Język polski jako: obcy, drugi, odziedziczony, edukacyjny w Polsce i na obczyźnie : trajektorie procesu kształcenia

2020
book section
article
dc.abstract.enTeaching Polish as a foreign, second, and heritage language are three different though partially overlapping dimensions of Polish teaching. In each of them, the teacher has to organize the learning/teaching process in a slightly different way in order to satisfy the needs, possibilities and expectations of diverse learners. The text focuses on the specificity of those three dimensions in the context of language status change. It shows also the results of preliminary research which was conducted in order to show what particular difficulties with specific input reception at B1 concern pupils for whom Polish is, respectively, a foreign, second or heritage language. B1 is the final stage of developing basic language communicative competences. Then, pupils need to develop specific skills, depending on the status of the target language in their present or future lives.pl
dc.contributor.authorSeretny, Anna - 131831 pl
dc.contributor.authorLipińska, Ewa - 129979 pl
dc.contributor.editorKubicka, Emiliapl
dc.contributor.editorBerend, Małgorzatapl
dc.contributor.editorWalkiewicz, Aleksandrapl
dc.date.accessioned2020-10-20T07:25:15Z
dc.date.available2020-10-20T07:25:15Z
dc.date.issued2020pl
dc.description.physical15-33pl
dc.description.publication1,4pl
dc.description.volume5pl
dc.identifier.isbn978-83-231-4367-3pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248393
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationSeretny, Anna: 50%; Lipińska, Ewa: 50%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwopl
dc.pubinfoToruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernikapl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 22; liczba stron 326; liczba arkuszy wydawniczych 23;pl
dc.subject.enforeign languagepl
dc.subject.ensecond languagepl
dc.subject.enheritage languagepl
dc.subject.enusers’ competencespl
dc.subject.pljęzyk obcypl
dc.subject.pljęzyk drugipl
dc.subject.pljęzyk odziedziczonypl
dc.subject.plkompetencje użytkownikówpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleJęzyk polski jako: obcy, drugi, odziedziczony, edukacyjny w Polsce i na obczyźnie : trajektorie procesu kształceniapl
dc.title.alternativePolish as a foreign, second and heritage language : teaching trajectoriespl
dc.title.containerNowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcegopl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Teaching Polish as a foreign, second, and heritage language are three different though partially overlapping dimensions of Polish teaching. In each of them, the teacher has to organize the learning/teaching process in a slightly different way in order to satisfy the needs, possibilities and expectations of diverse learners. The text focuses on the specificity of those three dimensions in the context of language status change. It shows also the results of preliminary research which was conducted in order to show what particular difficulties with specific input reception at B1 concern pupils for whom Polish is, respectively, a foreign, second or heritage language. B1 is the final stage of developing basic language communicative competences. Then, pupils need to develop specific skills, depending on the status of the target language in their present or future lives.
dc.contributor.authorpl
Seretny, Anna - 131831
dc.contributor.authorpl
Lipińska, Ewa - 129979
dc.contributor.editorpl
Kubicka, Emilia
dc.contributor.editorpl
Berend, Małgorzata
dc.contributor.editorpl
Walkiewicz, Aleksandra
dc.date.accessioned
2020-10-20T07:25:15Z
dc.date.available
2020-10-20T07:25:15Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.description.physicalpl
15-33
dc.description.publicationpl
1,4
dc.description.volumepl
5
dc.identifier.isbnpl
978-83-231-4367-3
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248393
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Seretny, Anna: 50%; Lipińska, Ewa: 50%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwo
dc.pubinfopl
Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 22; liczba stron 326; liczba arkuszy wydawniczych 23;
dc.subject.enpl
foreign language
dc.subject.enpl
second language
dc.subject.enpl
heritage language
dc.subject.enpl
users’ competences
dc.subject.plpl
język obcy
dc.subject.plpl
język drugi
dc.subject.plpl
język odziedziczony
dc.subject.plpl
kompetencje użytkowników
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Język polski jako: obcy, drugi, odziedziczony, edukacyjny w Polsce i na obczyźnie : trajektorie procesu kształcenia
dc.title.alternativepl
Polish as a foreign, second and heritage language : teaching trajectories
dc.title.containerpl
Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available