Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce - studia przypadków
Inter-family relations of children with learning difficulties - case studies
rodzina, relacje wewnątrzrodzinne, trudności w nauce, potrzeby dziecka
family, family relations, learning difficulties, children’s needs
Tematem mojej pracy są relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce. Poruszane przeze mnie zagadnienia dotyczą relacji jakie występują pomiędzy członkami rodzin generacyjnych czterech chłopców mających trudności w nauce, którzy trafili pod opiekę Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego. Przeprowadziłam badania wykorzystując następujące kwestionariusze: Test Niedokończonych Zdań Rottera, Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych, Skale Oceny Rodziny, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Swoją pracę oparłam dodatkowo na wykorzystaniu metod projekcyjnych tj. rysunek rodziny. Kluczowe okazało się również zastosowanie genogramu, obserwacji oraz wywiadu. Ze względu na jakościowy charakter pracy nie zostały postawione hipotezy, ponieważ ich zastosowanie mogłoby ograniczyć pole widzenia badacza. Celem niniejszej pracy była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie jak kształtują się relacje wewnątrzrodzinne dzieci przejawiających trudności w nauce. Analiza badań doprowadziła do wniosków dotyczących dużej współzależności związanej z trudnościami wewnątrzrodzinnymi, które w istotny sposób wzmacniają trudności edukacyjne dzieci. W pracy chciałam zwrócić uwagę na występujące trudności w nauce, które w bardzo dużym stopniu są związane z sytuacją rodzinną dziecka. Codzienna obserwacja dzieci przejawiających trudności edukacyjne pobudziła mnie do refleksji, że wiele z nich zgłasza się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych a ponadto w dużej mierze funkcjonują one na co dzień w relacjach rodzinnych wymagających wsparcia terapeutycznego z uwagi na trudności relacyjne. Uważam, że kontekst i sytuacja rodzinna, w której funkcjonuje dziecko w przeważającej mierze determinuje wyniki edukacyjne dziecka. Nie oznacza to również, że należy lekceważyć etiologię powstawania tych zaburzeń. W swojej pracy chciałabym jednak uwrażliwić czytelników na kontekst rodzinny który w moim odczuciu jest kluczowy w omawianiu zagadnienia trudności w nauce.
The topic of this dissertation is the correlation between children’s learning difficulties and relations in the family. The problems discussed in this thesis concern relations between family members in multigenerational families of four boys with learning difficulties, who are under the care of Specialist Psychological and Pedagogical Counselling Centre of the County of Krakow.The research was conducted with the use of the following questionnaires: The Rotter Incomplete Sentence Test, the Family Relation Style Questionnaire, FACES-IV (Flexibility and Cohesion Evaluation Scales) and Marriage Communication Questionnaire. Further data was also collected by using projective methods such as the child’s own drawing of his family. A crucial methods used in the study were the genogram, observation and interview.Due to the qualitative nature of this dissertation there were no hypotheses made as they could interfere with the analysis of the findings. The aim of the research was to study how family interaction are built by children with educational difficulties.The analysis of the collected data showed that there is a strong parallel between inner-family difficulties which greatly enhance children’s learning difficulties.In this dissertation the author would like to draw attention to the aforementioned parallel and difficulties. The day to day observation of children who display learning difficulties led to the conclusion that many of these children seek help at the Psychological and Pedagogical Counselling Centres on the grounds of alleged specific developmental deficits of academic skills. What is more, a majority of these children function on a daily basis in family relations which qualify for therapeutic aid due to relationship disorders. It is the author’s strong belief that family context and environment are fundamental factors which impact the children’s educational accomplishments. It is not to say that aetiology of the genesis of said deficits and disorders should be ignored. In this thesis the author would like to emphasize that the context of the family is crucial in the discussion of the issue of learning difficulties.
dc.abstract.en | The topic of this dissertation is the correlation between children’s learning difficulties and relations in the family. The problems discussed in this thesis concern relations between family members in multigenerational families of four boys with learning difficulties, who are under the care of Specialist Psychological and Pedagogical Counselling Centre of the County of Krakow.The research was conducted with the use of the following questionnaires: The Rotter Incomplete Sentence Test, the Family Relation Style Questionnaire, FACES-IV (Flexibility and Cohesion Evaluation Scales) and Marriage Communication Questionnaire. Further data was also collected by using projective methods such as the child’s own drawing of his family. A crucial methods used in the study were the genogram, observation and interview.Due to the qualitative nature of this dissertation there were no hypotheses made as they could interfere with the analysis of the findings. The aim of the research was to study how family interaction are built by children with educational difficulties.The analysis of the collected data showed that there is a strong parallel between inner-family difficulties which greatly enhance children’s learning difficulties.In this dissertation the author would like to draw attention to the aforementioned parallel and difficulties. The day to day observation of children who display learning difficulties led to the conclusion that many of these children seek help at the Psychological and Pedagogical Counselling Centres on the grounds of alleged specific developmental deficits of academic skills. What is more, a majority of these children function on a daily basis in family relations which qualify for therapeutic aid due to relationship disorders. It is the author’s strong belief that family context and environment are fundamental factors which impact the children’s educational accomplishments. It is not to say that aetiology of the genesis of said deficits and disorders should be ignored. In this thesis the author would like to emphasize that the context of the family is crucial in the discussion of the issue of learning difficulties. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem mojej pracy są relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce. Poruszane przeze mnie zagadnienia dotyczą relacji jakie występują pomiędzy członkami rodzin generacyjnych czterech chłopców mających trudności w nauce, którzy trafili pod opiekę Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego. Przeprowadziłam badania wykorzystując następujące kwestionariusze: Test Niedokończonych Zdań Rottera, Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych, Skale Oceny Rodziny, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Swoją pracę oparłam dodatkowo na wykorzystaniu metod projekcyjnych tj. rysunek rodziny. Kluczowe okazało się również zastosowanie genogramu, obserwacji oraz wywiadu. Ze względu na jakościowy charakter pracy nie zostały postawione hipotezy, ponieważ ich zastosowanie mogłoby ograniczyć pole widzenia badacza. Celem niniejszej pracy była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie jak kształtują się relacje wewnątrzrodzinne dzieci przejawiających trudności w nauce. Analiza badań doprowadziła do wniosków dotyczących dużej współzależności związanej z trudnościami wewnątrzrodzinnymi, które w istotny sposób wzmacniają trudności edukacyjne dzieci. W pracy chciałam zwrócić uwagę na występujące trudności w nauce, które w bardzo dużym stopniu są związane z sytuacją rodzinną dziecka. Codzienna obserwacja dzieci przejawiających trudności edukacyjne pobudziła mnie do refleksji, że wiele z nich zgłasza się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych a ponadto w dużej mierze funkcjonują one na co dzień w relacjach rodzinnych wymagających wsparcia terapeutycznego z uwagi na trudności relacyjne. Uważam, że kontekst i sytuacja rodzinna, w której funkcjonuje dziecko w przeważającej mierze determinuje wyniki edukacyjne dziecka. Nie oznacza to również, że należy lekceważyć etiologię powstawania tych zaburzeń. W swojej pracy chciałabym jednak uwrażliwić czytelników na kontekst rodzinny który w moim odczuciu jest kluczowy w omawianiu zagadnienia trudności w nauce. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Czerska, Bożena - 127664 | pl |
dc.contributor.author | Kuś, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czerska, Bożena - 127664 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ablewicz, Krystyna - 127104 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:08:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:08:46Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-10 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-128767-142326 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232494 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | family, family relations, learning difficulties, children’s needs | pl |
dc.subject.pl | rodzina, relacje wewnątrzrodzinne, trudności w nauce, potrzeby dziecka | pl |
dc.title | Relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce - studia przypadków | pl |
dc.title.alternative | Inter-family relations of children with learning difficulties - case studies | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |