Odmieniona. Wizerunek Marii Komornickiej z perspektywy (auto)biografikcji

master
dc.abstract.enThe subject of interest in this master’s thesis will be „The Misfit's” costume, permanently adopted by Maria Komornicka on a June night in 1907. The ambiguity of this outfit has led to various interpretations. The comparative analysis covers in particular those works of culture that constitute evidence of the existence of different images of the artist: the theater play „White Marriage” by Tadeusz Różewicz (1973), the film „White Marriage” by Magdalena Łazarkiewicz (1992), the stage work „Book of Em” by Izabela Filipiak (2005), and the fictionalized biography „Different from Myself” by Brygida Helbig (2016). The primary aim of the research is to demonstrate in the cited texts, referred to as experiments with Maria Komornicka's/Piotr Odmieniec Włast’s (life)writing from the 20th century to the present, the footprint of components taken from the work of Komornicka/Włast and beyond, as well as highlighting the similarities and differences in the way of perceiving ultimately undefined by the writer of the creation of „The Misfit”. All these considerations are situated within a theoretical framework that explores (auto)biografiction, drawing from the approaches of Stephen Reynolds and Max Saunders, and also deepening the differences in Komornicka's cultural background.pl
dc.abstract.plZa przedmiot zainteresowania niniejszej rozprawy magisterskiej posłuży przybrany na stałe przez Marię Komornicką w czerwcową noc 1907 roku „strój Odmieńca”, którego niejednoznaczność powoduje szereg różnorodnych odczytań. Analizie porównawczej poddane zostają szczególnie te dzieła kultury, które stanowią świadectwo funkcjonowania odmiennych względem siebie wizerunków artystki: sztuka teatralna „Białe małżeństwo” Tadeusza Różewicza (1973), film „Białe małżeństwo” Magdaleny Łazarkiewicz (1992), utwór sceniczny „Księga Em” Izabeli Filipiak (2005) oraz fabularyzowana biografia „Inna od siebie”/„Inny od siebie samego” Brygidy Helbig (2016). Nadrzędnym celem badań jest wykazanie w przytoczonych tekstach, określonych mianem eksperymentów z (życio)pisaniem Marii Komornickiej/Piotra Odmieńca Własta od XX wieku po teraźniejszość, obecności komponentów zaczerpniętych z twórczości Komornickiej/Własta i spoza niej, a także wyeksponowanie podobieństw i rozbieżności w sposobie postrzegania finalnie nieokreślonej przez pisarkę kreacji „Odmieńca”. Całość rozważań osadzona jest w ramach teoretycznych, które umożliwiają przedstawienie koncepcji (auto)biografikcji (w ujęciu Stephena Reynoldsa i Maxa Saundersa), pogłębiających odmienność szat kulturowych Komornickiej.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSkucha, Mateusz - 229003 pl
dc.contributor.authorKrawczyk, Wiktoria - USOS273478 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerPekaniec, Anna - 145285 pl
dc.contributor.reviewerSkucha, Mateusz - 229003 pl
dc.date.accessioned2024-06-23T23:04:19Z
dc.date.available2024-06-23T23:04:19Z
dc.date.submitted2024-06-21pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-174842-273478pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/358931
dc.languagepolpl
dc.subject.en(auto)biografiction, gender identity, cultural image, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewiczpl
dc.subject.pl(auto)biografikcja, tożsamość płciowa, wizerunek kulturowy, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewiczpl
dc.titleOdmieniona. Wizerunek Marii Komornickiej z perspektywy (auto)biografikcjipl
dc.title.alternativeChanged. The image of Maria Komornicka from the perspective of (auto)biografictionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of interest in this master’s thesis will be „The Misfit's” costume, permanently adopted by Maria Komornicka on a June night in 1907. The ambiguity of this outfit has led to various interpretations. The comparative analysis covers in particular those works of culture that constitute evidence of the existence of different images of the artist: the theater play „White Marriage” by Tadeusz Różewicz (1973), the film „White Marriage” by Magdalena Łazarkiewicz (1992), the stage work „Book of Em” by Izabela Filipiak (2005), and the fictionalized biography „Different from Myself” by Brygida Helbig (2016). The primary aim of the research is to demonstrate in the cited texts, referred to as experiments with Maria Komornicka's/Piotr Odmieniec Włast’s (life)writing from the 20th century to the present, the footprint of components taken from the work of Komornicka/Włast and beyond, as well as highlighting the similarities and differences in the way of perceiving ultimately undefined by the writer of the creation of „The Misfit”. All these considerations are situated within a theoretical framework that explores (auto)biografiction, drawing from the approaches of Stephen Reynolds and Max Saunders, and also deepening the differences in Komornicka's cultural background.
dc.abstract.plpl
Za przedmiot zainteresowania niniejszej rozprawy magisterskiej posłuży przybrany na stałe przez Marię Komornicką w czerwcową noc 1907 roku „strój Odmieńca”, którego niejednoznaczność powoduje szereg różnorodnych odczytań. Analizie porównawczej poddane zostają szczególnie te dzieła kultury, które stanowią świadectwo funkcjonowania odmiennych względem siebie wizerunków artystki: sztuka teatralna „Białe małżeństwo” Tadeusza Różewicza (1973), film „Białe małżeństwo” Magdaleny Łazarkiewicz (1992), utwór sceniczny „Księga Em” Izabeli Filipiak (2005) oraz fabularyzowana biografia „Inna od siebie”/„Inny od siebie samego” Brygidy Helbig (2016). Nadrzędnym celem badań jest wykazanie w przytoczonych tekstach, określonych mianem eksperymentów z (życio)pisaniem Marii Komornickiej/Piotra Odmieńca Własta od XX wieku po teraźniejszość, obecności komponentów zaczerpniętych z twórczości Komornickiej/Własta i spoza niej, a także wyeksponowanie podobieństw i rozbieżności w sposobie postrzegania finalnie nieokreślonej przez pisarkę kreacji „Odmieńca”. Całość rozważań osadzona jest w ramach teoretycznych, które umożliwiają przedstawienie koncepcji (auto)biografikcji (w ujęciu Stephena Reynoldsa i Maxa Saundersa), pogłębiających odmienność szat kulturowych Komornickiej.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Skucha, Mateusz - 229003
dc.contributor.authorpl
Krawczyk, Wiktoria - USOS273478
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Pekaniec, Anna - 145285
dc.contributor.reviewerpl
Skucha, Mateusz - 229003
dc.date.accessioned
2024-06-23T23:04:19Z
dc.date.available
2024-06-23T23:04:19Z
dc.date.submittedpl
2024-06-21
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-174842-273478
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/358931
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
(auto)biografiction, gender identity, cultural image, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz
dc.subject.plpl
(auto)biografikcja, tożsamość płciowa, wizerunek kulturowy, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz
dc.titlepl
Odmieniona. Wizerunek Marii Komornickiej z perspektywy (auto)biografikcji
dc.title.alternativepl
Changed. The image of Maria Komornicka from the perspective of (auto)biografiction
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Krakow
7
Paris
2
Pszczyna
2
Warsaw
2
Bialystok
1
Będzin
1
Gdansk
1
Józefów
1
Katowice
1
Konstancin-Jeziorna
1

No access

No Thumbnail Available
Collections