth and falsehood, between the real and the fictitious, between reality as such and its perfect simulation, are increasingly blurred. This article takes on the research task of examining how the iconic layer of a message denotes its connection with a fragment of social or physical reality (reference level), and how it simultaneously connotes meanings that are not directly carried by the message. The authors make here an analysis of a specific, definite creation of reality. Using specific indicators (key words), such as: miracle/myth of the beginning, work, motion/ dynamism, youth, optimism, the new man, and selecting sample posters from the socialist realism era, we show the nature of iconic violence present in a particular structure of media contents—a metonymic message. We demonstrate how a top-down, iconic message was used to build a bottom-up, emotional world of propagandist influence. We also introduce an important element of research methodology, by describing propaganda in the Polish People’s Republic (PPR) from the perspective of multimodal analysis proposed by communicology.
dc.abstract.pl
Plakaty, rozumiane jako produkty medialne można traktować, jako nośniki dominujących ideologii, które utrwalają władzę poprzez promowanie określonych obrazów rzeczywistości społecznej, systemów wartości i znaczeń. W przesyconej produktami medialnymi rzeczywistości społecznej w coraz większym stopniu zacierają się granice między prawdą a fałszem, między realnością a fikcją, między samą rzeczywistością a jej doskonałą symulacją. Celem badawczym artykułu jest namysł nad tym, w jaki sposób warstwa ikoniczna przekazu denotuje związek z fragmentem rzeczywistości społecznej lub fizycznej (poziom referencji), a jak jednocześnie konotuje znaczenia bezpośrednio nieobecne w przekazie. Autorki przeprowadzają w tekście analizę konkretnej, zamkniętej kreacji rzeczywistości. Używając konkretnych wskaźników (słów-kluczy) jak: cud/mit początku, praca, ruch/dynamizm, młodość, optymizm, nowy człowiek i wybierając przykłady plakatów okresu socrealzimu, ukazały istotę przemocy ikonicznej jako specyficznej konstrukcji tekstów medialnych—przekaz metonimiczny. Unaoczniły, w jaki sposób poprzez przekaz odgórny—ikoniczny budować oddolny, emocjonalny świat oddziaływania propagandowego. Jednocześnie wskazały na istotny aspekt metodologiczny ukazując propagandę PRL w perspektywie komunikologicznej analizy wielomodalnej.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.author
Hess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.author
Walecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.contributor.editor
Walecka-Rynduch, Agnieszka - 462564
dc.contributor.other
dc.date.accessioned
2025-10-16T13:18:23Z
dc.date.available
2025-10-16T13:18:23Z
dc.date.createdaten
2025-10-14T10:48:21Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 108-109
dc.description.physical
95-109
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.13173/9783447123785.095
dc.identifier.eisbn
978-3-447-39724-7
dc.identifier.isbn
978-3-447-12378-5
dc.identifier.project
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/563025
dc.language
eng
dc.language.container
eng
dc.place
Wiesbaden
dc.publisher
Harrassowitz Verlag
dc.publisher.ministerial
Harrassowitz Verlag
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
inne
dc.subject.en
propaganda
dc.subject.en
politics
dc.subject.en
media
dc.subject.en
political communication
dc.subject.en
iconic violence
dc.subject.en
multimodal paradigm in research on propagandist messages
dc.subject.pl
propaganda
dc.subject.pl
polityka
dc.subject.pl
media
dc.subject.pl
komunikacja polityczna
dc.subject.pl
przemoc ikoniczna
dc.subject.pl
wielomodalny paradygmat badań nad przekazami propagandowymi
dc.subtype
Article
dc.title
Iconic violence and indexical metonyms as a source of propagandist messages : a case study of posters depicting an enemy of the people
dc.title.alternative
Przemoc ikoniczna i metonimie indeksujące jako źródło przekazów propagandowych na przykładzie plakatów o tematyce wroga ludu
dc.title.container
Word and emotion in everyday propaganda messages : studies on political communication in Poland
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
3
Warsaw
2
Downloads
hess_walecka-rynduch_iconic_violence_and_indexical_metonyms_2025.pdf
4