Technika zamiatania płaszczyzny

licenciate
dc.abstract.enPython implementation of selected computational geometry algorithms using a sweep line technique is presented. Standard geometrical objects are used (point, segment, rectangle) together with special data structures needed in optimal algorithms.Three algorithms for finding line segment intersections are prepared: the Bentley-Ottmann algorithm (using a modified AVL tree) and the Shamos-Hoey algorithm (general position is assumed), the special algorithm for horizontal and vertical line segments.Additionally, three algorithms for finding the closest pair of points in the plane are implemented. The first algorithm is using plane sweep, next algorithms are using the divide and conquer technique.A tree data structure called a quadtree is also presented. It is used to partition a rectangular region into four subregions (with additional data) or to maintain point sets with efficient lookup.pl
dc.abstract.plW pracy przedstawiono implementację w języku Python wybranych algorytmów z geometrii obliczeniowej, które wykorzystują technikę zamiatania płaszczyzny. Wykorzystano reprezentacje podstawowych obiektów geometrycznych (punkt, odcinek, prostokąt), a także zaimplementowano struktury danych niezbędne do optymalnego działania algorytmów.Przygotowano trzy algorytmy do szukania przecięć w zbiorze odcinków: algorytm Bentleya-Ottmanna (korzysta ze zmodyfikowanego drzewa AVL) i algorytm Shamosa-Hoeya do odcinków w pozycji ogólnej oraz dodatkowy algorytm do odcinków pionowych i poziomych.Dodatkowo zaimplementowano trzy algorytmy do szukania pary najbliższych punktów na płaszczyźnie. Pierwszy algorytm wykorzystuje technikę zamiatania, dwa następne technikę dziel i zwyciężaj.Przedstawiono również implementację struktury danych drzewa czwórkowego, które może przechowywać punkty lub prostokątne obszary płaszczyzny. Drzewo czwórkowe pozwala na wykonanie szybkich operacji wyszukiwania danych na płaszczyźnie albo zwartego przechowywania informacji o prostokątnych fragmentach pewnego obszaru płaszczyzny.pl
dc.affiliationWydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanejpl
dc.areaobszar nauk ścisłychpl
dc.contributor.advisorKapanowski, Andrzej - 100452 pl
dc.contributor.authorChrobak, Wojciechpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WFAISpl
dc.contributor.reviewerKapanowski, Andrzej - 100452 pl
dc.contributor.reviewerCieśla, Michał - 101020 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T00:37:59Z
dc.date.available2020-07-28T00:37:59Z
dc.date.submitted2019-07-16pl
dc.fieldofstudyinformatykapl
dc.identifier.apddiploma-133401-229691pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235713
dc.languagepolpl
dc.subject.encomputational geometry, sweep line technique, line segment intersection problem, closest pair problem, quadtree, AVL treepl
dc.subject.plgeometria obliczeniowa, zamiatanie płaszczyzny, problem przecięcia odcinków, problem najbliższej pary, drzewo czwórkowe, drzewo AVLpl
dc.titleTechnika zamiatania płaszczyznypl
dc.title.alternativeSweep line techniquepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Python implementation of selected computational geometry algorithms using a sweep line technique is presented. Standard geometrical objects are used (point, segment, rectangle) together with special data structures needed in optimal algorithms.Three algorithms for finding line segment intersections are prepared: the Bentley-Ottmann algorithm (using a modified AVL tree) and the Shamos-Hoey algorithm (general position is assumed), the special algorithm for horizontal and vertical line segments.Additionally, three algorithms for finding the closest pair of points in the plane are implemented. The first algorithm is using plane sweep, next algorithms are using the divide and conquer technique.A tree data structure called a quadtree is also presented. It is used to partition a rectangular region into four subregions (with additional data) or to maintain point sets with efficient lookup.
dc.abstract.plpl
W pracy przedstawiono implementację w języku Python wybranych algorytmów z geometrii obliczeniowej, które wykorzystują technikę zamiatania płaszczyzny. Wykorzystano reprezentacje podstawowych obiektów geometrycznych (punkt, odcinek, prostokąt), a także zaimplementowano struktury danych niezbędne do optymalnego działania algorytmów.Przygotowano trzy algorytmy do szukania przecięć w zbiorze odcinków: algorytm Bentleya-Ottmanna (korzysta ze zmodyfikowanego drzewa AVL) i algorytm Shamosa-Hoeya do odcinków w pozycji ogólnej oraz dodatkowy algorytm do odcinków pionowych i poziomych.Dodatkowo zaimplementowano trzy algorytmy do szukania pary najbliższych punktów na płaszczyźnie. Pierwszy algorytm wykorzystuje technikę zamiatania, dwa następne technikę dziel i zwyciężaj.Przedstawiono również implementację struktury danych drzewa czwórkowego, które może przechowywać punkty lub prostokątne obszary płaszczyzny. Drzewo czwórkowe pozwala na wykonanie szybkich operacji wyszukiwania danych na płaszczyźnie albo zwartego przechowywania informacji o prostokątnych fragmentach pewnego obszaru płaszczyzny.
dc.affiliationpl
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
dc.areapl
obszar nauk ścisłych
dc.contributor.advisorpl
Kapanowski, Andrzej - 100452
dc.contributor.authorpl
Chrobak, Wojciech
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WFAIS
dc.contributor.reviewerpl
Kapanowski, Andrzej - 100452
dc.contributor.reviewerpl
Cieśla, Michał - 101020
dc.date.accessioned
2020-07-28T00:37:59Z
dc.date.available
2020-07-28T00:37:59Z
dc.date.submittedpl
2019-07-16
dc.fieldofstudypl
informatyka
dc.identifier.apdpl
diploma-133401-229691
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235713
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
computational geometry, sweep line technique, line segment intersection problem, closest pair problem, quadtree, AVL tree
dc.subject.plpl
geometria obliczeniowa, zamiatanie płaszczyzny, problem przecięcia odcinków, problem najbliższej pary, drzewo czwórkowe, drzewo AVL
dc.titlepl
Technika zamiatania płaszczyzny
dc.title.alternativepl
Sweep line technique
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
168
Views per month
Views per city
Warsaw
32
Krakow
27
Wroclaw
14
Lodz
12
Bydgoszcz
5
Poznan
5
Gliwice
4
Katowice
4
Pabianice
3
Fulham
2

No access

No Thumbnail Available