Ucieleśnienie wiedzy pojęciowej

master
dc.abstract.enThis work presents a critical assessment of the idea that concepts are embodied, in the sense that they require representations or processes closely connected to the body or bodily processes. First part of the work consists of a review of the ongoing dispute between proponents of the embodied approach and the classical conception of cognition against which they argue. From that background I extract a number of key postulates that any theory of embodied concepts would have to satisfy. First, it should articulate the sensory nature of conceptual representations. I critically assess benefits and limitations of such views. Second, the processes that make use of embodied concepts should have a multi-level architecture.  This is necessary in order to address the variety of theoretical difficulties in making sense of embodied representations. This leads me to the the core of disagreement that I present in the final section of the thesis. Ultimately, given the complexity of these postulates, the dispute between the classical conception and the embodied conception of cognition can still be fruitful, since no definitive statement of either has yet been made.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest zreferowanie przebiegu dyskusji dotyczącej charakteru wiedzy pojęciowej, która toczy się na polu nauk kognitywnych. Głównym omawiany punktem jest pytanie o ucieleśnienie. W pierwszej kolejności zostaje zarysowane historyczne tło toczącego się sporu, a następnie poddane są analizie kluczowe postulaty. Pierwszym z nich jest zmysłowy charakter reprezentacji i związane z nim ograniczenia. W dalszej części przedstawiony zostaje model oparty o wielopoziomową architekturę, który stanowi odpowiedź na opisane problemy. Cała analiza zmierza do wyszczególnienia rdzenia, wokół którego zbudowany jest spór. Jej zwieńczenie stanowi pytanie o zasadność dalszego prowadzenia dyskusji w formie, w której rysuje się ona dzisiaj.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKlincewicz, Michałpl
dc.contributor.authorJanicka, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKlincewicz, Michałpl
dc.contributor.reviewerNalepa, Grzegorz - 200414 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:05:54Z
dc.date.available2020-07-27T08:05:54Z
dc.date.submitted2017-07-03pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-115597-146057pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220939
dc.languagepolpl
dc.subject.enembodied cognition, conceptual knowledge, amodal representations, sensory representationspl
dc.subject.plpoznanie ucieleśnienie, wiedza pojęciowa, amodalne reprezentacje, reprezentacje zmysłowepl
dc.titleUcieleśnienie wiedzy pojęciowejpl
dc.title.alternativeEmbodied conceptual knowledgepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work presents a critical assessment of the idea that concepts are embodied, in the sense that they require representations or processes closely connected to the body or bodily processes. First part of the work consists of a review of the ongoing dispute between proponents of the embodied approach and the classical conception of cognition against which they argue. From that background I extract a number of key postulates that any theory of embodied concepts would have to satisfy. First, it should articulate the sensory nature of conceptual representations. I critically assess benefits and limitations of such views. Second, the processes that make use of embodied concepts should have a multi-level architecture.  This is necessary in order to address the variety of theoretical difficulties in making sense of embodied representations. This leads me to the the core of disagreement that I present in the final section of the thesis. Ultimately, given the complexity of these postulates, the dispute between the classical conception and the embodied conception of cognition can still be fruitful, since no definitive statement of either has yet been made.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest zreferowanie przebiegu dyskusji dotyczącej charakteru wiedzy pojęciowej, która toczy się na polu nauk kognitywnych. Głównym omawiany punktem jest pytanie o ucieleśnienie. W pierwszej kolejności zostaje zarysowane historyczne tło toczącego się sporu, a następnie poddane są analizie kluczowe postulaty. Pierwszym z nich jest zmysłowy charakter reprezentacji i związane z nim ograniczenia. W dalszej części przedstawiony zostaje model oparty o wielopoziomową architekturę, który stanowi odpowiedź na opisane problemy. Cała analiza zmierza do wyszczególnienia rdzenia, wokół którego zbudowany jest spór. Jej zwieńczenie stanowi pytanie o zasadność dalszego prowadzenia dyskusji w formie, w której rysuje się ona dzisiaj.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Klincewicz, Michał
dc.contributor.authorpl
Janicka, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Klincewicz, Michał
dc.contributor.reviewerpl
Nalepa, Grzegorz - 200414
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:05:54Z
dc.date.available
2020-07-27T08:05:54Z
dc.date.submittedpl
2017-07-03
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-115597-146057
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220939
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
embodied cognition, conceptual knowledge, amodal representations, sensory representations
dc.subject.plpl
poznanie ucieleśnienie, wiedza pojęciowa, amodalne reprezentacje, reprezentacje zmysłowe
dc.titlepl
Ucieleśnienie wiedzy pojęciowej
dc.title.alternativepl
Embodied conceptual knowledge
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Bydgoszcz
12
Wroclaw
2
Dublin
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available