Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ kapitału intelektualnego na wartość rynkową przedsiębiorstwa na przykładzie spółki X
The influence of intellectual capital on the market value of the company: the case of company X
kapitał intelektualny, metoda MV/BV, metoda VAICTM, pomiar kapitału intelektualnego, wartość rynkowa
intellectual capital, Market-To-Book Value method, Value Added Intellectual Coefficient method, intellectual capital measurement, market value
Za najważniejszy zasób współczesnych organizacji bardzo często uważana jest wiedza i umiejętność przekształcenia jej w produkty oraz usługi dla klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwo może generować zysk i osiągać przewagę konkurencyjną. Celem niniejszej pracy jest zbadanie wpływu kapitału intelektualnego na wartość rynkową przedsiębiorstwa. W części teoretycznej pracy skupiono się na problemie definiowania kapitału intelektualnego i jego składowych. Następnie zaprezentowano klasyfikację metod pomiaru kapitału intelektualnego i omówiono najważniejsze z nich. Zwrócono uwagę na brak uniwersalnej metody raportowania kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwach. W części empirycznej zmierzono kapitał intelektualny spółki X za pomocą metod MV/BV i VAICTM. Metodą badawczą jest studium przypadku. Przeprowadzone badanie ma za zadanie potwierdzić tezę badawczą, że przedsiębiorstwo X posiada kapitał intelektualny, który w pozytywny sposób wpływa na jego wartość rynkową.
Knowledge and the ability to transform it into products and services for customers is often considered the most important resource of modern organizations. As a result, the company can generate a profit and achieve a competitive advantage. The aim of this work is to examine the influence of intellectual capital on the market value of an firm. The theoretical part of the thesis focuses on the problem of defining intellectual capital and its components. Then, the classification of intellectual capital measurement methods is presented and the most important of them are discussed. Attention was drawn to the lack of a universal method of reporting intellectual capital in enterprises. In the empirical part, the intellectual capital of company X was measured using the MV/BV and VAICTM methods. The research method is a case study. The conducted research is intended to confirm the research thesis that company X has intellectual capital that positively affects its market value.
dc.abstract.en | Knowledge and the ability to transform it into products and services for customers is often considered the most important resource of modern organizations. As a result, the company can generate a profit and achieve a competitive advantage. The aim of this work is to examine the influence of intellectual capital on the market value of an firm. The theoretical part of the thesis focuses on the problem of defining intellectual capital and its components. Then, the classification of intellectual capital measurement methods is presented and the most important of them are discussed. Attention was drawn to the lack of a universal method of reporting intellectual capital in enterprises. In the empirical part, the intellectual capital of company X was measured using the MV/BV and VAICTM methods. The research method is a case study. The conducted research is intended to confirm the research thesis that company X has intellectual capital that positively affects its market value. | pl |
dc.abstract.pl | Za najważniejszy zasób współczesnych organizacji bardzo często uważana jest wiedza i umiejętność przekształcenia jej w produkty oraz usługi dla klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwo może generować zysk i osiągać przewagę konkurencyjną. Celem niniejszej pracy jest zbadanie wpływu kapitału intelektualnego na wartość rynkową przedsiębiorstwa. W części teoretycznej pracy skupiono się na problemie definiowania kapitału intelektualnego i jego składowych. Następnie zaprezentowano klasyfikację metod pomiaru kapitału intelektualnego i omówiono najważniejsze z nich. Zwrócono uwagę na brak uniwersalnej metody raportowania kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwach. W części empirycznej zmierzono kapitał intelektualny spółki X za pomocą metod MV/BV i VAICTM. Metodą badawczą jest studium przypadku. Przeprowadzone badanie ma za zadanie potwierdzić tezę badawczą, że przedsiębiorstwo X posiada kapitał intelektualny, który w pozytywny sposób wpływa na jego wartość rynkową. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łach, Katarzyna | pl |
dc.contributor.author | Sierotowicz, Alicja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Łach, Katarzyna | pl |
dc.contributor.reviewer | Łasak, Piotr - 174451 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-12T21:38:09Z | |
dc.date.available | 2022-10-12T21:38:09Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | rachunkowość i zarządzanie finansami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-157521-212872 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301447 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | intellectual capital, Market-To-Book Value method, Value Added Intellectual Coefficient method, intellectual capital measurement, market value | pl |
dc.subject.pl | kapitał intelektualny, metoda MV/BV, metoda VAICTM, pomiar kapitału intelektualnego, wartość rynkowa | pl |
dc.title | Wpływ kapitału intelektualnego na wartość rynkową przedsiębiorstwa na przykładzie spółki X | pl |
dc.title.alternative | The influence of intellectual capital on the market value of the company: the case of company X | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |