Relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce - studia przypadków

master
dc.abstract.enThe topic of this dissertation is the correlation between children’s learning difficulties and relations in the family. The problems discussed in this thesis concern relations between family members in multigenerational families of four boys with learning difficulties, who are under the care of Specialist Psychological and Pedagogical Counselling Centre of the County of Krakow.The research was conducted with the use of the following questionnaires: The Rotter Incomplete Sentence Test, the Family Relation Style Questionnaire, FACES-IV (Flexibility and Cohesion Evaluation Scales) and Marriage Communication Questionnaire. Further data was also collected by using projective methods such as the child’s own drawing of his family. A crucial methods used in the study were the genogram, observation and interview.Due to the qualitative nature of this dissertation there were no hypotheses made as they could interfere with the analysis of the findings. The aim of the research was to study how family interaction are built by children with educational difficulties.The analysis of the collected data showed that there is a strong parallel between inner-family difficulties which greatly enhance children’s learning difficulties.In this dissertation the author would like to draw attention to the aforementioned parallel and difficulties. The day to day observation of children who display learning difficulties led to the conclusion that many of these children seek help at the Psychological and Pedagogical Counselling Centres on the grounds of alleged specific developmental deficits of academic skills. What is more, a majority of these children function on a daily basis in family relations which qualify for therapeutic aid due to relationship disorders. It is the author’s strong belief that family context and environment are fundamental factors which impact the children’s educational accomplishments. It is not to say that aetiology of the genesis of said deficits and disorders should be ignored. In this thesis the author would like to emphasize that the context of the family is crucial in the discussion of the issue of learning difficulties.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy są relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce. Poruszane przeze mnie zagadnienia dotyczą relacji jakie występują pomiędzy członkami rodzin generacyjnych czterech chłopców mających trudności w nauce, którzy trafili pod opiekę Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego. Przeprowadziłam badania wykorzystując następujące kwestionariusze: Test Niedokończonych Zdań Rottera, Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych, Skale Oceny Rodziny, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Swoją pracę oparłam dodatkowo na wykorzystaniu metod projekcyjnych tj. rysunek rodziny. Kluczowe okazało się również zastosowanie genogramu, obserwacji oraz wywiadu. Ze względu na jakościowy charakter pracy nie zostały postawione hipotezy, ponieważ ich zastosowanie mogłoby ograniczyć pole widzenia badacza. Celem niniejszej pracy była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie jak kształtują się relacje wewnątrzrodzinne dzieci przejawiających trudności w nauce. Analiza badań doprowadziła do wniosków dotyczących dużej współzależności związanej z trudnościami wewnątrzrodzinnymi, które w istotny sposób wzmacniają trudności edukacyjne dzieci. W pracy chciałam zwrócić uwagę na występujące trudności w nauce, które w bardzo dużym stopniu są związane z sytuacją rodzinną dziecka. Codzienna obserwacja dzieci przejawiających trudności edukacyjne pobudziła mnie do refleksji, że wiele z nich zgłasza się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych a ponadto w dużej mierze funkcjonują one na co dzień w relacjach rodzinnych wymagających wsparcia terapeutycznego z uwagi na trudności relacyjne. Uważam, że kontekst i sytuacja rodzinna, w której funkcjonuje dziecko w przeważającej mierze determinuje wyniki edukacyjne dziecka. Nie oznacza to również, że należy lekceważyć etiologię powstawania tych zaburzeń. W swojej pracy chciałabym jednak uwrażliwić czytelników na kontekst rodzinny który w moim odczuciu jest kluczowy w omawianiu zagadnienia trudności w nauce.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorCzerska, Bożena - 127664 pl
dc.contributor.authorKuś, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerCzerska, Bożena - 127664 pl
dc.contributor.reviewerAblewicz, Krystyna - 127104 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T21:08:46Z
dc.date.available2020-07-27T21:08:46Z
dc.date.submitted2018-10-10pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-128767-142326pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232494
dc.languagepolpl
dc.subject.enfamily, family relations, learning difficulties, children’s needspl
dc.subject.plrodzina, relacje wewnątrzrodzinne, trudności w nauce, potrzeby dzieckapl
dc.titleRelacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce - studia przypadkówpl
dc.title.alternativeInter-family relations of children with learning difficulties - case studiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of this dissertation is the correlation between children’s learning difficulties and relations in the family. The problems discussed in this thesis concern relations between family members in multigenerational families of four boys with learning difficulties, who are under the care of Specialist Psychological and Pedagogical Counselling Centre of the County of Krakow.The research was conducted with the use of the following questionnaires: The Rotter Incomplete Sentence Test, the Family Relation Style Questionnaire, FACES-IV (Flexibility and Cohesion Evaluation Scales) and Marriage Communication Questionnaire. Further data was also collected by using projective methods such as the child’s own drawing of his family. A crucial methods used in the study were the genogram, observation and interview.Due to the qualitative nature of this dissertation there were no hypotheses made as they could interfere with the analysis of the findings. The aim of the research was to study how family interaction are built by children with educational difficulties.The analysis of the collected data showed that there is a strong parallel between inner-family difficulties which greatly enhance children’s learning difficulties.In this dissertation the author would like to draw attention to the aforementioned parallel and difficulties. The day to day observation of children who display learning difficulties led to the conclusion that many of these children seek help at the Psychological and Pedagogical Counselling Centres on the grounds of alleged specific developmental deficits of academic skills. What is more, a majority of these children function on a daily basis in family relations which qualify for therapeutic aid due to relationship disorders. It is the author’s strong belief that family context and environment are fundamental factors which impact the children’s educational accomplishments. It is not to say that aetiology of the genesis of said deficits and disorders should be ignored. In this thesis the author would like to emphasize that the context of the family is crucial in the discussion of the issue of learning difficulties.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy są relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce. Poruszane przeze mnie zagadnienia dotyczą relacji jakie występują pomiędzy członkami rodzin generacyjnych czterech chłopców mających trudności w nauce, którzy trafili pod opiekę Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Powiatu Krakowskiego. Przeprowadziłam badania wykorzystując następujące kwestionariusze: Test Niedokończonych Zdań Rottera, Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych, Skale Oceny Rodziny, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej. Swoją pracę oparłam dodatkowo na wykorzystaniu metod projekcyjnych tj. rysunek rodziny. Kluczowe okazało się również zastosowanie genogramu, obserwacji oraz wywiadu. Ze względu na jakościowy charakter pracy nie zostały postawione hipotezy, ponieważ ich zastosowanie mogłoby ograniczyć pole widzenia badacza. Celem niniejszej pracy była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie jak kształtują się relacje wewnątrzrodzinne dzieci przejawiających trudności w nauce. Analiza badań doprowadziła do wniosków dotyczących dużej współzależności związanej z trudnościami wewnątrzrodzinnymi, które w istotny sposób wzmacniają trudności edukacyjne dzieci. W pracy chciałam zwrócić uwagę na występujące trudności w nauce, które w bardzo dużym stopniu są związane z sytuacją rodzinną dziecka. Codzienna obserwacja dzieci przejawiających trudności edukacyjne pobudziła mnie do refleksji, że wiele z nich zgłasza się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych a ponadto w dużej mierze funkcjonują one na co dzień w relacjach rodzinnych wymagających wsparcia terapeutycznego z uwagi na trudności relacyjne. Uważam, że kontekst i sytuacja rodzinna, w której funkcjonuje dziecko w przeważającej mierze determinuje wyniki edukacyjne dziecka. Nie oznacza to również, że należy lekceważyć etiologię powstawania tych zaburzeń. W swojej pracy chciałabym jednak uwrażliwić czytelników na kontekst rodzinny który w moim odczuciu jest kluczowy w omawianiu zagadnienia trudności w nauce.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Czerska, Bożena - 127664
dc.contributor.authorpl
Kuś, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Czerska, Bożena - 127664
dc.contributor.reviewerpl
Ablewicz, Krystyna - 127104
dc.date.accessioned
2020-07-27T21:08:46Z
dc.date.available
2020-07-27T21:08:46Z
dc.date.submittedpl
2018-10-10
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-128767-142326
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232494
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
family, family relations, learning difficulties, children’s needs
dc.subject.plpl
rodzina, relacje wewnątrzrodzinne, trudności w nauce, potrzeby dziecka
dc.titlepl
Relacje wewnątrz rodzinne dzieci z trudnościami w nauce - studia przypadków
dc.title.alternativepl
Inter-family relations of children with learning difficulties - case studies
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
71
Views per month
Views per city
Krakow
5
Poznan
5
Warsaw
5
Katowice
4
Tarnów
3
Wroclaw
3
Zabrze
3
Zlotow
3
Dublin
2
Gdansk
2

No access

No Thumbnail Available