Zaangażowanie organizacyjne a dzielenie się wiedzą na różnych etapach edukacyjnych

2024
journal article
article
dc.abstract.enOrganisational commitment and knowledge sharing enjoy unflagging interest in the modern world. Due to the benefits of a high level of organisational commitment and knowledge sharing, this issue is important for scientific and educational development. The aim of the publication is to determinate the relationship between organisational commitment and knowledge sharing in the teachers’ community, in the context of the educational stage at which they work. The basis for the functioning of education involves the commitment of teachers who, by creating, distributing and using their knowledge and ideas, are the foundation of their schools. The publication was based on the results of previous research, conducted in the form of literature studies and empirical research using quantitative methods in a group of 494 teachers working at various stages of education. The results of the empirical research showed the impact of the educational stage on the relationship between organisational commitment and knowledge sharing among the respondents surveyed. Statistically significant positive correlations between normative commitment and all indicators of knowledge sharing were found in the group of teachers working in secondary and postsecondary schools. A relationship was identified between organisational commitment in the following three components: affective, continuance and normative commitment, and teachers’ knowledge sharing based on a moderator in the form of an educational stage.
dc.abstract.plZaangażowanie organizacyjne oraz dzielenie się wiedzą cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem w nowoczesnym świecie. Z uwagi na korzyści płynące z wysokiego poziomu zaangażowania organizacyjnego oraz dzielenia się wiedzą zagadnienie to jest istotne dla nauki oraz rozwoju edukacji. Celem publikacji jest określenie relacji pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym, w jego trzech komponentach, a dzieleniem się wiedzą w kontekście etapu edukacyjnego, na którym pracują nauczyciele. Podstawą funkcjonowania edukacji jest zaangażowanie nauczycieli, którzy zajmując się tworzeniem, dystrybucją i wykorzystaniem własnej wiedzy i idei, stanowią fundament swoich szkół. Publikacja ma charakter teoretyczno-empiryczny. Powstała na podstawie studiów literatury tematu oraz wyników autorskich badań empirycznych przeprowadzonych z zastosowaniem metod ilościowych w grupie 494 nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Wyniki badań empirycznych wykazały wpływ etapu edukacyjnego na relację pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym a dzieleniem się wiedzą pośród respondentów. Istotne statystycznie, dodatnie zależności pomiędzy zaangażowaniem normatywnym a wszystkimi wskaźnikami dzielenia się wiedzą stwierdzono w grupie nauczycieli pracujących w starszych klasach szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Zidentyfikowano relację pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym w trzech komponentach: zaangażowania afektywnego, trwania oraz normatywnego a dzieleniem się wiedzą nauczycieli na podstawie moderatora w postaci etapu edukacyjnego.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania
dc.contributor.authorWziątek-Staśko, Anna - 392303
dc.contributor.authorMichalik, Izabela
dc.date.accession2024-05-07
dc.date.accessioned2024-05-08T14:16:28Z
dc.date.available2024-05-08T14:16:28Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number1 (103)
dc.description.physical55-63
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.15219/em103.1643
dc.identifier.eissn1731-7428
dc.identifier.issn1731-6758
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/338876
dc.identifier.weblinkhttps://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/103/art_55-63_Wziatek-Stasko_Ementor%201_103_2024.pdf
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enorganisational commitment
dc.subject.enaffective commitment
dc.subject.encontinuance commitment
dc.subject.ennormative commitment
dc.subject.enknowledge sharing
dc.subject.eneducational stage
dc.subject.enteacher
dc.subject.plzaangażowanie orgaanizacyjne
dc.subject.plzaangażowanie trwania
dc.subject.plzaangażowanie normatywne
dc.subject.plzaangażowanie afektywne
dc.subject.pldzielenie się wiedzą
dc.subject.pletap edukacyjny
dc.subject.plnauczyciel
dc.subtypeArticle
dc.titleZaangażowanie organizacyjne a dzielenie się wiedzą na różnych etapach edukacyjnych
dc.title.alternativeOrganisational commitment and knowledge sharing at different stages of education
dc.title.journalE-Mentor
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Organisational commitment and knowledge sharing enjoy unflagging interest in the modern world. Due to the benefits of a high level of organisational commitment and knowledge sharing, this issue is important for scientific and educational development. The aim of the publication is to determinate the relationship between organisational commitment and knowledge sharing in the teachers’ community, in the context of the educational stage at which they work. The basis for the functioning of education involves the commitment of teachers who, by creating, distributing and using their knowledge and ideas, are the foundation of their schools. The publication was based on the results of previous research, conducted in the form of literature studies and empirical research using quantitative methods in a group of 494 teachers working at various stages of education. The results of the empirical research showed the impact of the educational stage on the relationship between organisational commitment and knowledge sharing among the respondents surveyed. Statistically significant positive correlations between normative commitment and all indicators of knowledge sharing were found in the group of teachers working in secondary and postsecondary schools. A relationship was identified between organisational commitment in the following three components: affective, continuance and normative commitment, and teachers’ knowledge sharing based on a moderator in the form of an educational stage.
dc.abstract.pl
Zaangażowanie organizacyjne oraz dzielenie się wiedzą cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem w nowoczesnym świecie. Z uwagi na korzyści płynące z wysokiego poziomu zaangażowania organizacyjnego oraz dzielenia się wiedzą zagadnienie to jest istotne dla nauki oraz rozwoju edukacji. Celem publikacji jest określenie relacji pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym, w jego trzech komponentach, a dzieleniem się wiedzą w kontekście etapu edukacyjnego, na którym pracują nauczyciele. Podstawą funkcjonowania edukacji jest zaangażowanie nauczycieli, którzy zajmując się tworzeniem, dystrybucją i wykorzystaniem własnej wiedzy i idei, stanowią fundament swoich szkół. Publikacja ma charakter teoretyczno-empiryczny. Powstała na podstawie studiów literatury tematu oraz wyników autorskich badań empirycznych przeprowadzonych z zastosowaniem metod ilościowych w grupie 494 nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Wyniki badań empirycznych wykazały wpływ etapu edukacyjnego na relację pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym a dzieleniem się wiedzą pośród respondentów. Istotne statystycznie, dodatnie zależności pomiędzy zaangażowaniem normatywnym a wszystkimi wskaźnikami dzielenia się wiedzą stwierdzono w grupie nauczycieli pracujących w starszych klasach szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Zidentyfikowano relację pomiędzy zaangażowaniem organizacyjnym w trzech komponentach: zaangażowania afektywnego, trwania oraz normatywnego a dzieleniem się wiedzą nauczycieli na podstawie moderatora w postaci etapu edukacyjnego.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania
dc.contributor.author
Wziątek-Staśko, Anna - 392303
dc.contributor.author
Michalik, Izabela
dc.date.accession
2024-05-07
dc.date.accessioned
2024-05-08T14:16:28Z
dc.date.available
2024-05-08T14:16:28Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
1 (103)
dc.description.physical
55-63
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.15219/em103.1643
dc.identifier.eissn
1731-7428
dc.identifier.issn
1731-6758
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/338876
dc.identifier.weblink
https://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/103/art_55-63_Wziatek-Stasko_Ementor%201_103_2024.pdf
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
organisational commitment
dc.subject.en
affective commitment
dc.subject.en
continuance commitment
dc.subject.en
normative commitment
dc.subject.en
knowledge sharing
dc.subject.en
educational stage
dc.subject.en
teacher
dc.subject.pl
zaangażowanie orgaanizacyjne
dc.subject.pl
zaangażowanie trwania
dc.subject.pl
zaangażowanie normatywne
dc.subject.pl
zaangażowanie afektywne
dc.subject.pl
dzielenie się wiedzą
dc.subject.pl
etap edukacyjny
dc.subject.pl
nauczyciel
dc.subtype
Article
dc.title
Zaangażowanie organizacyjne a dzielenie się wiedzą na różnych etapach edukacyjnych
dc.title.alternative
Organisational commitment and knowledge sharing at different stages of education
dc.title.journal
E-Mentor
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
2
Warsaw
2
Gdansk
1
Radom
1
Seeb
1
Downloads
wziatek-stasko_michalik_zaangazowanie_organizacyjne_a_dzielenie_2024.pdf
21