Folklor w dobie nowoczesności - przejawy folkloru we współczesnej kulturze

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the graduation thesis Folklore in the era of the Internet – phenomenon of folklore in contemporary culture is to examine the aspects of contemporary folklore - the current of culture in XXI century. The dissertation consists of three parts. The first section outlines characteristics of traditional folklore identified with the folk culture. But in the course of time folklore studies began to research new forms folklore, identity and culture. When people entered the world of computers, digital technology and mass culture, the Internet has become part and parcel of everyday life. The analysis focuses on presentation the example of e – folklore with examples of blogs, social network, memes or groups on Facebook. The scope of research of modern folklore study is a broad area in relation to different subculture, professional groups, indeed global folklore. According to the folk literature customs and ceremonies belong to the folklore. The results of the study show that traditional folklore and e – folklore have a lot of in common such as anonymity, informality and other variants. Their functions are also the same. The graduation thesis deals with communication with its intermediate character. Further study of the issue is still required.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy licencjackiej jest folklor w dobie nowoczesności oraz jego przejawy we współczesnej kulturze. Moim celem był opis zjawiska współczesnego folkloru, który istnieje w aktualnie funkcjonującej kulturze, ogarniętej przez nowe technologia. Obecnie zmienia się postrzeganie folkloru, tożsamości jak i samej kultury. Folklorystyka zajęła się badaniem nigdy dotąd niewystępujących treści folklorystycznych, które mają miejsce w przestrzeni wirtualnej. Wraz z wkroczeniem nowym mediów i technologii do życia współczesnego człowieka, folklor zmienił swój zasięg z polskiej wsi z przełomu XIX i XX wieku do globalnej przestrzeni Internetu. To właśnie tam tworzone są internetowe wspólnoty, odgrywające ważne miejsce w kształtowaniu i funkcjonowaniu nowoczesnego folkloru. W niniejszej pracy zostały ukazane przedmioty badań współczesnej folklorystyki, a należą do nich głównie blogi, fora internetowe, grupy tworzone na serwisach społecznościowych, memy, humoreski. Owe przykłady są stale modyfikowane, przekształcane, występują w różnych wariantach i odmianach. W pracy podkreśliłam różnice oraz podobieństwa pomiędzy tradycyjnym folklorem a e – folklorem. Zasadniczą różnicą jest miejsce funkcjonowania. Natomiast w obu tych zjawiskach podkreślane są takie cechy jak anonimowość, wariantywność, potoczność. W kolejnym rozdziale przedstawiłam nowy wymiar komunikacji w społeczeństwie XXI wieku, która odbywa się głównie w Internecie. Dzięki nowo powstałym formom komunikacyjnym o światowym zasięgu i możliwości wykorzystania informacji, powstają nowe modele językowe. W pracy poruszone są kwestie związane ze współcześnie rozumianą folklorystyką, rozwojem e – folkloru, społeczeństwem informacyjnym i kulturą masową.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorTurlejska, Barbara - 132449 pl
dc.contributor.authorMatlak, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerTurlejska, Barbara - 132449 pl
dc.contributor.reviewerGołek, Bartłomiej - 143175 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:12:20Z
dc.date.available2020-07-27T15:12:20Z
dc.date.submitted2018-06-27pl
dc.fieldofstudyanimacja społeczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-122607-214680pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227040
dc.languagepolpl
dc.subject.enfolklore, folk culture, folklore studies, digital folklore, mass culture, e - folklor, communication, the Internet,pl
dc.subject.plfolklor, kultura ludowa, folkloryzm, e-folklor, społeczeństwo informacyjne, treści folklorystyczne, folklor digitalny, kultura masowa, Internet, kanały komunikacjipl
dc.titleFolklor w dobie nowoczesności - przejawy folkloru we współczesnej kulturzepl
dc.title.alternativeFolklore in the era of the Internet – phenomenon of folklore in contemporary culturepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the graduation thesis Folklore in the era of the Internet – phenomenon of folklore in contemporary culture is to examine the aspects of contemporary folklore - the current of culture in XXI century. The dissertation consists of three parts. The first section outlines characteristics of traditional folklore identified with the folk culture. But in the course of time folklore studies began to research new forms folklore, identity and culture. When people entered the world of computers, digital technology and mass culture, the Internet has become part and parcel of everyday life. The analysis focuses on presentation the example of e – folklore with examples of blogs, social network, memes or groups on Facebook. The scope of research of modern folklore study is a broad area in relation to different subculture, professional groups, indeed global folklore. According to the folk literature customs and ceremonies belong to the folklore. The results of the study show that traditional folklore and e – folklore have a lot of in common such as anonymity, informality and other variants. Their functions are also the same. The graduation thesis deals with communication with its intermediate character. Further study of the issue is still required.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy licencjackiej jest folklor w dobie nowoczesności oraz jego przejawy we współczesnej kulturze. Moim celem był opis zjawiska współczesnego folkloru, który istnieje w aktualnie funkcjonującej kulturze, ogarniętej przez nowe technologia. Obecnie zmienia się postrzeganie folkloru, tożsamości jak i samej kultury. Folklorystyka zajęła się badaniem nigdy dotąd niewystępujących treści folklorystycznych, które mają miejsce w przestrzeni wirtualnej. Wraz z wkroczeniem nowym mediów i technologii do życia współczesnego człowieka, folklor zmienił swój zasięg z polskiej wsi z przełomu XIX i XX wieku do globalnej przestrzeni Internetu. To właśnie tam tworzone są internetowe wspólnoty, odgrywające ważne miejsce w kształtowaniu i funkcjonowaniu nowoczesnego folkloru. W niniejszej pracy zostały ukazane przedmioty badań współczesnej folklorystyki, a należą do nich głównie blogi, fora internetowe, grupy tworzone na serwisach społecznościowych, memy, humoreski. Owe przykłady są stale modyfikowane, przekształcane, występują w różnych wariantach i odmianach. W pracy podkreśliłam różnice oraz podobieństwa pomiędzy tradycyjnym folklorem a e – folklorem. Zasadniczą różnicą jest miejsce funkcjonowania. Natomiast w obu tych zjawiskach podkreślane są takie cechy jak anonimowość, wariantywność, potoczność. W kolejnym rozdziale przedstawiłam nowy wymiar komunikacji w społeczeństwie XXI wieku, która odbywa się głównie w Internecie. Dzięki nowo powstałym formom komunikacyjnym o światowym zasięgu i możliwości wykorzystania informacji, powstają nowe modele językowe. W pracy poruszone są kwestie związane ze współcześnie rozumianą folklorystyką, rozwojem e – folkloru, społeczeństwem informacyjnym i kulturą masową.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Turlejska, Barbara - 132449
dc.contributor.authorpl
Matlak, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Turlejska, Barbara - 132449
dc.contributor.reviewerpl
Gołek, Bartłomiej - 143175
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:12:20Z
dc.date.available
2020-07-27T15:12:20Z
dc.date.submittedpl
2018-06-27
dc.fieldofstudypl
animacja społeczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-122607-214680
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227040
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
folklore, folk culture, folklore studies, digital folklore, mass culture, e - folklor, communication, the Internet,
dc.subject.plpl
folklor, kultura ludowa, folkloryzm, e-folklor, społeczeństwo informacyjne, treści folklorystyczne, folklor digitalny, kultura masowa, Internet, kanały komunikacji
dc.titlepl
Folklor w dobie nowoczesności - przejawy folkloru we współczesnej kulturze
dc.title.alternativepl
Folklore in the era of the Internet – phenomenon of folklore in contemporary culture
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
177
Views per month
Views per city
Krakow
32
Warsaw
26
Poznan
12
Wroclaw
7
Jozefoslaw
5
Rzeszów
4
Tarnobrzeg
4
Dublin
3
Katowice
3
Sanok
3

No access

No Thumbnail Available