Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Learner journal as a tool of fostering student reflection on English language learning
Dzienniczek ucznia jako narzędzie rozwijające refleksję w uczeniu się języka angielskiego
dzienniczek ucznia, refleksja w uczeniu się języka angielskiego
learner journal, reflection on English language learning
Głównym celem niniejszej pracy magisterskiej było zbadanie wpływu prowadzenia dzienniczka ucznia na refleksję w uczeniu się języka angielskiego. Badanie zostało przeprowadzone w liceum ogólnokształcącym w Nowym Targu wśród 14 uczniów pierwszej klasy. Uczniowie wzięli udział w dwutygodniowym treningu, podczas którego prowadzili dzienniczki ucznia i wypełnili dwa kwestionariusze. W dzienniczkach uczniowie odpowiadali na pytania związane z ćwiczeniami rozwijającymi refleksję i skupiającymi się na ich problemach w nauce języka angielskiego. Pierwszy kwestionariusz miał na celu zmierzenie refleksji uczniów przed i po treningu. Drugi kwestionariusz dotyczył opinii uczniów o prowadzeniu dzienniczków. Wyniki badania wykazały, że prowadzenie dzienniczka ucznia ma pozytywny wpływ na rozwój refleksji w uczeniu się języka angielskiego. Wyniki pierwszego kwestionariusza wykazały, że po treningu uczniowie stali się bardziej świadomi swoich słabych i mocnych stron w nauce, rozwinęli umiejętność rozwiązywania problemów i wyrazili chęć do głębszego zastanawiania się nad tym czego się uczą i jak się tego uczą. Ponadto wyniki drugiego kwestionariusza pokazały, że prowadzenie dzienniczka rozwinęło u uczniów świadomość metakognitywną w nauce języka angielskiego. Według uczniów prowadzenie dzienniczka pomogło im w uporządkowaniu myśli, planowaniu nauki i usystematyzowaniu jej. Na podstawie danych zebranych z dzienniczków można wysnuć wniosek, że dokonywanie wpisów w dzienniczku dotyczących ćwiczeń przeprowadzonych podczas treningu nie rozwinęło refleksji w uczeniu się języka angielskiego. Jednakże zostały zaobserwowane pozytywne zmiany we wpisach uczniów, które mogą wskazywać na stopniowy rozwój refleksji. Przypuszcza się, że potrzeba więcej czasu, aby w pełni rozwinąć refleksję uczniów w nauce języka angielskiego.
The main aim of this thesis was to investigate the way in which keeping learner journals affects the students’ reflection on English language learning. The research was conducted in a public senior secondary school in Nowy Targ and the participants were 14 first-year students. Over a 2-week period the students were taking part in a learner training during which they kept learner journals and completed two questionnaires. In learner journals the students gave comments on reflective, problem-focused and solution-focused activities performed during the learner training. The first questionnaire was distributed before and after the learner training and its aim was to investigate the students’ reflection on English learning. The second questionnaire concerned the students’ opinions on keeping learner journals and it was distributed only after the learner training. The results of the study suggested that keeping learner journals had a positive effect on the students’ English language learning. The results from the questionnaire which investigated the students’ reflection on English learning revealed that after the learner training the students became more aware of their strengths and weaknesses in learning, developed problem-solving skills and demonstrated the willingness to think about the content and way of their learning. Furthermore, the results from the second questionnaire which looked at the students’ opinions on keeping learner journals shown that learner journals developed the students’ metacognitive awareness of their English language learning. According to the students, keeping learner journals helped them to sort out their thoughts, plan their learning and make it more systematic. The data obtained from the students’ journal entries indicated that writing journal entries concerning the learner training activities did not foster the students’ reflection on English learning. However, some positive changes in the students’ comments were discerned that could indicate a gradual development of the students’ reflection. It is assumed that developing the students’ reflection on English language learning requires a longer period of time.
dc.abstract.en | The main aim of this thesis was to investigate the way in which keeping learner journals affects the students’ reflection on English language learning. The research was conducted in a public senior secondary school in Nowy Targ and the participants were 14 first-year students. Over a 2-week period the students were taking part in a learner training during which they kept learner journals and completed two questionnaires. In learner journals the students gave comments on reflective, problem-focused and solution-focused activities performed during the learner training. The first questionnaire was distributed before and after the learner training and its aim was to investigate the students’ reflection on English learning. The second questionnaire concerned the students’ opinions on keeping learner journals and it was distributed only after the learner training. The results of the study suggested that keeping learner journals had a positive effect on the students’ English language learning. The results from the questionnaire which investigated the students’ reflection on English learning revealed that after the learner training the students became more aware of their strengths and weaknesses in learning, developed problem-solving skills and demonstrated the willingness to think about the content and way of their learning. Furthermore, the results from the second questionnaire which looked at the students’ opinions on keeping learner journals shown that learner journals developed the students’ metacognitive awareness of their English language learning. According to the students, keeping learner journals helped them to sort out their thoughts, plan their learning and make it more systematic. The data obtained from the students’ journal entries indicated that writing journal entries concerning the learner training activities did not foster the students’ reflection on English learning. However, some positive changes in the students’ comments were discerned that could indicate a gradual development of the students’ reflection. It is assumed that developing the students’ reflection on English language learning requires a longer period of time. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym celem niniejszej pracy magisterskiej było zbadanie wpływu prowadzenia dzienniczka ucznia na refleksję w uczeniu się języka angielskiego. Badanie zostało przeprowadzone w liceum ogólnokształcącym w Nowym Targu wśród 14 uczniów pierwszej klasy. Uczniowie wzięli udział w dwutygodniowym treningu, podczas którego prowadzili dzienniczki ucznia i wypełnili dwa kwestionariusze. W dzienniczkach uczniowie odpowiadali na pytania związane z ćwiczeniami rozwijającymi refleksję i skupiającymi się na ich problemach w nauce języka angielskiego. Pierwszy kwestionariusz miał na celu zmierzenie refleksji uczniów przed i po treningu. Drugi kwestionariusz dotyczył opinii uczniów o prowadzeniu dzienniczków. Wyniki badania wykazały, że prowadzenie dzienniczka ucznia ma pozytywny wpływ na rozwój refleksji w uczeniu się języka angielskiego. Wyniki pierwszego kwestionariusza wykazały, że po treningu uczniowie stali się bardziej świadomi swoich słabych i mocnych stron w nauce, rozwinęli umiejętność rozwiązywania problemów i wyrazili chęć do głębszego zastanawiania się nad tym czego się uczą i jak się tego uczą. Ponadto wyniki drugiego kwestionariusza pokazały, że prowadzenie dzienniczka rozwinęło u uczniów świadomość metakognitywną w nauce języka angielskiego. Według uczniów prowadzenie dzienniczka pomogło im w uporządkowaniu myśli, planowaniu nauki i usystematyzowaniu jej. Na podstawie danych zebranych z dzienniczków można wysnuć wniosek, że dokonywanie wpisów w dzienniczku dotyczących ćwiczeń przeprowadzonych podczas treningu nie rozwinęło refleksji w uczeniu się języka angielskiego. Jednakże zostały zaobserwowane pozytywne zmiany we wpisach uczniów, które mogą wskazywać na stopniowy rozwój refleksji. Przypuszcza się, że potrzeba więcej czasu, aby w pełni rozwinąć refleksję uczniów w nauce języka angielskiego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792 | pl |
dc.contributor.author | Żabska, Patrycja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bandura, Ewa - 127201 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kusiak-Pisowacka, Monika - 129792 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T23:20:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T23:20:50Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-106604-200278 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212917 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | learner journal, reflection on English language learning | pl |
dc.subject.pl | dzienniczek ucznia, refleksja w uczeniu się języka angielskiego | pl |
dc.title | Learner journal as a tool of fostering student reflection on English language learning | pl |
dc.title.alternative | Dzienniczek ucznia jako narzędzie rozwijające refleksję w uczeniu się języka angielskiego | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |