Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Pixação i brazylijski street art jako lokalne odmiany ogólnoświatowego zjawiska".
"Pixação and Brazilian street art as a local varieties of global phenomenon".
BRAZYLIA DYSKURS GRAFFITI PIXAÇÃO STREET ART
BRAZIL DISCOURSE GRAFFITI PIXAÇÃO STREET ART
Tematem mojej pracy magisterskiej są street art oraz graffiti w Brazylii. Kraj ten posiada bogatą i długą tradycję nielegalnego umieszczania napisów oraz przedstawień figuratywnych w przestrzeni miasta. Rozmiary i natężenie zjawiska są obecnie nieporównywalne z żadnym innym miejscem na świecie. Realia społeczne, polityczne, historyczne oraz ekonomiczne są niezwykle istotne dla zrozumienia specyfiki przedstawianych zjawisk. Zagadnienie jest pretekstem do rozważań na różne tematy takie, jak np.: status architektury czy postrzeganie graffiti przez media, władze i społeczeństwo.Oficjalny dyskurs społeczny w Brazylii skazuje na margines pewną grupę ubogich ludzi. W ramach tego, doszło jednak do wyodrębnienia się grupy osób będących częścią marginalizowanej większości. Zajmują się oni umieszczaniem nielegalnych napisów w przestrzeni miejskiej, tworząc opozycyjny dyskurs. Dzięki temu ludzie ci zyskują podmiotowość. Dyskurs ten istnieje materialnie dzięki architekturze. Wybrana przeze mnie metoda badawcza to analiza dyskursu. Opiera się na założeniu, że dyskurs może wyrażać się poprzez język i wizualność.W São Paulo powstało pixação, czyli unikalny styl graffiti. Przy analizie praktyk pichadores wykorzystałam teorię kłusownictwa M. de Certeau. Istnieje także inne oblicze brazylijskiej twórczości w przestrzeni miejskiej. Przyjmuje ono postać street artu, w tym głównie murali. Artyści tego nurtu, tacy jak Os Gêmeos czy Nunca, są obecnie zapraszani do udziału w wystawach na całym świecie. Estetyka ich prac czerpie z narodowego folkloru.Aby zbadać efekty dyskursu powołałam się na badania przeprowadzone w dzielnicy São Paulo, które dotyczą odbioru graffiti i street artu przez mieszkańców. W pracy wykorzystałam różnorodne źródła: zdjęcia, filmy, albumy, wywiady z artystami, książki poświęcone temu konkretnie zagadnieniu oraz artykuły w prasie i czasopismach naukowych. Dokonałam dokładnej analizy jednego ze źródeł, czyli filmu. Wideo zawiera materiał wizualny oraz wiele informacji, których dostarczają występujące w nim osoby.
The subject of my thesis is street art and graffiti in Brazil. This country has a rich and long history of putting illegal inscriptions and figurative representations in urban space. The size and intensity of this phenomenon are not even comparable to any other places in the whole world. Social, political, historical and economic conditions are essential for understanding the specificity of presented phenomena.The official social discourse in Brazil excludes poor people. But there is a group of marginalized people who want to separate themselves. They are creating the oppositional discourse by putting illegal inscriptions in the urban space. Thanks to this these people can gain subjectivity. This discourse is able to exist due to architecture. This methodology is necessary to present the problem in a large social context and in Foucault’s terms of power. The methodology which I have chosen is called the critical discourse analysis. The method is based on the assumption that the discourse can be expressed through the language and visual aspect.Pixação – the unique style of graffiti was born in São Paulo. In the analysis of pichadores practice I used the de Certeau’s poaching theory. There is also another side of the Brazilian art in urban space. It takes the form of street art, mostly murals. Nowadays artists of this movement, such as Os Gêmeos or Nunca, are being invited to participate in exhibitions around the world. The aesthetics of their works refers to the national tradition.In my thesis I described research which was experimented in the district of São Paulo. The survey relates to the reception of graffiti and street art by local people. This allowed me to study the discourse effects.I used a variety of sources: photos, videos, albums, interviews with artists, books specifically concerned with this issue, articles in newspapers and scientific journals. I analyzed precisely one of the sources, which was a movie. The video contains visual material and a wealth of information provided by the people who were interviewed.
dc.abstract.en | The subject of my thesis is street art and graffiti in Brazil. This country has a rich and long history of putting illegal inscriptions and figurative representations in urban space. The size and intensity of this phenomenon are not even comparable to any other places in the whole world. Social, political, historical and economic conditions are essential for understanding the specificity of presented phenomena.The official social discourse in Brazil excludes poor people. But there is a group of marginalized people who want to separate themselves. They are creating the oppositional discourse by putting illegal inscriptions in the urban space. Thanks to this these people can gain subjectivity. This discourse is able to exist due to architecture. This methodology is necessary to present the problem in a large social context and in Foucault’s terms of power. The methodology which I have chosen is called the critical discourse analysis. The method is based on the assumption that the discourse can be expressed through the language and visual aspect.Pixação – the unique style of graffiti was born in São Paulo. In the analysis of pichadores practice I used the de Certeau’s poaching theory. There is also another side of the Brazilian art in urban space. It takes the form of street art, mostly murals. Nowadays artists of this movement, such as Os Gêmeos or Nunca, are being invited to participate in exhibitions around the world. The aesthetics of their works refers to the national tradition.In my thesis I described research which was experimented in the district of São Paulo. The survey relates to the reception of graffiti and street art by local people. This allowed me to study the discourse effects.I used a variety of sources: photos, videos, albums, interviews with artists, books specifically concerned with this issue, articles in newspapers and scientific journals. I analyzed precisely one of the sources, which was a movie. The video contains visual material and a wealth of information provided by the people who were interviewed. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem mojej pracy magisterskiej są street art oraz graffiti w Brazylii. Kraj ten posiada bogatą i długą tradycję nielegalnego umieszczania napisów oraz przedstawień figuratywnych w przestrzeni miasta. Rozmiary i natężenie zjawiska są obecnie nieporównywalne z żadnym innym miejscem na świecie. Realia społeczne, polityczne, historyczne oraz ekonomiczne są niezwykle istotne dla zrozumienia specyfiki przedstawianych zjawisk. Zagadnienie jest pretekstem do rozważań na różne tematy takie, jak np.: status architektury czy postrzeganie graffiti przez media, władze i społeczeństwo.Oficjalny dyskurs społeczny w Brazylii skazuje na margines pewną grupę ubogich ludzi. W ramach tego, doszło jednak do wyodrębnienia się grupy osób będących częścią marginalizowanej większości. Zajmują się oni umieszczaniem nielegalnych napisów w przestrzeni miejskiej, tworząc opozycyjny dyskurs. Dzięki temu ludzie ci zyskują podmiotowość. Dyskurs ten istnieje materialnie dzięki architekturze. Wybrana przeze mnie metoda badawcza to analiza dyskursu. Opiera się na założeniu, że dyskurs może wyrażać się poprzez język i wizualność.W São Paulo powstało pixação, czyli unikalny styl graffiti. Przy analizie praktyk pichadores wykorzystałam teorię kłusownictwa M. de Certeau. Istnieje także inne oblicze brazylijskiej twórczości w przestrzeni miejskiej. Przyjmuje ono postać street artu, w tym głównie murali. Artyści tego nurtu, tacy jak Os Gêmeos czy Nunca, są obecnie zapraszani do udziału w wystawach na całym świecie. Estetyka ich prac czerpie z narodowego folkloru.Aby zbadać efekty dyskursu powołałam się na badania przeprowadzone w dzielnicy São Paulo, które dotyczą odbioru graffiti i street artu przez mieszkańców. W pracy wykorzystałam różnorodne źródła: zdjęcia, filmy, albumy, wywiady z artystami, książki poświęcone temu konkretnie zagadnieniu oraz artykuły w prasie i czasopismach naukowych. Dokonałam dokładnej analizy jednego ze źródeł, czyli filmu. Wideo zawiera materiał wizualny oraz wiele informacji, których dostarczają występujące w nim osoby. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Leśniak, Andrzej - 186414 | pl |
dc.contributor.author | Wabik, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.contributor.reviewer | Leśniak, Andrzej - 186414 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T08:58:08Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T08:58:08Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura współczesna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67565-80715 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/180974 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | BRAZIL DISCOURSE GRAFFITI PIXAÇÃO STREET ART | pl |
dc.subject.pl | BRAZYLIA DYSKURS GRAFFITI PIXAÇÃO STREET ART | pl |
dc.title | "Pixação i brazylijski street art jako lokalne odmiany ogólnoświatowego zjawiska". | pl |
dc.title.alternative | "Pixação and Brazilian street art as a local varieties of global phenomenon". | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |