Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Interwencjonizm państwowy na rynku książki w Polsce a skuteczność działań publicznych wspierających czytelnictwo
State interventionism on the book market in Poland and activities of public authorities related to the promoting and development of reading in Poland
CZYTELNICTWO; EKONOMIKA KULTURY; INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY; RYNEK KSIĄŻKI, ZARZĄDZANIE FINANSAMI PUBLICZNYMI
BOOK MARKET; CULTURAL ECONOMICS; PUBLIC FINANCE MANAGEMENT; READERSHIP; STATE INTERVENTIONISM
Rynek książki obejmuje zarówno branżę wydawniczą, księgarską, biblioteczną, jak i prawodawstwo, zarządzanie finansami publicznymi na szczeblu centralnym oraz samorządowym, a przede wszystkim rozwój i wsparcie czytelnictwa w Polsce.Niniejsza praca została przygotowana w oparciu o paradygmat neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy, z uwagi na bezpośrednie powiązanie prowadzonych rozważań z założeniami ekonomii klasycznej, które dały podwaliny pod nauki o zarządzaniu. Opracowanie teorii w nurcie nauk o zarządzaniu oparto o przekrojową analizę źródeł zastanych oraz zestawienie ich z prawidłowościami zachodzącymi w przestrzeni gospodarczo-kulturowej.Celem badania jest zebranie opinii respondentów na temat tego, czy działania związane ze wsparciem i rozwojem czytelnictwa w Polsce są skutecznie prowadzone przez władze publiczne, zarówno na poziomie finansowania kultury, jak i stanowienia prawa. Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, która ma charakter ilościowy. Techniką badawczą, przy pomocy której przygotowano badania było ankietowanie, natomiast narzędziem badawczym kwestionariusz.Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że zdaniem 65 respondentów (54,1% osób badanych) wymienione działania pozostające w gestii organów publicznych są prowadzone nieskutecznie. Na tej podstawie można wnioskować, że podejmowane przez nie działania powinny być bardziej zdecydowane i adekwatne do potrzeb uczestników sektora kreatywnego i sektora kultury.
The book market covers both the publishing, book and library industry, as well as legislation, public finance management at the central and local government level, and primarily the development and promoting of reading in Poland. This dissertation thesis has been prepared on the basis of a neo-positivist-functional-systemic paradigm, due to the direct connection between the considerations and the assumptions of classical economics, which laid the foundations for the science of management. The theory of this disseration has been prepared in the current of management sciences is based on a cross-sectional analysis of source materials in comparison with the regularities occurring in the economic and cultural space.The aim of the scientific Research is to gather respondents' opinions on whether activities related to the promoting and development of reading in Poland are effectively carried out by public authorities, at the level of financing culture and lawmaking.The diagnostic survey method was used to carry out the quantitative research.The technique used to prepare the research was the surveying whereas the research tool was the questionnaire.The results of the conducted survey showed that in the opinion of 65 respondents (54,1% of all respondents), the above mentioned activities, which are the responsibility of public authorities, are not carried out effectively. On this basis, it can be concluded that their actions should be more determined and accurate to the needs of the creative and cultural sectors.
dc.abstract.en | The book market covers both the publishing, book and library industry, as well as legislation, public finance management at the central and local government level, and primarily the development and promoting of reading in Poland. This dissertation thesis has been prepared on the basis of a neo-positivist-functional-systemic paradigm, due to the direct connection between the considerations and the assumptions of classical economics, which laid the foundations for the science of management. The theory of this disseration has been prepared in the current of management sciences is based on a cross-sectional analysis of source materials in comparison with the regularities occurring in the economic and cultural space.The aim of the scientific Research is to gather respondents' opinions on whether activities related to the promoting and development of reading in Poland are effectively carried out by public authorities, at the level of financing culture and lawmaking.The diagnostic survey method was used to carry out the quantitative research.The technique used to prepare the research was the surveying whereas the research tool was the questionnaire.The results of the conducted survey showed that in the opinion of 65 respondents (54,1% of all respondents), the above mentioned activities, which are the responsibility of public authorities, are not carried out effectively. On this basis, it can be concluded that their actions should be more determined and accurate to the needs of the creative and cultural sectors. | pl |
dc.abstract.pl | Rynek książki obejmuje zarówno branżę wydawniczą, księgarską, biblioteczną, jak i prawodawstwo, zarządzanie finansami publicznymi na szczeblu centralnym oraz samorządowym, a przede wszystkim rozwój i wsparcie czytelnictwa w Polsce.Niniejsza praca została przygotowana w oparciu o paradygmat neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy, z uwagi na bezpośrednie powiązanie prowadzonych rozważań z założeniami ekonomii klasycznej, które dały podwaliny pod nauki o zarządzaniu. Opracowanie teorii w nurcie nauk o zarządzaniu oparto o przekrojową analizę źródeł zastanych oraz zestawienie ich z prawidłowościami zachodzącymi w przestrzeni gospodarczo-kulturowej.Celem badania jest zebranie opinii respondentów na temat tego, czy działania związane ze wsparciem i rozwojem czytelnictwa w Polsce są skutecznie prowadzone przez władze publiczne, zarówno na poziomie finansowania kultury, jak i stanowienia prawa. Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, która ma charakter ilościowy. Techniką badawczą, przy pomocy której przygotowano badania było ankietowanie, natomiast narzędziem badawczym kwestionariusz.Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że zdaniem 65 respondentów (54,1% osób badanych) wymienione działania pozostające w gestii organów publicznych są prowadzone nieskutecznie. Na tej podstawie można wnioskować, że podejmowane przez nie działania powinny być bardziej zdecydowane i adekwatne do potrzeb uczestników sektora kreatywnego i sektora kultury. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kopeć, Katarzyna | pl |
dc.contributor.author | Skrzypczyk, Ewa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kopeć, Katarzyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Marecki, Piotr - 160138 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-22T07:35:07Z | |
dc.date.available | 2020-10-22T07:35:07Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie reklamą | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140094-214996 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250953 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | BOOK MARKET; CULTURAL ECONOMICS; PUBLIC FINANCE MANAGEMENT; READERSHIP; STATE INTERVENTIONISM | pl |
dc.subject.pl | CZYTELNICTWO; EKONOMIKA KULTURY; INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY; RYNEK KSIĄŻKI, ZARZĄDZANIE FINANSAMI PUBLICZNYMI | pl |
dc.title | Interwencjonizm państwowy na rynku książki w Polsce a skuteczność działań publicznych wspierających czytelnictwo | pl |
dc.title.alternative | State interventionism on the book market in Poland and activities of public authorities related to the promoting and development of reading in Poland | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |