Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Odmieniona. Wizerunek Marii Komornickiej z perspektywy (auto)biografikcji
Changed. The image of Maria Komornicka from the perspective of (auto)biografiction
(auto)biografikcja, tożsamość płciowa, wizerunek kulturowy, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz
(auto)biografiction, gender identity, cultural image, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz
Za przedmiot zainteresowania niniejszej rozprawy magisterskiej posłuży przybrany na stałe przez Marię Komornicką w czerwcową noc 1907 roku „strój Odmieńca”, którego niejednoznaczność powoduje szereg różnorodnych odczytań. Analizie porównawczej poddane zostają szczególnie te dzieła kultury, które stanowią świadectwo funkcjonowania odmiennych względem siebie wizerunków artystki: sztuka teatralna „Białe małżeństwo” Tadeusza Różewicza (1973), film „Białe małżeństwo” Magdaleny Łazarkiewicz (1992), utwór sceniczny „Księga Em” Izabeli Filipiak (2005) oraz fabularyzowana biografia „Inna od siebie”/„Inny od siebie samego” Brygidy Helbig (2016). Nadrzędnym celem badań jest wykazanie w przytoczonych tekstach, określonych mianem eksperymentów z (życio)pisaniem Marii Komornickiej/Piotra Odmieńca Własta od XX wieku po teraźniejszość, obecności komponentów zaczerpniętych z twórczości Komornickiej/Własta i spoza niej, a także wyeksponowanie podobieństw i rozbieżności w sposobie postrzegania finalnie nieokreślonej przez pisarkę kreacji „Odmieńca”. Całość rozważań osadzona jest w ramach teoretycznych, które umożliwiają przedstawienie koncepcji (auto)biografikcji (w ujęciu Stephena Reynoldsa i Maxa Saundersa), pogłębiających odmienność szat kulturowych Komornickiej.
The subject of interest in this master’s thesis will be „The Misfit's” costume, permanently adopted by Maria Komornicka on a June night in 1907. The ambiguity of this outfit has led to various interpretations. The comparative analysis covers in particular those works of culture that constitute evidence of the existence of different images of the artist: the theater play „White Marriage” by Tadeusz Różewicz (1973), the film „White Marriage” by Magdalena Łazarkiewicz (1992), the stage work „Book of Em” by Izabela Filipiak (2005), and the fictionalized biography „Different from Myself” by Brygida Helbig (2016). The primary aim of the research is to demonstrate in the cited texts, referred to as experiments with Maria Komornicka's/Piotr Odmieniec Włast’s (life)writing from the 20th century to the present, the footprint of components taken from the work of Komornicka/Włast and beyond, as well as highlighting the similarities and differences in the way of perceiving ultimately undefined by the writer of the creation of „The Misfit”. All these considerations are situated within a theoretical framework that explores (auto)biografiction, drawing from the approaches of Stephen Reynolds and Max Saunders, and also deepening the differences in Komornicka's cultural background.
dc.abstract.en | The subject of interest in this master’s thesis will be „The Misfit's” costume, permanently adopted by Maria Komornicka on a June night in 1907. The ambiguity of this outfit has led to various interpretations. The comparative analysis covers in particular those works of culture that constitute evidence of the existence of different images of the artist: the theater play „White Marriage” by Tadeusz Różewicz (1973), the film „White Marriage” by Magdalena Łazarkiewicz (1992), the stage work „Book of Em” by Izabela Filipiak (2005), and the fictionalized biography „Different from Myself” by Brygida Helbig (2016). The primary aim of the research is to demonstrate in the cited texts, referred to as experiments with Maria Komornicka's/Piotr Odmieniec Włast’s (life)writing from the 20th century to the present, the footprint of components taken from the work of Komornicka/Włast and beyond, as well as highlighting the similarities and differences in the way of perceiving ultimately undefined by the writer of the creation of „The Misfit”. All these considerations are situated within a theoretical framework that explores (auto)biografiction, drawing from the approaches of Stephen Reynolds and Max Saunders, and also deepening the differences in Komornicka's cultural background. | pl |
dc.abstract.pl | Za przedmiot zainteresowania niniejszej rozprawy magisterskiej posłuży przybrany na stałe przez Marię Komornicką w czerwcową noc 1907 roku „strój Odmieńca”, którego niejednoznaczność powoduje szereg różnorodnych odczytań. Analizie porównawczej poddane zostają szczególnie te dzieła kultury, które stanowią świadectwo funkcjonowania odmiennych względem siebie wizerunków artystki: sztuka teatralna „Białe małżeństwo” Tadeusza Różewicza (1973), film „Białe małżeństwo” Magdaleny Łazarkiewicz (1992), utwór sceniczny „Księga Em” Izabeli Filipiak (2005) oraz fabularyzowana biografia „Inna od siebie”/„Inny od siebie samego” Brygidy Helbig (2016). Nadrzędnym celem badań jest wykazanie w przytoczonych tekstach, określonych mianem eksperymentów z (życio)pisaniem Marii Komornickiej/Piotra Odmieńca Własta od XX wieku po teraźniejszość, obecności komponentów zaczerpniętych z twórczości Komornickiej/Własta i spoza niej, a także wyeksponowanie podobieństw i rozbieżności w sposobie postrzegania finalnie nieokreślonej przez pisarkę kreacji „Odmieńca”. Całość rozważań osadzona jest w ramach teoretycznych, które umożliwiają przedstawienie koncepcji (auto)biografikcji (w ujęciu Stephena Reynoldsa i Maxa Saundersa), pogłębiających odmienność szat kulturowych Komornickiej. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Skucha, Mateusz - 229003 | pl |
dc.contributor.author | Krawczyk, Wiktoria - USOS273478 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Pekaniec, Anna - 145285 | pl |
dc.contributor.reviewer | Skucha, Mateusz - 229003 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-06-23T23:04:19Z | |
dc.date.available | 2024-06-23T23:04:19Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-21 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia polska nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174842-273478 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/358931 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | (auto)biografiction, gender identity, cultural image, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz | pl |
dc.subject.pl | (auto)biografikcja, tożsamość płciowa, wizerunek kulturowy, Maria Komornicka, Piotr Odmieniec Włast, Izabela Filipiak, Brygida Helbig, Magdalena Łazarkiewicz, Tadeusz Różewicz | pl |
dc.title | Odmieniona. Wizerunek Marii Komornickiej z perspektywy (auto)biografikcji | pl |
dc.title.alternative | Changed. The image of Maria Komornicka from the perspective of (auto)biografiction | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |