Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Mythologising contemporary English landscapes : Sarah Moss’s "Ghost wall" and Benjamin Myers’s "The perfect golden circle"
angielski krajobraz
tożsamość narodowa
mitotwórstwo
archeologia w literaturze
Sarah Moss
Benjamin Myers
English landscape
national identity
myth-making
archaeology in literature
Sarah Moss
Benjamin Myers
Bibliogr. s. 61-63
Artykuł omawia procesy zamierzonej mitologizacji współczesnych angielskich krajobrazów w powieściach Sarah Moss "Mur duchów" (2018) i Benjamina Myersa "The Perfect Golden Circle" (2022). Bohaterowie pierwszej z nich uczestniczą w „doświadczalnej archeologii” przez odtwarzanie starodawnych rytuałów i sposobów egzystencji. Fabuła osnuta jest wokół ciągłych napięć między nowoczesnością a skazanym na niepowodzenie dążeniem do autentycznego zanurzenia się w epokę żelaza. Podobnie w powieści Myersa bohaterowie realizują plan „tworzenia mitów” przez potajemne kreowanie skomplikowanych figur w polach południowej Anglii, a następnie czerpią satysfakcję z obserwacji powszechnego zainteresowania i dziwacznych teorii inspirowanych ich aranżacjami. Tak jak w książce Moss praktyki mitotwórcze zderzają się z realiami współczesności. Jednak pomimo że w obu historiach mity zdemaskowane są jako fałszywe, istnieją też przesłanki wskazujące, iż angielskie krajobrazy istotnie skrywają poziomy samoistnych znaczeń, które dają się intuicyjnie doświadczyć w rzadkich momentach wyostrzonej percepcji.
This article discusses the processes of deliberate mythologisation of contemporary English landscapes as depicted in Sarah Moss’s "Ghost Wall" (2018) and Benjamin Myers’s "The Perfect Golden Circle" (2022). In the former, the characters engage in “experiential archaeology” by re-enacting ancient rituals and modes of living. The plot revolves around the constant tensions between modernity and the misguided desire for an authentic immersion in the Iron Age past. Similarly, the protagonists of Myers’s novel are dedicated to what they describe as “myth-making” (73) by secretly creating elaborate patterns in the fields of rural England and subsequently enjoying the widespread public interest and wild theories which their designs trigger. As in Moss’s novel, the myth-making activities clash with modern ways of life. However, even though in both stories the myths are exposed as fake, there are also hints that the landscapes indeed contain layers of intrinsic meaning which can be intuited in rare moments of heightened perception.
| dc.abstract.en | This article discusses the processes of deliberate mythologisation of contemporary English landscapes as depicted in Sarah Moss’s "Ghost Wall" (2018) and Benjamin Myers’s "The Perfect Golden Circle" (2022). In the former, the characters engage in “experiential archaeology” by re-enacting ancient rituals and modes of living. The plot revolves around the constant tensions between modernity and the misguided desire for an authentic immersion in the Iron Age past. Similarly, the protagonists of Myers’s novel are dedicated to what they describe as “myth-making” (73) by secretly creating elaborate patterns in the fields of rural England and subsequently enjoying the widespread public interest and wild theories which their designs trigger. As in Moss’s novel, the myth-making activities clash with modern ways of life. However, even though in both stories the myths are exposed as fake, there are also hints that the landscapes indeed contain layers of intrinsic meaning which can be intuited in rare moments of heightened perception. | |
| dc.abstract.pl | Artykuł omawia procesy zamierzonej mitologizacji współczesnych angielskich krajobrazów w powieściach Sarah Moss "Mur duchów" (2018) i Benjamina Myersa "The Perfect Golden Circle" (2022). Bohaterowie pierwszej z nich uczestniczą w „doświadczalnej archeologii” przez odtwarzanie starodawnych rytuałów i sposobów egzystencji. Fabuła osnuta jest wokół ciągłych napięć między nowoczesnością a skazanym na niepowodzenie dążeniem do autentycznego zanurzenia się w epokę żelaza. Podobnie w powieści Myersa bohaterowie realizują plan „tworzenia mitów” przez potajemne kreowanie skomplikowanych figur w polach południowej Anglii, a następnie czerpią satysfakcję z obserwacji powszechnego zainteresowania i dziwacznych teorii inspirowanych ich aranżacjami. Tak jak w książce Moss praktyki mitotwórcze zderzają się z realiami współczesności. Jednak pomimo że w obu historiach mity zdemaskowane są jako fałszywe, istnieją też przesłanki wskazujące, iż angielskie krajobrazy istotnie skrywają poziomy samoistnych znaczeń, które dają się intuicyjnie doświadczyć w rzadkich momentach wyostrzonej percepcji. | |
| dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Angielskiej | |
| dc.contributor.author | Kucała, Bożena - 129626 | |
| dc.date.accession | 2025-11-17 | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-21T09:03:30Z | |
| dc.date.available | 2025-11-21T09:03:30Z | |
| dc.date.createdat | 2025-11-13T13:43:31Z | en |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.additional | Bibliogr. s. 61-63 | |
| dc.description.number | 1 | |
| dc.description.physical | 51-63 | |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.description.volume | 20 | |
| dc.identifier.doi | 10.4467/20843933ST.25.006.222037 | |
| dc.identifier.eissn | 2084-3933 | |
| dc.identifier.issn | 1897-3035 | |
| dc.identifier.project | DRC AI | |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/565814 | |
| dc.identifier.weblink | https://ejournals.eu/czasopismo/studia-litteraria-uic/artykul/mythologising-contemporary-english-landscapes-sarah-mosss-ghost-wall-and-benjamin-myerss-the-perfect-golden-circle | |
| dc.language | eng | |
| dc.language.container | eng | |
| dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
| dc.rights.licence | CC-BY | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
| dc.share.type | otwarte czasopismo | |
| dc.subject.en | English landscape | |
| dc.subject.en | national identity | |
| dc.subject.en | myth-making | |
| dc.subject.en | archaeology in literature | |
| dc.subject.en | Sarah Moss | |
| dc.subject.en | Benjamin Myers | |
| dc.subject.pl | angielski krajobraz | |
| dc.subject.pl | tożsamość narodowa | |
| dc.subject.pl | mitotwórstwo | |
| dc.subject.pl | archeologia w literaturze | |
| dc.subject.pl | Sarah Moss | |
| dc.subject.pl | Benjamin Myers | |
| dc.subtype | Article | |
| dc.title | Mythologising contemporary English landscapes : Sarah Moss’s "Ghost wall" and Benjamin Myers’s "The perfect golden circle" | |
| dc.title.journal | Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Publication | en |