Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wypalenie zawodowe u nauczycieli szkół specjalnych oraz ogólnodostępnych w kontekście radzenia sobie ze stresem i nadziei na sukces
Burnout in teachers of special and non-special schools in the context of coping with stress and hope for success
wypalenie zawodowe, prężność psychiczna, nadzieja na sukces, empatia, nauczyciele, szkoły specjalne, szkoły ogólnodostępne
burnout, mental resilience, hope for success, empathy, teachers, special schools
Niniejsza praca magisterska dotyczy wypalenia zawodowego wśród pracowników szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych. Celem badania było sprawdzenie istnienia zależności pomiędzy wypaleniem zawodowym, a prężnością psychiczną, empatią i nadzieją na sukces oraz porównanie wyników pomiędzy grupami nauczycieli z obydwu typów placówek oświatowych. W badaniu wzięło udział 28 pracowników szkół ogólnodostępnych oraz 28 nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych. W badaniu wykorzystano następujące metody kwestionariuszowe: SPP -25 Skalę Prężności Psychicznej, KNS Kwestionariusz Nadziei na Sukces, LBQ Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego Link oraz SSE - Skalę Empatii Emocjonalnej. Wykazano m.in, że prężność psychiczna silnie ujemnie koreluje z poziomem wypalenia zawodowego (r Pearsona = - 0,56) oraz nadzieją na sukces (r Pearsona = - 0,44). Nie potwierdzono istnienia statystycznie istotnego związku pomiędzy poziomem empatii w badanych grupach nauczycieli a wypaleniem zawodowym. Badania pokazały ponadto, że pracownicy obydwu rodzajów placówek są grupą zawodową wysoce narażoną na wypalenie zawodowe. Brak różnic pomiędzy grupami oznacza, że należy w aspekcie prewencyjnym w jednakowy sposób zwracać uwagę i reagować na symptomy wypalenia zawodowego, niezależnie od miejsca zatrudnienia nauczycieli. Przeprowadzone badania mogą zainspirować do formułowania nowych programów profilaktyki wypalenia zawodowego.
This master's thesis concerns professional burnout among employees of special schools and public schools. The main purpose of this study was to o find the correlation between burnout and mental resilience, empathy and hope for success, and comparison the results between groups of teachers from both types of institutions. 28 teachers of non -special schools and 28 teachers working in special schools participated in the study. The study used SPP -25 Mental Resilience Scale, The Hope Scale, Link Burnout Questionnaire and Emotional Empathy Scale. It has been shown that mental resilience strongly negatively correlates with the level of occupational burnout (Pearson's r = - 0.56) and hope for success (Pearson's r = - 0.44). The third and fourth hypotheses regarding empathy have not been confirmed. Research has shown that employees of both types of institutions are a group highly exposed to burnout. The lack of differences between the groups means that psychologists should pay attention and respond to symptoms of burnout in the same way, regardless of the teacher's workplace. The research may inspire the formulation of new burnout prevention programs. The paper presents the analyzes of individual groups and describes the theoretical basis of the research.
dc.abstract.en | This master's thesis concerns professional burnout among employees of special schools and public schools. The main purpose of this study was to o find the correlation between burnout and mental resilience, empathy and hope for success, and comparison the results between groups of teachers from both types of institutions. 28 teachers of non -special schools and 28 teachers working in special schools participated in the study. The study used SPP -25 Mental Resilience Scale, The Hope Scale, Link Burnout Questionnaire and Emotional Empathy Scale. It has been shown that mental resilience strongly negatively correlates with the level of occupational burnout (Pearson's r = - 0.56) and hope for success (Pearson's r = - 0.44). The third and fourth hypotheses regarding empathy have not been confirmed. Research has shown that employees of both types of institutions are a group highly exposed to burnout. The lack of differences between the groups means that psychologists should pay attention and respond to symptoms of burnout in the same way, regardless of the teacher's workplace. The research may inspire the formulation of new burnout prevention programs. The paper presents the analyzes of individual groups and describes the theoretical basis of the research. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska dotyczy wypalenia zawodowego wśród pracowników szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych. Celem badania było sprawdzenie istnienia zależności pomiędzy wypaleniem zawodowym, a prężnością psychiczną, empatią i nadzieją na sukces oraz porównanie wyników pomiędzy grupami nauczycieli z obydwu typów placówek oświatowych. W badaniu wzięło udział 28 pracowników szkół ogólnodostępnych oraz 28 nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych. W badaniu wykorzystano następujące metody kwestionariuszowe: SPP -25 Skalę Prężności Psychicznej, KNS Kwestionariusz Nadziei na Sukces, LBQ Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego Link oraz SSE - Skalę Empatii Emocjonalnej. Wykazano m.in., że prężność psychiczna silnie ujemnie koreluje z poziomem wypalenia zawodowego (r Pearsona = - 0,56) oraz nadzieją na sukces (r Pearsona = - 0,44). Nie potwierdzono istnienia statystycznie istotnego związku pomiędzy poziomem empatii w badanych grupach nauczycieli a wypaleniem zawodowym. Badania pokazały ponadto, że pracownicy obydwu rodzajów placówek są grupą zawodową wysoce narażoną na wypalenie zawodowe. Brak różnic pomiędzy grupami oznacza, że należy w aspekcie prewencyjnym w jednakowy sposób zwracać uwagę i reagować na symptomy wypalenia zawodowego, niezależnie od miejsca zatrudnienia nauczycieli. Przeprowadzone badania mogą zainspirować do formułowania nowych programów profilaktyki wypalenia zawodowego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.author | Załęska, Marzena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-11-08T23:11:14Z | |
dc.date.available | 2020-11-08T23:11:14Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139499-212654 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/253046 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | burnout, mental resilience, hope for success, empathy, teachers, special schools | pl |
dc.subject.pl | wypalenie zawodowe, prężność psychiczna, nadzieja na sukces, empatia, nauczyciele, szkoły specjalne, szkoły ogólnodostępne | pl |
dc.title | Wypalenie zawodowe u nauczycieli szkół specjalnych oraz ogólnodostępnych w kontekście radzenia sobie ze stresem i nadziei na sukces | pl |
dc.title.alternative | Burnout in teachers of special and non-special schools in the context of coping with stress and hope for success | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |