Interwencjonizm państwowy na rynku książki w Polsce a skuteczność działań publicznych wspierających czytelnictwo

master
dc.abstract.enThe book market covers both the publishing, book and library industry, as well as legislation, public finance management at the central and local government level, and primarily the development and promoting of reading in Poland. This dissertation thesis has been prepared on the basis of a neo-positivist-functional-systemic paradigm, due to the direct connection between the considerations and the assumptions of classical economics, which laid the foundations for the science of management. The theory of this disseration has been prepared in the current of management sciences is based on a cross-sectional analysis of source materials in comparison with the regularities occurring in the economic and cultural space.The aim of the scientific Research is to gather respondents' opinions on whether activities related to the promoting and development of reading in Poland are effectively carried out by public authorities, at the level of financing culture and lawmaking.The diagnostic survey method was used to carry out the quantitative research.The technique used to prepare the research was the surveying whereas the research tool was the questionnaire.The results of the conducted survey showed that in the opinion of 65 respondents (54,1% of all respondents), the above mentioned activities, which are the responsibility of public authorities, are not carried out effectively. On this basis, it can be concluded that their actions should be more determined and accurate to the needs of the creative and cultural sectors.pl
dc.abstract.plRynek książki obejmuje zarówno branżę wydawniczą, księgarską, biblioteczną, jak i prawodawstwo, zarządzanie finansami publicznymi na szczeblu centralnym oraz samorządowym, a przede wszystkim rozwój i wsparcie czytelnictwa w Polsce.Niniejsza praca została przygotowana w oparciu o paradygmat neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy, z uwagi na bezpośrednie powiązanie prowadzonych rozważań z założeniami ekonomii klasycznej, które dały podwaliny pod nauki o zarządzaniu. Opracowanie teorii w nurcie nauk o zarządzaniu oparto o przekrojową analizę źródeł zastanych oraz zestawienie ich z prawidłowościami zachodzącymi w przestrzeni gospodarczo-kulturowej.Celem badania jest zebranie opinii respondentów na temat tego, czy działania związane ze wsparciem i rozwojem czytelnictwa w Polsce są skutecznie prowadzone przez władze publiczne, zarówno na poziomie finansowania kultury, jak i stanowienia prawa. Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, która ma charakter ilościowy. Techniką badawczą, przy pomocy której przygotowano badania było ankietowanie, natomiast narzędziem badawczym kwestionariusz.Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że zdaniem 65 respondentów (54,1% osób badanych) wymienione działania pozostające w gestii organów publicznych są prowadzone nieskutecznie. Na tej podstawie można wnioskować, że podejmowane przez nie działania powinny być bardziej zdecydowane i adekwatne do potrzeb uczestników sektora kreatywnego i sektora kultury.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKopeć, Katarzynapl
dc.contributor.authorSkrzypczyk, Ewapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKopeć, Katarzynapl
dc.contributor.reviewerMarecki, Piotr - 160138 pl
dc.date.accessioned2020-10-22T07:35:07Z
dc.date.available2020-10-22T07:35:07Z
dc.date.submitted2020-10-21pl
dc.fieldofstudyzarządzanie reklamąpl
dc.identifier.apddiploma-140094-214996pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250953
dc.languagepolpl
dc.subject.enBOOK MARKET; CULTURAL ECONOMICS; PUBLIC FINANCE MANAGEMENT; READERSHIP; STATE INTERVENTIONISMpl
dc.subject.plCZYTELNICTWO; EKONOMIKA KULTURY; INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY; RYNEK KSIĄŻKI, ZARZĄDZANIE FINANSAMI PUBLICZNYMIpl
dc.titleInterwencjonizm państwowy na rynku książki w Polsce a skuteczność działań publicznych wspierających czytelnictwopl
dc.title.alternativeState interventionism on the book market in Poland and activities of public authorities related to the promoting and development of reading in Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The book market covers both the publishing, book and library industry, as well as legislation, public finance management at the central and local government level, and primarily the development and promoting of reading in Poland. This dissertation thesis has been prepared on the basis of a neo-positivist-functional-systemic paradigm, due to the direct connection between the considerations and the assumptions of classical economics, which laid the foundations for the science of management. The theory of this disseration has been prepared in the current of management sciences is based on a cross-sectional analysis of source materials in comparison with the regularities occurring in the economic and cultural space.The aim of the scientific Research is to gather respondents' opinions on whether activities related to the promoting and development of reading in Poland are effectively carried out by public authorities, at the level of financing culture and lawmaking.The diagnostic survey method was used to carry out the quantitative research.The technique used to prepare the research was the surveying whereas the research tool was the questionnaire.The results of the conducted survey showed that in the opinion of 65 respondents (54,1% of all respondents), the above mentioned activities, which are the responsibility of public authorities, are not carried out effectively. On this basis, it can be concluded that their actions should be more determined and accurate to the needs of the creative and cultural sectors.
dc.abstract.plpl
Rynek książki obejmuje zarówno branżę wydawniczą, księgarską, biblioteczną, jak i prawodawstwo, zarządzanie finansami publicznymi na szczeblu centralnym oraz samorządowym, a przede wszystkim rozwój i wsparcie czytelnictwa w Polsce.Niniejsza praca została przygotowana w oparciu o paradygmat neopozytywistyczno-funkcjonalistyczno-systemowy, z uwagi na bezpośrednie powiązanie prowadzonych rozważań z założeniami ekonomii klasycznej, które dały podwaliny pod nauki o zarządzaniu. Opracowanie teorii w nurcie nauk o zarządzaniu oparto o przekrojową analizę źródeł zastanych oraz zestawienie ich z prawidłowościami zachodzącymi w przestrzeni gospodarczo-kulturowej.Celem badania jest zebranie opinii respondentów na temat tego, czy działania związane ze wsparciem i rozwojem czytelnictwa w Polsce są skutecznie prowadzone przez władze publiczne, zarówno na poziomie finansowania kultury, jak i stanowienia prawa. Do przeprowadzenia badań wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, która ma charakter ilościowy. Techniką badawczą, przy pomocy której przygotowano badania było ankietowanie, natomiast narzędziem badawczym kwestionariusz.Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że zdaniem 65 respondentów (54,1% osób badanych) wymienione działania pozostające w gestii organów publicznych są prowadzone nieskutecznie. Na tej podstawie można wnioskować, że podejmowane przez nie działania powinny być bardziej zdecydowane i adekwatne do potrzeb uczestników sektora kreatywnego i sektora kultury.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kopeć, Katarzyna
dc.contributor.authorpl
Skrzypczyk, Ewa
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kopeć, Katarzyna
dc.contributor.reviewerpl
Marecki, Piotr - 160138
dc.date.accessioned
2020-10-22T07:35:07Z
dc.date.available
2020-10-22T07:35:07Z
dc.date.submittedpl
2020-10-21
dc.fieldofstudypl
zarządzanie reklamą
dc.identifier.apdpl
diploma-140094-214996
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250953
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
BOOK MARKET; CULTURAL ECONOMICS; PUBLIC FINANCE MANAGEMENT; READERSHIP; STATE INTERVENTIONISM
dc.subject.plpl
CZYTELNICTWO; EKONOMIKA KULTURY; INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY; RYNEK KSIĄŻKI, ZARZĄDZANIE FINANSAMI PUBLICZNYMI
dc.titlepl
Interwencjonizm państwowy na rynku książki w Polsce a skuteczność działań publicznych wspierających czytelnictwo
dc.title.alternativepl
State interventionism on the book market in Poland and activities of public authorities related to the promoting and development of reading in Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
38
Views per month
Views per city
Warsaw
14
Suchy Bor
5
Wroclaw
3
Poznan
2
Boardman
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1
Gdansk
1
Goszczyn
1
Jerusalem
1

No access

No Thumbnail Available