Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Metapoznanie i kontrola poznawcza: subiektywne sądy na temat pewności w warunkach konfliktu
Metacognition and cognitive control: subjective judgments about confidence in conflict conditions
kontrola poznawcza, metapoznanie, sądy na temat pewności, konflikt, adaptacja do konfliktu, funkcje zarządcze
cognitive control, metacognition, confidence judgments, performance monitoring, conflict monitoring theory, executive functions
Głównym celem pracy jest pogłębienie rozumienia związku pomiędzy subiektywnymi sądami metapoznawczymi a ludzką zdolnością do kontroli poznawczej. Kontrola poznawcza rozumiana jest w terminach odnoszących się kolektywnie do wielu procesów, które prowadzą do planowania i koordynacji zachowania, aby umożliwić jednostce osiągniecie ustalonego celu. W warunkach laboratoryjnych kontrola poznawcza badana jest z wykorzystaniem zadań konfliktowych. Metapoznanie oznacza zdolność ludzkiego umysłu do poznania samego siebie. Procesy metapoznawcze wyróżnia czynny udział w poznawaniu innych procesów i struktur poznawczych. Związek pomiędzy różnymi rodzajami konfliktu a subiektywnymi doświadczeniami jednostek pozostaje wciąż nie w pełni wyjaśnionym zagadnieniem. Istotną część pracy stanowi opis badania dotyczącego subiektywnych sądów na temat pewności dotyczącej własnych decyzji w warunkach konfliktu związanego z aktywizowanymi odpowiedziami. Wykorzystana w badaniu procedura - zadanie Stroopa z wieloma odpowiedziami i skalą pewności zostało skonstruowane tak, aby umożliwić porównanie warunków różniących się pod względem poziomu konfliktu obliczonego na podstawie metryki Festingera. Wyniki eksperymentu wskazują, że konflikt może istotnie wpływać na czas podejmowanych decyzji oraz ich obiektywną poprawność. Badanie wnosi również istotne przesłanki na temat związku pomiędzy procesami kontroli poznawczej a procesami metapoznawczymi. Wyniki badania sugerują, że subiektywne sądy na temat pewności podejmowanych decyzji mogą zmieniać się w zależności od poziomu konfliktu. Wnioski wymagają jednak potwierdzenia w toku dalszych badań.
Cognitive control is understood in terms of many processes that lead collectively to the planning and coordination of behavior, allowing to achieve the goal. In laboratory settings, cognitive control is examined using conflicting tasks. Metacognitive processes are distinguished by active participation in learning about other cognitive processes and structures. The relationship between the different types of conflict and the subjective experiences of individuals is still unexplained. In the current study (N=40), the multi-response Stroop task with confidence judgments was constructed to compare conditions differing in terms of conflict level. The level of conflict was calculated based on Festinger's metrics. The results of the study indicate that the conflict can significantly affect the time of decisions regarding the proper answer as well as their objective correctness. The study provides also important information about the relationship between cognitive control processes and metacognitive processes. However, the conclusions must be confirmed in future studies.
dc.abstract.en | Cognitive control is understood in terms of many processes that lead collectively to the planning and coordination of behavior, allowing to achieve the goal. In laboratory settings, cognitive control is examined using conflicting tasks. Metacognitive processes are distinguished by active participation in learning about other cognitive processes and structures. The relationship between the different types of conflict and the subjective experiences of individuals is still unexplained. In the current study (N=40), the multi-response Stroop task with confidence judgments was constructed to compare conditions differing in terms of conflict level. The level of conflict was calculated based on Festinger's metrics. The results of the study indicate that the conflict can significantly affect the time of decisions regarding the proper answer as well as their objective correctness. The study provides also important information about the relationship between cognitive control processes and metacognitive processes. However, the conclusions must be confirmed in future studies. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym celem pracy jest pogłębienie rozumienia związku pomiędzy subiektywnymi sądami metapoznawczymi a ludzką zdolnością do kontroli poznawczej. Kontrola poznawcza rozumiana jest w terminach odnoszących się kolektywnie do wielu procesów, które prowadzą do planowania i koordynacji zachowania, aby umożliwić jednostce osiągniecie ustalonego celu. W warunkach laboratoryjnych kontrola poznawcza badana jest z wykorzystaniem zadań konfliktowych. Metapoznanie oznacza zdolność ludzkiego umysłu do poznania samego siebie. Procesy metapoznawcze wyróżnia czynny udział w poznawaniu innych procesów i struktur poznawczych. Związek pomiędzy różnymi rodzajami konfliktu a subiektywnymi doświadczeniami jednostek pozostaje wciąż nie w pełni wyjaśnionym zagadnieniem. Istotną część pracy stanowi opis badania dotyczącego subiektywnych sądów na temat pewności dotyczącej własnych decyzji w warunkach konfliktu związanego z aktywizowanymi odpowiedziami. Wykorzystana w badaniu procedura - zadanie Stroopa z wieloma odpowiedziami i skalą pewności zostało skonstruowane tak, aby umożliwić porównanie warunków różniących się pod względem poziomu konfliktu obliczonego na podstawie metryki Festingera. Wyniki eksperymentu wskazują, że konflikt może istotnie wpływać na czas podejmowanych decyzji oraz ich obiektywną poprawność. Badanie wnosi również istotne przesłanki na temat związku pomiędzy procesami kontroli poznawczej a procesami metapoznawczymi. Wyniki badania sugerują, że subiektywne sądy na temat pewności podejmowanych decyzji mogą zmieniać się w zależności od poziomu konfliktu. Wnioski wymagają jednak potwierdzenia w toku dalszych badań. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 | pl |
dc.contributor.author | Guzda, Patryk | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gruszka-Gosiewska, Aleksandra - 128191 | pl |
dc.contributor.reviewer | Orzechowski, Jarosław - 131195 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T08:26:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T08:26:38Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-21 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143775-212571 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242733 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cognitive control, metacognition, confidence judgments, performance monitoring, conflict monitoring theory, executive functions | pl |
dc.subject.pl | kontrola poznawcza, metapoznanie, sądy na temat pewności, konflikt, adaptacja do konfliktu, funkcje zarządcze | pl |
dc.title | Metapoznanie i kontrola poznawcza: subiektywne sądy na temat pewności w warunkach konfliktu | pl |
dc.title.alternative | Metacognition and cognitive control: subjective judgments about confidence in conflict conditions | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |